Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 14649
I 2019 ble 933 drept av politi i USA 331 var hvite og 212 var svarte. Nummeret er veldig høyt for en befolkning på 13%. Men den ukjente dreperen som ikke i nærheten blir nevnt like mye i media som BLM for øyeblikket er black on black crime noe som er veldig høyt.
Hva har black on black crime med institusjonell rasisme å gjøre, dette er det største eksemplet på whataboutism jeg har sett i dag i hvert fall.

Når det kommer til hanshøyhets betraktninger så må du vite en ting. Alt i USA har blitt forsøkt, man har forsøkt å demonstrere fredelig, sende thoughts and prayers, skrive brev til kongressen, alt som kan kalles fredelig. Den første saken som denne, saken om Rodney King er nå 28 år gammel, og ingenting gjøres! Den instutisjonelle rasismen vi ser i dag har ikke blitt noe bedre, ingenting har hjulpet. Når ingenting hjelper og du blir tvunget til å leve under et system som konstant jobber i mot deg fordi USA på ingen måte gir like rettigheter til alle, hva er så alternativet? Svaret er såre opplagt, du må lage lyd for å høres. Ja, det er galt å ødelegge, brenne ned osv, men reaksjonene fra en del motstandere av dette der borte tyder på at de setter eiendom høyere enn menneskeliv. Dette er større enn politikk, dette er bokstavelig talt liv og død.
Sist endret av equimanthorn; 7. juni 2020 kl. 21:12.
Når våre uskyldige, slik som Håvard Pedersen, Marie Skuland og Maren Ueland blir drept, får de ingen støttemarkeringer eller demonstrasjoner. Samtidig skal det demonstreres for den volds og vanekriminelle George Floyd, som hadde hjerteproblemer og Coronoavirus da han motsatte seg arrestasjon. Noen offergrupper er tydeligvis mer verdt enn andre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Når våre uskyldige, slik som Håvard Pedersen, Marie Skuland og Maren Ueland blir drept, får de ingen støttemarkeringer eller demonstrasjoner. Samtidig skal det demonstreres for den volds og vanekriminelle George Floyd, som hadde hjerteproblemer og Coronoavirus da han motsatte seg arrestasjon. Noen offergrupper er tydeligvis mer verdt enn andre.
Vis hele sitatet...
Dette er whataboutism.

For det første fekk alle sakene massiv mediemerksemd - og minnestunder vart sendt i media.

Viare er angrepet ditt på offeret artig. Det er meg bekjent ikkje forbunde med dødsstraff å ha corona eller hjarteproblem, så det er fullstendig fitte irrelevant å trekke inn. Faktum er at politiet der nytta ein urimeleg maktbruk - og at det ikkje er unikt.

Det er heilt ulike situasjoner - og om du ikkje forstår det kan du heller ikkje forstå reaksjonane.
Det er relevant, fordi å slåss mot politiet med hjerteproblemer øker sannsynligheten for at man dør. Det samme med en voldskriminell karriere. Det er ikke snakk om enten/eller, men en gradering. Nesten ingen mener at politiet skal få knerte noen på åpen gate, men sannsynligheten for at noe går galt, øker jo verre du er/opptrer.

Jeg gjentar. Floyd får demonstrasjoner og opptøyer. Uskyldige ofre får ikke dette, om de ikke tilhører rett offer-gruppe. Det er altså snakk om en ganske betydelig forskjellsbehandling.

Samtidig, når svarte menn som David Dorne, en pensjonert politimann, skytes ned på åpen gate under opptøyene, møtes ikke dette med samme type sinne. https://abcnews.go.com/US/small-town...ry?id=71017820

Det er urimelig, og viser at identitetspolitikken har fått forrang.
Sist endret av Sanjar; 7. juni 2020 kl. 21:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Det er relevant, fordi å slåss mot politiet med hjerteproblemer øker sannsynligheten for at man dør. Det samme med en voldskriminell karriere. Det er ikke snakk om enten/eller, men en gradering. Nesten ingen mener at politiet skal få knerte noen på åpen gate, men sannsynligheten for at noe går galt, øker jo verre du er/opptrer.
Vis hele sitatet...
Jo, det er åpenbart - og irrelevant i den situasjonen her. Det var tre politifolk eller noko slikt. Dei kunne åpenbart handtert det på anna vis enn kne i nakken.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg gjentar. Floyd får demonstrasjoner og opptøyer. Uskyldige ofre får ikke dette, om de ikke tilhører rett offer-gruppe. Det er altså snakk om en ganske betydelig forskjellsbehandling.
Vis hele sitatet...
Kanskje det ikkje har noko med offergruppe å gjere, slik du antyder, men kven som utøvde vald i det tilfellet? Kva er det du foreslår vi skulle protestert mot i dei tre tilfella du nemner? Tilfeldig kriminalitet? At det er for mange svartinger i verden?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er whataboutism.

For det første fekk alle sakene massiv mediemerksemd - og minnestunder vart sendt i media.

Viare er angrepet ditt på offeret artig. Det er meg bekjent ikkje forbunde med dødsstraff å ha corona eller hjarteproblem, så det er fullstendig fitte irrelevant å trekke inn. Faktum er at politiet der nytta ein urimeleg maktbruk - og at det ikkje er unikt.

Det er heilt ulike situasjoner - og om du ikkje forstår det kan du heller ikkje forstå reaksjonane.
Vis hele sitatet...

Tenker at sinne er det siste vi trenger nå. Det ekstreme rase fokuset vi ser nå skaper nok splittelse allerede.

Ellers så er jeg enig med deg. Det er ikke relevant verken Goerge Floyds Corona, hjerteproblemer, tidligere voldelige historie eller noe av dette. Politimennene bør uansett stilles for retten slik de nå blir.
@Sanjar, Du har virkelig ikke skjønt det. Floyds drap er et drap som inngår i en serie av en rekke andre lignende drap bortover som har blitt gjort på akkurat samme vis med øredøvende lite respons fra myndigheter annet enn tomme floskler.


Hvorfor det ikke ble vekket like stor respons når en svart politimann ble drept i opptøyene? Tenk litt! Det er så klart ingen som synes noe om at liv går tapt, og jeg tviler på at INGEN snakker om det heller.
Sist endret av equimanthorn; 7. juni 2020 kl. 22:04.
Det var tre politifolk eller noko slikt. Dei kunne åpenbart handtert det på anna vis enn kne i nakken.
Vis hele sitatet...
Har du jobbet i et stressende yrke med fysiske konfrontasjoner? Det har jeg. Med den erfaringen vet man at det ikke finnes "rene" situasjoner der alt står i klarhet. Politiet er ikke perfekte og må foreta valg på sparket. Politiet vil også putte deg i headlock om du gjør motstand, uansett hvilken bakgrunn du har.

Kva er det du foreslår vi skulle protestert mot i dei tre tilfella du nemner?
Vis hele sitatet...
Drapsmenn og ukulturen som står bak.

Hvorfor det ikke ble vekket like stor respons når en svart politimann ble drept i opptøyene? Tenk litt! Det er så klart ingen som synes noe om at liv går tapt, og jeg tviler på at INGEN snakker om det heller.
Vis hele sitatet...
Men media tar det ikke opp, fordi media er motivert av identitetspolitikk.
Vel, det irriterer meg når jeg ser en gjeng svært unge mennesker skulle demonstrere i Norge midt i coronakrisa, med slogans slik som "stillhet er vold". Det er åpenbart ikke gjennomtenkt i det hele tatt, sløvt tenkt, på steinalder-nivå ... Vi som ikke demonstrerer er ifølge disse altså voldsmenn, men hva med den volden og død de påfører andre via smittespredning ... det tenker vi ikke på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Har du jobbet i et stressende yrke med fysiske konfrontasjoner? Det har jeg. Med den erfaringen vet man at det ikke finnes "rene" situasjoner der alt står i klarhet. Politiet er ikke perfekte og må foreta valg på sparket. Politiet vil også putte deg i headlock om du gjør motstand, uansett hvilken bakgrunn du har.
Vis hele sitatet...
Vi har video av det. Situasjonen var altså så trugande at to-tre andre politifolk sto meir eller mindre bokstaveleg tala med henda i lommene og såg på!

Situasjonen var så trugande og dynamisk at det var nødvendig å halde kneet pressa ned i nakken på Floyd i åtte minutt.

Altså. Det der er så hinsides idiotisk argumentasjon at du kan faen ikkje tru på det sjølv ein gong. Eg er heilt åpen for at det må gjerast vurderinger der og da, og at det kan skje feil. Men det er ikkje snakk om feil i det tilfellet her. Det er snakk om politi som ville torturere eller drepe Floyd.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Drapsmenn og ukulturen som står bak.
Vis hele sitatet...
Ah, så drap utført i psykose er resultat av ukultur?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Men media tar det ikke opp, fordi media er motivert av identitetspolitikk.
Vis hele sitatet...
Heilt ærleg er det vel du som framstår som motivert av identitetspolitikk, og gnager om ting som offergruppe og slikt. Forøvrig var alle dei tre drapssakene du nemde svært bredt omtalt i media, med hundre eller tusentals artikler. Kva meir meiner du media burde gjort?
Politiet er ikke perfekte og situasjoner som politimann skal ikke og kommer aldri til å være 100% i klarhet. Det er åpenbart. det som derimot ikke er så åpenbart er at de samme politimennene som ikke er perfekte og heller ikke skal være det, tross i dette har en lei tendens til å føle seg mye mer truet av svarte folk uten våpen enn vite folk som kan sies å ha begått langt verre kriminelle handlinger. Dette er også tjernen i hvorfor det nå demonstreres.
Videre så skaper de problemer som ikke eksisterer (i Norge) basert på følelelsesmessige overveielser, og det er farlig. Politiet i Norge er som regel svært proffe og gjør jobben sin, selv om jeg misliker politiet sterkt da de roter seg borti mitt psykedelikamisbruk og skal "holde orden"" på sinnet mitt som en gjeng nazister, mitt mest personlige, gjør de ellers en god jobb med å holde orden.

Og da trenger vi virkelig ikke demonstrasjoner på 15.000 i Norge, hvor mange tror dere det vil ta livet av? Disse folkene bare skaper problemer der det ikke er problemer. De har overhodet ingen forståelse for geografi, for disse er atlanterhavet en jævla elv.
Sist endret av Hans Høyhet; 7. juni 2020 kl. 22:20.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Videre så skaper de problemer som ikke eksisterer (i Norge) basert på følelelsesmessige overveielser, og det er farlig. Politiet i Norge er som regel svært proffe og gjør jobben sin, selv om jeg misliker politiet sterkt da de roter seg borti mitt psykedelikamisbruk og skal "holde orden"" på sinnet mitt som en gjeng nazister, mitt mest personlige, gjør de ellers en god jobb med å holde orden.

Og da trenger vi virkelig demonstrasjoner på 15.000 i Norge, hvor mange tror dere det vil ta livet av?
Vis hele sitatet...


Du påstår altså at det ikke finnes institusjonell rasisme i Norge, dikterer hva minoriteter i Norge skal ha opplevd for i samme setning bli forbanna fordi du ikke kan ture. Ser du ikke ironien i dette? Det vet jeg du ikke gjør, men jeg er freidig nok til å spørre like vel.

Det er forøvrig ingen som hevder det skjer i like stor skala som i USA, men solidaritet i saker som dette er viktig, men å si det ikke finnes lignende mekanismer i Norge er veldig naivt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er snakk om politi som ville torturere eller drepe Floyd.
Vis hele sitatet...
Da vet du mer om denne hendelsen enn aktoratet i saken gjør.
Vi har video av det. Situasjonen var altså så trugande at to-tre andre politifolk sto meir eller mindre bokstaveleg tala med henda i lommene og såg på!
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg forstod, var det første dagen på jobb for minst en av dem. Der har vi dette med at det ikke finnes "rene" eller perfekte situasjoner.

Det er snakk om politi som ville torturere eller drepe Floyd.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på, og det må eventuelt bevises i en rettsak.

Ah, så drap utført i psykose er resultat av ukultur?
Vis hele sitatet...
De som drepte Ueland var neppe psykotiske, men drevet av islamistisk ideologi. Det er forøvrig et gjennomgående trekk av muslimske drapsmenn blir avskrevet som psykotiske enkelttilfeller. Svært få islamister får straffen som Manshaus antakelig kommer til å få, selv om det er samme type tankesett som ligger bak.

Heilt ærleg er det vel du som framstår som motivert av identitetspolitikk, og gnager om ting som offergruppe og slikt.
Vis hele sitatet...
Å påpeke et misforhold er ikke å være for dette misforholdet.

Kva meir meiner du media burde gjort?
Vis hele sitatet...
Det første de kan gjøre er å slutte å lyve. I Uelands tilfelle løy de om "knivsår på halsen" til en genuin halshugging.
Politiet handlet veldig dårlig og bør bli straffet. Et poeng jeg aldri ser blir nevnt er at usa er et enormt stort land med ekstremt mange mennesker. I ett så stort land vil det selvagt alltid være noen slike hendelser. Å utrydde rasisme og dårlige politifolk vil være nærmest umulig, men jeg skjønner at det kan minskes. Tar man befolkningen i betrakning har det faktisk ikke vært så sykt mange slike hendelser de siste årene, og de har gått nedover som er bra. Med en befolkning på 340 millioner vil det selvsagt være en del politi drap i året, det er dessverre noe man må akseptere når man bor i ett så stort land. Part and parcel. Jeg kan selvsgat forstå sinnet da, men bare forstå at slike hendelser vil alltid finnes.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Du påstår altså at det ikke finnes institusjonell rasisme i Norge, dikterer hva minoriteter i Norge skal ha opplevd for i samme setning bli forbanna fordi du ikke kan ture. Ser du ikke ironien i dette? Det vet jeg du ikke gjør, men jeg er freidig nok til å spørre like vel.

Det er forøvrig ingen som hevder det skjer i like stor skala som i USA, men solidaritet i saker som dette er viktig, men å si det ikke finnes lignende mekanismer i Norge er veldig naivt.
Vis hele sitatet...
Hvis det er institusjonell rasisme i Norge så er den nødvendig, et vist minimum av generaliseringer er i et byråkrati nødvendig, og folk er forskjellige. Uten noen form for byråkratisk rasisme vil samfunnet falle fra hverandre.

Og ingen har noen bedre alternativ.
Sist endret av Hans Høyhet; 7. juni 2020 kl. 22:39.
Sitat av neiass Vis innlegg
Politiet handlet veldig dårlig og bør bli straffet. Et poeng jeg aldri ser blir nevnt er at usa er et enormt stort land med ekstremt mange mennesker. I ett så stort land vil det selvagt alltid være noen slike hendelser. Å utrydde rasisme og dårlige politifolk vil være nærmest umulig, men jeg skjønner at det kan minskes. Tar man befolkningen i betrakning har det faktisk ikke vært så sykt mange slike hendelser de siste årene, og de har gått nedover som er bra. Med en befolkning på 340 millioner vil det selvsagt være en del politi drap i året, det er dessverre noe man må akseptere når man bor i ett så stort land. Part and parcel. Jeg kan selvsgat forstå sinnet da, men bare forstå at slike hendelser vil alltid finnes.
Vis hele sitatet...


Det er helt klart og drittsekker vil alltid eksistere, men en god start er å endre hele det amerikanske politivesenet og holdningene som får lov til å fostre i det systemet. De backer hverandre i tykt og tynt, de tar faktisk begrepet tykt og tynt til et helt nytt nivå. Utdanningssystemet for å utdanne politifolk der borte er også elendig som også spiller inn, mye folk som får jobben som absolutt ikke skulle ha hatt den. Han karen som drepte Floyd var forøvrig en kar som hadde vært borti mye rart før og hadde en del rasistiske holdninger og har blitt etter hva jeg husker, avbildet med en "make whites Great again"-hatt.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis det er institusjonell rasisme i Norge så er den nødvendig, et vist minimum av generaliseringer er i et byråkrati nødvendig, og folk er forskjellige. Uten noen form for byråkratisk rasisme vil samfunnet falle fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Hva faen mener du med dette?
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva faen mener du med dette?
Vis hele sitatet...
Et samfunn kan ikke overleve uten rasister. Rasisme er en veldig enkel form for kategorisering, høyere opp i systemet vil de kategorisere mer i nyansert, i.e. hvor du kommer fra, fattig eller rik. Dette er en mer kompleks form for rasisme, i.e. instutisjonell rasisme. Slikt er nøvendig hvis vi i hele tatt skal ha et byråkratisk samfunn, og jeg ser ikke noen annen mulighet i dagens overbefolkede verden full av knalliser og pomfri-spisende lavpanner.
Sist endret av Hans Høyhet; 7. juni 2020 kl. 22:51.
Redpilled alfahann
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er snakk om politi som ville torturere eller drepe Floyd.
Vis hele sitatet...
Det skulle man tro når man ser videoen og leser norske mediesaker. Det finnes derimot andre forklaringer både på motiv og dødsårsak som ikke er så dumme som det er naturlig å tro.

Grepet som blir brukt av politimennene er en del av treningen til politikonstabler i minneapolis:

"In Minneapolis, the move is still allowed under the department's use-of-force policy, but only for officers who have been trained on how to do so without putting direct pressure on the suspect's airway,"

https://www.insider.com/minneapolis-...-cities-2020-5

I følge avhør av politiet skrek George Floyd også at han ikke fikk puste før han ble lagt i bakken. Denne forklaringen kan selvsagt være rent oppspinn, men sett i lys av at George floyd testet positivt for Corona burde det ikke være noen automatikk i å avfeie avhøret som ett forsøk på å frigjøre seg selv fra en eventuell fengselsstraff.

At Floyd i tillegg hadde både hjerteproblemer og testet positivt for fentanyl gjør også at dødsårsaken kan betviles. Særlig sett i lys av to obduksjonsrapporter som konkluderer med å ikke finne tegn til kvelning, der kun den ene konkluderer med at kvelning potensielt kan være en dødsårsak.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det skulle man tro når man ser videoen og leser norske mediesaker. Det finnes derimot andre forklaringer både på motiv og dødsårsak som ikke er så dumme som det er naturlig å tro.

Grepet som blir brukt av politimennene er en del av treningen til politikonstabler i minneapolis:

"In Minneapolis, the move is still allowed under the department's use-of-force policy, but only for officers who have been trained on how to do so without putting direct pressure on the suspect's airway,"

https://www.insider.com/minneapolis-...-cities-2020-5

I følge avhør av politiet skrek George Floyd også at han ikke fikk puste før han ble lagt i bakken. Denne forklaringen kan selvsagt være rent oppspinn, men sett i lys av at George floyd testet positivt for Corona burde det ikke være noen automatikk i å avfeie avhøret som ett forsøk på å frigjøre seg selv fra en eventuell fengselsstraff.

At Floyd i tillegg hadde både hjerteproblemer og testet positivt for fentanyl gjør også at dødsårsaken kan betviles. Særlig sett i lys av to obduksjonsrapporter som konkluderer med å ikke finne tegn til kvelning, der kun den ene konkluderer med at kvelning potensielt kan være en dødsårsak.
Vis hele sitatet...

Forresten Floyd var ikke akkurat noen engel selv, han utsatt andre i tillegg til politiet for livsfare når han var ute blant folk med corona.

Og om dette grepet faktisk var lovlig, kan vi ikke automatisk konkludere med at politibetjenten handlet med rasistiske motiver.

Men selfølgelig jeg ser overhodet ingen rasjonell grunn å handle slik betjenten gjorde, det er helt klart et stygt maktovertramp
Sitat av Fenriz Vis innlegg
I 2019 ble 933 drept av politi i USA 331 var hvite og 212 var svarte. Nummeret er veldig høyt for en befolkning på 13%. Men den ukjente dreperen som ikke i nærheten blir nevnt like mye i media som BLM for øyeblikket er black on black crime noe som er veldig høyt.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å ta i betraktning at svarte er seriøst overrepresentert i lovbrudd og. 13 prosent av befolkningen utgjør 50 prosent av lovbruddene. Sånn sett er de underrepresentert når det kommer til politidrap i forhold til lovbrudd.
Sitat av ThinkpadX200 Vis innlegg
Det er viktig å ta i betraktning at svarte er seriøst overrepresentert i lovbrudd og. 13 prosent av befolkningen utgjør 50 prosent av lovbruddene. Sånn sett er de underrepresentert når det kommer til politidrap i forhold til lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Men de er overrepresentert i å bli drept når de er ubevæpnet og ikke truende.
Jeg har blandede følelser rundt denne saken. Floyd var definitivt ingen engel, svarte i USA er overrepresentert på kriminalitetsstatistikken og jeg er sterkt uenig i slagord som "silence = violence" osv. Men Floyd fortjente uansett ikke å bli most ned i asfalten som en kjøter i 9 minutter. Han var ubevæpnet, lagt i håndjern og omringet av 4 politimenn.

Mindre politivold er ikke noe kun svarte amerikanere vil tjene på! Alle etniske grupper blir utsatt for politivold i USA, noen mer enn andre. Det vil være bra for absolutt alle om korrupte politimenn blir holdt ansvarlige for deres overdrevne maktmisbruk.
Sist endret av SkurtNilsen; 8. juni 2020 kl. 00:08.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men de er overrepresentert i å bli drept når de er ubevæpnet og ikke truende.
Vis hele sitatet...
Og afroamerikanske politifolk er overrepresentert i antall skytinger mot dem. Personlig synes jeg det er trist at man skal diskutere raser og rasisme i 2020, verden burde ha kommet mye lenger.
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Og afroamerikanske politifolk er overrepresentert i antall skytinger mot dem.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, det bor flere svarte politifolk også i området med mange svarte, så du må justere for det. Det er uansett helt vanlig at også undertrykte grupper har fordommer mot egen gruppe, det er jo ikke bevisste fenomener for det meste.

Personlig synes jeg det er trist at man skal diskutere raser og rasisme i 2020, verden burde ha kommet mye lenger.
Vis hele sitatet...
Synes du det er trist at det finnes rasisme eller synes du vi burde slutte å diskutere at det finnes?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Har du jobbet i et stressende yrke med fysiske konfrontasjoner? Det har jeg. Med den erfaringen vet man at det ikke finnes "rene" situasjoner der alt står i klarhet. Politiet er ikke perfekte og må foreta valg på sparket. Politiet vil også putte deg i headlock om du gjør motstand, uansett hvilken bakgrunn du har.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
Grepet som blir brukt av politimennene er en del av treningen til politikonstabler i minneapolis:
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i et stressende yrke med fysiske konfrontasjoner og har gjentatte ganger opp gjennom årene vært utsatt for trusler og vold. Det finnes ingen rene situasjoner, men vi har prosedyrer og regler å følge som hindrer at farlige situasjoner oppstår pga kreativitet. At du,som også burde vite bedre, forsvarer det der er helt sykt. Jeg vil oppfordre deg til å finne en annen jobb. Jeg har sett cowboyer som deg og dere skaper et farlig og utrivelig miljø for alle.
Her er et fint innlegg om drapet skrevet en amerikansk politimann med relevant erfaring. https://www.facebook.com/dave.bisson...20601341290900

Sitat av bennnern Vis innlegg
Det skulle man tro når man ser videoen og leser norske mediesaker. Det finnes derimot andre forklaringer både på motiv og dødsårsak som ikke er så dumme som det er naturlig å tro.
Vis hele sitatet...
Sitat av bennnern Vis innlegg
At Floyd i tillegg hadde både hjerteproblemer og testet positivt for fentanyl gjør også at dødsårsaken kan betviles. Særlig sett i lys av to obduksjonsrapporter som konkluderer med å ikke finne tegn til kvelning, der kun den ene konkluderer med at kvelning potensielt kan være en dødsårsak.
Vis hele sitatet...
Jeg har utelukkende lest at de to obduksjonene viser at politiets handlinger drepte ham? https://www.nytimes.com/article/geor...ael-baden.html
Sitat av *pi Vis innlegg
Selvsagt, det bor flere svarte politifolk også i området med mange svarte, så du må justere for det. Det er uansett helt vanlig at også undertrykte grupper har fordommer mot egen gruppe, det er jo ikke bevisste fenomener for det meste.


Synes du det er trist at det finnes rasisme eller synes du vi burde slutte å diskutere at det finnes?
Vis hele sitatet...
Hudfarge spiller ingen rolle, ikke i min verden. Så ja, det er tragisk at rasisme fortsatt finnes i 2020. Det må jo diskuteres. Men ingen barn er født med hat eller fordommer, så gjør vi jobben vår som foreldre så er det jo håp for fremtiden.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Fenriz Vis innlegg
Er litt ironisk at du bruker ordet white privelege egentlig paradokset som ligger i dette synet: å være hvit er på en eller annen måte å være medskyldig i et dypt rasistisk tyranni.

Så hvis jeg godtar forutsetningen om white privelege, må jeg også akseptere at jeg bare moralsk "tar feil" på en eller annen måte på grunn av hudfargen jeg ble født med. Hørtes ganske rasistisk ut
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det, og du må ikke det, og du gjør ikke det - og det er for å si det diplomatisk en fundamental og grov misforståelse av hva hele greia dreier seg om.

Hvis jeg dropper diplomatikken til fordel for treffsikkerhet, er påstanden komplett fette ignorant.

Vi som "hvite" er ikke automatisk/nødvendigvis mer rasistiske enn noen andre (det er imidlertid et lite tankekors at folk gjerne kan få for seg å forsvare en del urettferdigheter som selv gagner dem, uansett hva det er snakk om rent konkret), men ethvert samfunn er automatisk forutintatt på en eller annen måte, på omtrent alle områder. Vis meg det motsatte, så kan jeg enten gi deg en eller annen pris, eller selge deg ei bro.
Det er derimot et helt innlysende og uomtvistelig faktum at hvite, hvite menn, osv., slipper unna en hel del profilering og fordommer. At det eksisterer fordommer mot hvite, hvite menn, osv. er på ingen måte et motargument eller engang relevant.

Samme hva man velger å mene, er det totalt innlysende at noen grupper har et mye større volum av assosierte fordommer, og en mye større andel av disse som er negativ, enn andre grupper. De som vil ha deg til å fokusere på fordommer mot de av oss som er relativt privilegerte, har svært ofte en eller annen baktanke med det. Enda så fryktelig forferdelig det kan være å være hvit mann og gjenstand for alle disse SJW-feminist-antihvit-kulturmarxist-whatever-fordommene og alskens (tildels imaginær og/eller feilattribuert) stigmatisering, kan jeg praktisk talt garantere deg at de fleste alternativene er verre. Vi har i det minste en jævlig stor fordel i f.eks. jobbmarkedet, boligmarkedet, og å-ikke-bli-skutt-i-trynet-av-politiet-markedet.
Redpilled alfahann
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg vil oppfordre deg til å finne en annen jobb. Jeg har sett cowboyer som deg og dere skaper et farlig og utrivelig miljø for alle.
Vis hele sitatet...
Spar deg, cowboy.Du bør nesten lese hva innleggene du leser en en respons til. Vidarlo skrev at det eneste motivet for drapet man ser i videoen er et ønske om å torturere å drepe noen. Innlegget mitt er et argument mot den påstanden, altså en påstand om motivet i saken. Jeg argumenterer altså ikke for at oppførselen i videoen er akseptabel.



Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg har utelukkende lest at de to obduksjonene viser at politiets handlinger drepte ham? https://www.nytimes.com/article/geor...ael-baden.html
Vis hele sitatet...
Det er i såfall ganske pussig, med tanke på at din egen kilde sier noe annet om den første studien:
"which referred to the Hennepin County medical examiner’s preliminary findings, said the autopsy had discounted traumatic asphyxia or strangulation as the cause of Mr. Floyd’s death."

Den andre rapporten kan du lese her:https://kstp.com/news/george-floyd-a...id-19/5750262/
Jeg finner ikke ut hvor det står at rapporten konkluderer med drap, men ser at det står følgende:
"It is noted that no life-threatening injuries were identified in Floyd."
Alt det her føles mer ut som en god gammeldags insurgency.

">Irregular warfare is far more varied than conventional conflict: hence the importance of an intellectual framework that is coherent enough to provide guidance, and flexible enough to adapt to circumstances.
>American counterinsurgency practice rests on a number of assumptions: that the decisive effort is rarely military (although security is the essential prerequisite for success); that our efforts must be directed to the creation of local and national governmental structures that will serve their populations, and, over time, replace the efforts of foreign partners; that superior knowledge, and in particular, understanding of the ‘human terrain’ is essential; and that we must have the patience to persevere in what will necessarily prove long struggles.
>Insurgency, however, can and will flourish in the
modern environment. The strains created by globalization, by the collapse of weak state structures, by demographic, environmental, and economic pressures, by the ease of cooperation among insurgent groups and criminals, and by the appearance of destructive radical ideologies, all augur a period in which free and moderate governance is at risk.
[Insurgency is the organized use of subversion and violence to seize, nullify or chal- lenge political control of a region. As such, it is primarily a political struggle, in which both sides use armed force to create space for their political, economic and influence activities to be effective. Insurgency is not always conducted by a single group with a centralized, military-style command structure, but may involve a complex matrix of different actors with various aims, loosely connected in dynamic and non-hierarchical networks. To be successful, insurgencies require charismatic leadership, supporters, recruits, supplies, safe havens and funding (often from illicit activities). They only need the active support of a few enabling individuals, but the passive acquiescence of a large proportion of the contested population will give a higher probability of success. This is best achieved when the political cause of the insurgency has strong appeal, manipulating religious, tribal or local identity to exploit common societal grievances or needs. Insurgents seek to gain control of populations through a combination of persuasion, subversion and coercion while using guerrilla tactics to offset the strengths of government security forces. Their intent is usually to protract the struggle, exhaust the government and win sufficient popular support to force capitulation or political accommodation. Consequently, insurgencies evolve through a series of stages, though the progression and outcome will be different in almost every case."

Kilde: https://2009-2017.state.gov/document...ion/119629.pdf

Finnes også et intervju fra 80-tallet med en tidligere KGB journalist/propagandist som forteller akkurat hvordan sovjetene klarte å ta over de landene de gjorde med slike insurrections (usikker på det norske begrepet). Det deles opp i 4 stadier, og personlig så føler jeg vi er i det tredje stadiet nå, bare på en global basis og ikke i et spesifikt land. Her er et utdrag fra intervjuet. Det er fra 80-tallet men føles veldig relevant den dag i dag.

https://www.youtube.com/watch?v=ti2HiZ41C_w

Må bare informere om at dette klippet blir hardt sensurert så det blir jevnlig slettet og lastet opp på nytt, så om linken ikke funker lengre skal det være mulig å finne ved å søke etter Yuri Bezmenov Interview, gjerne på en annen søkemotor enn Google. Et greit alternativ til Google er www.duckduckgo.com
Sist endret av varmtarm; 8. juni 2020 kl. 05:41.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av bennnern Vis innlegg
Spar deg, cowboy.Du bør nesten lese hva innleggene du leser en en respons til. [...] Jeg argumenterer altså ikke for at oppførselen i videoen er akseptabel.
Vis hele sitatet...
Hehe, apropos det å lese innleggene; Det du siterer er jo ment til Sanjar.
Det eneste i den biten av innlegget som var ment som et innspill til deg var lenken til politimannes innlegg. Beklager misforstålsen.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Det er i såfall ganske pussig, med tanke på at din egen kilde sier noe annet om den første studien:
"which referred to the Hennepin County medical examiner’s preliminary findings, said the autopsy had discounted traumatic asphyxia or strangulation as the cause of Mr. Floyd’s death."
Vis hele sitatet...
Skjønner det kan være forvirrende! NYTimes-artikkelen tar for seg hele hendelsesforløpet, så man må lese omtrent halve saken for å få det totale bildet. Gjør man det finner man at det er uenighet mellom obduksjonsrapportene om hva konkret som forårsaket at han døde, men ikke at det var politiets handlinger som drepte ham.

Jeg siterer med egne uthevelser. Håper det er oppklarende:
But as protests continue to rage across the country demanding justice for Mr. Floyd, dueling narratives have emerged about the precise cause of his death. The criminal complaint supporting a murder charge for the officer, which referred to the Hennepin County medical examiner’s preliminary findings, said the autopsy had discounted traumatic asphyxia or strangulation as the cause of Mr. Floyd’s death.
Vis hele sitatet...
The private autopsy by doctors hired by Mr. Floyd’s family determined that he died not just because of the knee on his neck — held there by the officer, Derek Chauvin — but also because of two other officers who helped pin him down by applying pressure on his back. All three officers were fired last week, as was a fourth officer at the scene.

The cause of death, according to the private autopsy, was mechanical asphyxia and the manner of death was homicide.

Shortly after the family’s autopsy findings were announced, the Hennepin County medical examiner released its own findings, also concluding that the manner of death was homicide. The county attributed the cause of death to “cardiopulmonary arrest complicating law enforcement subdual, restraint, and neck compression.”

In other words, Mr. Floyd’s heart stopped beating and his lungs stopped taking in air while he was being restrained by law enforcement. The one-page summary also noted that Mr. Floyd was intoxicated with fentanyl and had recently used methamphetamines.
Vis hele sitatet...
Uansett, takk for link. Skal sjekke den ut!
Redpilled alfahann
Sitat av Mullah Vis innlegg
Hehe, apropos det å lese innleggene; Det du siterer er jo ment til Sanjar.
Det eneste i den biten av innlegget som var ment som et innspill til deg var lenken til politimannes innlegg. Beklager misforstålsen.
Vis hele sitatet...
Hehe, gikk litt fort der ja. Det visste seg at du hadde rett om det meste. Selv om det ikke står noe i selve rapporten om dødsårsak ble det utgitt en presserapport som konkluderte med drap så også dette var et blindspor.

Sitat av robhol Vis innlegg
Nei, det er ikke det, og du må ikke det, og du gjør ikke det - og det er for å si det diplomatisk en fundamental og grov misforståelse av hva hele greia dreier seg om.
Vis hele sitatet...
Hele dreier seg nok en gang om din personlige oppfatning av hva white privilege er definert som? Nok en gang vil jeg hevde at det er måten ordet blir brukt på som er problemet.

Det er ganske mange artikler om white privilege som stryker den såkalte jødetesten så det synger. Under har jeg byttet ut ordet hvit med ordet jøde i en av de første tekstene som dukker opp når jeg søker på hvite privilege.

"Og det er alltid den gruppen som foretar inndelingen som er plassert på topp. I vår vestlige og norske kontekst innebærer dette at det er den jødiske gruppen – hvis medlemmer i Norge ofte kalles «jødeherskere» – som besitter topposisjonen."

"Det spesielle ved denne Sionistiske jødeoppførselen er at den kommer til uttrykk som veldig små, nesten usynlige, systematiske hverdagspraksiser og at den er allestedsnærværende: Ingen slipper unna!"

"Sionismen kommuniserer til oss, på flere mer eller mindre synlige måter, hva det vil si å være fullgod goym? For eksempel kommuniseres den norske jødiskheten gjennom hvilke verdier og normer vi skal ha, at vi skal elske porno, multikultur og fortapelse, og selvfølgelig, at vi skal være mer eller mindre jødiske. Det finnes ingen Kvikk Lunsj-reklame hvor påsketuristen er en arisk nordmann."

"Jøders godhet, kjærlighet og sympati for deres ariske og definerte «andre» frikjøper dem ikke fra sin jødiskhet."

"Et viktig prinsipp innenfor kritiske jødestudier er at den jødiske overlegenhetsideologiske rasismen oppfattes som tilfeldige, hverdagslige urytmiskheter av dem som utøver den, mens den for dem som kontinuerlig rammes av den oppleves den som et planlagt, rytmisk mønster."

"De som blir akseptert som jøder inngår da i en gruppe som kollektivt besitter og kontrollerer materielle ressurser. Når jødiskhet virker gjennom vår ideologi, handler det om at jøder deltar i et undertrykkende system som på grunn av deres topposisjon fremstår som usynlig for dem."

Jeg skjønner godt at begrepet blir kategorisert som konspiratorisk av enkelte.

https://afrika.no/artikkel/2019/10/0...hvithet-virker


Sitat av robhol Vis innlegg
De som vil ha deg til å fokusere på fordommer mot de av oss som er relativt privilegerte, har svært ofte en eller annen baktanke med det.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du du generaliserer dine egne privilegier over på andre. Det er på ingen måte gitt at alle enkeltpersoner får så store fordeler av å være hvit at de kan klassifiseres som personer det ikke er mulig å fokusere på problemene til uten å skulle ha skumle baktanker.

Sitat av robhol Vis innlegg
Enda så fryktelig forferdelig det kan være å være hvit mann og gjenstand for alle disse SJW-feminist-antihvit-kulturmarxist-whatever-fordommene og alskens (tildels imaginær og/eller feilattribuert) stigmatisering, kan jeg praktisk talt garantere deg at de fleste alternativene er verre.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller hendelser der hvite blir drept, banket opp, gruppevoldtatt, urinert i munnen mens de blir slått og sparket, ranet, eller blir delt i biter foran barna sine, som kan oppleves som fryktelige. Ikke først og fremst nedlatenhetene til folk som er rike nok til å bosette seg i områder der hvite stort sett omgås andre hvite.
Nei, jødetesten er ikke relevant her. Forstår så klart hva slags eksempel du prøver å skape her, men det faller like mye på sin egen urimelighet som når man kaller heterofile gutter lesbiske siden de tross alt liker jenter.
Sitat av bennnern Vis innlegg

"Og det er alltid den gruppen som foretar inndelingen som er plassert på topp. I vår vestlige og norske kontekst innebærer dette at det er den jødiske gruppen – hvis medlemmer i Norge ofte kalles «jødeherskere» – som besitter topposisjonen."

"Det spesielle ved denne Sionistiske jødeoppførselen er at den kommer til uttrykk som veldig små, nesten usynlige, systematiske hverdagspraksiser og at den er allestedsnærværende: Ingen slipper unna!"
Vis hele sitatet...
Vel, hadde du beskrevet staten Israel så hadde det vel passet bedre? Så grunnen til at ditt eksempel høres feil ut er at det er feil, ikke at jødene er fredet for kritikk. Jødene er ikke noen herskende gruppe i Norge, men en minoritet som utsettes for mye rasisme. Derfor er det selvsagt en giftig fordom og farlig konspirasjonsteori hvis man fremstiller det som at de egentlig styrer landet.

Du oversatte også "etnisk norske" med "jødeherskere", som virker en smule spekulativt. I oversettelsen burde det stå "etniske jøder" eller liknende.
Sist endret av *pi; 8. juni 2020 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var selv med på demonstrasjonen.

I ettertid sitter jeg med blandede følelser. Vi har jobbet sammen så lenge mot en pandemi og her står vi tett i tett og demonstrerer. Spist er spist og valget ble tatt.

Det var fint å se det gikk rolig for seg. Det var skikkelig fint å se mine venner med en annen hudfarge enn meg selv sette pris på at jeg brydde meg på denne måten. La ikke ut bilder på nett, de som vet de vet og jeg trenger ikke henge opp på veggen at jeg bryr meg. Håper av hele meg at det ikke blir en sinnssyk smitteboom av dette. Da får jeg bare innrømme at det var en feil av meg, selv om jeg oppriktig ønsket å støtte en god sak.

Det var også et visst sosialt press. Jeg omgås et veldig flerkulturelt miljø med mange i LGBQT. Jeg har sett og opplevd den smerten flere av de har vært gjennom så det gjør det enklere å være med og vise støtte i det offentlige. Litt som en sau i en flokk fulgte jeg etter lyden av bjellene i god tro. Jeg satt på gjerdet en stund, men for meg føltes det på tidspunktet mer rett å lene meg fremover og bli med da jeg er enig i grunnprinsippene. Konklusjonen for min del etter denne refleksjonen er dog at det var feil å delta offentlig. Å donere samt skrive under på Amnestys underskriftskampanje og ellers være et snillt ikke-rasistisk individ burde vel ha vært nok i denne omgang.
Sist endret av algernon; 8. juni 2020 kl. 19:25.
Diskusjonen er interessant å følge med, folkens. Jeg må si at det er synd at noen (iallfall i USA) blir stemplet som rasister når de hevder at det som skjer nå er et politisk spill. Visse folk ser jo også ned på de hvite som ikke kneler ned sammen med andre og "ber om tilgivelse". Så vidt jeg vet (hvis det er riktig), så har enkelte mennesker også fått sparken fra jobben fordi de sier "all lives matter" istedenfor "black lives matter".
Sist endret av Havskilpadde; 11. juni 2020 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Havskilpadde Vis innlegg
Diskusjonen er interessant å følge med, folkens. Jeg må si at det er synd at noen (iallfall i USA) blir stemplet som rasister når de hevder at det som skjer nå er et politisk spill. Visse folk ser jo også ned på de hvite som ikke kneler ned sammen med andre og "ber om tilgivelse". Så vidt jeg vet (hvis det er riktig), så har enkelte mennesker også fått sparken fra jobben fordi de sier "all lives matter" istedenfor "black lives matter".
Vis hele sitatet...
Knelingen handler ikke om å be om tilgivelse, det er et symbol som ble startet av de svarte selv.

Å benekte at rasisme er et problem er i beste fall ekstremt naivt som følge av et priviligert liv der man ikke trenger å forholde seg til problemet. Å aktivt gå inn for å stemple svarte menneskers opplevelser som løgn og konspirasjon, er rasistisk. Å kontre "black lives matter" med "all lives matter" handler ikke om å aksjonere for universelt menneskeverd, men om å benekte at rasisme er et reelt problem.
Sitat av *pi Vis innlegg
Å kontre "black lives matter" med "all lives matter" handler ikke om å aksjonere for universelt menneskeverd, men om å benekte at rasisme er et reelt problem.
Vis hele sitatet...
Det er forbløffende hvor seigliva den der er! De har aldri sagt at hvite liv ikke skal bety noe. Bare at svarte liv også kanskje muligens bør begynne å verdsettes bittelitt, sånn i likhetens navn. Sånn sett burde de kanskje vært litt pedantiske og sagt "black lives also matters", men vi vet jo alle at det også hadde blitt misforstått med vilje. De eneste som ikke mener at alle liv betyr noe er disse "all lives matter"-folkene, for de er mest opptatt av å forhindre fremgang for de sorte.
Vet ikke om kommentaren min ble slettet eller hva, men prøver igjen:
Kan en hevde at det er noen folk i USA på demokratsiden som bruker situasjonen i sitt politiske spill? Eller er det som skjer springer ut kun av gode hensikter? Svaret på dette er naturligvis ikke svart/hvit (no pun intended), men vil gjerne høre en diskusjon rundt dette. Til og med her, ved at man stiller sånne spørsmål, blir man møtt med amper stemning.
Hva mener du med "politisk spill" ?
Selvfølgelig er systematisk rasisme politisk. Hva med oppstyret i USA er IKKE politisk?
Redpilled alfahann
Sitat av *pi Vis innlegg
Å aktivt gå inn for å stemple svarte menneskers opplevelser som løgn og konspirasjon, er rasistisk.
Vis hele sitatet...
Det er artig hvordan du enkelte av dere avfeier opplevelsene til hvite som in gruppe bias eller egoisme samtidig som dere tar til orde for å stole blindt på opplevelsene til en gruppe som i utgangspunktet burde være akkurat like utsatt for den samme biasen. Det er en større andel tretti år gamle svarte som sier de har blitt utsatt for diskriminering enn svarte på 65 pluss. Sett i lys av samfunnsutviklingen og antall år på jorda er det nærliggende å tro at det ikke er tilfellet.

Jeg tror heller det kan ha en sammenheng med denne fortellingen om denne allestedsnærværende, nesten usynlig hvitheten som holder dem nede.

Sitat av *pi Vis innlegg
Å kontre "black lives matter" med "all lives matter" handler ikke om å aksjonere for universelt menneskeverd, men om å benekte at rasisme er et reelt problem.
Vis hele sitatet...
Det handler vel mest om å påpeke en ekstrem skjevhet i hvilken vekt media legger på drap av svarte begått av hvite enn motsatt. Sånn med tanke på at det ofte har vært over 50 ganger så sannsynlig at tilfeldig svart mann dreper en hvit som motsatt. Ikke er det like uklare motiv heller alltid:https://en.wikipedia.org/wiki/2017_F...shooting_spree
Sitat av *pi Vis innlegg
Knelingen handler ikke om å be om tilgivelse, det er et symbol som ble startet av de svarte selv.
Vis hele sitatet...
Dette symbolet kommer fra det amerikanske militæret og ble benyttet ved at man knelte på graven til falne soldater for å vise respekt.
Sist endret av Knask; 11. juni 2020 kl. 13:00. Grunn: formulering
Sitat av zoober Vis innlegg
Hva mener du med "politisk spill" ?
Selvfølgelig er systematisk rasisme politisk. Hva med oppstyret i USA er IKKE politisk?
Vis hele sitatet...
Burde kanskje vært klarere der, ja. Skulle ha skrevet "skittent politisk spill", altså om det er mulig at det er et spill mellom Demokratene og Republikanerne om hvilken politisk institusjon som skal styre landet etter valget i november.
Sist endret av Havskilpadde; 11. juni 2020 kl. 13:02.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er forbløffende hvor seigliva den der er! De har aldri sagt at hvite liv ikke skal bety noe. Bare at svarte liv også kanskje muligens bør begynne å verdsettes bittelitt, sånn i likhetens navn. Sånn sett burde de kanskje vært litt pedantiske og sagt "black lives also matters", men vi vet jo alle at det også hadde blitt misforstått med vilje. De eneste som ikke mener at alle liv betyr noe er disse "all lives matter"-folkene, for de er mest opptatt av å forhindre fremgang for de sorte.
Vis hele sitatet...
For en sinnsyk projisering og hjernevaska retorikk.
"All lives matters" er et helt fair og logisk utsagn som kun blir toxic om du tvinger det inn i en kontekst hvor det liksom "undertrykker" black lives matters-fokuset.
Utsagnet betyr ikke at svarte liv ikke er verdt noe, men likestiller det med alle andre, bokstavelig talt. Hvordan dette liksom skal være undertrykkende, blir for meg veldig bakvendt, når det virker som BLM desperat undertrykker fokus på alle andre raser som også har opplevd politivold.

For meg blir det åpenbart at dette er hersketeknikk og toxic tankegods, spesielt når BLM fighter rasisme med rasisme mot hvite, i form av "white privilege", "white guilt" og "white fragility". Dette er etter definisjon, faktisk rasistisk retorikk og svært hyklersk!

Derfor blir jeg svært skeptisk når det foregår sensur i stor skala over helt rettferdige og likestillende utsagn som "All lives matters". Det er BLM-bevegelsen og dens tilhengere som tvinger dette utsagnet til å bli negativt, når det så åpenbart egentlig er et helt greit utsagn i seg selv.
Jeg vil faktisk kalle det hersketeknikk.

For meg virker det nesten åpenbart at retorikken som brukes av media er ment for å skape så mye støy og splid på "folkets nivå" som mulig, mens politikerne kjøper seg tid mens vi krangler på bakkenivå, og folk tar seg friheten å raide sitt eget community og brenne det ned. Bensin på bålet, og det funker for å skape kaos og et toxic debattmiljø.

Hele greia er kjempetoxic, og det spørs hvor konstruktiv den egentlig er.

Vi får håpe på en eller annen reform i amerikansk politi, men jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde satt pris på om fokuset gikk rett i rota, som jeg mener handler om hvordan politi i USA sjelden får konsekvenser for mislighold i tjenesten, og hvordan utdanningsløpet for å bli politibetjent er for svakt. De bør screene ut alle som har psykopatiske personlighetstrekk og lav IQ, slik man gjør i norsk utdanning. Det er ingen hemmelighet at disse personlighetstrekkene oftere fører til maktmisbruk og uønsket atferd hos folk med maktstillinger.

Det finnes hundrevis av folk fra alle raser som blir drept urettferdig av politi hvert år - men at det nesten ikke lov å påpeke engang, er svært uheldig for hele debattens poeng, og påpeker egentlig hvor lite konstruktivt debattmiljøet har blitt.
Sitat av Havskilpadde Vis innlegg
Burde kanskje vært klarere der, ja. Skulle ha skrevet "skittent politisk spill", altså om det er mulig at det er et spill mellom Demokratene og Republikanerne om hvilken politisk institusjon som skal styre landet etter valget i november.
Vis hele sitatet...
Rettelse: *hvilket politisk parti
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
For en sinnsyk projisering og hjernevaska retorikk.
"All lives matters" er et helt fair og logisk utsagn som kun blir toxic om du tvinger det inn i en kontekst hvor det liksom "undertrykker" black lives matters-fokuset.
Vis hele sitatet...
Benekter du at BLM-bevegelse aldri har påstått at hvite liv ikke betyr noe, og at hele greia like gjerne kunne vært kalt "black lives also matters"? Du svarer nemlig ikke på dette. Hvis du benekter dette, og fremholder at BLM mener at svarte liv skal bety mer enn hvite liv, så har vi to muligheter: Den ene er at du lyver, den andre er at du ikke har satt deg inn hva BLM selv sier og utelukkende henter informasjon fra deres argeste kritikere. I begge tilfeller opptrer du uredelig.

Hvis du derimot ikke opptrer uredelig, og faktisk aksepterer at BLM aldri påstått at et livs verdi skal avhenge av hudfargen, da må du nesten stoppe opp og spørre hva White Lives Matter hovedsaklig beskjeftiger seg med. Er de primært opptatte av å fremme frihet, likhet og brorskap? Eller er de mer interesserte i å kritisere BLM, arrangere motdemonstrasjoner og generelt underminere?

Så, hvordan er det for deg? Ser du ikke at WLM bare benytter et semantisk smutthull for å lage faen, eller vet du utmerket godt hva som foregår og heier de frem?
Sist endret av Myoxocephalus; 11. juni 2020 kl. 21:04.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Det er artig hvordan du enkelte av dere avfeier opplevelsene til hvite som in gruppe bias eller egoisme samtidig som dere tar til orde for å stole blindt på opplevelsene til en gruppe som i utgangspunktet burde være akkurat like utsatt for den samme biasen. Det er en større andel tretti år gamle svarte som sier de har blitt utsatt for diskriminering enn svarte på 65 pluss. Sett i lys av samfunnsutviklingen og antall år på jorda er det nærliggende å tro at det ikke er tilfellet.

Jeg tror heller det kan ha en sammenheng med denne fortellingen om denne allestedsnærværende, nesten usynlig hvitheten som holder dem nede.


Det handler vel mest om å påpeke en ekstrem skjevhet i hvilken vekt media legger på drap av svarte begått av hvite enn motsatt. Sånn med tanke på at det ofte har vært over 50 ganger så sannsynlig at tilfeldig svart mann dreper en hvit som motsatt. Ikke er det like uklare motiv heller alltid:https://en.wikipedia.org/wiki/2017_F...shooting_spree
Vis hele sitatet...


Stole blindt på? Tja, jeg vil si at vi har mer legitime kort for hånda enn folk som f.eks. bruker jødetesten i en kontekst hvor det over hode ikke er relevant. Noen av oss er faktisk minoriteter selv og kan relatere, enn dog ikke fra en svart manns perspektiv men like fullt kan man relatere.

@also88 no shit, all lives matter, men her er det viktig å se dette I kontekst. De som benytter seg mest av begrepet all lives matter prøver å lukke øra for hva som foregår rundt dem i et land hvor hvites liv teller mer enn svarte, latinos, osv, men særlig svarte. Ikke noe mer avansert enn det. All lives brukes i såhenseende som en billig forsvarsmekanisme som følge av en vegring mot å ta problemet ved roten, forsøke å analysere hvordan man faktisk kan finne den roten og sånn sett fremstår det bare som en selvfølgelighet.
Sist endret av equimanthorn; 11. juni 2020 kl. 13:57.