Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1666
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sliter med kosten. Tenker om jeg får hjelp så kanskje kan vi finne en 4 ukersmeny jeg kan rullere utover skoleåret.

Spiser alt. Bortsett fra tofu og alt av rå løk. Middag hver dag og varm lunch hver dag. Brød til frokost og evt. kvelds. Pasta og ris av grov type. Grønnsaker til hvert måltid. Spiste noe som de kalte for kynoa, veldig godt, sunt og billig. Bra protein kilde. Var som mellomting mellom pasta/ris/couscous. Noen som vet hvor jeg finner det?

Fisk 2-3 ganger per uke

Tradisjonelle retter som raspeball, flesk og duppe, svinekoteletter, stekt laks, torskegryte thai, spagetti bolognese er alt jeg har kommet på selv.

Ser for meg å lage mat feks for 3 måltider på hver rett. Slik at når den første måneden er gjennomført så har jeg middag og lunch i fryser for neste 2 måneder.

Er ikke nødt å ha pasta, ris eller poteter til hvert måltid.

Fordel om jeg kan varme opp igjen i mikro el vannbad.
Hva med å ta seg en tur innom www.matprat.no eller andre oppskrift sider? Ellers kan jo Meal prepping kanskje være noe for deg, så får du litt friske grønnsaker i samme slengen http://bareholm.no/2017/05/15/meal-p...r-planlegging/
Sist endret av downlow; 10. november 2017 kl. 00:58.
Kan du ikke bare gå på butikken å bare plukke ut noe? Pappa sliter også med matlysten, men han kjlper da mat selv og spiser.

Ellers kan du jo prøve disse ferdige mat-systemene som f.eks. Adams matkasse o.l.
https://www.adamsmatkasse.no

Så har du jo også disse Fjordland ferdigmiddager.
Noe jeg lager minst 2 ganger i måneden er en knallgod lakserett jeg lærte av eksen min.

Du trenger:
1 ildfast form
4 x laksefilet. Fersk eller fryst, spiller ingen rolle
1 pose wok grønnsaker
Salt
Pepper
Paprikapulver (gjerne røkt)
Sitronpepper
Hvitløkspepper
Cayennepepper
Rømme eller creme fraiche (vanlig eller lett, spiller liten rolle imo.)
Ris

1. Tin laksen om den er fryst
2. Forvarm ovnen til 225 grader
3. Sleng wok grønnsakene oppi bunnen av den ildfaste formen
4. Skyll risen et par-tre ganger
5. Kok risen. Jeg koker'n i mikrobølgeovnen. 11 minutter og 30 sekunder på maks effekt med en billig mikrobølgeovn og risen blir perfekt hver gang. Aldri mer fastsvidd ris med denne metoden! Her er en detaljert beskrivelse
6. Legg laksen oppå grønnsakene med litt mellomrom mellom hvert laksestykke
7. Sleng på så mye krydder du ønsker. Personlig liker jeg ganske sterkt krydret mat så jeg bruker mye sitronpepper, paprika og cayennepepper
8. Ta en spiseskje og smør rømmen eller creme fraichen oppå fisken og spre det utover slik at det dekker så mye som mulig av grønnsakene i tillegg til laksen
9. Sleng på litt til krydder
10. Putt formen i ovnen i ca 25 minutter. Creme fraichen skal se fin og gyllen ut når retten er ferdig. Er den helt hvit må den stå lenger i ovnen.

That's it! Denne middagen tar kanskje 10-15 minutter med prep work om du er et surrehue som meg + 25 minutter med venting. Da har du middag for 4 dager fremover og svært lite oppvask å styre med etterpå. Kan fint varmes i micro. Håper det smaker
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spiste noe som de kalte for kynoa, veldig godt, sunt og billig. Bra protein kilde. Var som mellomting mellom pasta/ris/couscous. Noen som vet hvor jeg finner det?
Vis hele sitatet...
Quinoa, enklere å finne om man staver det rett. Du får det på mange helsekost-butikker ol. Eventuelt importer selv fra amazon, da koster det typ 1/4 av norske priser.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kom på noen retter til. Lammegryte m/grønnsaker og potet i tomatsaus. Stekt steinbit. Kokt laks med hollandaisesøs. Biff-stroganoff. Indisk kyllinggryte. Teriyakikylling.

Noen lunchretter i form av supper. Tomatsuppe med bacon og egg. Blomkålsuppe med karri. Gulrot chili suppe. Betesuppe.

Blir jo 56 retter totalt. Man skal ha litt fantasi for å komme helt til 56, så går det 28 dager til neste gang en spiser det samme. Er det noen retter som ikke egner seg til frysing?

Quinoa med Q.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan du ikke bare gå på butikken å bare plukke ut noe? Pappa sliter også med matlysten, men han kjlper da mat selv og spiser.
Vis hele sitatet...

Ja jeg og skal jo kjøpe maten selv det har jeg ingen problemer med. Det er å ha et sunt og variert kosthold som er vanskelig. At en ikke har matlyst gjør at det blir for enkelt å spise det samme hele tiden. Fjordland er greit det men blir kostbart i lengden. Denne måltidsplanen skal jo brukes helt frem til sommeren. Da må det være flest rimelige måltider og kanskje bare lørdag og søndag der en skeier ut i forhold til pris. Billig, sunt og enkelt.
Finnes utallige vegetaroppskrifter på nett. De fleste veldig lettlagde og koster sjeldent mange riksdaler. Prøvd det!

heartslava
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er det ingen som er glade i mat som føler de ønsker å slå et slag for enkelte retter? Om det var slik at et google søk hadde virket så hadde jo ikke tråden vært start. Problemet er at sinnstilstanden gjør at oppskrifter, bilder av mat eller videoer ikke klarer å vekke matlysten. Håpet at det ville være noen som er genuint glad i mat som ville skrive så jeg fikk inspirasjon og matlyst. Hvorfor anbefaler du akkurat den eller de rettene? Hva er det som gjør at smakene passer bra sammen? Er det måter å få ennå mer smak ut fra retten uten at det bare smaker grillkrydder og ketchup?
Skjønner egentlig ikke helt hva du lurer på her. Du gir en ganske omfattende beskrivelse av hva du liker, og det er åpenbart at du liker sunn mat. Hvis du sliter med å få i deg nok kalorier og trenger tips til å legge på deg, så burde du nok prøve å øke kaloriinntaket.
https://m.youtube.com/watch?v=Oo9gPC3U4H8
Spise med Price, hvor de lager indisk.
Indisk mat er kanskje litt avansert, skal man gjøre det ordentlig, men voldsomt bra for matlysten og når man har fått teken er det perfekt for å lage store porsjoner og fryse ned. Oppskriftene er på dr.dk og, jeg tror, nrk.no.
Det er verdt å sjekke flere av brødrene Prices programmer, både for inspirasjon og matglede, og fordi det rett og slett er gøy.
Kanskje du kan få litt inspirasjon hvis du finner et matprogram og følge med på? Selv har jeg sett en del på Matgeek på youtube i det siste.

Ellers..Gryteretter er fint å lage i store porsjoner og fryse ned. Chilli con carne f.eks. Kok ris ved siden av, eller bruk tortillachips hvis motivasjonen er helt på bunn. Server med en rømmeklatt på toppen.
Eller butter chicken? Server med ris, grønne erter, nanbrød og kanskje litt yogurt.

Selv går jeg veldig lei av brødmat til tider. Bytter ofte ut brødskiva med et beger vaniljekesam med müsli og friske bær/syltetøy. Egg og bacon eller omelett er også knall til frokost/lunsj.

Andre ting som er kjapt, digg og enkelt:
-Pizza. Lag en langpanne på fredag og spis leftovers hele helgen.
-Pasta aglio e olio. Enkelt og billig!
-Pølser og potetstappe. Du må ikke kjøpe de kjipeste pølsene og posestappe. Hva med chorizo og søtpotetstappe?
-Sashimi. Kutt litt laks og rør sammen en kjapp dip. Topp med litt koriander, sesamfrø, vårløk og noen hakkede peanøtter hvis du er kul. Done.