Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8170
Jobber i en bedrift der jeg har fått 3 skriftlige advarsler, hvor jeg fikk siste sjanse der om jeg kom for seint igjen så får jeg sparken.
Tre dagen etter skjer det trafikk ulykke og jeg kommer 20 min for sent til jobb, sjefen ringer meg 5 min etter arbeidstid starter.
Jeg forklarer at jeg har kontantkort på mobil og at dette har gått ut på kreditt, så jeg derfor ikke fikk ringt inn for å si ifra om forsinkelsen. (Så teamleder fikk vite 5 minutter etter arbeids tid hva som var årsak.)
Jeg møtte 28 minutter for sent.
Har de lov til å sparke meg for dette?

Det var en kollisjon med bil, ble ikke stående lenge. Og finner ingenting på nettet om denne lille kollisjonen.
Tusen takk for svar.
Sist endret av hippiecrack; 11. november 2016 kl. 11:13.
Det er ditt ansvar å komme i tide på jobb. Om denne bussen du pleier ta har en risiko for å være for sent ute må du ta en tidligere buss eventuelt finne en annen måte å komme deg på jobb.

Kommer du gjentatte ganger for seint, og har fått advarsler er dette grunnlag for oppsigelse.
Har aldri vært risiko tidligere, den jeg tar får meg oftest på jobb 10 minutter før oppstart.
Hvorfor kom du for sent på jobb de tre andre gangene, da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
Har aldri vært risiko tidligere, den jeg tar får meg oftest på jobb 10 minutter før oppstart.
Vis hele sitatet...
Om du har fått tre advarsler over relativt kort tid (år-par år) for å komme for seint, og du ikkje varsler om det, så er det definitivt grunnlag for oppseeing ja, litt avhengig av arbeidets art.

At du har kontantkort og ikkje får varsla er heilt ærleg noko du må ta på di kappe.

http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=193
De 3 andre gangene har vært direkte ren forsovelse. Denne gangen var jeg på vei i riktig tid, men busse traff en bil og jeg ble 29 minutter for sen.
ArbeidsledigProletar
Det er nesten litt provoserende at du starter denne tråden.

Du har tydeligvis jobb, men shitten din ikke nok på stell til å klare å ha mobilen i drift 27/7.
Jævlig kjip situasjon, men den hadde ikke oppstått om du hadde tatt ansvar FØR det ble et kjempeproblem
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
De 3 andre gangene har vært direkte ren forsovelse. Denne gangen var jeg på vei i riktig tid, men busse traff en bil og jeg ble 29 minutter for sen.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje arbeidsgiver sitt problem. Det er ditt problem at du har brukt opp sjansane.
Uflaks. Men hadde du tatt jobben din seriøst og kommet deg opp i tide de tre forrige gangene, så hadde du hatt plass på uflaks-kvoten til denne episoden.
Det er flott at dere kan være etterpå smarte med meg. Men ingen som kan hjelpe meg videre med regler eller lover?
Jeg er klar over at jeg har dritt meg ut. Hyggelig at dere påpeker det.
Uvaksinert 👍
Ulf Knobloch Johannessen er advokat i Abelia, som er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Han forteller løsningen på denne type forsinkelse og fravær finnes i alminnelig kontraktsrett. Uforutsette hendelser som ligger utenfor kontraktspartens kontroll (force majeure) fritar normalt parten fra å levere sin ytelse. Arbeidstakeren er altså fritatt fra å møte på jobb, uten at forsinkelsen kan føre til oppsigelse eller andre reaksjoner fra arbeidsgivers side.

klippet fra
http://firmanytt.no/forsinket-pa-jobb/
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
Det er flott at dere kan være etterpå smarte med meg. Men ingen som kan hjelpe meg videre med regler eller lover?
Jeg er klar over at jeg har dritt meg ut. Hyggelig at dere påpeker det.
Vis hele sitatet...
Du sier det jo selv, du har dritt deg ut.
er nok ingen regler eller noe som kan hjelpe deg.
Ulf Knobloch Johannessen regel, vil denne også gjelde meg ser det ut som?

" Ulf Knobloch Johannessen er advokat i Abelia, som er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Han forteller løsningen på denne type forsinkelse og fravær finnes i alminnelig kontraktsrett. Uforutsette hendelser som ligger utenfor kontraktspartens kontroll (force majeure) fritar normalt parten fra å levere sin ytelse. Arbeidstakeren er altså fritatt fra å møte på jobb, uten at forsinkelsen kan føre til oppsigelse eller andre reaksjoner fra arbeidsgivers side.

klippet fra
http://firmanytt.no/forsinket-pa-jobb/
"

Problemet mitt her er jo at jeg ikke hadde muligheten til å gi beskjed, mtp på kontant kortet. Vet ikke om det gjelder det samme da?
Sist endret av hippiecrack; 11. november 2016 kl. 12:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som de andre sier, ta ansvar. Hadde dette vært en engangshendelse ville nok sjefen din ha godtatt det, men du har forsovet deg flere ganger og arbeidsgivere er ikke interessert å ha ansatte som ikke tar jobben sin seriøst. Og helt ærlig, hvem er det som bruker kontantkort i disse dager? At du bruker det som en unnskyldning er ansvarsfraskrivelse. Ta dette som en hard lærepenge og ikke gjør samme feilen i din neste jobb.
Jeg syntes det er latterlig at dere peker finger istdet for å gi en innsats i å hjelpe som "Daffe" faktisk tok seg tid til å gjøre.
Jeg vet at jeg har dritt meg, spørsmålet mitt til dere var ikke bekreftelse av dette men om dere vet om noen gråsoner jeg kan gå gjennom for å slippe oppsigelse?
Eller er det seriøst fortsatt bare 17 åringer på dette forumet?
De fleste syntes vel det er latterlig at du i det hele tok deg tid til å lage denne tråden.
De fleste passer vel selv på, og setter pris på at andre faktisk gjør en innsats for jobben sin.
De fleste legger inn litt tid når de planlegger turen til jobb, for uforutsette hendelser.

Har selv vært i en situasjon hvor jeg måtte ta et tidligere tog (30min), da det kun var 10min å gå på på toget før.
Per i dag bruker jeg 10min til jobb, men går hjemmefra senest 20min før.

Foreslår du tar en prat med sjefen, face to face, og legger deg helt flat, hvor du ber om en aller siste kjangs.
Hvis du er så heldig å får dette innvilget, bør du hvertfall dra neven ut av ræva og gjøre en reell innsats for å ikke komme forsinket igjen.
Lanjelin så du tar deg tid til å forututset at en trafikk ulykke kan skje hver dag du reiser til jobb? Dette var litt usaklig.
Du har en prøvetid på 6 mnd i de fleste jobber. I denne tiden er du veldig utsatt og sjefen din kan gi deg "sparken" uten å ha noe særlig større grunn en 3 forsentkomminger. Du skriver at du har forsovet deg de 2 første gangene, bare det er nok til å gi deg sparken. Du har og ansvar for å gi beskjed til arbeidsgiver hvis du ser at du kommer til å komme for sent. Det kunne kanskje reddet deg i denne situasjonen. Du kunne spurt en av de som satt på bussen med deg om å få låne telefonen av de. Det er snakk om å være litt løsningsorientert og ikke et "offer".
Så svar på spørsmålet ditt så har du nok fått sparken og det er lite du kan gjøre med det. Kan jeg få spørre hvor lang tidsperiode dette var over?
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
Lanjelin så du tar deg tid til å forututset at en trafikk ulykke kan skje hver dag du reiser til jobb? Dette var litt usaklig.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg ikke, men jeg har hverken fått en, to eller tre advarsler heller.

På det lengste har jeg hatt en tur på 1,5timer til jobb, og da la jeg inn 25minutters margin.
ArbeidsledigProletar
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
Jeg syntes det er latterlig at dere peker finger istdet for å gi en innsats i å hjelpe som "Daffe" faktisk tok seg tid til å gjøre.
Jeg vet at jeg har dritt meg, spørsmålet mitt til dere var ikke bekreftelse av dette men om dere vet om noen gråsoner jeg kan gå gjennom for å slippe oppsigelse?
Eller er det seriøst fortsatt bare 17 åringer på dette forumet?
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg har VÆRT daff.
Ser du ikke at du har fått svar?
Det er ingen regler som sier at du ikke kan sies opp fordi du ikke klarer å stelle deg sjøl med telefonabonnement.

Kontantkort er SJUKT dyrt. Du kan vel til og med mekke forhåndsbetaling hos teleoperatører slik at du kan ha det på tross av betalingsanmerkning.

Det er ikke så enkelt at du kan selge mobilen din (være tom for tellerskritt) og så fraskrive deg alt ansvar for å melde i fra fordi det "utenfor din kontroll".

Skjønner du hva jeg mener? Det er DITT ansvar at du kan melde i fra når du ikke kommer deg på jobb i tide, at du ikke klarer å ha stelle deg med det, er IKKE arbeidsgivers problem.
Uvaksinert 👍
Force major vil vel også kunne slå inn hvis det samtidig hadde vært utfall av telenettet slik at det hadde vært umulig å gi beskjed. Så DITT kan vel sikkert endres til ditt da man ikke bombastisk kan si at man har ansvar om å få gitt beskjed uansett. Nå er vel ikke tomt kontantkort gyldig grunn, men man kan oppleve å ikke kunne få gitt beskjed uansett hvor godt forbredt man er.

Til TS, du kan jo ta kontakt med busselskapet og få de til å bekrefte hendelsen.
Sist endret av daffe; 11. november 2016 kl. 13:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
daffe, takk for fine svar . setter virkelig pris på det.
tror ikke arbeidsgiver vil ha deg der. hvordan blir arbeidsmiljøet etterpå om du brauter deg fram med en advokat?
for din egen del er det bedre om du finner ny jobb.
eller så kan du prøve å føre en samtale me sjefen og beklage deg.

bare 17 åringer? sier han som har kontantkort.
Nei, han har klart gitt meg beskjed om at han ikke liker meg som person. Så han prøver å finne de grunnene han kan for å få meg ut herfra. De to tidligere advarslene gikk på forsentkomminger på 2-3 minutter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
Lanjelin så du tar deg tid til å forututset at en trafikk ulykke kan skje hver dag du reiser til jobb? Dette var litt usaklig.
Vis hele sitatet...
Nei, men det var jo heller ikkje det som er det primære problemet ditt. Det primære problemet er altså at du har komt for seint fleire gongar, og at du faktisk ikkje ser ut til å ha tatt alvoret etter repeterte skriftlege advarsler.

Ytre årsak er vel og bra, men du har og eit sjølvstendig ansvar her - spesielt mtp. å få gitt beskjed. Du ga ikkje beskjed, og det er nok medverkande årsak her.

Du får be om eit møte med sjefen, og diskutere saka. Om du er medlem av fagforening får du ta kontakt med fagforeninga. Om du ikkje er medlem så får du vurdere om det er verdt å ta kontakt med advokat for å få avklart kor du står i forholdet. Det er mange advokater som spesialiserer seg på arbeidsjuss.
vidarlo, takk for svar. Nei, jeg tok ikke alvoret før 3 advarsel. Jeg bestemte meg da for å skjerpe meg 100%.
Men da var jo da denne ulykken som ikke går på min kappe oppstod.
Jeg hadde kommet på tiden, hadde det ikke vært for trafikk ulykken om du forstår hva jeg mener.
Okei, jeg ville forsøkt å fått ett ord med arbeidsgiver. Jeg ville forklart saken som den var, men jeg ville sagt at jeg var veldig motivert og har/ hadde tatt tiltak for å unngå forsovelser igjen. Jeg ville ha ringt det aktuelle busselskapet fått bekreftelse på at nevnte buss var i trafikkuhell den morgenen og forklart så hvorfor det er så ubehagelig. Forklar at mobiltelefonproblemet finnes det ikke unnskyldninger for og dette blir rettet opp øyeblikkelig og se hva som skjer.
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
Nei, jeg tok ikke alvoret før 3 advarsel. Jeg bestemte meg da for å skjerpe meg 100%.
Vis hele sitatet...
For meg så sier dette en del om deg. Hvis du ikke tar alvoret før den tredje advarselen så virker det jo ikke som du er særlig interessert i å beholde jobben.

Denne kommer du deg nok ikke unna. Din eneste mulighet slik jeg ser det er å legge deg helt flat uten å komme med unnskyldninger. "Jeg beklager". "Dette skal aldri skje igjen". Så spørs det om sjefen din tror på deg.
Sist endret av caperno; 11. november 2016 kl. 14:17.
ArbeidsledigProletar
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
vidarlo, takk for svar. Nei, jeg tok ikke alvoret før 3 advarsel. Jeg bestemte meg da for å skjerpe meg 100%.
Men da var jo da denne ulykken som ikke går på min kappe oppstod.
Jeg hadde kommet på tiden, hadde det ikke vært for trafikk ulykken om du forstår hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Bestemte deg for å skjerpe deg 100% ...

Og det gikk tre dager før du igjen ble for sen, og da uten å si ifra. (fordi du ikke tar ansvar for mobilen din)
Se det fra arbeidsgivers ståsted, tror du må ha en rimelig real kar (dame) av en sjef om vedkommende skal spise pratet ditt om at NÅ, NÅ ordner det seg.

Du høster det du sår, det her er primaeksempel på for lite for seint.

Og svarene dine, du bare prøver hardt å fraskrive deg ansvaret du har. Det er ikke 1990 lengre, det er FORVENTET at du har mobil og mulighet til å bruke den om noe skal oppstå. Det ansvaret har du ikke tatt og dermed så har du ikke gyldig unnskyldning for å ikke varslet.

Det ansvaret har du ikke tatt og dermed så har du ikke gyldig unnskyldning for å ikke varslet at du ble sen på grunn av årsaker utenom din rådekraft.

sein edit.
Sist endret av Batabusa; 11. november 2016 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Okei, jeg ville forsøkt å fått ett ord med arbeidsgiver. Jeg ville forklart saken som den var, men jeg ville sagt at jeg var veldig motivert og har/ hadde tatt tiltak for å unngå forsovelser igjen. Jeg ville ha ringt det aktuelle busselskapet fått bekreftelse på at nevnte buss var i trafikkuhell den morgenen og forklart så hvorfor det er så ubehagelig. Forklar at mobiltelefonproblemet finnes det ikke unnskyldninger for og dette blir rettet opp øyeblikkelig og se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ett fint forslag

I tillegg begynn for guds skyld å ta en tidligere buss. Hva skal en unnskylde seg med hvis det er forsinkelse eller veiarbeid med lysregulering som forårsaker forsinkelse? Det er på tide å begynne å tenke litt i disse baner når en har fått flere skriftlige advarsler? Hadde en ikke fått det hadde jo saken vært en helt annen.

Når jeg var ut i arbeidslivet likte jeg å møte opp litt tidlig. 30 min før hvis det var mulighet til det. Da var det bare å finne frem frokosten å kose seg med den for deretter å toppe det hele en kaffekopp
Men jeg hadde selvsagt muligheten, er ikke alle som har det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
vidarlo, takk for svar. Nei, jeg tok ikke alvoret før 3 advarsel. Jeg bestemte meg da for å skjerpe meg 100%.
Men da var jo da denne ulykken som ikke går på min kappe oppstod.
Jeg hadde kommet på tiden, hadde det ikke vært for trafikk ulykken om du forstår hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Du fekk den nest strengaste reaksjonen før oppsigelse som er i norsk arbeidsliv, og det tok tre av dei før du tok alvoret? Innser du kva du sjølv skriv?

Og du bestemte deg for å skjerpe deg 100% etter tredje advarsel, men du ga ikkje umiddelbart beskjed til arbeidsgiver om at du vart for sein?

Ein skriftlig advarsel eg var einig i hadde vore nok til å øydelegge nattesøvnen for min del ei natt eller tre. Og at du måtte ha tre...

I utgangspunktet støtter eg heilhjerta eit sterkt stillingsvern, men her har du etter mine begreper oppført deg tett oppunder idiotisk heile vegen.
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
Nei, han har klart gitt meg beskjed om at han ikke liker meg som person. Så han prøver å finne de grunnene han kan for å få meg ut herfra. De to tidligere advarslene gikk på forsentkomminger på 2-3 minutter.
Vis hele sitatet...
Hm... hvorfor liker ikke sjefen deg? Forseintkomminger på 2-3 minutter virker lite å gi advarsel på i seg selv (spørs litt på jobben selvsagt). Enten er sjefen din bare en helt uberegnelig psyko som bestemmer seg for å mislike vilkårlige folk rundt seg og gjøre livet deres kjipt. Ellers... så har han kanskje en grunn til å ville bli kvitt deg? Er du lat og slurvete i jobben? Bidrar du negativt til arbeidsmiljøet?

Ville gått litt i meg selv og sett på om du bør endre innstilling generelt, dette med forseintkomming er kanskje bare det konkrete han kan ta deg på mens hovedproblemet er mer omfattende. Hadde du vært en super arbeidstager hadde du neppe fått skriftlig advarsel på 2 min forsinkelse, første gang.

Når du eventuelt skal legge deg flat for sjefen, prøv å understreke at du kommer til å bedre holdning over hele linja, ikke bare kjøpe mobil og ta en tidligere buss.
Sitat av hippiecrack Vis innlegg
Lanjelin så du tar deg tid til å forututset at en trafikk ulykke kan skje hver dag du reiser til jobb? Dette var litt usaklig.
Vis hele sitatet...

Det er du som er usaklig. Når du har 10 minutters margin og du VET at du alt har brukt opp alle sjanser så burde du selv ha foretatt "risikovurdering" og insett at 10 minutters margin er for lite.

At du ikke har "penger på kortet", vel det handler jo om prioritering. Og noe arbeidsgiver egentlig ikke bryr seg veldig mye om.

Legg deg langflat ift sjefen, innrøm din synder og be om en sjanse til. Om du får den sjansen så må du heretter sikre deg at du vil komme tidsnok, samt sørge for at du både er tilgjengelig og at du kan kommunisere med jobben om noe uforutsett hender.

Om jeg var i din situasjon og viste at jeg alt hadde 2 advarsler for å komme for sent så ville jeg straks jeg så trafikkulykken fått lånt en mobil av en av de andre på bussen eller bussjåføren og sendt en melding til nærmeste leder. Nå gjorde ikke du det, og realiteten kan bli at du får sparken. Om det skjer så får du bare lære av det og sørge for at du viser mer ansvar i neste jobb.

Å få sparken trenger ikke være krise, om en ser på ting i et lengre perspektiv. Kanskje ikke dette var rett jobb for deg? Sålenge du lærer noe av dette så er det verdi i dette, uansett om du får beholde jobben eller ei.
Sist endret av frtoretang; 12. november 2016 kl. 15:04.
Var du alene på bussen? Jeg forstår ikke hvorfor du ikke spurte noen andre på bussen om å få bruke deres telefon. Hadde du forklart det til sidemann så hadde du kanskje fått tatt en samtale. Husker du ikke nummeret til sjefen så har "alle" en smartelefon hvor du kan søke opp navnet til sjefen eller firmaet. Bare her hadde du flere muligheter, men benyttet deg ikke av noen?

Det er ikke arbeidsgiver som skal lide for ditt kontantkort eller uhell på vei til jobb. Du får betalt fra en gitt tid og da er det forventet at du er der. Du har fått tre advarsler, men ignorert dem alle. Har dere ikke hatt en samtale når du fikk advarslene?

Det er ingon lover eller regler som kan hjelpe deg nå. Loven er nå på arbeidsgiver sin side.

Du kan si unnskyld til arbeidsgiver og kollegaer for at du roter bort tiden dems. Lov arbeidsgiver å alltid kommer til riktig tid. Være på jobben 15-10 min før arbeidstid. Hold en høy standard på jobb fremover så kanskje du får en sjanse til.

Kom med en konkret plan til arbeidsgiver hvor du viser hvilken tilltak du iverksetter for å hindre at dette skjer igjen.
Organiser deg og snakk med fagforbundet! De vil helt klart komme med en fornuftig mening og evt opprette en sak på dette!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Organiser deg og snakk med fagforbundet! De vil helt klart komme med en fornuftig mening og evt opprette en sak på dette!
Vis hele sitatet...

Ja det er en mulighet, men her kan det nok tenkes at forbundet ikke kan bidra i særlig stor grad. Arbeidsgiver følger regelverket om han nå sparker ts. Da er det ikke mye forbundet kan gjøre. De kan selvsagt forsøke å mekle, men om jeg var ts sin sjef så ville jeg hatt større respekt om en ansatt kom på egenhånd og ba om godt vær og hadde en konkret plan for hva han vil gjøre for å unngå slikt fremover.

Å komme drassende med forbundet kan fort virke som en provokasjon for sjefen, og det kan lett ende i at han aldri i livet sier seg villig til å gi ts en aller siste sjanse. En må ikke glemme at ts har fått sjanser før, uten å ha klart å innrette seg.
Må naturligvis snakke med sjefen først. Men om ting faktisk er slik TS framstiller det, så er sjefen en idiot som uansett ikke har planer om å endre mening.

For å gi advarsel for forsentkomming, så bør det være et grovt brudd.
Litt avhengig av hva TS jobber med, så er ikke 2-5 minutter et grovt brudd. Og således er ikke advarslene gyldig.
30 minutter er mer et grovt brudd....
Vel nå var jo dette 4 gangen da, og ts kom ikke 2-5 minutter for sent men 29 minutter for sent på jobb. Om vi skal være ærlige her så virker det jo som om det er er noe feil med motivasjonen til ts. Vil ts virkelig beholde denne jobben? For utifra hva han skriver her så virker det ikke slik. Og når oppmøte er så-som-så hvordan er da hans innsats i den tiden han er på jobb? Må ledere eller kolleger stadig formane ham om å gjøre jobben skikkelig? Eller at pausene ikke må strekkes? Det er jo ofte slik at om noen slacker i forhold til arbeidstid så er det gjerne ikke det eneste som ikke er helt i henhold.

De andre gangene har ts forsovet seg, og når en ikke tar skriftlige advarsler seriøst så strekkes arbeidsgivers tålmodighet farlig fort.

Rent personlig så tror jeg ikke ts har noe å vinne på å kontakte forbundet, det vil bare være dråpen som får det berømte til å flyte over. Stryk heller sjefen med hårene og ta ansvar, enten så respekterer sjefen at ts har laget en plan for punktlig oppmøte eller så er ts fri til å finne en annen jobb han liker bedre der det ikke er så krevende å komme tidsnok. Ikke noe poeng å bli i en jobb om en hater jobben, sjefen eller kolleger.
Sist endret av frtoretang; 14. november 2016 kl. 01:54.
Som nevnt flere ganger over, så er det ikke arbeidsplassen din sitt ansvar at bussen er sein. Det er heller ikke arbeidsplassen din sitt ansvar at du ikke har penger på kontantkortet, ei heller deres ansvar at du har flere forsentkomminger tidligere.

Jeg må pendle 30 minutter hver vei med buss hver gang jeg skal på jobb, og jeg har 2 alternativer når det kommer til buss dit: 1 buss som er ved jobb 3 minutter før jeg skal være der, og 1 buss som skal være der 20 miutter før jeg skal være der. Jeg tar alltid sistnevnte buss for å være føre var i tilfelle treg trafikk, ulykker osv., og dersom jeg får en indikator om at jeg kan bli for sein, så ringer jeg sjefen med én gang. Dette har endt med at de 3-4 gangene jeg har kommet for seint, så sier sjefen "Det er bra at du sier ifra!" Jeg har til og med sagt ifra de gangene det var en smal sjanse for at jeg ble for sein, og jeg kom 3 minutter før tiden, og da også syntes sjefen at det var bra at jeg sa ifra "sånn i tilfelle".

Det jeg prøver å si er at du som ansatt er ikke sjefen sitt ansvar før du står med beina plantet på arbeidsplassen. Prosessen der du skal komme deg fra A til B, der A er hvor du er nå, og B er hvor du skal være (Jobb i dette tilfellet) er ditt og ditt alenes ansvar. Dersom du ikke kan stille opp på arbeid tidlig nok, så burde du være tilstrekkelig forberedt på å informere om nettopp dette, ellers vanker det naturligvis konsekvenser.

Det eneste jeg mener du kan gjøre i denne situasjonen er å ta hele erfaringen som konstruktiv kritikk, og prøve å jobbe på punktligheten din, for sjefen din har i alle fall alt på det rene slik jeg har forstått det.
Sist endret av Deadlock Radium; 14. november 2016 kl. 03:12.
Det er helt åpenbart at sjefen vil ha deg bort. Selv om det er innenfor retten, er denne reaksjonen streng. Som de andre sier så er det fortsatt ditt ansvar. Men litt avhengig av yrke, så er ikke små forsentkomminger noe som bør fordre oppsigelse. Finn deg en annen jobb hvor du liker sjefen din og omvendt. Som sagt av andre, så ligger ansvaret fortsatt hos deg, uavhengig av om reaksjonen er for streng.
Jeg har flere spørsmål til deg her;
Hva ønsker du å oppnå med å finne en juridisk hjemmel for å unngå oppsigelse? Tror du arbeidssituasjonen din kommer til å bli bedre av at du brøyter deg vei inn igjen? Er det en jobb du trives så godt med at du er villig til å skape en utrivelig arbeidshverdag for å beholde?

Selv om det finnes et lovver for å beskytte arbeidstakere i din situasjon (Sett ekslusivt på episoden med trafikkulykken) er det åpenbart at du ikke er ønsket på arbeidsplassen. Mitt forslag er som følger; Mann deg opp og ta en prat med sjefen. Du kommer garantert ikke til å få jobben tilbake, men om han er en halvveis real fyr kan du høre om du får valget om å si opp selv i stedet for å få sparken. Virker til en viss grad bedre ifht framtidige arbeidsgivere (Så får du heller beskrive i vage ord for neste jobb hvorfor du sa opp, f.eks miljø eller noe lignende).
Bare vær obs på at hvis du sier opp selv så har du en karantenetid på å få arbeidsledighetspenger.
Sitat av entropi Vis innlegg
Bare vær obs på at hvis du sier opp selv så har du en karantenetid på å få arbeidsledighetspenger.
Vis hele sitatet...
Liten avsporing, men dette gjelder også om du selv er skyld i oppsigelsen.
Ventetiden er på minimum 12 uker.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...-893#chapter-4
Sist endret av Cybergasm; 15. november 2016 kl. 11:19. Grunn: Lagt til kilde
Ja da er det jo bedre å si opp uansett.
Å organisere seg nå er det ingen vits i. Som med en bolig er det for seint å kjøpe forsikring etter at den er brent ned.
Fagforeninger har bestemmelser om karantene ved organisering og hjelper ikke til med forhold som oppsto før man ble organisert.

Her har du driti på draget selv. Ta ansvaret for det selv og gå videre.