Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 7413
I see you...
NAPse's Avatar
God natt folkens.
Vet det vanker en og annen programmeringsnerder her.

For de av dem som skulle hate plaintext;
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Kode

const isSkoleOppgave = true;

let options = [
  'Angular': {
    hasCourseResources: "limited",
    supported: true,
    optional: true,
    meLikeTypeScriptSyntax: false,
    isUseMoreUsefullToKnow: undefined
  },
  'React': {
    hasCourseResources: false,
    supported: false,
    optional: true, 
    meLikeJavaScriptSyntax: true,
    isUseMoreUsefullToKnow: undefined
  }
];

if(options[0] > options[0]){
  useAngular();
}
else{
  useReact();
}


Og for de av dere som er oppriktig interessert, eller elsker plaintext;
SPOILER ALERT! Vis spoiler

I Angular kan jeg kan få hjelp med opplæring og debugging. Innenfor rimelighetens grenser. (Kjenner jeg meg selv rett som en passe sta person så vil jeg så langt det er mulig prøve å klare det på egemhånd), mens i React vil jeg verken kan få hjelp til opplæring/debugging.


Kårrånaen gjør at jeg begge tilfeller gjør jeg må lese stoff på nett okke som. Forskjellen ligger mest i om det er Norsk lesestoff/presentasjoner/videoer av foreleser, eller andre kilder på nett.

I mitt hode bunner vel til syvende og sist i hva som er "standarden" av å ha forståelse av de to, men jeg har tatt feil før(en gang i åtte-og-nitti ), så jeg skal ta imot alle svar med takk og omhu.

NB: Det er meget mulig jeg har utelatt /viktig[e]?/ parametere, og i såfall er jeg meget interessert i å høre hvilke og hvorfor. Selv lenge etter jeg har fått et svar og karakter på oppgaven.
Personlig ville jeg gått for react av de to (hvis jeg hadde hatt Vue som valg hadde det lett vært det), det er det jeg ser desidert mest av nå om dagen. Både business og random online.

Jo mer grep du får om det ene jo lettere vil det uansett være å sette seg inn det andre (lese dokumentasjon, etc), så ikke jordens undergang uansett hva du velger.
På jobben min har vi nesten kun react-prosjekter. Antallet angular og vue prosjekter kan sikkert telles på en hånd. Dette er da i et konsulentselskap i Oslo med over 300 utviklere spredd på mange ulike kunder i både privat og offentlig sektor.

Er noen få som har sett på vue og angular, men virker som react bare har blitt standarden. Og det er ikke store nok fordeler med de andre til at man ønsker å bruke et rammeverk med betydelig mindre kompetanse på av IT folk i Oslo.

Så jeg ville nok anbefalt å starte med react først, siden det er så utbredt i dag.
Sist endret av etse; 31. oktober 2020 kl. 08:18.
Du har mer funksjonalitet inkludert ut av boksen med Angular, så om du har mulighet for å få hjelp i tillegg til selv-læring er ikke det et dumt valg. React er betydelig mer utbredt her i Norge, men Angular er stort internasjonalt, så du finner mye ressurser på nett (guider, stackoverflow mm.). Jeg er forøvrig veldig glad i Typescript, som Angular bruker, men du får vel dette til React vha. bibliotek også. Hva som er best kommer vel an på hva du skal bruke det til.

@pinkrabbitz Hva er fordelene med Vue evt? For meg virker dette ganske tilsvarende Angular 1 - men det ser kanskje bare slik ut?
Den største forskjellen er at Vue bruker templating (slik som Angular) - mens react bruker det ikke. Så om man har store preferanser rundt dette så er det noe som kan helle deg i en retning.

Alle 3 (React, Angular og Vue) er moderne rammeverk med god verktøystøtte og masse god dokumentasjon der ute. I tillegg er det veldig god støtte for TypeScript i alle sammen om man ønsker det.

TS ønkset gjerne ting på norsk, så da vil jeg påstå at å velge det som er mest utbredt i Norge - og der vil jeg påstå er React i dag. Det er utrolig mange talks og workshops gitt på ulike konferanser om react. Ja, det er også noe for Vue og Angular og, men ikke i like stor grad som React.
Sitat av lroedal Vis innlegg
@pinkrabbitz Hva er fordelene med Vue evt? For meg virker dette ganske tilsvarende Angular 1 - men det ser kanskje bare slik ut?
Vis hele sitatet...
For min egen del så går det mest på templating'en. Alle disse rammeverkene har sine styrker og svakheter, men i mange tilfeller går det mest på preferanse er min erfaring.

Vue og React er veldig like, more so enn angular.
Jeg har sett noen grafer på ytelse blant annet, men har ikke sjekket dette nok til å kunne si det ene eller det andre.

Enterprise-messig er erfaringen min hvertfall, at de fleste går for React eller Angular i dag, mens Vue "sakte men sikkert" begynner å få sitt innpass. Svelte er fortsatt såpass tidlig at jeg ikke har sett mye til det eller hørt noe særlig om det i en enterprise setting.