Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4015
Hei. Var i et møte med foreldrene og skolen min. Jeg har ikke jobbet med skole i to måneder og nå sier skolen at jeg må gå VGs om igjen, noe som jeg overhode ikke har lyst.

Hvordan kan jeg overtale dem at jeg ikke vil gå vg1 om igjen? Tror jeg faktisk dropper ut hvis det skjer
Tror ikke du får gjort så mye med det... om du vil gå vg1 igjen eller ikke er vel ikke helt relevant da du åpenbart ikke har gjort nok arbeid i løpet av året
Det vanlege er at du ikkje kjem inn på vg2 med meir enn to einarar (eller ein 1 og ein IV). Du kan kome inn om du har tre einarar eller to IV, men då er det opp til rektor å vurdere. Meir enn dette og skulen har ikkje lov til å ta deg inn på vg2.

Har du mindre 1 eller IV enn dette kan ikkje skulen tvinge deg til å gå ommat.

Dersom du alt har karakterar i fag, har du ikkje lov til å ta dei oppatt på skulen, men må gjere det som privatist. Dvs at om skulen vil ha deg til å gå vg1 på nytt, må dei merke deg som slutta dersom du skal følge faga på nytt. Dette kan du nekte dei å gjere (med dei konsekvensene det fører med seg)
Du må ta igjen alt du har gått glipp av de to månedene og bevise at du har lært det. Du må få til en avtale med faglærerne dine slik at du får tatt prøver eller levert innleveringsoppgaver som viser hvilken kompetanse du har i de emnene du ikke har vurdering i.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kanskje tilby deg å gjøre masse ekstra lekser og ekstraoppgaver, slik at de har det de lovlig trenger, et godt nok grunnlag for å sette en karakter?

Kan ikke se for meg så mange andre strategier enn å tilby noe tungveiende selv, for å komme seg forbi dette.
2 måneders fravær fra et semester, selv kanskje et år, virker å være veldig mye på meg.

Grunnene til det er ikke så viktig nå, bare at du potensielt får til en avtale som gjør at du kan fullføre skolegangen din.

To måneder er mye fravær, det er en kjip sitasjon for deg hvis du hadde en legitim forventning om å slippe fraværet eller fortsatt få karakter, men nå må du ikke kaste alt på båten og slutte eller andre teite ideer.

Dette er en sjanse for deg selv å vise hvor tøff, utholden og sterk du er.
Inngå en avtale om hva slags innleveringer og arbeid du må klare for å få karakter,
og gjør det.

Hvis en av lærerene går med på dette, vil det være sosialt press på de andre lærerne i de andre faga.

Avbrutt skolegang ekke noe alternativ, dog.
Sist endret av meaculpaUIO; 23. mai 2020 kl. 14:17.
Har sett den andre tråden du opprettet og du fikk lite gehør av folk som svarte deg. Har alikevell lyst til å påpeke en liten ting;

Dette er en introduksjon til voksenlivet, hvor dine handlinger får konsekvenser som du ikke alltid enkelt kan rette opp. Kommer du for sent til jobben, mister du den til slutt. Regninger som ikke betales går til inkasso. På visse studier på universitet/høyskoler er det fag som regnes som forkrav til andre fag. Det betyr at du må stå i disse fagene før du fortsetter utdanningsløpet. Hvis du ikke står, må du hoppe over ett år.

Nå håper jeg jo selvfølgelig at du finner en løsning med skolen. Men å i ung alder å legge til seg en holdning at hvis ting ikke går din vei slutter du, er ikke en løsningsstrategi du kommer langt med når du blir eldre. Eneste det går utover er deg selv og ditt liv.

Det er helt normalt at mennesker driter seg ut i ny og ne - og noen ganger må man bare ta lærdommen av dette og rette det opp.

Hilsen en som har tatt opp 12 eksamener som privatist fordi jeg gav faen på vg2 og vg3.
Du kommer til å angre senere. Hvorfor vil du ikke gå skole? Er verre å starte på VGs som voksen. Og hva skal du gjøre ellers? Alle andre er på skolen og du skal gjøre ingenting? Blir ikke noen bra følelse for deg når de andre tar fagbrev, utdannelse, starter i jobb og du ikke gjør noen ting? Jeg heller likte ikke skolen og droppet ut vg1. Tok ny linje vg1 året etter og kjempet meg gjennom og tok påbygg til slutt.
Du kan jo ta 23-5 regelen senere da, men da må fylle 23 det året du starter. Mange jobber krever forresten at du har gått videregående.
Du har under en måned igjen på deg til skolen er slutt så da skal du stå på hardt både der og hjemme med skolearbeid og innleveringer. Snakk med rådgiveren på skolen din!
Slik du fremstilte det i den andre tråden, så har du litt angsproblematikk som har ført til tendenser til skolevegring?

Det er jo grenser for hvor langt skolen kan tøye det også, har de ikke vurderingsgrunnlag, så har de ikke det. Men de er trolig mer villig til å gi deg nye vurderingssjanser hvis du har angst enn hvis du bare er en slaur som føler du har rett til å drite i alt uten konsekvenser. Hvis det blir enda vanskeligere for deg å starte på skolen igjen med ny klasse, så synes jeg det er et godt argument for å gi deg noen nye prøver nå der du kan vise kompetanse. Det kommer nok til å gå som så karaktermessig, men det viktigste er at du står og kommer inn på vg2, hvis det er avgjørende for at du fullfører skolen. Men tar du vg1 om igjen så får du nok bedre karakterer, hvis det er viktig for deg.

Dette er ikke noen katastrofe uansett, folk har bæsjet mer på leggen enn dette og kommet fint utav det. Du har sikkert lært noe i prosessen.
Sist endret av *pi; 23. mai 2020 kl. 16:46.