Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1410
Hei. Jeg lurer på noe angående rustesting som jeg går på for tiden.

Når de sender inn urinprøven til analyse og det er haket av for etanol, er det kun etanol de tester for? Som jo da sitter i i noen timer, max et døgn..

Eller tester de for etylglukuronid (EtG) som sitter i 2-3 dager, max 1 uke?

Er det noe standard greie her hvor innsender må spesifisere test av EtG eller er det en del av Standard testing?

Jeg holder meg jo unna amf og andre stoffer og det går greit selv om jeg savner det. Men jeg kunne virkelig tenke meg å ta en sekser øl en fredags kveld. Jeg er ikke alkoholiker, men er i rusbehandling hvor amfetamin, hasj og benzo var mine ting. Alkohol har jeg hatt et normalt forhold til fra jeg begynte å drikke for 12 år siden.

Jeg er hjemme ca 50% av tiden nå og skal de siste 4 mnd av behandlingen gradvis være mer hjemme. Er i den forbindelse ute etter å finne ut om jeg kan kose meg med litt øl sammen med en kompis innimellom.
De tester garanter for nedbrytningsstoffer og metabolitter når det er haket av for Etanol. Så de finner nok ut av om du har drukket eller ei.
Sitat av Diamondlamp Vis innlegg
De tester garanter for nedbrytningsstoffer og metabolitter når det er haket av for Etanol. Så de finner nok ut av om du har drukket eller ei.
Vis hele sitatet...
Okei. Takk for svar. Da må jeg vel bare holde meg unna da.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Drikker jeg mer enn 2 øl kan du spore det i urin inntil 4 dager etterpå. Det er værste fall. 5 øl kan jeg "skjule" etter 2 til 3 dager.

Kan selv ha positive prøver på alkohol uten at noen bryr seg, men prøver å la være.


Første året droppet jeg det ut.


Du er ikke ferdig med behandling enda og du lurer på hvordan du kan skjule at du drikker på perm.
Dettte høres ut som en oppskrift på tilbakefall. Selvom du tåler alkohol er det kortere vei til annen rus. Du har sikkert lært om viktigheten av ærlighet i rusbehandling. Det å skulle komme tilbake å lyve hver gang du er hjemme kommer til å distansere deg fra behandlingen og ødelegge for deg selv først og fremst. Du lurer kun deg selv.


Hva med å fortelle behandleren din at du savner å drikke og har lyst å møte kompiser å drikke. Kanskje det er en løsning på dette


Selv drikker jeg kun alkoholfritt nå. Elsker smaken av øl men er litt redd for alkohol selv om jeg aldri har vært avhengig av det...

Håper du bruker behandlingen din godt og at ikke det eneste du vil gjøre hjemme er å drikke. Er masse annet fint du kan gjøre som er digg nykter (damer, trening, natur, mat, kultur osv)

Bruk tiden på å testee ut nykterheten din i små steg. Se hva som er utfordringene dine å snakk med behandler om det når du kommer tilbake på Rehabben så du kan bli tryggere i nykterheten din og vokse.


Anbefaler ingen å drikke på perm. Har gjort det selv noen ganger og de gangene jeg gjorde det ødela jeg behandlingen eller endte opp på tyngre stoff (gjerne første dagen på perm)

Høres sikkert irriterende ut det jeg skriver, men om du velger å drikke på perm og ting går skei så veit du hvorfor. Har selv vært der mange ganger og det er svært få som er klare for noe som helst rus så tidlig i behandlingen. Fullfører du det opplegget og føler at du ikke drikker for å bedøve noe og kun fordi du liker det og samtidig sørger for at det ikke er rus i nærheten når du skal gjøre det hadde jeg kanskje testet det ut etter ett år eller to i svært kontrollerte former. Hatt med meg en som kan bremse deg viss det blir for mye.

Sånn jeg tenker kan et tilbakefall koste meg livet så tar dette alvorlig. Nå har jeg begynnt på ny jobb, fullfører samfunnstraff, har to barn så er i det jeg kaller en høyrisiko periode så da kutter jeg ut all alkohol fordi veien for å sprekke er mye kortere for meg når jeg er i en høy risiko situasjon. Det høres for meg at du også er i en slik høy risiko situasjon.

Personlig lærer jeg kun fra erfaringer, så et slikt tips hadde gått rett inn og ut for meg inntil jeg selv sprakk og lærte det på den harde måten. Om. Du er lik meg anbefaler jeg deg nesten å sprekke mens du er i behandling fordi det tross alt er tryggere enn å sprekke når du er skrevet ut.


Uansett, lykke til. Livet har så mye annet å by på og siden du er på behandling regner jeg med at du har rukket å få noen konsekvenser av rusbruken, og flere blir det.


Angående prøvene jeg tar som blir tatt via det offentlige og som blir sendt inn til analyse sjekker du for noe som alkoholen blir nedbrutt til å kroppen. De kan ikke se hvor mye du har drukket og de prøvene er ikke så nøye siden de kan finnes alkohol i andre ting, men det gir en pekepinn på alkoholforbuk. Har kunne drikke opp til 4 øl uten at det her syntes. Ved en fest pleier det å gå ut ila noen dager, men trener du og drikker mye vann vil det hjelpe noe på resultatene (ikke vitenskapelig bevist, men merker forskjell personlig)


Skal du være helt trygg og er hjemme i 4 dager kan du egentlig drikke den første dagen og trene de neste 3 dager og samtidig drikke masse vann så burde du være safe. Hadde ikke tatt mer enn 6 halvlitere siden da kan det sitte lengre.

Det må et minimum med alkohol til for å spore det så egentlig kan man ta en øl og kanskje to (forskjeller på forbrenning frs person til person) uten å bli tatt.

Bare tenk igjennom hva du vil. Vil du virkelig være nykter og bruke behandlingen seriøst og leve et nykter og ærlig liv så setter du kjeppene i hjulene på deg selv om du gjøre ting du må skjule og lyve om.

Jeg har sagt til alle som jobber med meg at jeg drikke av og til og at jeg ikke kommer til å gjøre noe for å skjule det fra urinprøver. Må jeg skjule det fra urinpøvene min ser jeg på det som et problem. Og får full støtte, men jeg har også vært stabil en god stund.

Skal ikke si hva du skal eller ikke. Jeg er jo ikke i en situasjon selv hvor folk anbefaler meg å drikke, men hater å høre det. Det funker for meg i kontrollerte former, men jeg skjuler det aldri.

Ble et langt innlegg her ja, men bruker gjerne litt tid om du kan la være å ødelegge behandlingen din. Behandling er fantastisk om man bruker det riktig og du kan få deg et fint liv om du hører på hva de sier og praktiserer det.

God søndag!
Sist endret av Veggen; 2. juni 2019 kl. 10:41. Grunn: Fjernet tekst som kom ned dobbelt
Oi. Tusen takk for langt og velskrevet svar. Det setter jeg veldig pris på!

Så fantastisk at du har kommet dit du er i dag. Du har nok jobbet hardt med deg selv vil jeg anta.

Jeg er fra et fornuftig perspektiv enig i alt du skriver, mens følelsene mine sier at så lenge jeg ikke blir oppdaget så er det bare positivt å kose seg en fredags kveld. Men så er det den noiaen som kommer etterpå da. Om jeg klarer å komme unna med det eller ei. Jeg har jo vært innom samme tanke når det gjelder å ta en smell Ritalin. De krysser aldri av for ritalinsyre når de sender inn har jeg sett. Så det kan jeg trygt ta, men jeg vet også at det bare kjennes ut som svak og dårlig amfetamin som gir nerver i etterkant. Så jeg har latt det være for å unngå å sprekke på de ordentlige godsakene.

Jeg sliter med å bestemme meg for om jeg skal prøve å drikke litt eller om jeg skal vente til endt behandling. Det er ikke verdt det hvis jeg blir tatt i alle fall. Så da har jeg vel svaret..
Sitat av UpsAndDowns90 Vis innlegg
Oi. Tusen takk for langt og velskrevet svar. Det setter jeg veldig pris på!

Så fantastisk at du har kommet dit du er i dag. Du har nok jobbet hardt med deg selv vil jeg anta.

Jeg er fra et fornuftig perspektiv enig i alt du skriver, mens følelsene mine sier at så lenge jeg ikke blir oppdaget så er det bare positivt å kose seg en fredags kveld. Men så er det den noiaen som kommer etterpå da. Om jeg klarer å komme unna med det eller ei. Jeg har jo vært innom samme tanke når det gjelder å ta en smell Ritalin. De krysser aldri av for ritalinsyre når de sender inn har jeg sett. Så det kan jeg trygt ta, men jeg vet også at det bare kjennes ut som svak og dårlig amfetamin som gir nerver i etterkant. Så jeg har latt det være for å unngå å sprekke på de ordentlige godsakene.

Jeg sliter med å bestemme meg for om jeg skal prøve å drikke litt eller om jeg skal vente til endt behandling. Det er ikke verdt det hvis jeg blir tatt i alle fall. Så da har jeg vel svaret..
Vis hele sitatet...
Jeg har rusa meg 16 ganger på noen måneder på rusprøvinga uten å bli tatt men noia ødelegger rusen ofte
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
Jeg har rusa meg 16 ganger på noen måneder på rusprøvinga uten å bli tatt men noia ødelegger rusen ofte
Vis hele sitatet...
Hehe ja. Jeg får økonomisk støtte av rusbehandlingen til og med september og det faller bort hvis jeg blir tatt for rus. Det pluss at jeg er ganske nært å få lappen tilbake så jeg tørr ikke ta sjansen. Hadde det bare vært vanlige konsekvenser som å ikke få permisjon de neste tre ukene så hadde det ikke vært krise om jeg ble tatt.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Du har svaret. Du er i en tilbakefallsprosess.

Du kan få hjelp der du er.

Har du ikke fått nok av rusen er det vanskelig å slitte uansett men samtidig naturlig å ønske rus i starten.

Den behandling som forandret alt så kjøpte jeg hele pakka.

Gjorde alt de ba om og valgt å tro på alt de sa.

100% ærlighet. Fortelle alt man gjør. Ikke gjøre ting man må skjule (finnes jo unntak men du forstå hva jeg mener).

Dette er opp til deg, men om du sprekker så prøv huske hva du gjorde feil å bruk erfaringen neste gang.

Ikke feil å feile så lenge man lærer av det


Har en følelse av at du ikke har fått nok og at det ikke er din siste behandling. Har selv vært på 7 eller 8 styk og ange flere avrusninger. Plutselig funker det og det er værdt det


Lykke til. Tror du har svarene du trenger. Du kan lure deg selv i rusen, eller du kan prøve å klare det
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Du har svaret. Du er i en tilbakefallsprosess.

Du kan få hjelp der du er.

Har du ikke fått nok av rusen er det vanskelig å slitte uansett men samtidig naturlig å ønske rus i starten.

Den behandling som forandret alt så kjøpte jeg hele pakka.

Gjorde alt de ba om og valgt å tro på alt de sa.

100% ærlighet. Fortelle alt man gjør. Ikke gjøre ting man må skjule (finnes jo unntak men du forstå hva jeg mener).

Dette er opp til deg, men om du sprekker så prøv huske hva du gjorde feil å bruk erfaringen neste gang.

Ikke feil å feile så lenge man lærer av det


Har en følelse av at du ikke har fått nok og at det ikke er din siste behandling. Har selv vært på 7 eller 8 styk og ange flere avrusninger. Plutselig funker det og det er værdt det


Lykke til. Tror du har svarene du trenger. Du kan lure deg selv i rusen, eller du kan prøve å klare det
Vis hele sitatet...
Ja jeg har vel aldri hatt troen på at jeg skal klare å bli helt rusfri. Jeg prøver å finne motivasjonen til det, men jeg har ikke den innenfra. Det er ytre faktorer som gjør at jeg ikke kan eller bør ruse meg.

Jeg hadde meg en uoppdaget sprekk for fire måneder siden. Det var før jeg begynte med permisjoner så de tok ikke like mange rustester. Da tok jeg 1-2 smeller amfetamin tidlig på kvelden også var jeg våken hele natten. Når det var morgen så var jeg normal igjen bortsett fra litt nerver av nedturen. Så de fant det aldri ut. Men det var ikke så kult å sitte på rommet og ruse seg i skjul og så ha noia for om jeg kom til å bli tatt.

Så jeg er ikke der at jeg tar noen store sjanser så lenge jeg er i behandling, men jeg tenker stadig vekk på hvordan og når jeg kan få tatt meg en liten sprekk.

Det eneste som gjenstod hva gjelder den berømte bunnen i høst var at jeg døde, så jeg vet ikke hvor mye lenger ned jeg skal kunne komme. Er vel heller det at jeg trenger å komme nok opp og på beina til at jeg føler jeg ikke trenger de pauser rusen gir meg. Jeg må få det bra med meg selv og et godt nok nettverk samt positive ting å fylle livet med. Så lenge jeg ikke har det er jeg ikke sterk nok. Selv om jeg i høst hadde mistet alt i livet mitt og virkelig burde føle at rus må jeg holde meg helt unna.

Jeg deltar i møter på NA og det pleier å hjelpe den aktuelle dagen jeg har mye russug. Dessverre har jeg vært alene i behandling i 5 mnd så jeg har lite sosial kontakt annet enn de ansatte. Jeg har mer sug etter rus nå enn da vi var fire stk på huset og kunne støtte hverandre og gi hverandre god sosial kontakt.