Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 8754
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg skal kjøpe meg en macbook nå. Hvordan sikrer meg meg mest mulig rabatt? Siden jeg er student tenkte jeg først at det beste var å kjøpe fra apple store med student rabatt. Så oppdaget jeg at jeg får noen kr ekstra i rabatt om jeg kjøper via www.xxxxxxxxxxxxxxxxx

Det er mitt foreløpige beste tilbud. Men dere kjenner kanskje til noen bedre tilbud?
Takk for tips ang. xxxxxxxxxxxxxxxxx, og jeg vil også svær gjerne vite om det fins bedre tilbud rundt. Skal bestille en MacBook Pro løpet av uken som kommer.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Du kan melde deg inn i Apple Developer Connection for studenter, det tror jeg gir den største rabatten pr idag, litt usikker på hvor mye du sparer, men jeg sjekket opp i dette for to år siden når jeg kjøpte PowerBook, syns å huske det var noe som lønnet seg når man tippet hardware til en viss sum.

http://developer.apple.com/
Sist endret av Cadex; 28. juli 2007 kl. 22:11.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Om du kjenner noen som jobber i et enkeltmansforetak kan du kjøpe den uten moms, det er mer rabatt enn studentrabatten.
Min far er bonde, så jeg kjøpte min gjennom han.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
Antim0n de må jo fortsatt betale moms, de får den riktig nok tilbake om de ikke selger produktet videre når de gjør opp momsregnskapet, eller?

Jeg vurderer å starte enkeltmannsforetak evt Norskregistrert utenlandsk foretak (Ltd) siden jeg da kan fremby mine tjenester som dykkeinstruktør den veien. Likevel vet jeg ikke om det blir billigere for meg. Macbooken kan helt sikkert skrives av siden du må ha regnskapet ditt et sted. Det samme kan sikkert de meste dykkerrelatert utstyret jeg har tenkt å kjøpe.

Men jeg må vel betale moms før omsetningen kommer over 25k? Om jeg også kjøper diverse dykke stasj så jeg kjøper inn for over 25k kommer jeg vel fortsatt ikke unna? Altså omsetningen min er vel null før noen faktisk kjøper en tjeneste av meg?

Jeg vet forøvrig at kjøper jeg en macbook kommer selskapet til å ha rødetall lenge...

Deviné takk for tipset, men får man kjøpe fra norske apple? Altså gjelder kjøpsloven om jeg går den veien?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
spetznaz: Ja, du får kjøpe fra norsk apple, men du må ringe et nummer og bestille per TLF og ikke gjennom apple.no. Null stress tho , og det gir deg 20% rabatt på pro-modeller.

Macbook og iMac etc. får du bare 10% rabatt på, så for disse kan det være like greit å kjøpe med vanlig studentrabatt - developerrabatten får du bare bruke én gang vet du.
Sist endret av Tias; 28. juli 2007 kl. 23:06.
Det er verdt å nevnte at ADC-rabatt for studenter er et tilbud som kun gjelder ett kjøp pr person, så om du benytter rabatten på en macbook til 10-12k og så om et par år senere ønsker å kjøpe deg en Mac Pro med masse fancy dill til 30k kan du ikke få et nytt tilbud via ADC.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
Tias takk, da tror jeg studenttorget blir stedet jeg kjøper igjennom. Har ikke pengene til pro nå. Har veldig lyst på, men skal kjøpe en DUI drakt til ca 15k så der ryker meste parten av sommerlønninga.
Sitat av Deviné
Du kan melde deg inn i Apple Developer Connection for studenter, det tror jeg gir den største rabatten pr idag, litt usikker på hvor mye du sparer, men jeg sjekket opp i dette for to år siden når jeg kjøpte PowerBook, syns å huske det var noe som lønnet seg når man tippet hardware til en viss sum.

http://developer.apple.com/
Vis hele sitatet...
Blir den fraktet fra Norge en plass eller utlandet da?
Ved enkeltmannsforetak, må man vel være registrert i momsregisteret for å få organisasjonnummer? Og det koster penger?

Alle har rett til å melde seg inn, gratis, i enhetsregisteret, så er det vel momsregisteret/foretaksregisteret som gir deg organ.nummer som gir deg mulighet for kjøp av varer momsfritt.
Enkeltmannsforetak må være registrert i enhetsregisteret, som koster 2.500 såvidt jeg husker, for å få organisasjonsnummer. Om man har omsetning på 50.000 innen kort tid kan man få trukket fra moms allerede fra første krone (jeg gjorde det slik), sett at man får seg inn i merverdiavgiftsmantallet.

Når det kommer til dette med å kjøpe gjennom andres foretak: De betaler momsen der og da, og vil få fratrekk på både skatten og momsen som skal betales inn hvis de offisielt ikke selger produktet videre. Bare husk at dette blir bokført som deres eiendel, og i tilfelle skattefuten kommer bør man ha en og annen forklaring på lager. Man må også huske å skrive av produktet før firmaet skal avvikles.
Sist endret av Nichotin; 1. august 2007 kl. 16:32.
Flytt til utlandet og bo der i ett år. Da får du tilbake MVA på varen din når du reiser tilbake dit etter endt ferie i Norge. Dog, skal du studere i Norge, blir dette litt vanskelig

Edit: Skivreiefl
Sist endret av Dolf; 1. august 2007 kl. 23:06.
Sitat av Dolf
Flytt til utlandet og bo der i ett år. Da får du tilbake MVA på varen din når du reiser tilbake dit etter endt ferie i Norge. Dog, skal du studere i Norge, blir dette litt vanskelig
Vis hele sitatet...
Men du må jo tenke på at reisen koster (too-rétur)
Så tror nok ikke det lønner seg;D
Sitat av RampLest
Men du må jo tenke på at reisen koster (too-rétur)
Så tror nok ikke det lønner seg;D
Vis hele sitatet...
Detaljer, detaljer.. Livet hadde vært mye enklere om ingen hadde brydd seg om detaljer..

Edit: Skrivus leifis
Sist endret av Dolf; 1. august 2007 kl. 23:37.
Såvidt jeg husker benyttet jeg meg av xxxxxxxxxxxxxxxxx sin studentrabatt, pluss Apple sin studentrabatt, samtidig som jeg benyttet meg av et tilbud for å få 1250kr i avslag på iPod video, ved kjøp av Mac... Du kan jo gjøre noe av det samme, og jeg tror de for tiden deler ut gratis iPod Nano ved alle Mac-kjøp....


Lykke til med fin maskin!
Sitat av Nichotin
Enkeltmannsforetak må være registrert i enhetsregisteret, som koster 2.500 såvidt jeg husker, for å få organisasjonsnummer. Om man har omsetning på 50.000 innen kort tid kan man få trukket fra moms allerede fra første krone (jeg gjorde det slik), sett at man får seg inn i merverdiavgiftsmantallet.
Vis hele sitatet...
Man blir registert i enhetsregisteret, og da får man et organisasjonsnummer, ingen av delene koster noe.
http://www.spor-oss.no/kap1/spm125.html
Err, beklager, det er jeg som roter. Man får organisasjonsnummer gratis, men for å bli med i foretaksregisteret koster det noe sånt som 2.500 kr. Foretaksregisteret er noe man registrerer seg i for å bli tatt mer seriøst, basically, men det er altså ikke et must. Det jeg sa om merverdiavgiftsmantallet gjelder fremdeles.
Ikke helt nicho, enkeltmannsforetak er gratis å starte (var ihvertfall det når jeg gjorde det, og er ganske sikker på at det er det fremdeles - dette er jo da bare registrering i enhetsregisteret, ikke foretaks- eller mva-), men hvis du har 50.000 i omsetning i løpet av en 12 måneders periode periode (dvs ikke nødvendigvis et kalenderår, kan være fra 8.juli til 8. juli f.ex), så må du regge deg i MVA-registeret, og det koster vel 2500 hvis jeg ikke husker feil.

Skal du handle med varer, så tror jeg man må registrere seg med en gang, er det bare tjenester (f.ex. webdesign, programmering++) så er det som jeg forklarte over. Du kan også søke om registrering på forhånd hvis du vil gå over grensa i løpet av kort tid.

Når du ser at den neste fakturaen din vil få deg over grensa, så MÅ du registrere deg, og dette må du gjøre før du sender ut den fakturaen. Denne fakturaen skal det da kreves inn MVA på av hele beløpet. Har du f.ex. tjent 47000 hittil i perioden, og du nå har gjort en jobb for 10.000, så må du momsregistrere deg først, og så legge på 25% på de 10000. Disse 25% er det veldig veldig lurt å sette inn på en helt egen konto som du virkelig holder hellig. Så lenge du har under en mill (mener jeg det er) i årlig omsetning, så kan du søke om å betale inn mva en gang i året, ellers er det annenhver måned.

Foretaksregisteret er først og fremst for å fastslå hvem som har ansvar for hva i et firma, og er derfor ikke så aktuelt for enkeltmannsforetak. Tror det er sånn at man må registrere seg der også hvis man selger varer og ikke bare tjenester. Dette koster vel også 2500 tror jeg, men sjekk alt sammen på spor-oss.no , utrolig nyttig side.
Sist endret av atomet; 7. august 2007 kl. 20:01.
Etter noen kilder; kommer det ikke nye utvalg i kveld da:O?
www.engadget.com <-- liveblog.

Kun imac, ilife og iwork relatert så langt.
Apple Store er ihvertfall ikke veldig rask. Bestilte Macbook Pro den 30. juli og venter fortsatt på at de skal starte å sende bærbaren. Men jeg gleder meg.
Hvis du modifiserer den noe, som å endre ram etc, så blir tiden det tar å få sendt den ofte forlenget med flere uker. :/


Edit: Er det din fot du har bilde av? Hva har skjedd med den isåfall?
Sist endret av Olav; 7. august 2007 kl. 22:02.
det er vel ikke så lenge siden det kom ny macbook? pro kom jo like før ferien, så da tar det en stund til før det kommer ny
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som vet hvor mye rabatt man får på 23" skjermen? Har en mistanke om 10%, kan noen bekrefte?
Sitat av Tias
spetznaz: Ja, du får kjøpe fra norsk apple, men du må ringe et nummer og bestille per TLF og ikke gjennom apple.no. Null stress tho , og det gir deg 20% rabatt på pro-modeller.

Macbook og iMac etc. får du bare 10% rabatt på, så for disse kan det være like greit å kjøpe med vanlig studentrabatt - developerrabatten får du bare bruke én gang vet du.
Vis hele sitatet...
Er det et spesielt nummer man må ringe, eller bare nummeret på apple.no sine nettsider?
(skal ha ny mac nuh!)
(KP til den som gir meg det magiske nummeret)

btw. jeg skal kjøpe den billigste MacBook Pro modellen med dualcore og intel...
http://www.macdailynews.com/gfx/article_gfx/060110_macbook_pro.jpg
Sist endret av Turbolego; 25. august 2007 kl. 20:10.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Turbolego kontaktet meg per PM ang. nummeret til ADC-folka, hvorpå jeg svarte med link til følgende artikkel hos mac1: http://mac1.no/adc

Han oppfordret meg til å poste den her i tilfelle andre også lurte på det samme, så here ya go. Det har fungert glitrende for meg i alle fall :-)
Regn med 2-3 ukers levering dersom du har bestilt spesialkonfigurert bærbar Mac. Jeg måtte iallfall vente, men har endelig en nå. *stolt*

edit:
Men jeg bør iallfall kjøpe en mus til bærbaren. Den billige musen jeg bruker foreløpig funker for dårlig. Eller bør jeg lære meg å bruke den touch-tingen istedenfor?
Sist endret av marsboer; 25. august 2007 kl. 21:07.
Bare ett lite spørsmål: Kan jeg Få ADC-medlemskap dersom jeg er Student på en Videregående Skole?
Går på Kongsbakken Videregående Skole i Tromsø.
Finn fram et Studiebevis som bekrefter at du går på Universitet/en eller annen form for Høgskole.
Vis hele sitatet...
Det viktigste er at nummeret du oppgir som studentnummer står på studentbeviset
Vis hele sitatet...
Det er en strek-kode på "Skolebeviset" mitt, og under denne strek-koden står det et 5 siffret nummer...
Er dette "Studentnummeret" mitt?
Sist endret av Turbolego; 25. august 2007 kl. 21:09.
Sitat av Turbolego
Det er en strek-kode på "Skolebeviset" mitt, og under denne strek-koden står det et 5 siffret nummer...
Er dette "Studentnummeret" mitt?
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på. Jeg går på høgskolen i Telemark, og jeg har fått et kort som står "studentnummer: xxxxx". Jeg anbefaler at du sparer på din "rabatt" for det er jo "en-gang-i-livet"?
Sitat av marsboer
Det tviler jeg på. Jeg går på høgskolen i Telemark, og jeg har fått et kort som står "studentnummer: xxxxx". Jeg anbefaler at du sparer på din "rabatt" for det er jo "en-gang-i-livet"?
Vis hele sitatet...
So true... går forresten siste året, så jeg trenger ikke å vente så lenge på den muligheten...
Hvilke rabbatter kan jeg bruke?
Sist endret av Turbolego; 25. august 2007 kl. 21:21.
Gikk for Studenttorget, jeg...

http://i8.tinypic.com/6f9vw36.jpg

sparte ca. 1,800 kr. på det (sammenlignet med fullpris)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Blir man regnet som student når man går på videregående? (allmen)
Sitat av Anders2205
Blir man regnet som student når man går på videregående? (allmen)
Vis hele sitatet...
jeg går på videregående, og jeg fikk rabatt hos studenttorget.
samme rabatt for deg.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Ang. studenttorget er det ingenting i registreringen deres som sjekker om du faktisk er student. Enhver kan registrere seg og benytte seg av tilbudet
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenkte å kjøpe en Macbook Pro via studenttorget. Har et lite offtopic spørsmål...
For 19k får jeg en med 2gb ram, for 4k ekstra får jeg 4gb ram.
Er det verdt det? Får jeg utbytte for den ekstra ram'en?
Kjøp heller ram via MPX.no og installer selv, det er ikke noe problem. Du skrur av to skruer, putter i ram, og skrur igjen lokket. Du sparer en DEL penger på å utføre det selv, og det går ikke ut over garantien din.
Takk for svar^^
Tenkte meg jeg ble hustla på den dealen:P
Da slipper jeg sette til side ekstra penger og vente på at de skal bruke ukesvis på å installere det

Edit: Når man kjøper den med 2gb ram er det 2x1024 brikker.
Er det plass til fler?
Sist endret av BonesCon; 9. oktober 2007 kl. 18:51.
Er kun plass til to SO-DIMM brikker
Jaja, koster bare 2500 for to 2gb så får jeg vel kansje noe for de originale
▼ ... over en uke senere ... ▼
På studenttorget står det at man får 8% rabatt på en macbook nå. Må man og kjøpe med den ipoden eller kan man bare kjøpe macbooken?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BonesCon
Jaja, koster bare 2500 for to 2gb så får jeg vel kansje noe for de originale
Vis hele sitatet...
2500 for 2GB? Kva i hulaste slags RAM er det du skal ha...?

PC2-667MHz RAM (som er den mest utbredte akkurat no) koster 849,- på komplett for ei stk 2GB-brikke...
Han mener det koster 2500 for 2 stk 2gb ram brikker tror jeg!
vidar - les en gang til, han sier "2500 for TO 2gb"

men fremdeles... dyrere enn nødvendig ihvertfall, om ikke uhørt dyrt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
For å gjenopprette en eldgammel tråd, hvordan kan man i 2010 spare mest mulig penger på innkjøp av Macbook Pro? Ser at studenttorget skimter med den nye Macbook Pro 13" for 9191,- (sammenlignet med 9990,- direkte fra apple store).

Noen absurde tilbud jeg ikke har klart å søke meg opp til? Jeg er student ved Universitetet i Oslo. Regner med at om jeg eBayer en Macbook fra USA for 7500,- så må jeg betale moms når denne kommer i tollen og at dette derfor ikke vil være lønnsomt?
Du får vel fremdeles 20% på alle pro-modeller (dvs MBP og MP) med ADC-medlemskap, så med de litt dyrere variantene lønner dette seg ganske kraftig. På de billigste variantene og ikke-pro tror jeg like gjerne du kan kjøpe via studenttorget. Har ikke sjekka nå, men mener å huske at ADC-studentmedlemskap koster 600kr. Så, da blir regnestykket:

Kostnad for en 13" MBP med ADC-studentmedlemskap:
(9990 x 0,8)+600= ca 8600,-
Samme via studenttorget
9990 x 0,92 = 9191

Altså under 400 i forskjell på de billigste MBP-modellene

Kostnad for dyreste 15" med ADC-studentmedlemskap:
(17990 x 0,8)+600=ca 15000,-
Samme via studenttorget (10% på de dyreste modellene):
17990 x 0,9= 16191,-

Forskjell på nesten 1200kr

Hvis du skal være student en stund, og tror du vil kunne ha bruk for en dyrere modell senere, så ville jeg heller anbefale å vente med ADC-kjøpet, siden du bare kan kjøpe EN maskin på et studentmedlemskap. Evt, det jeg gjorde: Kjøp et ADC-studentmedlemskap på slutten av studietida, og kjøp så ny maskin før det går ut, når du har begynt å jobbe og har litt mer penger. På "ikke-student"-ADC-medlemskap kan du kjøpe flere ganger, men disse koster også mye mer, så da skal du kjøpe ganske dyre ting før det lønner seg.
Har ikke prøvd dette selv, men mener å ha hørt hvis du går på apple store og legger en MacBook i handlekurven. Vent 1-2 uker så vil noen fra Apple ringe deg og tilby deg rabatt hvis du kjøper nå.