Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5008
Begynner å ane litt ugler i mosen, jobba der en svært kort periode nylig, og ble lovet lønn neste måned, altså nå i mai.

Hun sa over telefon femte, og jeg gjentok "femte?", men så klart, over telefon så kan femte og femtende sikkert forveksles begge veier. Jeg sto i tillegg utendørs og prata med hun som sto inne.

Noen som jobber der/jobba der siste året som som kan bekrefte datoen jeg skal få denne lønna? Og pleier den å komme inn 6. for noen?

Det var ikke en trivelig plass og jeg jobba der kort, det kan jeg bare si. Så derfor er jeg LITT i høyspenn at noen har rota til og jeg ikke får lønn som jeg skal. Var heller ingen lønnsslipp eller noe i posten idag, og jeg vet jeg fikk post idag.
lønna kommer nok.. bare skrik til sjefen.. hun har ikke noe valg!
lønn for gjennomført arbeid skal utbetales
Problemet er kort sagt at sjefen er en mannlig pyse og problemet er kjerringmafiaen som har jobba der lengre enn nevnte pyse. En av de andre ansatte var personen jeg leverte oppsigelse til, jeg setter ikke en fot ned dit om jeg ikke må. Var hun som da sa datoen. Hun var altså bare "ansatt", men hjalp meg med dette her, for hun skjønte hva jeg mente med grunnene jeg sa opp for.

Så hvis jeg kan få bekreftet at jeg skulle HATT penger på konto idag den 5. , så er det noe som ikke stemmer et sted. Kommer ingenting i morgen eller fredag heller, da må jeg jo nesten bråke med noen. Og det frister jo veldig lite!!

Vil derfor vite om det er jeg som har hørt feil før jeg går ned og bråker på å få lønn nå når den kommer av seg selv 15. ...
Normalt mellom 12. og 20.
Hvordan bunnpris er, vet jeg ikke. Men kan ikke tro at de er så anneledes iforhold til andre
Det er det jeg tenker jeg og. 5. er en rar dato sånn sett. Men hei, noen er sære og trives med det.
Det jeg har samlet sammen etter en liten uhøytidelig forespørsel blandt mine venner som er ansatt på andre steder enn meg så er vanlige lønns dager 12, 15, 20 og 1. om du er ansatt i enkelte kommunale tjenester.
Jobber i Joker og vi får lønn den 10. Aner ikke med bunnpris da
I følge random kilder som fremkommer ved enkel googling har bunnpris lønningsperiode fra 01-31 som utbetales 15 for fastlønnede. For deltider er det helt sikkert samme periode, bortsett fra at du får utbetalt etterskuddsvis.
Avhengig av hvilken bank de bruker kan betalinga ta én eller to dager ekstra. Kan heller ikke være så vanskelig og ta opp røret, taste nummeret og spørre kjerringa om når lønna skulle komme(i morgen altså). Det er ikke akkurat sånn at du behøver å være redd for å få sparken eller noe.
Jeg jobber på bunnpris i Trondheim, og vi får lønn den 30. Lønsperioden er fra 15.-15. (samme for fast og deltid)
Sitat av eskilf Vis innlegg
Avhengig av hvilken bank de bruker kan betalinga ta én eller to dager ekstra..
Vis hele sitatet...
Nei? Hvis du f.eks. skal få utbetalt lønn den 5., får du lønn den 5.
Hvis den 5. er en lørdag får du lønn den 4., er den 5. en søndag får du lønn den 3.
Du skal aldri få lønn noen dager etter lønningsdato.

Lønnskjøring skjer uansett flere dager før lønningsdatoen slik at alt skal være i orden den dagen man skal få utbetalt lønn.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Nei? Hvis du f.eks. skal få utbetalt lønn den 5., får du lønn den 5.
Hvis den 5. er en lørdag får du lønn den 4., er den 5. en søndag får du lønn den 3.
Du skal aldri få lønn noen dager etter lønningsdato.

Lønnskjøring skjer uansett flere dager før lønningsdatoen slik at alt skal være i orden den dagen man skal få utbetalt lønn.
Vis hele sitatet...
Eskilf har nok rett her. I flere tilfeller kan noen få lønn utbetalt dagen før de andre. Dette kommer som regel av at de personene har samme bank som det blir utbetalt lønn fra. Eksempel kan være at personer med samme bank som lønnsutbetaler får utbetalt lønn to dager før lønningsdatoen og resten får lønn dagen før.
Sitat av goram Vis innlegg
Eskilf har nok rett her. I flere tilfeller kan noen få lønn utbetalt dagen før de andre. Dette kommer som regel av at de personene har samme bank som det blir utbetalt lønn fra. Eksempel kan være at personer med samme bank som lønnsutbetaler får utbetalt lønn to dager før lønningsdatoen og resten får lønn dagen før.
Vis hele sitatet...
For å presisere; i henhold til arbeidsmiljøloven så skal lønningen være disponibel for arbeidstaker på lønningsdagen, eller på fredagen dersom lønningsdato faller på en lørdag eller søndag.

Dette betyr i praksis, siden folk har lønningskontoer i forskjellige banker, at arbeidsgiver må utbetale lønningen 1-3 dager i forkant, slik at tidsfristene overholdes.
Jeg jobber på SPAR, og da jeg begynte fikk jeg beskjed om at lønn kommer 10. hver måned. Men i praksis kommer lønninga mi inn 7. hver mnd.
Du aner ugler i mosen da lønnen din ikke kommer eksakt på dagen, første gang du skal få lønning fra en bedrift? Jeg vil tippe at du har hørt feil i telefonen, svært uvanlig å få lønning den 5. De aller fleste får enten den 30, 1 eller 12+/- dagen i måneden.
Men det skal da ikke være noe problem å snakke med noen andre ansatte på Bunnpris der du jobber og spørre om de har fått lønn?
Som jeg har sagt, jeg aner rett og slett ikke hvem jeg kan stole på der nede og jeg vet heller ikke når hun jeg prata med er på jobb. Kommer til å bli kjeppjaget føler jeg fordi jeg sa ifra at jeg mistrivdes der. Sånt går neppe forbi disse kjerringene. Derfor prøver jeg heller å finne ut OM jeg skulle ha hatt lønn nå, før jeg heller har med meg noen andre ned dit, og krangler meg til å få det jeg burde ha fått.

Jeg skulle være deltidsansatt men det ble bare med påsken. At jeg da måtte vente til nå for å få lønn skjønner jeg jo, at jeg venter til neste lønning, det er jo normalt når man begynner slik jeg gjorde.

Men slik jeg skjønte det av sjefen så var jeg aldri ansatt "etter boka" pga han prøvde å få lagt meg inn i systemet, men påske ikke sant... ikke en sjel var å få tak i for å få skaffet meg ansattnummer. Så vi skulle bare skrive opp timene mine og så skulle han legge dette inn etterpå. Så vi skulle ordne dette etter påskeuka, men jeg orka ikke mer.

Ville helt ærlig slutte etter 2 dager der nede for jeg ble kjefta huden full av å måtte spørre hvor ting var, for ingen gadd å forklare meg det osv..... Ingen vet hvor ting er etter 2 dager på en stor butikk?
Orker ikke å gå i detaljer, men la oss si det sånn: de fleste har nok vært borti sånne kjerringer og vet hvordan de er.

Jeg ble da lovet av den ansatte som tok imot oppsigelsen min at hun skulle sørge for at sjefen ordnet dette med lønna, og hun virket som hun var til å stole på for hun sa at hun hadde store problemer med disse kjerringene selv. Men det var liksom nytteløst å ordne opp i dem... Men som sagt, jeg har ikke hennes private nr og jeg har ingen anelse når hun er der nede...

Og det der med at lønna varierer noen dager kan jeg skrive under på. Ingen klarer å bli enige om når jeg skal få lønn når jeg spør der jeg har jobba før, pga ingen får den likt. Kjapp runde om banker vi har, og ingen har heller samme bank. Så at jeg får lønna i dag når jeg skulle hatt den igår, greit nok, det skjønner jeg. Men er den ikke inne i løpet av uka (OG jeg skulle ha fått 5.), så er det jo noe rart, og da er jeg forberedt.

Bedre å tro at jeg skal få den i dag, og heller begynne å krangle med folk nå om jeg må det, enn å vente til 15.-16.-17., og SÅ begynne å krangle der, for å så inne ut at jeg skulle ha fått den 5. Jo før jo bedre antar jeg?

Men jeg takker for svar - flere og stusser litt på at jeg skulle fått 5. Er heller ikke noe på kontoen idag.

Vi får krysse fingrene at jeg får rundt 15., ellers har jeg et STORT problem. Kjerringmafiaer er ikke noe gøy.
Det er vel ikke verre enn å spørre sjefen om når du får pengene du har krav på? De andre ansatte trenger du ikke forholde deg til, bare møt opp på kontoret til sjefen eller ta en telefon. Det er ikke å hverken masing eller bråking å spørre når du kan forvente pengene han skylder deg.
Mith: Nei det er sant, han burde jo tåle det.

Har uansett bestemt meg for å vente til etter 17., senest (for å ta forbehold ang bank), og så begynne å bråke med dem.

Har en tråd gående på et annet forum også, og der var det kommentarer av typen "åh Bunnpris ja.. jeg og mangler lønn derfra for et kort engasjement". Så virker som det er noe råttent i hele systemet, men ingen har husket dato der heller. Alle sier bare det samme, at 5. er en sær dato.

Sjekket også kontrakten min, står ingen noe om lønnsdato der! Det har det gjort på andre kontrakter, så selv om det er mye info der, så sto altså ikke det.
Sitat av goram Vis innlegg
Eskilf har nok rett her. I flere tilfeller kan noen få lønn utbetalt dagen før de andre. Dette kommer som regel av at de personene har samme bank som det blir utbetalt lønn fra. Eksempel kan være at personer med samme bank som lønnsutbetaler får utbetalt lønn to dager før lønningsdatoen og resten får lønn dagen før.
Vis hele sitatet...

Hadde nettopp stått opp da jeg skrev innlegget mitt, så det var kanskje litt dårlig formulert.
Det jeg mente var at hvis lønningsdagen er den 5., skal man få lønn INNEN den 5., ikke den 6. eller 7.
Har flere ganger fått utbetalt lønn én eller to dager før den vanlige lønningsdatoen, men aldri etter lønningsdatoen.
Sist endret av s1gh; 6. mai 2010 kl. 14:47.
Da jeg har lurt på dette selv sendte jeg mail til regionssjefen i min region og fikk følgende til svar når det gjaldt lønningsdato (hadde problemer med for sen lønn selv):

Lønningsdag i Bunnpris er normalt den siste i hver mnd. Nå er Bunnpris *** en franchisebutikk, og lønningene kjøres derfor ikke av oss sentralt derfor kan dato avvike fra vårt generelle opplegg. Dog skal utbetaling skje på avtalt dato, og *** sjekker hva som er rett dato hos dere og opplyser om dette.
Vis hele sitatet...
Hmm jeg lurer jo bittelitt nå når ihvertfall 3 stk til sammen rundtomkring har snakket om at de selv har fått for sen/ikke fått lønn fra Bunnpris og dermed måttet kontakte f eks regionssjefer..

Men om dette skal kjøres ut den siste i hver måned så kan det jo faktisk skje at en lokal butikk ikke får den ut før den 5. likevel? Selv om det er en sjelden dato?

Jeg får prøve det samme selv.

Da sa regionsjefen over mail at datoen enten er 1. eller 15., så da får jeg bare venta max 10 dager til på den lønna, og så ser vi hva som skjer da.
Vanligvis så kjøres lønn den første mandagen i måneden eller den 1. i hver måned. Alle timer, utlegg og overtid må være registrert før lønna kjøres. Nå det er gjort så bruker regnskapsavdelingen tid på å se gjennom at ting stemmer og prøver evt. å rette feil. Så, når timene er godkjent av regnskap og lønnsgrunnlaget er klart, blir det sendt til utbetaling. Vanligvis skal lønna være tilgjengelig på konto den 12 evt. noen dager før hvis den 12. er på en helgedag.

Så hvis lønna kjøres den 30. så vil jeg tippe at lønningsdagen er den 15, fordi det tar tid å få alt gjennom papirmølla.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vanligvis så kjøres lønn den første mandagen i måneden eller den 1. i hver måned. Alle timer, utlegg og overtid må være registrert før lønna kjøres. Nå det er gjort så bruker regnskapsavdelingen tid på å se gjennom at ting stemmer og prøver evt. å rette feil. Så, når timene er godkjent av regnskap og lønnsgrunnlaget er klart, blir det sendt til utbetaling. Vanligvis skal lønna være tilgjengelig på konto den 12 evt. noen dager før hvis den 12. er på en helgedag.

Så hvis lønna kjøres den 30. så vil jeg tippe at lønningsdagen er den 15, fordi det tar tid å få alt gjennom papirmølla.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det jeg ser at må stemme her selv. Og det der kan jeg også bekrefte, vi måtte signere timelister før slutten av måneden forrige sted jeg jobba, og så fikk vi ikke lønn før midten.

Så da regner de forhåpentligvis ut min lønn her og nå og at alt løser seg av seg selv rundt den 15., og det er jo lov å håpe at jeg får penger 12. også da.

At hun som sa 15. har en helt annen bank enn Bunnpris bruker, og at jeg har flaks og får penger samme dag det settes tilgjengelig.

Jeg ga jo typisk nok vekk alle mine penger til min samboer, pga jeg satset på lønn 5. :P Så da må jeg få lommepenger av han :P