Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4098
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Jeg går akkurat nå VG2 el-energi, men har lyst å utdanne meg videre til noe innen høyspenning/sterkstrøm arbeid, altså kraftverk, kraftlinjer, osv... Jeg spurte læreren min om dette, men han var usikker på hvor mange år dette innebærer og hvor jeg kan ta denne utdanningen. Jeg bor i Nordland, og har hørt de har en skole i Saltdal som har dette, eller er det feil? Er det noe i Bodø? Fauske?

Takk for svar
Kan du ikke bare ta læretida i et firma som driver med høyspent da? Og ta fagbrev som høyspentmontør eller hva det heter nå?
Bli lærling i Statkraft (400 000V) eller lokale strømleverandøren (22 000V) =)
Sist endret av Plornt; 12. mai 2010 kl. 19:49.
Kan jeg spørre hva som får folk til å drive med høyspenning? Er det et kick å vite at dersom du gjør en ting feil blir du "fritert"?
Det skal mer til enn og gjøre en feil du har som oftest flere "barrierer"..

Men det har vel mye med og gjøre at arbeidet du gjør er variert og annerledes for hver dag, du får være mye ute. Og av egen erfaring trenger du som oftest ikke stresse så mye
Sist endret av Plornt; 12. mai 2010 kl. 19:53.
Jeg vil påstå at det er mye farligere å jobbe med lavspent enn å jobbe med høyspent. Jobber man med lavspent tar man flere sjanser, jobber man med høyspent tar man INGEN sjanser. Dessuten har høyspentmontører MYE bedre tid, bedre verktøy og bedre verneutstyr

Jeg er selv elektriker, og har sett mange rare nestenuhell.
Det heter så fint "energi montør" nå Du kan jo se på www.vilbli.no eller noe slikt
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Jeg vil påstå at det er mye farligere å jobbe med lavspent enn å jobbe med høyspent. Jobber man med lavspent tar man flere sjanser, jobber man med høyspent tar man INGEN sjanser. Dessuten har høyspentmontører MYE bedre tid, bedre verktøy og bedre verneutstyr

Jeg er selv elektriker, og har sett mange rare nestenuhell.
Vis hele sitatet...
Bedre verneustyr ja. Du trenger ikke hansker som tåler 1500volt når du holder på med likestrøm på 12V
Utdanne deg videre trenger litt utdypning.

I form av lærlingetid? Teknisk fagskole? Eventuelt Bachelor eller Master?

Læretid er 2,5 år og kan gjøres hos det lokale E-verket.
Teknisk fagskole er toåring og krever normalt fagbrev.
Bachelor er 3-årig og du må ha forkurs/almennfaglig påbygging eller hva de nå kaller det. Det tar ca. et år.
Samme med Master, men det er 5-årig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mo3 Vis innlegg
Bedre verneustyr ja. Du trenger ikke hansker som tåler 1500volt når du holder på med likestrøm på 12V
Vis hele sitatet...
Lavspent er alt fra 60V til 1kV. Under 60V er det FELV/PELV/SELV, over 60V og til 1kV er det lavspent. 690V er meir enn nok til å fritere deg.

På 230V så stemmer definitivt utsagnet om at en er uforsiktig - en veit av erfaring at det går bra å få 230V gjennom kroppen, og en driter i 2 barrierer som er kravet i forskrifta. Når det kommer til 400V driter en også i to barrierer, men en kobler med spenninga av.

På 690V benytter en to barrierer.
Sitat av slashdot Vis innlegg

På 230V så stemmer definitivt utsagnet om at en er uforsiktig - en veit av erfaring at det går bra å få 230V gjennom kroppen, og en driter i 2 barrierer som er kravet i forskrifta.
Vis hele sitatet...
Og hvis man får strøm gjennom kroppen drar man selvsagt til 24 timers overvåkning på sykehuset slik som man skal.

Eller?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Lavspent er alt fra 60V til 1kV. Under 60V er det FELV/PELV/SELV, over 60V og til 1kV er det lavspent. 690V er meir enn nok til å fritere deg.

På 230V så stemmer definitivt utsagnet om at en er uforsiktig - en veit av erfaring at det går bra å få 230V gjennom kroppen, og en driter i 2 barrierer som er kravet i forskrifta. Når det kommer til 400V driter en også i to barrierer, men en kobler med spenninga av.

På 690V benytter en to barrierer.
Vis hele sitatet...
Var ment som en pitteliten spøk, men ja ok, du vinner
Sitat av spade Vis innlegg
Utdanne deg videre trenger litt utdypning.

I form av lærlingetid? Teknisk fagskole? Eventuelt Bachelor eller Master?

Læretid er 2,5 år og kan gjøres hos det lokale E-verket.
Teknisk fagskole er toåring og krever normalt fagbrev.
Bachelor er 3-årig og du må ha forkurs/almennfaglig påbygging eller hva de nå kaller det. Det tar ca. et år.
Samme med Master, men det er 5-årig.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke forkurs nå lenger, hvis man har fagbrev. Sjekk Y-veien
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Man trenger ikke forkurs nå lenger, hvis man har fagbrev. Sjekk Y-veien
Vis hele sitatet...
Ja, det glemte jeg i farten. Er vel Narvik og Porsgrunn som er alternativene for elkraft?

Uansett er han som VG2-elev noen år unna fagbrev.
De har en skole på Rognan der du kan utdanne deg til energimontør.
Men tilslutt er det jo hva du gjør som lærling som avgjør hva du får fagbrev som
Sist endret av Brunis; 12. mai 2010 kl. 21:50.
Jeg er for tiden i lære som energimontør. På skolen gikk jeg automatikk, men pga få lærlingplasser i mitt nærområde valgte jeg en annen vei. Det krevdes ikke noe mer enn at jeg stod, el installasjon eksamen for å kunne begynne. Mer skole får jeg under læretiden.

Det er en jobb med mye variasjon og er perfekt for deg hvis du liker å være ute i skog og mark. Det er ett stort fokus på HMS for å unngå å bli "grilla".

Ett godt fagbrev å ha hvis man senere ønsker jobb offshore. Lykke til.
Sist endret av Viivii; 12. mai 2010 kl. 22:36.