Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4266
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
...om man røyker hver dag i ung alder? (17)
"dette kommer jo an på person til person"

Har også lest litt men vil gjerne ha direkte svar på spørsmåla...
Ser at man mister 6iq poeng i gjennomsnitt med daglig røyking, men dette er ikke før du er rundt 38år.

Får ikke gjort noe med det nå men kan man bli enda dummere?
Har allerede røyket hver dag i en periode, men om jeg klarer å holde meg til kun helgene, vil jeg da være mer oppegående eller trengs det enda lengere mellomrom ?
Kan du lenke studien som forteller om at man mister 6 iq i gjennomsnitt?
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke noe særlig om forskning på det, men kan bidra med personlig erfaring. Jeg røyka 1 joint hver kveld i noen måneder, og merka etterhvert at jeg ble dummere i hverdagen. Huet jobba seint, greide ikke å huske gjøremål eller delta i samtaler på en god måte. Selv de enkleste oppgaver ble vanskelig å gjennomføre. Jeg ble rett og slett stokk dum! Slutta å røyke da
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kuami Vis innlegg
Kan du lenke studien som forteller om at man mister 6 iq i gjennomsnitt?
Vis hele sitatet...
https://forskning.no/barn-og-ungdom-hjernen-alkohol-og-narkotika/du-blir-dummere-av-hasj/687025
Det er vel ikke så mye forskning på dette enda, men slik jeg forstår det vil endel av de små grå gå i en dvale. Der en som røyker mye og ofte putter endel små grå i dvale kontra en som drikker endel alkohol ofte der de små grå rett og slett dør.

Forstår det sånn at de små grå reaktiveres en stund etter opphør av inntak(cannabis)

Dette kan være en utdatert oppfatning.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kuami Vis innlegg
Kan du lenke studien som forteller om at man mister 6 iq i gjennomsnitt?
Vis hele sitatet...
Det var i 2012, kanskje det har endret seg?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var i 2012, kanskje det har endret seg?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det har endret seg, men de bruker bilder fra "den siste revejakten" får og statuere at hasjrøykere har lite iq, det forteller litt

Egentlig tenker eg at du ikke skal bry deg om et par iq poeng forsvinner, det har ikke stor betydning i det hele tatt. Mange suksessfulle folk som nytter cannabis som ikke er dumme. Bare ikke la det gå utover skole eller arbeid så vil det nokk gå helt fint.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Man blir heller sløvere, det er mange som opplever å stumpe jonasen som å komme ut av en tåke (den har du sikkert hørt om). Jeg tror ikke man blir permanent dum av å røyke; heller oppfører man seg dummere, fordi man blir treigere og glemsk når man røyker daglig, fordi man er konstant påvirket.
Sist endret av Mekkern; 19. januar 2021 kl. 22:49.
Umulig å svare på av flere grunner; du vet ikke hva du røyker.
Det er ikke sikkert du røyker "ren" tjall/pot engang, det er umulig å vite med sikkerhet uten å teste stoffet kjemisk.
Mekker du med tobakk? Tobakk senker iq av seg selv.

Iq er heller ikke konsistent igjennom livet, den er på topp når man er rundt 20.

Iq forsøker å måle flere ting, noen kan gå opp med alder mens andre kan gå ned.

Iq er ikke det samme som intelligens, iq er et FORSØK på å måle visse aspekter ved intelligens.

Det er andre aspekter som ikke er med i en iq test som er like viktige eq f.eks.

Å røyke hver dag er uansett ikke anbefalt, da er det misbruk, jeg røyker f.eks 0-7dager i mnd, varierer veldig.

Er 40 nå, røyket mye mer i 20-årene, iq er ca den samme for min del.

Du burde være mer bekymret for lungene dine uansett ved røyking.

Kan spise det eller drikke det for å fjerne det skade aspektet.

Mye mer moro å røyke en gang iblandt, da blir det en "event" å ikke en uvane.

Å være konstant innrøyka å hele tiden må ha nye typer for å få mest effekt er ikke nå moro.

Røyk, eller helst bak en kake, lag vafler, pannekaker eller hva som helst med cannabutter.
Men ikke hver dag, hvis du holder deg til helgene, uten tobakk, å ikke er stein fra fredag, 420, til søndag kveld. Men noen timer fre &/eller lør kv. tror jeg ikke du burde bekymre deg mye.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja, det ble mye mer fokus på iq en jeg tenkte tenker mer på hvor mye jeg kan røyke og tillegg være oppgående generelt.
dette er fra person til person men sånn cirka? vil en uke være nok for de fleste?
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja du blir dummere men det er umulig å forutse med en måling. Hjernen er ikke ferdig utvikla før du er 25 så du stopper på en måte den utviklinga nå, og forstyrrer sånn som hjernen egentlig ville utvikla seg. Det er ikke verdt det, det er alt jeg kan si. Det er ikke fett å droppe ut fra universitetet fordi man ikke skjønner en dritt, så mens alle andre får seg utdanning, god lønn og sikker fremtid blir du en sliter som må jobbe på Rema hele livet og ikke engang liker jobben din, havner på nav og ikke får huslån, billån eller etablert noe som helst som en normal voksen gjør.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, det ble mye mer fokus på iq en jeg tenkte tenker mer på hvor mye jeg kan røyke og tillegg være oppgående generelt.
dette er fra person til person men sånn cirka? vil en uke være nok for de fleste?
Vis hele sitatet...
Røyker du hver uke er det bedre enn hver dag men fortsatt ganske skadelig siden det er såpass jevnlig. Men røyker du si en fredag annenhver måned så har det ikke like stor betydning.

Vær klar over at det er ikke bare "dum" du kan bli når du røyker ofte i så ung alder, men du er også i mye større sjanse for å utvikle psykiske problemer som angst og paranoia. For noen kan det også trigge kronisk schizofreni.

Røyker du fra 17-27 så hyppig så er det nesten som å be om psykiske problemer i en eller annen form.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, det ble mye mer fokus på iq en jeg tenkte tenker mer på hvor mye jeg kan røyke og tillegg være oppgående generelt.
dette er fra person til person men sånn cirka? vil en uke være nok for de fleste?
Vis hele sitatet...
Noen kan røyke hver dag og forsatt vere oppegåande. Det blir helt umulig og svare på hvor mye akkurat "du" kan røyke og forsatt vere oppegåande.

Det kommer veldig an på veldig mye forskjellig som: på morgenen? på kvelden? Hvor mye ? Hvor ofte? Styrken? Ser du haha

Vist eg skal begynne og estimere ville et sunt forhold vere 1 gang i uken. Forsatt vere oppegåande, en nattings eller 2 - 3 ganger i uken. Husk dette er bare estimater basert på mine erfaringer.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja du blir dummere men det er umulig å forutse med en måling. Hjernen er ikke ferdig utvikla før du er 25 så du stopper på en måte den utviklinga nå, og forstyrrer sånn som hjernen egentlig ville utvikla seg.
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig, men sannsynligheten på at han kommer til og vente til han blir 25 er relativt lav utifra at han spørr hvor mye han kan røyke og forsatt vere oppgående.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke verdt det, det er alt jeg kan si. Det er ikke fett å droppe ut fra universitetet fordi man ikke skjønner en dritt, så mens alle andre får seg utdanning, god lønn og sikker fremtid blir du en sliter som må jobbe på Rema hele livet og ikke engang liker jobben din, havner på nav og ikke får huslån, billån eller etablert noe som helst som en normal voksen gjør
Vis hele sitatet...
Dette var mye fordommer, ikke alle hasjrøykere jobber på rema, er på nav, eller sliter med huslån. Mange suksessfulle folk som nyter cannabis.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Tror det er veldig individuelt hvordan jevn røyking påvirker folk, men de fleste blir nok generelt litt slappere. Det er selvsagt noen som er aktive som faen selv om de er stoners, men jeg tror det er folk som har det sittende i ryggmargen. En fortvila outsider kan nok ta mer skade enn en disiplinert idrettsperson f.eks.
Tror det er relevant å ha noe man driver med som er viktigere enn røykinga(eller andre rusmidler).
Ellers kan man ende opp med at en vel stor del av tilværelsen blir fokusert rundt alternative sinnstilstander. For det er jævlig gøy og fascinerende, det advarer de ikke mot på skolen! Etterhvert ser alt utenfor den bobla mindre og mindre fristende ut. Særlig hvis man engasjerer seg og gjør det til en del av identiteta si. Begynner å preke legalize it, kutter ut normies som ikke skjønner greia.
Jeg svartmaler ganske jævlig nå, men det er stereotypen, folk jeg har kjent og en smule selvbiografisk. De "største stonerne" jeg har møtt var jevnaldrende tenåringer.

De fleste kommer seg ut av det før eller siden, men det kan være det blir noen tapte år som man kunne brukt på noe mer produktivt.

Er du under 25 eller ikke har noe viktig du driver med så ville jeg vært forsiktig med å innta stoner rollen helt og kle meg i cannabis klær.
Men hvem faen er jeg til å fortelle noen andre hva de skal sløse tida si på da. Et år med World of Warcraft elns er vel ikke så mye mer givende egentlig. Hvis vi nå skal smi alle for å bli flittige arbeidere og lydige foreldre. Eller hva er egentlig målet med individet? Hvis vi må kalkulere ut hva slags roller vi kan forvente for å kunne bedømme om det er skadelig eller ikke så kan det ikke være så jævlig farlig ass. er jeg ute og ruller?
Største faren jeg ser er å bli for oppslukt av "livsstilen". Håper at dersom cannabis blir mer et mer stuereint rusmiddel så blir det mindre "livsstil" er det igjen å imitere.
faen for et rotete innlegg. Don't do drugs kids
Sist endret av Bothrops; 20. januar 2021 kl. 00:10.
IQ er noe av det siste du mister... Først forsvinner andre ting som hukommelse, oppmerksomhet osv. Tviler på at man blir noe særlig dummere av hasj
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kuami Vis innlegg
Kan si meg enig, men sannsynligheten på at han kommer til og vente til han blir 25 er relativt lav utifra at han spørr hvor mye han kan røyke og forsatt vere oppgående.


Dette var mye fordommer, ikke alle hasjrøykere jobber på rema, er på nav, eller sliter med huslån. Mange suksessfulle folk som nyter cannabis.
Vis hele sitatet...
Skjønner at kidn ikke kommer til å slutte men det er verdt å prøve å påvirke han til å trappe ned drastisk om han røyker hver dag. Og hadde regna med de fleste skjønte jeg beskrev en stereotype men samtidig ikke en utypisk en, det betyr ikke at beskrivelsen er representativt for alle hasjrøykere men hvertfall for 95% tenårings og tidlig 20-års stonere! Neida! Joda Slapp av har ingen fordommer mot stonere men har så altfor stort nettverk av dem selv og ser åssen det gikk og var der selv
Anonym bruker
"Grønn Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg røyket hver dag i 6 år, men har ikke røyket noe på to år. Jeg merker stooor forskjell på konsentrasjon, eller mangel på det, samt evnen til å holde fokus. Jeg går på skole nå i godt voksen alder og jeg sliter litt med å følge med i forelesningene.

Så for meg har det ikke ført til noe positivt i ettertid.

Hadde jeg kunne gjort om på det, skulle jeg ha røyket maks én kveld i uka.
Om du IQ-testes i ruspåvirket tilstand scorer du nok dårligere enn om du er edru. På samme måte ville du antagelig husket en forelesning dårligere, fjellklatret dårligere osv. Å ofte være i en tilstand der du gjør tingene du gjør på en dårligere måte, er antagelig en påvirkning hjernen din utvikler seg i møte med. Man har i flere studier sett at tidlig (17 er ganske tidlig) hyppig bruk er assosiert med dårligere oppmerksomhet, evne til verbal læring, hukommelse m.m. Hyppig bruk i den alderen er derfor ikke optimalt, tror man. En kausal lenke mellom dette er allikevel ikke kjent - depresjon/ensomhet/ dårlig psykosialt miljø osv kan være bakenforliggende, men det er ikke gjort nok forskning.

I hvilken grad man kan reveresere skaden som eventuelt gjøres er heller ikke noe man vet sikkert. Noen studier tyder på at man kan få normal hukommelse, oppmerksomhet etter en måneds avhold, men her kan også hvor lenge du har brukt cannabis mye ha noe å si.
Kilde: https://ro.uow.edu.au/sspapers/2164/
Sist endret av Bær; 20. januar 2021 kl. 00:49.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
https://forskning.no/barn-og-ungdom-hjernen-alkohol-og-narkotika/du-blir-dummere-av-hasj/687025
Vis hele sitatet...
Jajaja. Det der er tull! Kan tenke meg om man drikker alkohol like lenge og like mye mister man 20+ i IQ. Hasj er farlig, men når man tenker på det er alt farlig.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Jajaja. Det der er tull! Kan tenke meg om man drikker alkohol like lenge og like mye mister man 20+ i IQ. Hasj er farlig, men når man tenker på det er alt farlig.
Vis hele sitatet...

Ja alt kan jo være farlig til og med å spise kan være farlig, men det som står på den linken er jo ikke tull det blir feil å si.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Hadde hasj vert lovlig hadde ikke jeg vert i denne situasjonen jeg er i , i dag. For å skaffe hasj må man oppsøke et miljø hvor det er mange andre stoffer en hasj. Kunne man ha kjøpt det på coffeshop eller i butikk hadde det vert mye bedre. Og det de mener med at det er lettere tilgjengelig for unge om de legaliserer er faktisk tull, eneste grunnen til alkohol er lett tilgjengelig for unge er pga det ligger åpent i butikk man kan bare gå inn og stjele foreldrene burde også tatt mer ansvar unge stjeler jo fra vinskapet også.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Hadde hasj vert lovlig hadde ikke jeg vert i denne situasjonen jeg er i , i dag. For å skaffe hasj må man oppsøke et miljø hvor det er mange andre stoffer en hasj. Kunne man ha kjøpt det på coffeshop eller i butikk hadde det vert mye bedre. Og det de mener med at det er lettere tilgjengelig for unge om de legaliserer er faktisk tull, eneste grunnen til alkohol er lett tilgjengelig for unge er pga det ligger åpent i butikk man kan bare gå inn og stjele foreldrene burde også tatt mer ansvar unge stjeler jo fra vinskapet også.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvordan går det? tobakk- alkohol - hasj - så videre til hva som helst.. Folk blir også nyskjerrig på andre ting når man prøver diverse "rusmidler"
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, men hvordan går det? tobakk- alkohol - hasj - så videre til hva som helst.. Folk blir også nyskjerrig på andre ting når man prøver diverse "rusmidler"
Vis hele sitatet...
Jeg tror forsatt folk ville oppsøkt andre ting selvom hasj hadde blitt lovlig, det hadde hjulpet mye men tror folk flest ville vært interesert i andre ting også selvom hasj blir legalisert (om lang tid)
De fleste negative effekter på intelligens og psyke som kan knyttes til cannabis er høyst reversible hvis bruken kuttes - hukommelse, konsentrasjon, motivasjon, eventuell angst/depresjon man har prestert å pådra seg ved hjelp av hasj. Det har blitt påvist endringer i mengder av grå og hvit substans i hjernen hos dem som har brukt cannabis ofte, særlig hos de unge brukere: https://www.drugabuse.gov/news-event...r-connectivity

Hva det betyr for intelligensen er ikke lett å fastslå. Vi skal være enige at overforbruk er ikke ideelt uansett. Det som dog virkelig går hardt utover intelligens er benzo og alkohol, hands down. En kan til og med pådra seg tidlig demens ved hjelp av disse to.

Anekdotisk har jeg det å komme med - jeg har møtt adskillig flere uskarpe streitinger enn virkelig dumme cannabisbrukere (men de finnes de også).
Synes det er rart å si at man blir dummere av hasj. Man endrer måten man opererer på, og man passer ikke nødvendigvis like godt sammen med slik hverdagen er bygget opp og de kravene som verdsettes der. Men på andre områder som kunstneriske ferdigheter eller refleksjon så kan man muligens prestere enda bedre. Det er nok også store individuelle forskjeller på hvordan cannabisbruk påvirker hverdagen din og det lureste er nok å holde fokuset på seg selv og ikke se så mye på hva som skjer med andre.
Sist endret av Relevant; 20. januar 2021 kl. 10:26.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
De fleste negative effekter på intelligens og psyke som kan knyttes til cannabis er høyst reversible hvis bruken kuttes - hukommelse, konsentrasjon, motivasjon, eventuell angst/depresjon man har prestert å pådra seg ved hjelp av hasj.
Vis hele sitatet...
Tror dessverre ikke det er belegg for å si dette i kilden du peker til. Det virker ikke å være enighet om dette enda. Flere studier peker mot at tap av motivasjon, fokus, hukommelse ikke er helt reversibelt, og at graden av reversibilitet er avhengig av hvor innrøyka du er (hvor mye/ofte/lenge) men få har testet over tidsrom lenger enn noen år, og de fleste kortere enn ett år. En kausal lenke er heller ikke etablert.

Én tvillingstudie (en av de sterkeste studie-typene i psykologi), fant imidlertid at endringene er reversible.

Dette har jeg fra en meta-studie. Den har til hensikt å gi overblikk over forskningen, men er begrenset i å ikke kunne gi noen kausale forklaringer, som er akkurat det man mangler for å kunne si noe med sikkerhet.

Spørsmålet om oppmerksomhet, hukommelse er mål på intelligens er diskutabelt, men dette er parametre IQ-tester måler, og om ikke noe annet vil redusert oppmerksomhet og hukommelse antagelig få deg til å virke dummere.

Jeg tror heller ikke det er noen grunn til å tro at man får bedre innsikter/reflektsjonsnivå, eller blir mer kreativ/kunstenerisk av cannabis, som Relevant skriver. I den grad disse egenskapene er knyttet til hukommelse og oppmerksomhet vil de også bli redusert. Av erfaring kan jeg si at det er subjektivt mer givende å f.eks jamme på cannabis, enn edru, (aller best er moderate doser psykedelika, selvsagt) men om resultatet blir bedre enn om du hadde prøvd edru, er veldig vanskelig å si. Kreativt arbeid krever i alle fall mye oppmerksomhet, over lengre tid.

Det er sikkert riktig at disse konsekvensene blekner sammenlignet med langvarig benzo/alkoholbruk. Koblingen med demens og alkoholisme er i det minste veletablert. Langvarig bruk av cannabis er mye lettere å opprettholde, mindre kostbart, mindre farlig, enn langvarig bruk av alkohol, men det betyr ikke at ikke det også har en kostnad.
Sist endret av Bær; 20. januar 2021 kl. 12:29.
Sitat av Bær Vis innlegg
Tror dessverre ikke det er belegg for å si dette i kilden du peker til. Det virker ikke å være enighet om dette enda. Flere studier peker mot at tap av motivasjon, fokus, hukommelse ikke er helt reversibelt, og at graden av reversibilitet er avhengig av hvor innrøyka du er (hvor mye/ofte/lenge) men få har testet over tidsrom lenger enn noen år, og de fleste kortere enn ett år. En kausal lenke er heller ikke etablert.

Én tvillingstudie (en av de sterkeste studie-typene i psykologi), fant imidlertid at endringene er reversible.

Dette har jeg fra en meta-studie. Den har til hensikt å gi overblikk over forskningen, men er begrenset i å ikke kunne gi noen kausale forklaringer, som er akkurat det man mangler for å kunne si noe med sikkerhet.

Spørsmålet om oppmerksomhet, hukommelse er mål på intelligens er diskutabelt, men dette er parametre IQ-tester måler, og om ikke noe annet vil redusert oppmerksomhet og hukommelse antagelig få deg til å virke dummere.

Jeg tror heller ikke det er noen grunn til å tro at man får bedre innsikter/reflektsjonsnivå, eller blir mer kreativ/kunstenerisk av cannabis, som Relevant skriver. I den grad disse egenskapene er knyttet til hukommelse og oppmerksomhet vil de også bli redusert. Av erfaring kan jeg si at det er subjektivt mer givende å f.eks jamme på cannabis, enn edru, (aller best er moderate doser psykedelika, selvsagt) men om resultatet blir bedre enn om du hadde prøvd edru, er veldig vanskelig å si. Kreativt arbeid krever i alle fall mye oppmerksomhet, over lengre tid.

Det er sikkert riktig at disse konsekvensene blekner sammenlignet med langvarig benzo/alkoholbruk. Koblingen med demens og alkoholisme er i det minste veletablert. Langvarig bruk av cannabis er mye lettere å opprettholde, mindre kostbart, mindre farlig, enn langvarig bruk av alkohol, men det betyr ikke at ikke det også har en kostnad.
Vis hele sitatet...
Takk for korreksjon! Angående det med innsikter - man tenker muligens ikke smartere, men i allefall litt utenfor boksen (på godt og ondt). Jeg har ofte kommet opp med ganske overraskende tankeslutninger jeg ellers ikke ville klart å komme frem til i edru tilstand, men så glemmer man gjerne av disse dagen etterpå. Så da er man jo kommet like langt
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Takk for korreksjon! Angående det med innsikter - man tenker muligens ikke smartere, men i allefall litt utenfor boksen (på godt og ondt). Jeg har ofte kommet opp med ganske overraskende tankeslutninger jeg ellers ikke ville klart å komme frem til i edru tilstand, men så glemmer man gjerne av disse dagen etterpå. Så da er man jo kommet like langt
Vis hele sitatet...
Ja, disse høyintensitets-left-field-tankene er mye av appellen for min del. Glemselen kan jo heldigvis motvirkes av å skrive de ned.
Sitat av Bær Vis innlegg
Tror dessverre ikke det er belegg for å si dette i kilden du peker til. Det virker ikke å være enighet om dette enda. Flere studier peker mot at tap av motivasjon, fokus, hukommelse ikke er helt reversibelt, og at graden av reversibilitet er avhengig av hvor innrøyka du er (hvor mye/ofte/lenge) men få har testet over tidsrom lenger enn noen år, og de fleste kortere enn ett år. En kausal lenke er heller ikke etablert.

Én tvillingstudie (en av de sterkeste studie-typene i psykologi), fant imidlertid at endringene er reversible.

Dette har jeg fra en meta-studie. Den har til hensikt å gi overblikk over forskningen, men er begrenset i å ikke kunne gi noen kausale forklaringer, som er akkurat det man mangler for å kunne si noe med sikkerhet.

Spørsmålet om oppmerksomhet, hukommelse er mål på intelligens er diskutabelt, men dette er parametre IQ-tester måler, og om ikke noe annet vil redusert oppmerksomhet og hukommelse antagelig få deg til å virke dummere.

Jeg tror heller ikke det er noen grunn til å tro at man får bedre innsikter/reflektsjonsnivå, eller blir mer kreativ/kunstenerisk av cannabis, som Relevant skriver. I den grad disse egenskapene er knyttet til hukommelse og oppmerksomhet vil de også bli redusert. Av erfaring kan jeg si at det er subjektivt mer givende å f.eks jamme på cannabis, enn edru, (aller best er moderate doser psykedelika, selvsagt) men om resultatet blir bedre enn om du hadde prøvd edru, er veldig vanskelig å si. Kreativt arbeid krever i alle fall mye oppmerksomhet, over lengre tid.

Det er sikkert riktig at disse konsekvensene blekner sammenlignet med langvarig benzo/alkoholbruk. Koblingen med demens og alkoholisme er i det minste veletablert. Langvarig bruk av cannabis er mye lettere å opprettholde, mindre kostbart, mindre farlig, enn langvarig bruk av alkohol, men det betyr ikke at ikke det også har en kostnad.
Vis hele sitatet...
TAKK!
Denne diskusjonen har sålangt vært forstemmende dogmatisk. Hele hensikten med rusforumet er folkeopplysning om droger. Det er viktig å imøtegå vaset til bibelhumpende avholdsfolk og forbudskåte formyndermenneskers - ja. Men det er også viktig å imøtegå myter, ufarliggjøreing av skadelig bruksmønstre og glorifisering.

Noen sier de ikke tar så på vei om IQen reduseres med noen poeng, om så permanent. OK, deres liv, deres valg. Men da har du foretatt en vurdering på bakgrunn av tilgjengelig informasjon og vurdert kost og nytte. Det er ganske sørgelig hvor overdrevent defensive mange blir, og hvor mye dårlige argumenter som får innpass, når negative virkninger av hasj diskuteres. Hva pokker har det liksom med saken å gjøre at andre stoffer er mer skadelige?
Det er ikke enighet i forskningsmiljøet på denne typen ting. Personlig ville jeg satt en grense en gang anna hver uke maks fram til jeg var rundt 20 I alle fall.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
TAKK!
Denne diskusjonen har sålangt vært forstemmende dogmatisk. Hele hensikten med rusforumet er folkeopplysning om droger. Det er viktig å imøtegå vaset til bibelhumpende avholdsfolk og forbudskåte formyndermenneskers - ja. Men det er også viktig å imøtegå myter, ufarliggjøreing av skadelig bruksmønstre og glorifisering.

Noen sier de ikke tar så på vei om IQen reduseres med noen poeng, om så permanent. OK, deres liv, deres valg. Men da har du foretatt en vurdering på bakgrunn av tilgjengelig informasjon og vurdert kost og nytte. Det er ganske sørgelig hvor overdrevent defensive mange blir, og hvor mye dårlige argumenter som får innpass, når negative virkninger av hasj diskuteres. Hva pokker har det liksom med saken å gjøre at andre stoffer er mer skadelige?
Vis hele sitatet...
Vi har rett og slett blitt dummere av hasj, beklager
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Vi har rett og slett blitt dummere av hasj, beklager
Vis hele sitatet...
Jeg vet du bare prøver å være morsom, jeg synes egentlig hele holdninga er problematisk: Diskusjon om hasj fortjener å bli møtt med samme saklighet som andre rusmidler.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg, som mange andre tror svaret er mye mer kompleks, jeg er ganske overbevist om at de negative effektene er så godt som reversible når man kutter bruken, men hvilke og hvor kraftig disse negative effektene er varierer stort mellom folk.

Det er flere år siden jeg har lest noen studier på emnet også, så jeg har nok noe lesestoff å ta tak i, mye av meningen min er rett fra egen erfaring, som er ganske ironisk da jeg hater anekdotiske historier som bevisgrunnlag.

Men, jeg kjenner folk som har kasta bort livet sitt, folk som er suksessrik grunder og det meste i mellom, felles for alle disse er at de er glad i Cannabis.
Min erfaring tilsier at det er individets forhold til rusmiddelet og ansvarsfølelse som er de største faktorene, helt enkle ting som å prioritere arbeidsoppgaver fremfor å lure seg til at "etter en joint så blir formen bedre og da orker jeg å jobbe" kan være alfa-omega
Anonym bruker
"Avhengig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, det ble mye mer fokus på iq en jeg tenkte tenker mer på hvor mye jeg kan røyke og tillegg være oppgående generelt.
dette er fra person til person men sånn cirka? vil en uke være nok for de fleste?
Vis hele sitatet...
Jeg røyker en gang i uka, om ikke mer. Merker ikke noe forskjell i det hele tatt om jeg tar meg 2 uker fri f.eks.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, det ble mye mer fokus på iq en jeg tenkte tenker mer på hvor mye jeg kan røyke og tillegg være oppgående generelt.
dette er fra person til person men sånn cirka? vil en uke være nok for de fleste?
Vis hele sitatet...
Anbefaler å holde deg til fredag og lørdag, for å best fungere på skole og jobb. Det er det som passer best for meg, jeg jobber man-fre. En sjelden gang røyker jeg kvelden før en arbeidsdag, men passer da på å røyke et par timer før leggetid, og å legge meg ekstra tidlig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg blir dummere og syns det er helt greit. Kunne sikkert blitt enda dummere noen ganger, med fordel.
Dårligere til å skrive, styre muskler, balanse. Men diggere å spise, sysle, jobbe med hender.
Tradeoff, og syns ikke det er skummelt å snakke om at man blir nedsatt
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i midten av 30-årene, samboer i mange år, fast jobb, høyere utdannelse - OG røyker noen trekk tilnærmet daglig, da om kvelden. Det har jeg gjort i over 12 år. Jeg har tatt forhåndsregler som å ikke selge, ikke la det gå utover samboer og familie (prioritere rus - herunder økonomi, ferieturer etc), trene, spise sunt og ikke minst ved det å ikke senke forventningene til enn selv.

Jeg tror selv at jeg måtte legge mer arbeid inn i å gjøre det bra på studiene enn egentlig nødvendig. Dette pga. røyking. Det samme opplevede jeg etterhvert når det kom til læring på nye arbeidsplasser. Begge deler var veldig stresset til tider. Er forsåvidt godt fornøyd med hvordan livet etterhvert har blitt.

Har hatt pauser til tider når jeg må (ny jobb e.l.) men jeg og røyken er to gamle venner. Syns alt i alt jeg har klart meg fint selv om jeg røyker. Ville jeg begynt å røyke daglig igjen hvis jeg hadde valget og kunne reist tilbake i tid? Klart NEI.
Jeg er hvert fall ingen ekspert på dette her, men deler mine tanker likevel.
Cannabis er jo et psykoaktivt stoff, selv om det ikke er på samme nivå som lsd, flein osv.
Og slik de stoffene kan være til god nytte for personlig utvikling, tror jeg cannabis også kan ha den egenskapen. Men det tenker jeg forutsetter at man også her tenker «set og setting». Jeg tror altså cannabis kan være positivt om man f.eks bruker rusen til å se på problemstillinger fra andre synsvinkler. Men bruker man derimot rusen helt rekreasjonelt til å se youtube-dokumentarer eller porno tror jeg ikke utbyttet er særlig stort. Og kanskje blir man rett og slett dummere?

Jeg har også lest en artikkel som sa noe sånt som at 10 dager var den optimale frekvensen for røyking. Det hadde å gjøre med at for en førstegangsrøyker (eller en som ikke har røyka på lenge), vil bruke 10 dager på å skille ut all thc fra kroppen. Røyker man mer eller oftere vil vil kroppens lager av thc være større og man trenger lengre tid på å skille ut thc.
Fant ikke igjen artikkelen nå dessverre.
Problemet er at norsk gate-weed er «hjemmebrent» med skyhøye thc nivåer. Om du sitter hjemme og drikker heimert hver dag, så blir du dum som et kneipbrød. Om du derimot nyter en balansert 1:1 strain, så er det null problem. Grunnen til at jeg nå er selvforsynt��

«Delta (9)-THC-rich extracts impaired memory performance in rats (Fadda et al., 2004[20]), while Δ9-THC-induced spatial memory impairment was reversed by cannabinoid CB(1) receptor antagonist, suggesting that the effect of Δ9-THC is mediated through cannabinoid CB(1) receptors (Egashira et al., 2012[18])»

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4552130/

Det finnes en drøss andre kilder også for den som gidder å lete.
Sist endret av Edwarddebussy; 20. januar 2021 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tre år etter jeg slutta å røyke kjennes det ut som jeg har våkna opp fra en hypnose jeg ikke skjønte tynget meg. Jeg tenker mye fortere og husker bedre men sliter fortsatt med hukommelsen, ord, regning og div som jeg egentlig kunne ganske godt på skolen før jeg ble stoner.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyket i 4 år nå, vær dag, imens har jeg tatt fagbrev å fått store ansvars områder i jobb, røyker aldri før jobb eller noe sånt da, men føler ikke jeg blir noe "dummere" på noen måte...

Kan være fordi jeg er i tåka da
Sitat av Bær Vis innlegg

Jeg tror heller ikke det er noen grunn til å tro at man får bedre innsikter/reflektsjonsnivå, eller blir mer kreativ/kunstenerisk av cannabis, som Relevant skriver. I den grad disse egenskapene er knyttet til hukommelse og oppmerksomhet vil de også bli redusert. Av erfaring kan jeg si at det er subjektivt mer givende å f.eks jamme på cannabis, enn edru, (aller best er moderate doser psykedelika, selvsagt) men om resultatet blir bedre enn om du hadde prøvd edru, er veldig vanskelig å si. Kreativt arbeid krever i alle fall mye oppmerksomhet, over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Godt innlegg!

Vil bare slenge på mine betraktninger rundt dette med innsikter og kreativitet. Ja, jamming blir mer givende på cannabis, men fokus og konsentrasjon svikter; sjelden fullfører jeg et prosjekt i denne rusen, men som en inngangsport for å utforske nye ting føler jeg kreativiteten øker. Det samme kan sies om innsikt/refleksjon. Jeg får flere fiffige idéer og perspektiver på cannabis, men ofte ebber det bare ut i tull og fjas og atter nye tanker. Litt som Kanye West på besøk hos Joe Rogan. Jeg tror den umiddelbare kreativiteten blomstrer, men "tankerekkene" svikter som oftest, enten det er en filosofisk idé eller progressiv melodi.

Med psykedelika stiller det seg helt annerledes. Dette virker på en musiker som doping virker på en idrettsutøver. Forskjellen er vel at du optimaliserer fokus og konsentrasjon i stedet for å sløve deg ned, samtidig som åpenhet og kreativitet utfolder seg i en fri symfoni.

Sorry for å kapre tråden, men finnes det noe forskning på disse sistnevnte tingene?
Sist endret av Jørgen Moe; 21. januar 2021 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tre år etter jeg slutta å røyke kjennes det ut som jeg har våkna opp fra en hypnose jeg ikke skjønte tynget meg. Jeg tenker mye fortere og husker bedre men sliter fortsatt med hukommelsen, ord, regning og div som jeg egentlig kunne ganske godt på skolen før jeg ble stoner.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke du kan legge det på cannabis, hukommelse blir uansett dårligere med alderen, den slipper man ikke unna.
Matte? det må brukes for å holdes vedlike.

Alt det du beskriver er kognitive evner og de er som bilen din, holder du den ikke vedlike så ruster den bort.
Anonym bruker
"Opptatt Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cannabis er flott når en «kaster ball». Nye, uventede tankemønstre og generell kreativitet oppstår spontant. Lag en stikkordliste fra stoninga og jobb videre edru for best effekt. Vil gjerne se en sammenheng mellom kortidshukommelse og kreativitet om det finnes...