Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4933
Heisann.

For et par mnd siden kjøpte jeg disse høytalerne, men har enda ikke fått bygge kasse.

Så nå tenkte jeg at jeg skulle faktisk komme meg rundt og gjøre det!

Har aldri bygd høytalerkasser før, men har en bror og et søskenbarn som er ganske flink med sånt.

Det jeg lurer på er hvilke materialer (vanlig 12mm gulvspon eller mdf) jeg må ha, hvor mange, og et program e.l som jeg kan bruke til å regne ut hvilken dimensjoner de må ha...

Takker for alle svar
Hvis du ser nøye etter på den siden du har linket til- så er det en link der hvor det står manual, der står det hvilke materialer du kan bruke og nøyaktig mål på alle bitene, utførlig byggebeskrivelse og tegning.
Anbefaler mdf på det sterkeste..
Sjekk innom diysubwoofers.org, der er det overraskende mye om kassebygging og de forskjellige kassetypene. Derfra er det også en del linker til andre DiY-sider, selv om mange av de er nede eller utdatert :/

EDIT: Et raskt tips/anbefaling fra meg, er å bygge hvert basselement i egen, portet kasse - med portene ut bak. Diskanten er det egentlig ikke så farlig med, men bygg den inn i et forholdsvis stort (25-35% av basskassestørrelsen?) lukket kabinett
Sist endret av excubated; 1. oktober 2009 kl. 18:40.
Om du skal ha portet kasse på basselementene, så må hvert kammer være større enn om du skulle hatt lukket. Diskant og mellomtone bør være i lukket kasse.

Gidder ikke å skrive en hel masse. Lukket kontra bassrefleks!
http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a599
Bruk MDF. Hold deg langt unna spon, da dette garantert gir deg en "kassete" lyd. MDF er såpass massivt i massen og isolerer og gir en myk, men konstant bass.

Hvor mange liter kassen skal ha i volum, kommer an på hvilke høytalere man skal ha i. Det står ofte spesifisert på nettsteder hvilke som er anbefalt.

Personlig mener jeg bassrefleks er best dersom luftehullet er stort nok og ikke lager støy. Igjen spørs det litt hva du skal bruke kassen til og hvor du skal ha den. I bil er kanskje en lukket kasse best, mens i stuen er bassrefleks the way to go. Jeg har bassrefleks i en stasjonsvogn. Det funker utmerket bedre enn en lukket kasse.
De største merkbare forskjellene på lukket og portet kasse, er størrelse og frekvensrespons. Med en riktig portet kasse vil du komme mye lenger ned i frekvensområdet enn med en lukket kasse. Den lukkede kassen vil være en den mindre enn en portet versjon, men du vil ikke ha den samme dype bassen.

Ytterst få nettsteder oppgir hvor store kasser som anbefales til elementet. Derimot oppgir de T/S-parametere, som gir kassebyggeren mulighet til å regne seg fram til kasse- og portstørrelse. Igjen, sjekk diysubwoofers.com.

EDIT: larriz var før meg på forklaringa
Sist endret av excubated; 2. oktober 2009 kl. 11:23.
Bruksanvisning følger med høytalerne.
Der er det en nøyaktig tegning av hvordan kassene skall bygges..
Størrelse,dybde osv.. Så da gjenstår det bare å si, bruk MDF å lykke til
MDF plate... Såklart!

Også bygg en lukket/åpen kasse, da får du ikke den rumlete lyden i bassen når den slår.
Du får en fiiin nydelig myk bass samtidig som den lukkete kassen gjør slik at du får et sinnsykt trøkk!