Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2399
Har prøvd å lest litt rundt og lurte da på hvilke studiepoeng og ekstrapoeng jeg kan få for å hjelpe meg opp til det krevde snittet.

Sånn jeg skjønner det kan jeg på skolen få karakterpoengene + 10 poeng (Realfags og fordypningspoeng). Etter dette er jeg sannsynligvis oppe i et snitt på 6.

Militæret skal også gi tillegspoeng, men jeg leste på ntnu sin hjemmeside at dette bare gir 2 tillegspoeng, dog på en annen side står det 3, noen som vet akkurat hva som er riktig her?

Lurte da på om det er noen andre måter å skaffe seg tillegspoeng til medisinstudiet (helst ntnu) sett at jeg søker i 2009->. Lurte også på om noen vet omtrentlig hvor poengsummer for medisin studiet ntnu ligger nå? (Evt si hvilken skole).

Det står også noe om at i 2009 skal det bli nye bestemmelser: "Fra og med opptaket 2009 skal det ikke lenger regnes middelverdi av karakterer i samme fag. ". Noen som skjønner hva dette betyr? Eller om det har noen relevans for meg?

Setter pris på all hjelp, eller annen info dere kunne ha om studiet.
Her finner du poenggrensene for medisin (langt nede på sida) for opptaket no i vår. Kolonnene heilt til høgre er hovudopptaket, og til venstre er andreopptaket.
Ang tilleggspoeng for militæret, så har det akkurat blitt endra frå to til tre poeng. Her finner du mykje snacks om korleis du kan rekna ut poenga dine og kva du får poeng for.
Eg fann og ei side kor det står kva som skjer frå 2009, det finner du her . Ang det med middelverdi, så blei tidlegare til dømes standpunktkarakter i engelsk og eksamenskarakter i engelsk rekna som èin karakter kor middelverdien av dei to blei brukt. Frå 2009 vil dei to reknast som to karakterar. Dette slår ut ved at faga du kom opp i til eksamen, teller meir på vitnemålet enn eit fag kor du berre har standpunkt. Så ja, det har relevans for deg, og du må rekna ut snittet ditt på ny frå 2009 av på grunn av dette. Det vil neppe slå ut så veldig mykje, men det kan både trekka deg litt opp og litt ned; kjem an på kva fag du kom opp i til eksamen. Merk og at du får færre realfagspoeng frå 2009, og fordjupningspoenga forsvinner heilt... (men hugs at dette ikkje berre gjeld deg, men alle som søker i 2009, så snittet vil nok bli lågare dette året).
Sist endret av Loonie; 13. september 2007 kl. 08:32.
Du kan ta opp fag til våren og forbedre karakterene dine.. Alderspoeng får du også når du er i millitæret.

Husk at disse poengene ikke gjelder ved ordinært opptak når du ser på snittet for i år. Det er en kvote av plasser som legges til ordinært opptak og der gjelder kun poengene dine fra vgs. (Du vil alltid søke i begge disse kvotene når du søker på skole).

Til slutt er det alltids tsjekkia, polen osv..
Alderspoeng teller ikke på opptak til medisin såvidt jeg kan huske. Jeg ville satset på polen
Sitat av Zepplin
"Fra og med opptaket 2009 skal det ikke lenger regnes middelverdi av karakterer i samme fag. "
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig å tyde, men slik jeg ser det er det to forskjellige ting som kan være det de prøver å få fram. Den første muligheten er at dersom du kommer opp i eksamen i f.eks 3MX, vil de bruke eksamenskarakteren og helårskarakteren som to forskjellige karakterer, og ikke lenger regne middelverdien. En annen mulighet er det at de ikke lenger skal regne ut middelverdien av fordypningsfag, altså slå sammen karakterer for f.eks 1MX, 2MX og 3MX, men såvidt jeg vet regnes de som tre forskjellige karakterer allerede, så jeg tror det er snakk om eksamenskarakterer(mulighet 1).

En god mulighet å sanke poeng på for å komme inn på legestudiet er å ta fag enten på universitet eller høyskole med relevans for legestudiet. Eksempelvis har jeg bekjente som tar fag som biologi, kjemi og matte via åpne emner realfag, og som på den måte i løpet av to år får 10 'ekstrapoeng'.(Altså fem poeng per år i motsetning til de vanlige 3).

edit: Synes også å huske at fra og med 2008 vil alderspoeng gjelde for medisinstudiet også. Eller var det 2009? Tror i alle fall det er endringer på gang akkurat der.
Sist endret av svisj; 13. september 2007 kl. 18:53.
bo1e: Hvor sikker er du på det? Står nemlig http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/ at det skal gis tillegspoeng, 2 per fylte år etter 20. Mener også ordinært vitnemål er på 73,3, noe som er høyere enn man kan oppnå uten alderspoeng

svisj: Når du sier han får 10 ekstrapoeng, kan det jo ikke bety at jeg faktisk får de 10 poengene plusset på? Mener makspoengsummer er 81, og den oppnår man med 60 karakterpoeng, 8 alderspoeng, 3 militærpoeng og 10 realfags og fordypningspoeng. Er vel ikke noen andre måter å sanke poeng på? Eller tar jeg feil?

Lurte nå også på om det er mulig å ta opp 1 og 2 klasse fag etter jeg er gått ut av vgs? Altså ta opp 1 klasse matte, engelsk, naturfag og øk/it. Er det i så fall også mulig å ta opp 2Fy om jeg fortsatte med 3Fy i tredje klasse og ikke vil forbedre denne?
Skal visst også være kommet nye fag i 1 klasse osv, vil dette da si at jeg ikke kan forbedre mine fag, men kanskje heller må ta de nye fagene?

Vet det er mye spm, og setter stor pris på all hjelp Er det ingen som vet skal jeg få snakket med studieinspektøren til mandagen.
Jeg snakket med rådgiveren min om å gå opp i 2mx etter at jeg hadde gått opp i 3mx. Hun sa at det ikke var mulig.
Det er ikke mulig på min skoleiallefall
Ikke om man tar dette som privatist heller?
Vet du da om dette gjelder Matte for første klasse, og de andre fagene som avsluttes i 1 og 2 klasse?
Nå kan man faktisk ta fag man har fordypet seg i om igjen. Men, har du fått en dårlig karakter i eksempelvis 2mx og i ettertid har tatt 3mx, kan du faktisk velge å stryke 2mx-karakteren såvidt jeg har forstått. Når det kommer til de ti ekstrapoengene og hvorvidt de blir plusset på, så blir de det. Uansett studium, får man, på lik linje med FHS, tre 'karakterpoeng'(de poengene man bruker for å søke seg inn på høyere utdanning med) per år. På medisinstudiet derimot, er det annerledes. Der får man såvidt jeg har forstått 5 poeng per år, altså 10 poeng på 2 år.

Militæret gir forresten ikke poeng lenger. De som innrulleres i militæret nå, får ikke poeng. Blir vel innført i disse dager. Er man derimot innrullert før denne datoen, får man poengene. Som sagt ovenfor tror jeg at alderspoeng innføres på medisinstudiet fra og med neste år. Reglene endes i hytt og pine, og kjenner man alle smutthullene kan man fort ende opp med ~5 poeng mer enn man trodde man hadde.
Sist endret av svisj; 13. september 2007 kl. 22:55.
Svisj er du sikker på at militæret ikke lenger gir poeng?

http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/
Quote:
"Fra og med opptaket 2009 gis det ikke lenger tilleggspoeng for relevant praksis. 23/5-søkere får fra og med opptaket 2009 tilleggspoeng på lik linje med andre søkere.

Tilleggspoeng for høyere utdanning, ett år på folkehøgskole, militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste:

* Det skal gis 2 tilleggspoeng for enten et fullført studium eller samlet 60 studiepoeng ved universitet eller høgskole, eller ett år på folkehøgskole, eller fullført førstegangstjeneste eller siviltjeneste. "
Jeg er relativt sikker, ja. Det var stor ståhei om dette på radio og tv når dette ble kjent i sommer. Kan selvfølgelig være at det har blitt endret, men jeg har ikke hørt noe om det, så jeg tviler. Som sagt så gjelder det kun for de som innrulleres etter en viss dato, og såvidt jeg husker var det en gang i september i år.
Hm, det ser ut som det er blitt noen endringer på opptaket til medisin siden jeg så på det sist. Det var noe greier med at man ikke fikk alderspoeng og noen andre tilleggspoeng før i tiden ihvertfall.

Det gis ikke alderspoeng for opptak til medisin. For alle studier, bortsett fra medisin, gis det inntil 3 tilleggspoeng for studier (minst et fullført halvårig studium), ett års folkehøgskole eller militær/sivil førstegangstjeneste. Medisinstudiet har egne tilleggspoengberegninger for relevant praksis, høgskoleutdanning, folkehøgskole og militær/sivil førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
http://www.vilbli.no/4daction/WA_Art...rtikkel=003930
Sist endret av bo1e; 16. september 2007 kl. 11:47.
Husk å skille mellom primært og sekundært vitnemål!

Primært (henger KUN sammen med vidergående og hva man oppnådde der): ditt snitt x 10 + tilleggspoeng (medisin primært ligger på 63 poeng, ca)
Sekundært: regnes anderledes. Det er her man legger til militærpoeng, andre studiepoeng, alderspoeng osv.

Man kan søke primært til og med det året man fyller 21. Etter dette må man søke sekundært og det er fom 21 at man får alderspoeng. Forskjell primært/sekundært er at primært foretrekkes ved søknader, selv om det er satt opp kvoter.

PS. Dersom dette er blitt postet før beklager jeg. Er syk og orket ikke lese igjennom alt
Sist endret av Icewave; 16. september 2007 kl. 12:27.
Man kan ta praksisår, noe som gir fryktelig mye ekstrapoeng. du kan ta en bachelorgrad, eller et etårstudium. noe som gir mange poeng. skal sjekke dette ut, men en mastergrad er verdt 560 studiepoeng og en bachelorgrad er vedt 180 studiepoeng og praksisår gir 60 studiepoeng per år. Er usikker på disse tallene, men mener og ha lest disse på studiekatalogen til UiO.

Med praksis mener jeg jobbe som feks hjelpepleier eller legerelaterte yrker...