Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1468
Hei

Jeg har en kompis som har gått 3 år på videregående utdanning (yrkesfaglig)
Han er interessert i å gå 2 år til på VGS på en annen linje, men påstår at man kun har krav på 4 år gratis videregående skole og må deretter betale for skoleplass.
Stemmer dette?
Kommer bakerst i køen og må betale eksamenavgift om ikke jeg tar feil.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg er ganske sikker på at en kan ta 5 år. Men dette kan en spørr en rådgiver om på skolen. De kan gi helt presise svar
Eneste som skjer etter 4 år, er at man havner bakerst i køen. Ingen andre utgifter og ikke noe annet tull.
Man har krav på og gå på skole til man fyller 24 år(eller være ferdige intil 24 år). Etter det må man betale alle utgifter som oppstår (Rådgiver sa det).
Han vil som sagt havne bakerst i Køen, og må riskikere og vente. Ellers er det fritt fram

Igjen, fakta fra Rådgiver og Anet personell på skolen ( fekk informasjonen i 10 klasse, går Vg1 nå så er temligt ny info )
Har man ikke 5 års ungdomsrett som gjør at man kan gå inntil 5 år vgs så lenge det ikke er tatt noen friår imellom? Er rimelig sikker under litt tvil. Dama har vært i stor attføringssak med nav hvor disse tingene har kommet fram.
Er det ikke kun 3 år? Alså man kan gå tre år gratis til du er 24, etter det må du betale?
Sist endret av Dimergon; 2. januar 2010 kl. 06:08.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
Man har krav på og gå på skole til man fyller 24 år(eller være ferdige intil 24 år). Etter det må man betale alle utgifter som oppstår (Rådgiver sa det).
Han vil som sagt havne bakerst i Køen, og må riskikere og vente. Ellers er det fritt fram

Igjen, fakta fra Rådgiver og Anet personell på skolen ( fekk informasjonen i 10 klasse, går Vg1 nå så er temligt ny info )
Vis hele sitatet...
Tror du tar feil. Jeg har gått 2 år på vgs, og har 1 SISTE år igjen som jeg kan gå hvilken linje jeg vill på. Altså man har 3 år på vgs, når du har brukt opp de vet jeg ikke, men det er hvertfall 3 år man har krav på.
Takk for svar så langt. Mye forskjellige svar, så jeg er ganske usikker fortsatt. Tror jeg tar meg en prat med rådgiver når skolen starter.
http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...g/Ungdomsrett/

Der står det om ungdomsretten (enklere forklart enn på vilbli.no syntes nå jeg)

så tror kompisen din har rett i at han ikke har krav på resten. Om/hva han må betale vet jeg ikke.
Han har ikke rett på plass, og havner bakerst i rekken. Men det kommer ikke til og koste noe etter på, vis han kommer inn. Dret har jeg vertfall aldrig hørt om før, etter all den kontakten jer har hatt med rådgiver når jeg skulle tilbake til skolen etter endt lærlingtid.