Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 11463
Kjempet mot B-mennesket i meg siden barndommen. Hatet morgenene når jeg skulle på skolen. Gikk ikke bra 1-3.årene på videregående heller for å si det slik. Faktisk kom jeg tidsnok på skolen bare første uka på de nye årene står på vitnemålet og jeg husker det.
Har aldri kommer forsent på jobb og har hatt turnusjobber.

Men nå er jeg voksen nok til å kanskje måtte inse at dette aldri blir borte. Nemlig at jeg sliter med å sovne og sliter med å stå opp. Jeg er så lei av å være Stein om morgenen!

Dette har vært prøvd over tid, men LIKEVEL kjemper kroppen seg tilbake til B-rytmen.

Jeg står opp tidlig (5-8 jobb, lege osv) blir da kjempe trett på dagen. Går hele dagen uten særlig energi. Føler meg som et ødelagt menneske.
Legger meg allerede 21.00 og sover da faen meg i 14 timer! Skjer hver gang. Jeg har også prøvd døgning, at jeg ikke legger meg 4 om natten men heller holder meg våken slik at jeg blir trett tidligere neste dag.

Kan fint komme meg opp 8-9 noen dager i strekk, men jeg blir så våken mot kvelden!! Etter 19 så er jeg lys.

Det er perioder der jeg har klart å våkne uthvilt kl 8-9.
Og jeg tror dette var grunnen
- vår og sol. Vintermørket var over, noe som er en glede hvert år.
- la om kostholdet pga vi ble desperate etter å bedre livet mitt. Litt sørgelig å bli totalt uten skole og jobb pga du sov.
Men dette med kosthold, hvor hysterisk skal man være? Jeg spiser aldri godteri. Det går i vanlig mat, som egg, grønnsak. Kaker til bursdager og av og til iskrem som jeg lager selv. Jeg kan ikke tro dette lille der tipper hele lasset?!

Er det noen her som vet om det er NÅR man legger seg ? Har hørt at kvaliteten på søvnen er best fra 23-01? Det du får deretter er halvveis. Men er det ikke antall timer som teller?

Vet virkelig kroppen hva klokka er? Jeg har hørt om organuret. Med andre ord, kroppen vet hva klokka er. Men sp finner jeg det heller ikke helt logisk. For hva skjer om du drar til Amerika da liksom?
Jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg har lest at før den industrielle revulusjonen var det ikke vanlig å sove 8 timer i strekk, men heller dele det opp i to puljer.

Sove 4 timer, stå opp og være våken en time eller to, spise noe lett mat, sex, lese bok, sove 4 timer igjen.

Kan sikkert være verd et forsøk.
Hvorfor slettet den andre svaret sitt?
Det var noe med å være født i feil land.
Det kan kanskje være noe i det? Jeg var mer våken når jeg bodde lenger ned i Europa, men jeg kunne sove til 12 der og, bare ikke til 14.

Kanskje jeg heller burdte bodd i Amerika? Virker egentlig som jeg er mer amerikansk innstilt ;p

Jeg våkner her i Norge når det er morgen der.
Ser klokken er 8 der nå, men jeg er ikke trett i Det hele tatt nå altså.
Sist endret av Dreamliner91; 9. april 2020 kl. 15:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
D vitamin og sikkert B12, husk at vi bor i ett land hvor vi kun får D fra sola noen knappe mnd i året. Ville gitt det ett forsøk med D3 i 6mnd og sett om du merker noe. Kan ikke si styrken fordi de som mener at tran holder blir helt koko, men bruker 5000iu selv hver dag med litt mer midt på vinteren og litt mindre mitt på sommeren. Google og les litt og ta en måling og prøv å komme opp på ett nivå som anbefales av andre enn norske leger.
Enig med Daffe. Det første du bør gjøre er å ta blodprøver for å se om du har tilløp til en mangelsykdom.
Det er spesielt vitamin D, vitamin B12 og jern som kan være aktuelle her. Thyroideahormoner (T3/T4) kan også være en idé å sjekke, da utmattelse og dårlig søvn er klassiske kjennetegn på lavt stoffskifte.

Det kan hende prøvene kommer tilbake uten tegn til mangel, selv om de er for lave på sikt. Det er spesielt B12 og T3/T4 som kan være litt vanskelige her.
Jeg kjenner én som testet for B12-mangel flere ganger uten at de fant noe før det ble foretatt en mer grundig test som avdekket kronisk lave verdier.
Én sprøyte i skinka med B12 løste det problemet.

Mangel på vitamin D viser seg ofte som svekket immunsystem og utmattelse. Slapphet, spesielt i mørketiden, samt smerter i ledd eller muskler.
Hos enkelte grupper kan symptomene medføre muskelsvinn og beinskjørhet og vitamin D-mangel er et svært vanlig problem her i nord på grunn av mørketiden.
De færreste får i seg nok av dette gjennom kosten, så tran-tilskudd er å anbefale hvis du ikke spiser mye fet fisk.

Det er selvsagt mange andre ting som kan forårsake plagene du beskriver.
En av disse er en eller annen form for søvnforstyrrelse, en annen psykiske problemer slik som depresjon.

Hvis blodprøver ikke gjør deg klokere, kan det derfor være en idé å ta dette med til en søvnklinikk.
Å sove i 14 timer i strekk kan ikke regnes som normalt, selv om en er B-menneske.

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Men dette med kosthold, hvor hysterisk skal man være? Jeg spiser aldri godteri. Det går i vanlig mat, som egg, grønnsak. Kaker til bursdager og av og til iskrem som jeg lager selv. Jeg kan ikke tro dette lille der tipper hele lasset?!
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok ikke kostholdet som tipper lasset. Med mindre du har en form for allergi, intoleranse eller autoimmun sykdom som gjør at du blir syk av noe du spiser. Opplever du mage- og tarmproblemer?

Tilbake til søvn.

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Er det noen her som vet om det er NÅR man legger seg ? Har hørt at kvaliteten på søvnen er best fra 23-01? Det du får deretter er halvveis. Men er det ikke antall timer som teller?
Vis hele sitatet...
Kort svar: når du er trøtt.

Det har blitt forsket svært mye på søvn gjennom tidene og i forskjellige kulturer, og det er stor variasjon i det som funker for den enkelte.
Det som skiller seg ut som den viktigste forutsetningen for god søvn er rutine.

Og du har et rævva søvnmønster, i det forstand at det ikke eksisterer.
Noen takler «rangling» bedre enn andre, men de færreste har godt av dette. Å sove 14 timer én dag, døgne den neste, for så å legge seg klokka tre i helgene og sove til lunsj… det legger ekstremt dårlig grunnlag for noe form for søvnmønster.

Jeg kommer tilbake til dette snart.

Noe annet du kan gjøre er å bli nazi på god søvnhygiene.
Det virker allerede har tatt noen grep, men her er flere råd en kan ha i bahodet.

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Vet virkelig kroppen hva klokka er? Jeg har hørt om organuret. Med andre ord, kroppen vet hva klokka er. Men sp finner jeg det heller ikke helt logisk.
Vis hele sitatet...
Nei, kroppen vet ikke hva klokka er.
Men kroppen har en indre klokke.

Den som er ansvarlig for å stille denne organuret kalles det ventrolaterale preoptiske område.
Dette ligger i den delen av hjernen som kalles hypothalamus – sjefen for bl.a. hormonsystemet og temperaturkontroll.

Selv om hypotalamus er sjefen, har alle organer i kroppen har sin egen indre klokke.
Denne klokken styrer det vi kaller døgnrytmen, eller circadinrytmen.
Circadin betyr «circa et døgn» og opererer hos de fleste ut i fra en 24-timers syklus som påvirkes av indre og ytre faktorer.
Ytre faktorer som temperatur og lys/mørke, og indre faktorer, som hormoner og nevrotransmittere.

Det er altså mange ting som skal klaffe for at du skal få god søvn!

Det er en rekke hormoner/signalstoffer som også er viktige, mest kjent er kanskje melatonin.
Melatonin kalles ofte for «mørkehormon» fordi det skilles ut i større grad når sola går ned. Melatonin er sjefshormonet for søvnrytmen.

Når du får direkte sollys på øynene, er det svært lite melatonin i omløp. Lys spiller derfor en stor rolle for når en føler seg søvnig og ikke.
Dette er en av grunnene til at mange opplever forstyrrelser i søvn i mørketiden.

Et stoff som ofte er oversett i søvnsammenheng er adenosin.
Adenosin er et allsidig stoff som bl.a. regulerer energiomsetningen i cellene, men det er ikke så relevant akkurat her.
Det som er relevant er at adenosin hopes nemlig opp i hjernen i løpet av dagen og gjør at du føler mer og mer søvnpress.

Mange drikker kanskje noen kopper kaffe for å motvirke søvnpress etter å ha sovet dårlig. Men koffein stagger utskillelse av adenosin i de deler som modulerer våkehetstilstanden din. Dette forstyrrer søvn-signalet og kan bidra til dårligere søvn for noen.
Det kan derfor være en idé å kutte ut stimulanter i en periode og se om dette hjelper.

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
For hva skjer om du drar til Amerika da liksom?
Vis hele sitatet...
Mange vil oppleve jetlag.

TL;DR: Ta blodprøver for å utelukke mangelsykdom eller annen sykdom, vurder søvnklinikk for uttredelse av søvnforstyrrelse.
Rutine og søvnhygiene er viktige for god søvn, ja, organuret finnes og det virker som ditt behøver en justering.
Sist endret av Svartbak; 9. april 2020 kl. 23:13.
Hei
Et lite bidrag fra meg i dag.
Da jeg var liten var jeg et typisk A menneske. Våknet lenge før mine foreldre, og pappa startet job før kl.7.
Nå hater jeg morninger, liker ikke å stå opp før kl 8 , våkner med skrekk og gru etter mye drømmer.
Jeg har prøvd sovemedisiner av ulike sorter ,og melatonin. Varm melk, te og lignende har ingen effekt. Først etter kl 01.00 blir jeg litt trøtt. Skulle ønske jeg kunne sove som min kjære mann, legge seg, puste godt og sovne i sju til åtte timer.
Kanskje jeg ikke trenger så mye søvn?
Lykke til med soving.
Klem fra Betty