Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4448
Bruker for tiden en sliten laptop sammen med et trådløst tastatur til å spille av film på tven, men denne laptopen bråker noe sykt.

Så nå leter jeg etter en ny media-center pc -billigst mulig
De eneste kravene jeg har:

LYDLØS
Minst 1 USB kontakt
Kablet nettverk utgang
HDMI utgang
Må kunne spille av 1080p

Setter pris på alle forslag - må være billig..
Om jeg har vært deg, hadde jeg tatt en titt på Chromecast og brukt den med Put.io (Pris). Fungerer bra
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Tven har ikke USB inntak, jeg er ikke særlig glad i streaming - Jeg skal ha en fysisk pc, som også kan surfes litt på osv. Orker ikke mer trådløse greier =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Bruker for tiden en sliten laptop sammen med et trådløst tastatur til å spille av film på tven, men denne laptopen bråker noe sykt.

Så nå leter jeg etter en ny media-center pc -billigst mulig
De eneste kravene jeg har:

LYDLØS
Minst 1 USB kontakt
Kablet nettverk utgang
HDMI utgang
Må kunne spille av 1080p

Setter pris på alle forslag - må være billig..
Vis hele sitatet...
Raspberry Pi 2. Drar 1080p langt betre enn forgjengeren, er totalt lydløs og koster 300 spenn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Raspberry Pi 2. Drar 1080p langt betre enn forgjengeren, er totalt lydløs og koster 300 spenn.
Vis hele sitatet...
Bonus: windows 10 er gratis på raspberri pi 2:

This release of Windows 10 will be free for the Maker community through the Windows Developer Program for IoT.
Vis hele sitatet...
Windows 10 for Raspberry Pi 2
Du trenger ikke usb i tv for å bruke chromecast. Det følger med en adaptor som du plugger i stikkontakten.

Raspberry Pi 2 burde vel fungere fint til ditt bruk.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Takk for forslag!

Er det slik at jeg bare kan plugge inn denne dingsen, installere windows 10 preview, evnt en LINUX distro og spille av filmer i WMPC og surfe i Chrome?


Men: Et problemer med raspberry:

Ingen lagringsplass? Jeg liker å laste ned filmer og bruke WMPC til å spille dem av sammen med å laste ned subtitles
Sist endret av SkyMarshal; 4. april 2015 kl. 13:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Et problemer med raspberry:

Ingen lagringsplass? Jeg liker å laste ned filmer og bruke WMPC til å spille dem av sammen med å laste ned subtitles
Vis hele sitatet...
Du får rimeleg store minnekort i dag for ein billeg penge, eller du kan kople til ein USB-disk. Du får 1000GB USB-disker for under fem hundre.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du får rimeleg store minnekort i dag for ein billeg penge, eller du kan kople til ein USB-disk. Du får 1000GB USB-disker for under fem hundre.
Vis hele sitatet...
Ja. ser den. Men dette må være "kone-vennlig" Så jeg kan ikke ha noe terminal GUI?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ja. ser den. Men dette må være "kone-vennlig" Så jeg kan ikke ha noe terminal GUI?
Vis hele sitatet...
Nei, i alle dager. Du kan ha t.d. Kodi eller standard ubuntudesktop, eller eit utal val andre.

Forøvrig: du får foreslått ei løysing. Kva med å bruke fem minutter på å finne ut om det ser ut som noko som kan passe dine behov? Det er ikkje vanskeleg, du går til google.com og trykker inn raspberry pi media player, og får antakelegvis eit par millioner forslag tilbake.
Sist endret av vidarlo; 4. april 2015 kl. 14:14.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Okey - Da tror jeg at det blir en slik en.

Jeg er ikke inne i i Linux verden, så et par spørsmål:

Uten for mye knoting:

- Får jeg installert Spotify?
- Virker Windows media player classic?
- Raspberry PI 2: Vil en helt vanlig USB lader som har fulgt med en av de mange telefonene man eier gi nok strøm?
Sist endret av SkyMarshal; 4. april 2015 kl. 14:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
- Får jeg installert Spotify?
- Virker Windows media player classic?
- Raspberry PI 2: Vil en helt vanlig USB lader som har fulgt med en av de mange telefonene man eier gi nok strøm?
Vis hele sitatet...
Ja, kodi støtter i utgangspunktet spotify-streaming. Sjølve spotify-klienten er antakeleg verre å få til. http://www.raspberrypi.org/forums/vi...p?f=35&t=18979

Windows Media player classic kan du neppe få til å fungere, men du vil antakeleg ikkje det. Prøv ut t.d. kodi, som faktisk er laga for store skjermer og sofabruk. Det er langt betre enn frittståande mediaplayer. Elles funker jo t.d. mplayer knall.

Ja, antakeleg vil ein telefonlader gi nok straum. Du bør ha ein som kan levere minst 1A, helst 2A om du vil ha litt USB-dingser tilkopla.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
- Virker Windows media player classic?
Vis hele sitatet...

Du er klar over at det ikke er 1. april lengre?



Benytt VLC eller annen avspiller som faktisk fungerer.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Ah ja. Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig

Grunnen til at jeg liker WMPC er at jeg kan laste ned subtitles rett i programmet, istedenfor å måtte laste de ned separat - men det går kanskje nå i LINUX-VLC?

Hva med Spotify sin web-klient? Dama kommer til å gå litt bananas om vi må bytte medie-spiller i heimen..

Enda et spørsmål: Må jeg kjøpe meg en SD-kort leser til pcen, for å installere LINUX for å få startet opp dingsen?
Sist endret av SkyMarshal; 4. april 2015 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gå for SMPlayer(funker både på Windows og ulike Linux distroer), der er det veldig lett å laste ned subs rett i programmet.
Jeg vil bare slenge denne inn her dersom noen kunne tenke seg en maskin med karbonfiber casing som fungerer som mediacenter og spillkonsoll. Dette er en kickstarterkampanje og maskinen blir ikke sendt deg før August.
MINI EMU: All-in-One Retro Game Console (Raspberry Pi).

Man kan også laste ned lignende programvare gratis og selv sette det opp på sin Raspberry Pi.
Sist endret av caperno; 4. april 2015 kl. 21:11.
Om du er Windows bundet er gigabyte brix 2807 ett bra valg, kanskje du har No Linné og en HDD/sdd liggende å slenge?
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Sitat av ztaale Vis innlegg
Om du er Windows bundet er gigabyte brix 2807 ett bra valg, kanskje du har No Linné og en HDD/sdd liggende å slenge?
Vis hele sitatet...
Den så spennende ut, så slipper jeg å styre med Linux, det er verdt noen kroner. Om jeg legger til en liten ssd og si 2gb ram, får jeg da spillt av 1080p og kjørt Windows 8/10?
Det gjør du helt smertefritt, men vil anbefale 4 GB ram, det er ett ok minimum :-)

Husk at det må være low voltage minne.
Sist endret av NoillStress; 5. april 2015 kl. 00:29.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ah ja. Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig

Grunnen til at jeg liker WMPC er at jeg kan laste ned subtitles rett i programmet, istedenfor å måtte laste de ned separat - men det går kanskje nå i LINUX-VLC?

Hva med Spotify sin web-klient? Dama kommer til å gå litt bananas om vi må bytte medie-spiller i heimen..

Enda et spørsmål: Må jeg kjøpe meg en SD-kort leser til pcen, for å installere LINUX for å få startet opp dingsen?
Vis hele sitatet...
Som nevnt passer en RPi2 godt til deg. Drit i WMPC, med Kodi kan du like sømløst laste ned subtitles. Og du får så mye mer.

Jeg har brukt en addon som heter Spotimc, tror man må ha en premium account for å bruke den. Regner med at du har det. Fungerer fint.

Ja om du ikke har innebygget SD-kortleser i en laptop ellerno..
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det gjør du helt smertefritt, men vil anbefale 4 GB ram, det er ett ok minimum :-)

Husk at det må være low voltage minne.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, da ender jeg nok opp med en slik.

Til personen over meg: Linux virker som et rent helvete å styre med. På reddit klager alt og alle på at jeg ikke skjønner en dritt - så hvor skal man finne god support... For å ikke snakke om at jeg er godt kjent i Windows osv.. Det er verdt et par hundrelapper.
Sist endret av SkyMarshal; 5. april 2015 kl. 07:53.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Takk for svar, da ender jeg nok opp med en slik.

Til personen over meg: Linux virker som et rent helvete å styre med. På reddit klager alt og alle på at jeg ikke skjønner en dritt - så hvor skal man finne god support... For å ikke snakke om at jeg er godt kjent i Windows osv.. Det er verdt et par hundrelapper.
Vis hele sitatet...
Ok. Du er en som skal ha alt servert på et sølvfat og ikke gidder å google/lære noe nytt. Fair enough det Og selvfølgelig, har pris lite å si, velg heller den Windows-maskinen.
Har rpi2 selv med siste ubuntu image, funker gull til det meste, benytter dog ikke spotify...
Sitat av nudo Vis innlegg
Har rpi2 selv med siste ubuntu image, funker gull til det meste, benytter dog ikke spotify...
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer skaleringen? Har vært plaget med at skaleringen i desktop og F. Eks kodi luker seg kraftig til når man hopper imellom..
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Trådstarter
Kjøpte en BRIX 2807 med 4gb ram og en 120gb SSD. Særdeles fornøyd. Kjører W8 som en drøm - totalt lydløs osv..

Installerte Media Portal - som var en del enklere og mer rett frem en XBMC og har nå et fullverdig lydløst mediacenter i stua, til den nettesum av 2150kr.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Hvordan fungerer skaleringen? Har vært plaget med at skaleringen i desktop og F. Eks kodi luker seg kraftig til når man hopper imellom..
Vis hele sitatet...
Hvor mye skal du skalere? Jeg har de fleste i 1:1 av det formatet jeg ønsker å se filmene i.
Nei nei, jeg mener skjermbildet, dårlig forklart kanskje, men det heter vel overscan? klarer man å sette opp ett miljø som ikke hopper imellom med overscan i skrivebordsmiljlø og inne i kodi