Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1757
Heisann. Jeg sitter og lager en liten quiz applet. Dette programmet er mer teknisk enn noe jeg har prøvd meg på før, så jeg trenger litt veiledning/noen hint til en god løsning. (Jeg er veldig noob på programmering!)

Jeg har rundt 60 spørsmål, og 240 svaralternativer i en tekstfil som ser sånn ut:

Kode

Q1: blablablablabla???
A1: bla
A2: blabla
A3: blablabla
A4: blablablabla

Q2: blabla... osv
Jeg har en klasse med importert Scanner. Jeg har lite erfaring med bruk av både Scanner og BufferedReader(eller hva den nå het!), så jeg vet ikke hvilken som har best til mitt formål(?).

Jeg står altså fast på det å få spørsmålene og svaralternativene fra filen inn i noen JTextArea's som jeg har klare, og å få fil-leseren til å hoppe så så mange linjer ned til neste spørsmål/svar når jeg klikker på knappene, samt å lagre en poengsum.

Jeg ønsker bare noen hint i riktig retning! Jeg liker å løse ting selv, men litt kjedelig å sløse tid på en veldig dårlig løsning mtp min manglende erfaring.
Lag et objekt som inneholder et spørsmål, og en liste med svarene.
Lag så en liste med spørsmåls-objekter

gå gjennom filen med tekst noenlunde slik:
for linje i fil:
hvis første tegn på linjen er Q:
opprett et nytt spørsmålsobjekt, og legg dette til i listen
hvis første tegn på linjen er A:
legg til teksten som svar på de siste spørsmålsobjektet i listen
hvis linjen er blank:
ikke gjør noe som helst

Etter du har iterert gjennom filen har du nå en liste med objekter, hvor hver node i listen er et spørsmål med et tilhørende sett svar.