Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1973
Hei!
Jeg antar jeg i nær fremtid skal opereres, og må derfor settes i narkose.

Det jeg er redd for, er at i det sekundet narkosen settes, vil jeg føle noe som minner om rus før jeg sovner.

Jeg har sluttet med rus, og ønsker derfor å unngå all mulig følelse av rus så langt det går an. Til dere som har fått narkose, hva sier dere om det?
ja, både før og etter, så det bør du være forberedt på
Du kommer ikke til å huske en verdens ting så det er ingenting å bekymre seg for.

Aldri opplevd rus jeg i hvertfall
Sist endret av TrippyKing; 19. mai 2020 kl. 09:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ingenting å bekymre seg for trippyking? man våkner jo ikke helt klar fra dyp opiatsøvn. selvfølgelig er man fjern og ruset. jeg sprakk etter en operasjon i narkose, det trigget meg såpass. så vær klar over at det kan vekke avhengigheten i deg!
Sist endret av LilleVanilje; 19. mai 2020 kl. 09:54.
Jeg opplevde rimelig heavy rus ja. Både da narkosen begynte å ta effekt var det veldig festlig i sånn 7 sekunder før jeg sloknet, og da jeg våknet og ble pumpet full av noe morfin som var sykt nice.
I tillegg fikk jeg skrevet ut et brett med noe funky morfin-preparat og en boks med tramadol for smertelindring for de påfølgende dagene. Det ble en god uke i godrusa tilstand for å si det sånn.
Nå er det sikkert litt opp til hvilken operasjon man tar, men jeg hadde nok ikke klart meg uten heftig smertelindring etterpå, og det får man ikke uten sterke drugs
Stingray's Avatar
Trådstarter
Eh ja........ frister veldig å sørge for at det ikke blir noen operasjon nå ja det som isåfall skal gjøres er å ta ut cochlea implantatet, fordi jeg eventuelt skal ta MR i forbindelse med undersøkelse av epilepsi. Ingenting er sikkert enda, vi får se....

EDIT: glemte å nevne, implantatet skal inn igjen etterpå også.
Sist endret av Stingray; 19. mai 2020 kl. 10:11.
Ta det opp med legen kanskje?

Vet ihvertfall at min bestefar, måtte på avrusning etter en heftig hjertoperasjon, husker fremdeles den gangen han høy som et uvær på morfin ble trillet ut av ambulansen. men dette var nok smertestillende. 3 uker lå han på sykehuset for å bli edru.

Det mest korrekte ville jo vært og ta opp dette med legene som skal operere deg. Regner med at siden de vil ta MR så skal de kikke etter noe som potensielt kan være helseskadelig. Da må du veie for og imot, leve med plagene du har nå, eller ta sjansen på at fristelsen ikke blir for stor i etterkant.
Sitat av LilleVanilje Vis innlegg
ingenting å bekymre seg for trippyking? man våkner jo ikke helt klar fra dyp opiatsøvn. selvfølgelig er man fjern og ruset. jeg sprakk etter en operasjon i narkose, det trigget meg såpass. så vær klar over at det kan vekke avhengigheten i deg!
Vis hele sitatet...
Jeg beklager men har ikke følt meg rusa etter operasjon, bare jævlig. Men okei jeg trekker tilbake det jeg skrev!! : (
Jeg fikk ingen rus hverken før eller etter. Fortalte sykepleier at jeg hadde tatt 20mg diazepam og 2mg alprazolam før operasjonen. Var et inngrep hvor de rettet opp en fraktur og satt inn bolter/plate i armen min. Husker bare anestesilegen ga meg noe rett før jeg sovna og sa "nå kan få en slags karusellfølelse", sa fra når jeg fikk denne følelsen og husker ikke mer før jeg våknet. Var helt fin til å dra rett hjem igjen. 2-3 dager med smertehelvete før dette ga seg fort. Fikk PF som smertestillende.
Jeg følte meg ikke ruset hverken før eller etter narkosen. Legene var klar over at jeg hadde drevet med rus. Og at jeg hadde sluttet og holdt meg på matta noen år.
Jeg ba legen om en liste av medisinene han hadde gitt meg. Så ingenting som jeg dro kjensel på fra gamle dager.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tok en operasjon for noen uker siden. Da fikk jeg først fentanyl IV før operasjonen, jeg hadde ingen smerter før operasjonen startet så dette ble definitivt en rus. Kjente på denn i et par min før de ga meg noe som la meg i søvn (narkose). Når jeg våknet et par timer etterpå var det en veldig deilig følelse og en god avslappende rus i kroppen.
Du bare sier ifra, så kan anestesi legene sette i narkose uten opiater. Du sovner inn brått, forså våkne opp på vanlig måte når du er ferdig.
Sist endret av DrPerception; 19. mai 2020 kl. 20:03.
kan skrive under på at du får deg litt av en flytur av pre-op cocktailen.. også IV morphy on demand post-op.. samt noe sterke smertestillende til dagene/ukene etter
Man får smertestillende og noen ganger beroligende hvis det trengs. Selve narkosen knocker deg rett ut og gir ikke rus, men smertestillende før og etter vil nok gi deg litt. Men jeg tenker at dette klarer du bare du forbereder deg littegranne og får drilla inn i hodet at dette er et engangstilfelle hvor det er nødvendig for å avdekke mulige helseproblemer. Det, og at du gir fastlegen din beskjed på forhånd samt legen som skal operere på deg.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen av de 2 gangene jeg har vært i narkose i voksen alder har jeg følt meg rusa. Man får på seg maska så går det max 10 sekunder hvor man tenker at "ja nå begynner jeg vel å kjenne noe snart", men istedet for å kjenne noe som helst har jeg bare slukna uten å merke eller huske en dritt. Hver gang jeg har våkna etterpå har jeg følt meg i fin form, ikke groggy eller rusa, men det var en gang jeg skulle raskt opp av senga for å tisse og de måtte gå ved siden av meg tilfelle balansen var dårlig, noe den ikke var.

Jeg trodde ikke narkose ga noe rus jeg ass men at det er smertestillende man evn får i forbindelse med operasjonen som gir det. I mine tilfeller har jeg ikke fått sterke smertestillende før eller etter narkose heller, bare paracetamol 1g.
Ketamin er narkosemiddel, så om du er så heldig å få det vil du kunne få tidenes beste tur på vei inn i og ut av bevistheten.