Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2797
Hei fellow freaks!

Jeg har tegnet forsikring på en bil og fikk da tilbud om noen ekstra forsikringer som gjør at prisen på total forsikringen ble litt rimeligere. Det var først når skjema med egenerklæringen kom at jeg fikk panikk.

I et av spørsmålene står det; "Har du brukt/bruker du narkotiske stoffer". Jeg røyker hasj/pot av og til i helgene, men har også vært innom kokain og mdma på ferie. Jeg har fått depresjon og angstanfall, trolig etter kokainen, noe jeg har fortalt til fastlegen. I min journal står det at jeg har røyket de siste to årene og prøvd ymse annet.

Mitt spørsmål er da; Hva gjør jeg? I mitt hode er det to valg;

Svare ja; Kan jeg risikere å få politianmeldelse? Kan forsikringspremien bli høyere? Kan de velge å ikke ha meg som kunde? Noen som vet hva konsekvensene vil bli?

Det andre valget er å fjerne de ekstra forsikringene og betale en eller to tusenlapp mer i året ... Jeg er ikke interessert i å lyge på Egenerklæringen med å svare at jeg aldri hatt tatt narkotiske stoffer, fordi jeg er redd for konsekvensene.

Om noen skulle lure om jeg ikke kan høre med et annet forsikringsselskap, så kan jeg ikke det. Dette forsikringsselskapet var det eneste som ville forsikre denne bilen med fører under 30 år ...

Trenger sårt råd, og takker for alle innspill!
Hei,

Forsikringen din vil som regel IKKE bli høyere, men du kan miste muligheten til noen typer dekninger. Dette vil du bli informert om. Dersom noe skulle skje og forsikringsselskapet ber om innsyn i din journal, vil de bruke dette mot deg for alt det er verdt.

Mitt råd, vær ærlig.
kjedelig streiting
Du sa vel ja til noen livs/helseforsikring eller så? Isåfall bør du jo nesten være ærlig for at denne skal gjelde. Forsikringsselskapet har nok taushetsplikt ja. Du kan jo også vurdere å du vil avstå for helseforsikringene.
forsikringsselskapet vil få journalene fra legen(e) dine, så om du lyver vil de da oppdage det
Hva med å bare bytte til en annen type forsikring?

Finnes mange forsikringer som ikke direkte går på deg som person. F.eks innbo.
Forsikringsselskapet har kun lov og hente ut det som er relevant for saken din fra en medisinsk journal.
Og for at de kan få ut opplysningene må du gi en erklæring om at de kan få de ut.
Så om du skal bruke en helseforsikring på en fotballskade så er det ikke relevant at du har brukt narkotika om du skjønner hva jeg mener.
Trådstarter
73 8
Takker for svar! Har ingen planer om å lyge på egenerklæringen, det er dårlig sort. Sa nok ja til ekstra forsikringer. De forsikringene som ble valgt, var de billigste og egentlig bare for å senke totalprisen.

Hva om jeg skulle kræsje bilen, kan da forsikringselskapet kreve blod/urin prøve på det grunnlaget jeg skrev i egenerklæring? Jeg kjører ikke under rus, men thc sitter jo igjen lenge ...
Sitat av Fantabolic Vis innlegg
Takker for svar! Har ingen planer om å lyge på egenerklæringen, det er dårlig sort. Sa nok ja til ekstra forsikringer. De forsikringene som ble valgt, var de billigste og egentlig bare for å senke totalprisen.

Hva om jeg skulle kræsje bilen, kan da forsikringselskapet kreve blod/urin prøve på det grunnlaget jeg skrev i egenerklæring? Jeg kjører ikke under rus, men thc sitter jo igjen lenge ...
Vis hele sitatet...
Jeg antar at dersom du krasjer såpass at det blir personskader og sykehusinnleggelse, blir det tatt blodprøve av deg.
Jeg sier det fordi det har skjedd meg. Var dog. clean.

Men om du er uheldig i trafikken, og bulker en parkert bil, vet jeg ikke.
Sist endret av Crisposjokolade; 26. april 2014 kl. 15:17.
Dette gjelder uføreforsikring/livsforsikring da ulykkesforsikring ikke krever utfyllelse av helseskjema. Du bør være ærlig, da helseopplysningen du oppga og legejournaler vil bli sjekket før en eventuell utbetaling. At du har tatt deg et par trekk med weed er uansett ikke relevant ved f.eks en kreftdiagnose.
Skriver du ja, kan du bli nektet forsikring. Jeg har en tråd om liknende om du søker på tråder opprettet fra mitt brukernavn.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
73 8
Vel, fikk svar idag fra forsikringen. Får ikke forsikring for "Kritisk sykdom". Grunnen var at de som bruker cannabis og hasj har større risiko for psykiske problemer og er mer utsatt for alvorlige sykdommer.