Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2979
Hei.

Var med i en gruppe med "modeller" for å fotograferes til forskjellige produkter First Price hadde. De fant etter mye om og men at jeg skulle være en av de avbildede på forsiden av Ostepop-pakken til First Price, men så viser det seg flere måneder etter at jobben er gjort, så får jeg ikke betaling. Jeg skrev ingen kontrakt med First Price og tenkte det ble å gå fint siden det bare var å ta noen bilder.. Har prøvd å ringt dem, men får ikke svar..

Har jeg blitt lurt eller kan jeg gjøre noe for å få betaling for jobben?
Blir du faktisk brukt på pakken, kan jo du LETT saksøke dem og bli stinn av gryn!
Kenshi's Avatar
Trådstarter
Det samme sa min bror. Men vil helst unngå noe rettsak og tull..
Sitat av apebob Vis innlegg
Blir du faktisk brukt på pakken, kan jo du LETT saksøke dem og bli stinn av gryn!
Vis hele sitatet...
Dette er ikke Amerika.
Uansett, om de bruker bilde av deg på pakken, kan du gå rettens vei om de nekter å betale deg.
Sist endret av Spelly; 11. august 2009 kl. 22:09.
Er pakken kommet i butikkene? Ring til de å spør om betaling, betaler du ikke så saksøker du de. Du vinner rettsaken uten problemer.
Kenshi's Avatar
Trådstarter
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Er pakken kommet i butikkene? Ring til de å spør om betaling, betaler du ikke så saksøker du de. Du vinner rettsaken uten problemer.
Vis hele sitatet...
Pakken er kommet i butikkene. Er bilde av meg og ei annen random..

Skal prøve å sende mail og ringe dem flere ganger. Hvis ikke det går blir jeg vel nødt og annmelde dem og gå rettens vei...
Uten noen kontrakt så vil det jo bli værre da...

Men, rart at firstprice kjører på en useriøs stil når det kommer til noe slikt...
Som det blir nevnt her, ring dem, så eventuelt gå til rettssak. Du kan også true med å gå til store aviser som Aftenposten eller Dagbladet, de elsker slike saker.
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Pakken er kommet i butikkene. Er bilde av meg og ei annen random..

Skal prøve å sende mail og ringe dem flere ganger. Hvis ikke det går blir jeg vel nødt og annmelde dem og gå rettens vei...
Vis hele sitatet...
Da har du såfall garantert rett på cash, skriv en mail, der du truer om saksøking/rettens vei, så går det nok greit! Du vil iallefall sansyneligvis vinne, på tross avat du ikke har kontrakt.
Spørs om jeg må ta meg en tur på butikken å se hvordan du tar deg ut
Ble det ikke lagt fram en model release i det hele tatt? Til tross for at fotografen alltid vil ha opphavsretten til bildene, kontrakt eller ikke, så har de vel ikke lov til å publisere bildene uten en model relese først? Og da spesielt til kommersielle formål slik som dette. Virker temmelig uprofesjonelt dette ja.

Hvis jeg var deg så ville jeg satt en advokat på saken dersom de ikke er imøtekommende etter første krav om betaling.
Jeg vet ikke hvordan dette tolkes i rettsvesenet, men vil ikke de se på det som en slaks form for utpressing da?

Men ikke vet jeg, det var bare en tanke som streifet meg.
Hadde det vert meg så hadde jeg gjort d samme
Sist endret av ZayteX; 11. august 2009 kl. 23:11.
Gleder meg til å spise ostepop med dette ansiktet på !
http://static.freakforum.nu/forum/customavatars/avatar46523_2.gif
Hahaha, tenkte på akkturat det samme... Lite fristende..
Hvis jeg kan komme med et godt råd: Dropp hele greia, ikke vits i å ta tak i. Holder det ikke med street-cred'en du får av å være avbildet på ostepop?
(Dette kan jo bety at de må sette opp prisen på ostepop med noen kroner!)

Fra spøk til alvor, skulle ikke tro det skal være så vanskelig å få betaling siden de allerede bruker bildet av deg(du er forresten hawt as hell!)

har du noe bevis på at du skulle få penger for dette?
Sist endret av olli408; 11. august 2009 kl. 23:48.
Det vil koste First Price mer om de skal lage en ny photoshoot til pakningen, enn om de skulle betale deg, så jeg skjønner ikke greia.
Gi dem et krav om at du skal ha betaling, eller be dem hoste opp en kontrakt med din underskrift som sier at du godtar den gratise avbildingen (noe jeg antar ikke finnes etter som du ikke har nevnt en slik kontrakt).

Om det derimot finnes en kontrakt mellom dere, nevnes det at det er penger involvert?
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Gleder meg til å spise ostepop med dette ansiktet på !
http://static.freakforum.nu/forum/customavatars/avatar46523_2.gif
Vis hele sitatet...
Endelig har de begynt med skremselsbilder på ostepop. First Price burde tydligvis ha investert i flere lobbyister..
Sist endret av nilsern; 12. august 2009 kl. 00:52.
Nilsern.. du liker ikke tilfeldigvis volvoer? <.<


OP: Forlang et års forbruk med ostepop!
Sitat av Catchy Vis innlegg
Nilsern.. du liker ikke tilfeldigvis volvoer? <.<


OP: Forlang et års forbruk med ostepop!
Vis hele sitatet...
Du liker ikke tilfeldigvis ostepop?

Men for å være seriøs, de har ikke lov til å bruke bildet ditt på en offentlig artikkel med mindre du samtrykker. Kontraktsmessig går det begge veier. Du kan ikke kreve penger fra dem uten kontrakt, men da kan de heller ikke bruke bildet av deg.
Sist endret av nilsern; 12. august 2009 kl. 01:18.
Hahahahaha tenk og ha trynet sitt på ostepopp poser!!!
hahahaha, så er du den dundra på 200kg :P

Men back to bussines, så lenge du har bilde av deg på ostepopp posen, så tror jeg det skal gå fint.
Men kan jo hende firstprice begyner og påstå at de betalte deg i kontant, uten kontrakt så kommer du ikke langt da, siden du har ikke no bevis?
Sitat av maxilat Vis innlegg
Hahahahaha tenk og ha trynet sitt på ostepopp poser!!!
hahahaha, så er du den dundra på 200kg :P

Men back to bussines, så lenge du har bilde av deg på ostepopp posen, så tror jeg det skal gå fint.
Men kan jo hende firstprice begyner og påstå at de betalte deg i kontant, uten kontrakt så kommer du ikke langt da, siden du har ikke no bevis?
Vis hele sitatet...
Hva er sansynligheten for at et så stort firma som FP betaler kontant uten kontrakt?
den er tydelighvis ganske stor da det akkurat har skjedd?
Ikke det med kontat, men uten kontrakt?
Men du verden så kjekk trådstarter er! Nok en grunn til å velge First Price.
Sitat av maxilat Vis innlegg
Men kan jo hende firstprice begyner og påstå at de betalte deg i kontant, uten kontrakt så kommer du ikke langt da, siden du har ikke no bevis?
Vis hele sitatet...
Det er de som må kunne bevise at bildet er brukt med tillatelse av den avbildede. Hvis de ikke kan fremvise gyldig kontrakt, har den avbildede rett på erstatning.
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Men du verden så kjekk trådstarter er! Nok en grunn til å velge First Price.
Vis hele sitatet...
picz or gtfo
Du har en STERK sak her!!!! Money money money, om ikke store summen så har du krav på betaling for noe sånt, og ja - det blir fullt ut støtta i retten.
Send de en faktura, enkelt og greit. Og skriv kontrakt neste gang.

Og alle dere som maser om saksøking osv, dere må slutte å se så mye tv. Som mange andre har påpekt, dette er ikke USA.
Sitat av Ivellios Vis innlegg
Send de en faktura, enkelt og greit. Og skriv kontrakt neste gang.

Og alle dere som maser om saksøking osv, dere må slutte å se så mye tv. Som mange andre har påpekt, dette er ikke USA.
Vis hele sitatet...
Nei, selvsagt er det ikke USA men dersom arbeidsgiver ikke betaler er det ikke bare en naturlig reaksjon å gå til rettslige skritt, men også den eneste som kan føre til inndrivelse av av hva vedkommende her åpenbart har krav på.

Å kontakte advokat i slike saker kan være lurt slik at man er sikker på man fremmer et krav korrekt, men man bør nok holde seg til fri rettshjelp, ellers vi nok "vinningen gå opp i spinningen"
Sitat av Cikey Vis innlegg
Å kontakte advokat i slike saker kan være lurt slik at man er sikker på man fremmer et krav korrekt, men man bør nok holde seg til fri rettshjelp, ellers vi nok "vinningen gå opp i spinningen"
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig bør man ta kontakt med en advokat (iallefall noen med kjennskap til jussen innen det aktuelle området), om man har fremmet et (rettmessig)krav som ikke blir betalt. Det jeg reagerer på er alle som brøler ut om saksøking, og at trådstarter kommer til å bli steinrik grunnet erstatning osv.