Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4691
Hei, situasjonen er slik at mange rotter og mus har søkt tilsyn i min kjeller, så en lang hvit mårkatt? Og lurer på om hva jeg burde gjøre. Har åpenbart ikke lagt ut noe rottegift eller noe, burde jeg ringe mattilsynet? (de har drevet å målt lenke avstand og slikt for hunden min før, truet med å tatt hunden min osv) så jeg er litt skeptisk).

Er det noen måte jeg kan lure denne tingen ut av kjelleren?

(den har sikkert spist seg feit på mus, og kan dermed ikke bare springe ut via et musehull)

Jeg vil selfølgelig ikke skade dette dyret, kun lure den ut i fra kjelleren.
Sist endret av TheSnowySapmi; 29. desember 2018 kl. 23:58.
Det finnes mange feller fanger uten å drepe. Skaff deg en slik en som du fyller med allslags måre-godt.
Jeg er helt noob på dette, mårkatter er endelig tilbake her hvor jeg bor. Så jeg har ingen erfaring med de. Tips? Triks?

Kan en kattefelle funke? Tror jeg har et par slike liggende rundt. Hvor de ikke blir skadet, men blir låst inn med en gang de spiser tunfisken.

La oss si at jeg klarer å fange den, hvor langt unna burde jeg putte den? Sånn at den ikke bare kommer tilbake? Da jeg planlegger å putte rottegift i kjelleren, men vil ikke skade mårkatten!
Sist endret av TheSnowySapmi; 30. desember 2018 kl. 00:04.
Hvis den er hvit er det nok en røyskatt eller snømus med vinterpels. Vanlig mår (mårkatt som noen kaller den) er stort sett brun med hvitt brystparti året rundt.
Okay, det er mye mulig. Bor i Troms, vet ikke om røyskatter er tilbake, eller mårkatter. (vi har nylig fått tilbake gauper).

Værsåsnill å gi meg noen tips? Vil ikke drepe denne muse-spisende legenden. Den var veldig lang og hvit.
Sist endret av TheSnowySapmi; 30. desember 2018 kl. 00:41.
Har du forsøkt å jage den ut? Åpne døra og eventuelle vinduer, gå ned i kjelleren, lag leven.
Hjelper ikke brannvesenet i slike tilfeller? Om de har kapasitet. Mulig det bare er husdyr, men skader ikke ringe å høre iallfall.
Tja, de ringer automatisk til mattilsynet, som gir meg shit kun fordi lenken til hunden er under 30 meter. Måler radius osv. Derfor vil jeg egentlig ikke ringe til disse "folkene". Og jeg er alt for glad i min hund til å ringe disse folkene, selv om jeg børster og klipper negler hver dag, har vanligvis hunden med meg, lar han ikke stå i bil osv.

Skal prøve med kattefelle også kjøre den til en dyrevernsklinikk(som jeg er god venn med) også levere den til dem.
Jeg har ringt og avtalt med ei som sa hun kunne la den leve, selv om hun ikke lovlig kan gjøre det(fordi hun må ringe mattilsynet).
Veit ikke om de er feite nok som katter til å faktisk utløse fellene.

Og mattilsynet tar med armert politi (mp5) hvis de mistenker deg for noe. Kanskje ikke så rart at jeg ikke stoler på de. Har hatt 6 stykker stikke mp5's på meg før kun fordi jeg nektet å slippe inn en i fra mattilsynet. Saken endte med at jeg hadde rett og har enda min hund.
Sist endret av TheSnowySapmi; 30. desember 2018 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men seriøst da mann. Hva med å snakke litt mindre om bikkja og mattilsynet og litt mer om det praktiske?

Et villdyr har forvilla seg ned i kjelleren din. Har du forsøkt å jage det ut?
Det er akkurat det jeg håper på, håper at jeg kan fange den i en felle, også gi til ei vennine som jobber på dyrehospitalet. Veit du om de er tunge nok til å sette av fella? (disse fellene skader ikke dyrene, kun lukker igjen utgangen)

Så jeg må understreke enda en gang, tips eller triks? For å fange røyskatt eller mårkatt? (sitter fast i kjelleren, for feit til å flykte ut).
Sist endret av TheSnowySapmi; 30. desember 2018 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor svarer du på alt annet enn det du blir spurt om?

Sitat av TheSnowySapmi Vis innlegg
Det er akkurat det jeg håper på, håper at jeg kan fange den i en felle, også gi til ei vennine som jobber på dyrehospitalet.
Vis hele sitatet...
Man gir ikke bort ville dyr som presanger. Slipp den heller ut i skogen hvis du klarer å fange den.

Sitat av TheSnowySapmi Vis innlegg
Veit du om de er tunge nok til å sette av fella? (disse fellene skader ikke dyrene, kun lukker igjen utgangen)
Vis hele sitatet...
Feller som er designet for å fange ville dyr levende utløses normalt ikke av vektplater, men av at dyret kommer borti en utløser. Oftest har denne et åtefeste.

Sitat av TheSnowySapmi Vis innlegg
Så jeg må understreke enda en gang, tips eller triks? For å fange røyskatt eller mårkatt? (sitter fast i kjelleren, for feit til å flykte ut).
Vis hele sitatet...
Hvis du er i stand til å komme deg ned i kjelleren med en kattefelle, så er formodentlig måren (eller røyskatten eller hva det skulle være) i stand til å komme opp den veien du går ned. Hvorfor er det ikke et alternativ å bare åpne døra og så la den stikke ut?

Jeg kan forøvrig legge til at slike dyr kommer seg gjennom alle sprekker de får hodet sitt gjennom. Det er utrolig smidige. Å være så forspist at de sitter fast kan sikkert forekomme, men det høres mer ut som en historen fra Donald Duck.
Sist endret av Myoxocephalus; 30. desember 2018 kl. 15:46.
"Feller som er designet for å fange ville dyr levende utløses normalt ikke av vektplater, men av at dyret kommer borti en utløser. Oftest har denne et åtefeste."
Det er en slik jeg har. Eller to. (hvis de går på en vektplate så stenges utgangen)

"Man gir ikke bort ville dyr som presanger. Slipp den heller ut i skogen hvis du klarer å fange den."
hun jobber på dyreklinikken, les litt mann.

"Hvis du er i stand til å komme deg ned i kjelleren med en kattefelle, så er formodentlig måren (eller røyskatten eller hva det skulle være) i stand til å komme opp den veien du går ned. Hvorfor er det ikke et alternativ å bare åpne døra og så la den stikke ut?


"Jeg kan forøvrig legge til at slike dyr kommer seg gjennom alle sprekker de får hodet sitt gjennom. Det er utrolig smidige. Å være så forspist at de sitter fast kan sikkert forekomme, men det høres mer ut som en historen fra Donald Duck. "

Jeg prøvde dette, men så ut som om at dyret gjemte seg. Og ville ikke løpe.

Gi faen i å være så fiendelig, og hjelp meg her?
Sist endret av TheSnowySapmi; 30. desember 2018 kl. 15:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva skal et vilt dyr som klarer seg fint ute i naturen gjøre hos dyreklinikken? Det er jo ikke snakk om noe skade her? Bruk buret du har for å fange, ta bilen du sier du har,kjør en mil og slipp den ut i et skogsholt. Det virker jo som du troller så lite løsningsorientert du er . Evt så kan du prøve lokke den ut med mat generelt om buret du har ikke funker. På den andre siden har dyret sikkert forstått at kjelleren din er mekka når det kommer til mat så er ikke nødvendigvis sikkert den stikker frivillig/slutter å komme tilbake om du klarer jage den ut døra.
Plis legg ut bilde da. Bor i Tromsø sjøl og kan godt komme hjelpe fange hvis du er i nærheten
Bruk en felle.
De kan bygges raskt og enkelt. Og dyrene er lette å fange med god lokkemat. Makrell, kyllingfilet, lever osv.
Litt avhengig av hva slags dyr du faktisk har fått uønsket besøk av.

Jeg pleide å bruke en felle som var bygget som en avlang boks - hvor den ene kortsiden fungerte som inngang med fallport(?), og den andre siden hadde gitter og en forlenger av utløsermekanismen til fallporten. Denne var åtet festet på.
Utløsermekanismen behøver ikke å være noe fancy greier. Bare bruk hodet og se på noen youtube-guider så er fellen bygget på en ettermiddag.
Denne fella må deretter plasseres litt strategisk etter hvordan dyrene beveger seg - og slik at det ikke kan nå lokkematen fra utsiden av fellen.
Problemet med fella er bare det øyeblikket når du skal slippe det ildsinte faenskapet ut igjen!
Ha på tykke hansker hvis det blir aktuelt å prøve å håndtere feller med dyr i - eller dyr generelt.
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Plis legg ut bilde da. Bor i Tromsø sjøl og kan godt komme hjelpe fange hvis du er i nærheten
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg satt veldig pris på, er ikke så erfaren i hvordan fange disse.

Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Hva skal et vilt dyr som klarer seg fint ute i naturen gjøre hos dyreklinikken? Det er jo ikke snakk om noe skade her? Bruk buret du har for å fange, ta bilen du sier du har,kjør en mil og slipp den ut i et skogsholt. Det virker jo som du troller så lite løsningsorientert du er . Evt så kan du prøve lokke den ut med mat generelt om buret du har ikke funker. På den andre siden har dyret sikkert forstått at kjelleren din er mekka når det kommer til mat så er ikke nødvendigvis sikkert den stikker frivillig/slutter å komme tilbake om du klarer jage den ut døra.
Vis hele sitatet...
Uhm, mest fordi jeg ikke vil ha noe legale faenskap etter meg, men hun jeg snakket om stoler på meg og jeg stoler på hun. Hvis jeg får fanget den så stoler jeg på hun til å ikke sladre.

Sitat av Knask Vis innlegg
Bruk en felle.
De kan bygges raskt og enkelt. Og dyrene er lette å fange med god lokkemat. Makrell, kyllingfilet, lever osv.
Litt avhengig av hva slags dyr du faktisk har fått uønsket besøk av.

Jeg pleide å bruke en felle som var bygget som en avlang boks - hvor den ene kortsiden fungerte som inngang med fallport(?), og den andre siden hadde gitter og en forlenger av utløsermekanismen til fallporten. Denne var åtet festet på.
Utløsermekanismen behøver ikke å være noe fancy greier. Bare bruk hodet og se på noen youtube-guider så er fellen bygget på en ettermiddag.
Denne fella må deretter plasseres litt strategisk etter hvordan dyrene beveger seg - og slik at det ikke kan nå lokkematen fra utsiden av fellen.
Problemet med fella er bare det øyeblikket når du skal slippe det ildsinte faenskapet ut igjen!
Ha på tykke hansker hvis det blir aktuelt å prøve å håndtere feller med dyr i - eller dyr generelt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er slike jeg har. Du må ha hansker på også slippe de ut, da dette er ikke en dødelig felle. Faktisk så dør ingen av de du fanger.

Sitat av Knask Vis innlegg
Bruk en felle.
De kan bygges raskt og enkelt. Og dyrene er lette å fange med god lokkemat. Makrell, kyllingfilet, lever osv.
Litt avhengig av hva slags dyr du faktisk har fått uønsket besøk av.

Jeg pleide å bruke en felle som var bygget som en avlang boks - hvor den ene kortsiden fungerte som inngang med fallport(?), og den andre siden hadde gitter og en forlenger av utløsermekanismen til fallporten. Denne var åtet festet på.
Utløsermekanismen behøver ikke å være noe fancy greier. Bare bruk hodet og se på noen youtube-guider så er fellen bygget på en ettermiddag.
Denne fella må deretter plasseres litt strategisk etter hvordan dyrene beveger seg - og slik at det ikke kan nå lokkematen fra utsiden av fellen.
Problemet med fella er bare det øyeblikket når du skal slippe det ildsinte faenskapet ut igjen!
Ha på tykke hansker hvis det blir aktuelt å prøve å håndtere feller med dyr i - eller dyr generelt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er slike jeg har. Du må ha hansker på også slippe de ut, da dette er ikke en dødelig felle. Faktisk så dør ingen av de du fanger.
Sist endret av TheSnowySapmi; 30. desember 2018 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Smoke the freak out. Men helt seriøst: du klarer ikke jage den ut av din egen kjeller? Du vet hvor den ligger/oppholder seg? Gå inn med tent fakkel og virk truende.
Ringe viltnemda?
Her hvor jeg bor låner kommunen/Viltnemnda ut åte-feller for villdyr, du betaler et rimelig depositum som du får igjen når du leverer fellen tilbake . De gir deg også råd om hva du skal gjøre med dyret når det er fanget, jeg ville sluppet det ut i skogen et godt stykke unna huset . Lykke til og Godt Nytt År
Sist endret av Reinstein; 31. desember 2018 kl. 14:52. Grunn: Jeg la inn emoji, den endte opp som spørsmålstegn
Men herrejeus for en tafatthet. Hvorfor SKAL du levere dette ville dyret til venninna di? Og hvorfor i all verden tror du at du får "faenskap" av å å jage dette ut av kjellern?
prick: Fordi jeg og mattilsynet ikke er helt enig, og selv om de har sagt i fra at alt var i perfekt form, så brøyt de seg enda inn(med hjelp av bevæpnet politi). Og ja, alt ble funnet i god nok tilstand og ingen feil de kunne ta meg på.
Vennina mi er vetrinær.


UPDATE i tråden her: Jeg klagde randomly til en en venn, og han sa jeg kunne låne en blankpistol, prøvde først å banke i ting og ha en fakkel eller tennstikke i fra nyttårsaften, men den gikk ingen steder(bare rotet seg videre ned under potetkassene).
Da ble jeg lei også fyrte av et par blankskudd i kjelleren og da løp den lange hvite greia ut via den åpne døra.

Eneste problemet jeg har nå er at jeg må dobbeltsjekke paneler og grunnmuren og evnt under grunnmuren sånn at jeg kan forhindre videre tilgang.

Hittil så har det løst seg. Lurer på hvem sin kjelleren den er i nå
"Alt var i perfekt form"?
Hva holder du på med i det daglige om du både er i politiets, brannvesenets og mattilsynets søkelys? Dette skjer ikke vanlige folk.
Sitat av TheSnowySapmi Vis innlegg
Hittil så har det løst seg. Lurer på hvem sin kjelleren den er i nå
Vis hele sitatet...


Sitat av BlueGrot Vis innlegg
"Alt var i perfekt form"?
Hva holder du på med i det daglige om du både er i politiets, brannvesenets og mattilsynets søkelys? Dette skjer ikke vanlige folk.
Vis hele sitatet...
Åpenbart snakk om en skikkelig hardhaus da. Får man overbevist mattilsynet om at ting er i "Perfekt form" og det ikke er det så har man ganske drøye forhandlingsevner.
Sitat av TheSnowySapmi Vis innlegg
Da ble jeg lei også fyrte av et par blankskudd i kjelleren og da løp den lange hvite greia ut via den åpne døra.
Vis hele sitatet...
Det å gå ned i kjelleren og lage leven (les: dunk sammen lokkene til 2 kasseroller) var noe av det første Myoxocephalus anbefalte. Hvorfor i alle dager vil du heller bruke et våpen, blankt eller ei, når du allerede har problemer med politiet? Det er lov å tenke litt logisk, og alle handliger du foretar deg her i livet må ikke vært FTP på måfå.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det å gå ned i kjelleren og lage leven (les: dunk sammen lokkene til 2 kasseroller) var noe av det første Myoxocephalus anbefalte. Hvorfor i alle dager vil du heller bruke et våpen, blankt eller ei, når du allerede har problemer med politiet? Det er lov å tenke litt logisk, og alle handliger du foretar deg her i livet må ikke vært FTP på måfå.
Vis hele sitatet...
Du må da skjønne at det å bruke en pistol er mye mer morsomt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kmsc Vis innlegg
Du må da skjønne at det å bruke en pistol er mye mer morsomt?
Vis hele sitatet...
...og det forklarer gjerne kvifor situasjoner med politiet involvert oppstår.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
...og det forklarer gjerne kvifor situasjoner med politiet involvert oppstår.
Vis hele sitatet...
Håper ikke du trodde jeg var seriøs her?
Wow, okay. Jeg har prøvd å ha døra åpen, slik at den skulle springe ut, funket ikke.
Jeg har prøvd å putte tunfisk utenfor døra mens jeg har den åpen.

Så jeg ble lei, MT kan ikke akkurat ta i fra meg saueflokken da jeg møtte opp til alle deres sinnsyke krav. dvs jeg er kvalifisert.

Så når firestick eller torch ikke funket, så skjøt jeg av et par blankskudd, i en pistol som sprenger hvis du putter ordentlig ammunisjon i den. (hvis du prøver å borre opp løpet).

Har for et par timer siden vært i kjelleren og ikke sett noe til den, så jeg regner med den ikke er der. However jeg må putta slike blokkere under vedpanelene på huset det er snakk om.

"Hva holder du på med i det daglige om du både er i politiets, brannvesenets og mattilsynets søkelys? Dette skjer ikke vanlige folk."

Gjett én gang.

jeg har fått nummeret til en i viltnemda hvis det skjer igjen, som jeg skal ringe. Som faktisk bor i samme fylke som meg. (og dette var i fra en fra forumet, jeg vil bare takke dere alle for at dere faktisk stiller opp og faktisk sender meg råd og tips tilbake, eller en som kan det).
Sist endret av TheSnowySapmi; 4. januar 2019 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Må eg gjette så ville eg anta du har ein kriminell bande med sauer, som liker å jage katter opp i eit tre...
Faen, der tok du meg med buksene nede.
Dette blir for dumt, men det synes fåfengt å diskutere videre.
Enten dette dyret nå befant seg i trådstarters kjeller eller hode, så har det altså forlatt åstedet. Problemet er med andre ord løst og alt er vel! Jeg tror derfor at vi setter strek der.