Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4708
Hei alle sammen! Søkte kjapt, og fant ingenting med "godtestopp" i seg...

Dette er veldig enkelt. Jeg og kjæresten inngikk egentlig en avtale om å slutte å spise godteri etter nyttår. Men det feilet veldig, jeg blir bare mer og mer sugen på noe "snacks" noen ganger. Jeg klarer ikke drikke brus lenger, og det er veldig bra. Har heller ikke lyst på det. Men problemet er det jævla godteriet.
Når jeg er ute og kjører, synes jeg det er godt med en Ifa eller to i kjeften. Noen foretrekker snus, men jeg bruker Ifa. Noen ganger når jeg stopper for å fylle, og må inn, blir det med en pose biler og sånt småtull. I sta kjøpte jeg en pose ostepop, som jeg spiste litt av (first price sin, den er knallgod!) og spiste en pose biler før jeg kom på at faen, det var dumt. Men farlig godt!

Men så kommer problemstillingen: hva er det som sier at godteri og usunt er godt, og hvorfor spiser man ikke mer gulrøtter? Jeg har helt klart redusert godterilysten siden jeg starta å trene i august/sept. i fjor, men den er enda ikke borte! Problemet er når jeg f.eks. er trøtt, kommer lysten på noe søtt opp! Og det hjelper ikke alltid å kline, selv om jenta mi er veldig søt... Tips, noen!?
Kjøp en tazer-gun som dama di kan bruke på deg hvis du har spist godteri.

Seriøst: Liker du noen frukt spesielt godt? Ta deg et eple isteden for godis.
Kanskje det er lettere å trappe ned enn å stoppe helt?
Jeg kommer aldri til å gi opp brus og potetgull, men godteri har jeg nesten sluttet helt med. Litt sjokolade når det passer seg.
Så spiser jeg konstant tyggis.

Det kommer veldig ann på hva du ser som godteri.. Teller dere med kaker også?

Edit: Så det med gulrøtter nå.
Jeg elsker gulrøtter!
Det finnes selvsagt søte frukter og grønnsaker som du kan erstatte godteri med, som appelsin, klementin, ananas, pære, eple, druer, banan, vannmelon. Jeg elsker alle disse.
Sist endret av PerPerPerPer; 22. februar 2012 kl. 23:34.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Epler funker fett, de. Men problemet er vel heller at jeg er for dårlig på å kjøpe dem, tror jeg, for jeg har aldri frukt i nærheten når godteriet frister.
Å innføre total godtestopp kan lede til at suget etter sukker blir enda større, hva med å ha en fast dag i uka der dere tillater å spise godteri? Trur det kan være lurt å kutte ned gradvis for å unngå det voldsomme suget som kan dukke opp etter bråstopp.. Ihvertfall var det slik for meg.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Kanskje det er lettere å trappe ned enn å stoppe helt?
Jeg kommer aldri til å gi opp brus og potetgull, men godteri har jeg nesten sluttet helt med. Litt sjokolade når det passer seg.
Så spiser jeg konstant tyggis.

Det kommer veldig ann på hva du ser som godteri.. Teller dere med kaker også?
Vis hele sitatet...
Kaker teller vel igrunn ikke, tror jeg. Men ja, jeg tror det, jeg også. For noen år siden hadde jeg alltid lyst på sjokolade, nå er det mer begrensa til potetgull og sånt. Jeg har vært veldig flink, for litt over et år siden kjøpte jeg alltid godis og sjokoladeboller etter skolen på torsdag, og sjokolademelk. Nå drikker jeg vann, Olden med eple, eller Imsdal. Jeg tenker at brus er noe jeg klarer meg fint uten, men alt det andre er liksom... overalt, hvis du skjønner :P
Jeg vil tro at om du bruker litt tid på å søke opp hvor farlig godteri er, så vil hjernen automatisk registrere dette og minske godtesyka. Selv har jeg slutta med alt som er godteri og brus. Iste drikker jeg, men det er fordi hjernen min ikke ser på det som godteri. :P

Lykke til!
Sitat av Husemann Vis innlegg
Kaker teller vel igrunn ikke, tror jeg. Men ja, jeg tror det, jeg også. For noen år siden hadde jeg alltid lyst på sjokolade, nå er det mer begrensa til potetgull og sånt. Jeg har vært veldig flink, for litt over et år siden kjøpte jeg alltid godis og sjokoladeboller etter skolen på torsdag, og sjokolademelk. Nå drikker jeg vann, Olden med eple, eller Imsdal. Jeg tenker at brus er noe jeg klarer meg fint uten, men alt det andre er liksom... overalt, hvis du skjønner :P
Vis hele sitatet...
Har det egentlig likt selv.. Jeg har spist boller til lunsj hver dag i over 4 år.. Godt og billig og sjokolade..
Har byttet det ut med baguetter med ost og skinke, synes faktisk det smaker bedre!
Prøvd å spise grønnsaker med holiday dipmix?
Etter å ha prøvd det første gangen så jeg ikke lenger poenget med snop for en stund. Helt til jeg ble forjævlig alergisk.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av McLovin Vis innlegg
Prøvd å spise grønnsaker med holiday dipmix?
Etter å ha prøvd det første gangen så jeg ikke lenger poenget med snop for en stund. Helt til jeg ble forjævlig alergisk.
Vis hele sitatet...
Jepp, faen, det er digg! :P Skal prøves igjen snart!
Hva med å sette deg inn i kosthold og trening, og legge om på kostholdet og begynne med trening? Du vil antakeligvis få helt noia av godteri da, fordi du vet hvor jævla hardt du har jobba med kosthold og trening, og hvor mye godteri kan ødelegge - alternativt så kan du heller spise litt godteri med god samvittighet.
Jeg muncher en boks stenfrie druer på 10 minutter, og om vinteren går prisen på de opp ca 10 - 12 kr, så det er veldig mye penger i forhold til hvor mye frukt man får.
Epler er sykt billig, just sayin, et sånn gulrødt eple koster 3 eller 2.50 på Kiwi. Veldig digg, og når man har spist 4 - 5 stykker blir man kvitt sukkersuget pga fruktsukkeret i frukten.

Og gå til butikken kan man og gjøre til aktivitet. Det er stor forskjel på å traske og powerwalking. Ta en omvei, gå så fort du kan opp bakken. Ting ordner seg fint med litt motivasjon og en skritteller! Finnes til iPhone, Android og på Clas Ohlson.
Sitat av Lacost33 Vis innlegg
Jeg vil tro at om du bruker litt tid på å søke opp hvor farlig godteri er, så vil hjernen automatisk registrere dette og minske godtesyka. Selv har jeg slutta med alt som er godteri og brus. Iste drikker jeg, men det er fordi hjernen min ikke ser på det som godteri. :P

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Beklager å måtte sprekke boblen din, men isteen man kjøper er så full av sukker at det er nesten fasinerende. Prøv å lage te, og tilsett så mye sukker at den blir like søt som den du kjøper i butikken. Du kan like så godt drikke Cola.

Jeg kom meg over "godterisuget" når jeg startet å trene. Når man kutter ut alt med det usunne i matveien, og spiser hver 3. time, så vil man etter kort tid ikke få suget lenger. Har blitt fortalt at sukkersuget kommer når kroppen har lyst på rask energi, og hva er vel da bedre enn en neve chilinøtter, en neve mandler og en tilfeldig frukt av ditt valg.

Egentlig vil jeg si at for de aller fleste er det ikke å kutte ut godteri totalt som ville vært det beste. Å endre hva man har på tallerkenen til frokost, lunsj og middag hver dag gjør mye større forskjell enn å droppe ei sjokoladeplate i uka. (forutsatt at man ikke spiser 8 sjokoladeplater om man dropper den ene)
Sist endret av Xasma; 23. februar 2012 kl. 00:31.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av nightLook Vis innlegg
Hva med å sette deg inn i kosthold og trening, og legge om på kostholdet og begynne med trening? Du vil antakeligvis få helt noia av godteri da, fordi du vet hvor jævla hardt du har jobba med kosthold og trening, og hvor mye godteri kan ødelegge - alternativt så kan du heller spise litt godteri med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Leste du førsteposten i det hele tatt? Har trent en stund nå, og kostholdet er heller ikke det samme.

Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg muncher en boks stenfrie druer på 10 minutter, og om vinteren går prisen på de opp ca 10 - 12 kr, så det er veldig mye penger i forhold til hvor mye frukt man får.
Epler er sykt billig, just sayin, et sånn gulrødt eple koster 3 eller 2.50 på Kiwi. Veldig digg, og når man har spist 4 - 5 stykker blir man kvitt sukkersuget pga fruktsukkeret i frukten.

Og gå til butikken kan man og gjøre til aktivitet. Det er stor forskjel på å traske og powerwalking. Ta en omvei, gå så fort du kan opp bakken. Ting ordner seg fint med litt motivasjon og en skritteller! Finnes til iPhone, Android og på Clas Ohlson.
Vis hele sitatet...
Jævla motiverende å gå to mil tur/retur butikken, haha Bor vel ikke helt sentralt, kan man si..

Sitat av Husemann Vis innlegg
Hei alle sammen! Søkte kjapt, og fant ingenting med "godtestopp" i seg...

Dette er veldig enkelt. Jeg og kjæresten inngikk egentlig en avtale om å slutte å spise godteri etter nyttår. Men det feilet veldig, jeg blir bare mer og mer sugen på noe "snacks" noen ganger. Jeg klarer ikke drikke brus lenger, og det er veldig bra. Har heller ikke lyst på det. Men problemet er det jævla godteriet.
Når jeg er ute og kjører, synes jeg det er godt med en Ifa eller to i kjeften. Noen foretrekker snus, men jeg bruker Ifa. Noen ganger når jeg stopper for å fylle, og må inn, blir det med en pose biler og sånt småtull. I sta kjøpte jeg en pose ostepop, som jeg spiste litt av (first price sin, den er knallgod!) og spiste en pose biler før jeg kom på at faen, det var dumt. Men farlig godt!

Men så kommer problemstillingen: hva er det som sier at godteri og usunt er godt, og hvorfor spiser man ikke mer gulrøtter? Jeg har helt klart redusert godterilysten siden jeg starta å trene i august/sept. i fjor, men den er enda ikke borte! Problemet er når jeg f.eks. er trøtt, kommer lysten på noe søtt opp! Og det hjelper ikke alltid å kline, selv om jenta mi er veldig søt... Tips, noen!?
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre det klart enda en gang...
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Mitt tips er å bare trappe det ned mer og mer. Ha med deg et stk. frukt og spist det når du blir sugen på å tygge på noe. Har selv det problemet at jeg blir JÆVLIG godissjuk, og avogtil så kjøper jeg meg en sjokolade eller noe. Men det skal være lov å kose seg litt, spesielt når du trener.
Om du tar bussen til butikken er det fullt mulig å gå av noen stopp før.
Du må bare være bitch mot seg sjæl.
Nobody
Husemann's Avatar
Trådstarter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Om du tar bussen til butikken er det fullt mulig å gå av noen stopp før.
Du må bare være bitch mot seg sjæl.
Vis hele sitatet...
Tar ikke buss lenger, og gidder ikke gå 6 mil hver dag for å komme til/fra skolen, hvis noen lurte.
I enkelte perioder har jeg kuttet ut godteri og brus også. Kjenner igjen det suget som du nevner og det som fungerer for meg er å bare holde ut, etter en liten stund(2-3 uker) så forsvinner suget for min del.
Det kan være greit å ha en erstatning til godteriene, som allerede har blitt nevnt. Jeg drikker en del te, men bare en type, Lipton Mango & Peach te med litt sukker i og en liten teskje honning. Er forbanna godt, litt søtt og tar knekken på suget for meg.

Lykke til.
Pink lady epler mann, det er sykt mye bedre enn candy

sverger
Gøy å lese dette når jeg sitter og spiser Havregrynsgrøt kokt kunn i vann
Hermetiserte ananasringer - naturens godteri og brus i en liten boks.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Hermetiserte ananasringer - naturens godteri og brus i en liten boks.
Vis hele sitatet...
Veldig godt det ja, men tar jeg feil hvis jeg påstår at det ikke er spesielt sunt? Mener å ha hørt det er nok av sukker i den, uten å kunne backe dette.
Prøv motsatt vei, istedenfor å trappe ned så stapper du i deg/drikker du det du vil en hel dag. Da blir du kvalm til slutt.

Før drakk jeg en god del pepsi. Tok en dag hvor jeg drakk satans mye pepsi og etter det har jeg blitt dritt lei pepsi. Drikker det så og si aldri lenger og syns faktisk at det smaker vondt nå.
Sist endret av Turrist; 23. februar 2012 kl. 17:11.
Det er ekstremt vanskelig å kutte ut søtsaker permanent. Da krever det en viljestyrke som grenser til religiøs fanatisme, og det er heller ikke nødvendig.

Det som er lettere, er å begrense godterispisinga. Det som fungerer for meg, er å begrense det til lørdager. Spis sunt i uka, ikke brus til middagen, ikke sjokolade, ingenting. Til nød, en bit eller to mørk sjokolade etter middagen og\eller lunsjen. Men that's it. Sukkerfritt godteri er heller ikke bra, da det inneholder aspartam eller søtningsmidler, som forskere debatterer om øker søtsuget kunstig. For min del føler jeg meg mye bedre i kroppen (og tenna) etter et stort glass vann enn et stort glass pepsi max.

Men på lørdagen kan du spise så mye du vil av hva du vil. Du vil merke at kroppen tåler det bedre. Du vil også merke at søtsuget vil minske -betraktelig-.

For min del går det i bølgedaler. Jeg kan være flink i 2-3 måneder, men så kan jeg bryte og spise usunt en periode. Så finner jeg igjen viljen og er flink igjen.

Veldig viktig å huske på at selv om man bryter fullstendig i gode rutiner, så skal man leve i mange mange år til, og man vil finne igjen de gode rutinene hvis man bare prøver litt ekstra hardt i en periode...

Skal heller aldri glemme at det kun handler om viljestyrke!
Sitat av Turrist Vis innlegg
Prøv motsatt vei, istedenfor å trappe ned så stapper du i deg/drikker du det du vil en hel dag. Da blir du kvalm til slutt.

Før drakk jeg en god del pepsi. Tok en dag hvor jeg drakk satans mye pepsi og etter det har jeg blitt dritt lei pepsi. Drikker det så og si aldri lenger og syns faktisk at det smaker vondt nå.
Vis hele sitatet...
Hva er satans mye? Jeg drikker veldig mye pepsi max hver enste dag og blir aldri lei, er vel så godt som avhengig
Sitat av fletchy Vis innlegg
Hva er satans mye? Jeg drikker veldig mye pepsi max hver enste dag og blir aldri lei, er vel så godt som avhengig
Vis hele sitatet...
Pepsi Max er en av den verste brusen man kan drikke hver dag..
Sist endret av Theoneandonly; 23. februar 2012 kl. 17:36.
Trives veldig godt med mitt daglige inntak av aspartan og har ikke merket noe til det og det er veldig lite som gir meg grunn til å slutte
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Tilgjengelighet er et stikkord. Du sier selv du er dårlig til å kjøpe frukt/grønt, så mens du sitter her: skriv en handleliste som du følger til punkt og prikke neste dag du handler. Gulrøtter, stangselleri, sukkererter, typisk godt og grønt du kan ha i bilen, i kjøleskapet etc. Et annet moment er kostholdet ditt ellers. Spiser man nok og riktig de andre måltidene vil man ha mindre sug etter ting utenom. Maksimer proteininntaket, da føler du metthetsfølelsen mye lengre. Og til sist: Viljestyrke og negative assosiasjoner til godterier.
Sitat av Lacost33 Vis innlegg
Jeg vil tro at om du bruker litt tid på å søke opp hvor farlig godteri er, så vil hjernen automatisk registrere dette og minske godtesyka. Selv har jeg slutta med alt som er godteri og brus. Iste drikker jeg, men det er fordi hjernen min ikke ser på det som godteri. :P

Lykke til!
Vis hele sitatet...
De fleste vet at det ikke er bra å spise godteri (evt. spise burger og chips fra McDonalds, røyke, drikke alkohol, osv), men nesten alle både liker og vil ha det selv om vi vet at det er dårlig for kroppen. Det gjelder for alt som både smaker godt og får oss til å føle oss bra. Når hjernen har lyst på noe skiter den som oftest i at den vet at det ikke er så bra. Den delen som gjør at vi har lyst på noe er i stor grad i stand til å overkjøre den delen som vet at noe er skadelig. På grunn av det mener jeg at rådet ditt ikke hjelper trådstarter i det hele tatt.

Når jeg har skullet slutte med sånne ting (drikke brus, spise godteri, røyke, m.fl.) har jeg identifisert det "utløsere" - spesielle ting jeg gjør som gjør at jeg både har lyst på det og som får jeg til å gi inn for presset fra hodet.

Da jeg skulle slutte å spise godteri fant jeg ut at en av mine utløsere var å handle mat uten handleliste (spesielt når jeg var sulten). Hvis jeg gikk på en butikk for å handle mat uten å ha planlagt hva jeg skulle handle på forhånd var det enklere å tenke "Hva har jeg lyst på?", hvor svaret ofte var "Noe godt.", så jeg kjøpte noe mat jeg likte og godteri. For å begynte jeg å lage handlelister, og planla hva/om jeg skulle ha noe godt å kose meg med, og sluttet å kjøpe godteri på impuls.

Da jeg skulle slutte å røyke var én utløser det å vente, uten å ha noe å henge fingrene i. Vente på t-bane, trikk eller buss, vente på venner på utesteder og lignende situasjoner. Jeg hadde altså ingenting å henge fingrene i med mindre jeg tok en røyk, men etterhvert kjøpte jeg meg en sånn smart telefon, og hadde plutselig wordfeud og angry birds å henge fingrene i. Plutselig var det mye enklere å la være å røyke/røyke mindre.

Andre ting som kan fungere fint når man skal slutte med "uvaner" er å finne noe som kan erstatte uvanene. Spise frukt og grønnsaker istedenfor godteri, drikke vann med kullsyre istedenfor brus, drikke en kopp te istedenfor å runke, drikke vann istedenfor kaffe, og mange andre eksempler. Hovedsaklig er det ikke værre enn å finne en ting du liker som helt fint kan erstatte det du prøver å slutte med, og å ha det du bruker som erstatning tilgjengelig til alle tider.

Kom på en siste ting som kan hjelpe. Ikke slutt med noe, med mindre du er helt komfortabel med å si til deg selv (ikke til andre, det er lett å lyge til andre) at du aldri mer, i hele livet ditt, skal gjøre det du vil slutte med igjen. Start med å være uten i en uke. Deretter i en uke til. Så to uker, og to uker til. Også fortsetter du med så lange pauser fra det du vil slutte med som du er komfortabel med. Å presse seg selv til å slutte med noe for alltid er mye vanskeligere enn å slutte med det i en liten periode.

Litt rotete post, kanskje, men det får gå.

Sist endret av Markus; 23. februar 2012 kl. 17:46. Grunn: kom på en liten ting til
Sitat av Cadex Vis innlegg
Tilgjengelighet er et stikkord. Du sier selv du er dårlig til å kjøpe frukt/grønt, så mens du sitter her: skriv en handleliste som du følger til punkt og prikke neste dag du handler. Gulrøtter, stangselleri, sukkererter, typisk godt og grønt du kan ha i bilen, i kjøleskapet etc. Et annet moment er kostholdet ditt ellers. Spiser man nok og riktig de andre måltidene vil man ha mindre sug etter ting utenom. Maksimer proteininntaket, da føler du metthetsfølelsen mye lengre. Og til sist: Viljestyrke og negative assosiasjoner til godterier.
Vis hele sitatet...
Det er også en viktig ting. Sørg for å ikke gjøre søtsakene tilgjengelig for deg selv. Det nytter ikke å starte uka med 2 sjokoladeplater i kjøleskapet. Hvis du hindrer deg selv i å ha det tilgjengelig, f.eks. som personen her skriver, vil du gjøre det lettere for deg selv.
Mer stress å gå helt til butikken enn til kjøleskapet ja
Sitat av fletchy Vis innlegg
Mer stress å gå helt til butikken enn til kjøleskapet ja
Vis hele sitatet...
Når det blir mange nok ganger så Det er også det med pengebruken .. "æsj, gå til butikken, bruke penger, ødelegge helsa" .. for ikke å snakke om ho søte kassadama som ser at du handler junk støtt og stadig!
Sitat av fletchy Vis innlegg
Hva er satans mye? Jeg drikker veldig mye pepsi max hver enste dag og blir aldri lei, er vel så godt som avhengig
Vis hele sitatet...
Haha, nei var vel litt dårlig formulering det der. Da er vi to vidt forskjellige, klarer ikke å drive/drikke/spise det samme hver eneste dag. Det blir for ille