Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 874
Er det noen som har stusset over at vi feirer Jul men andre andre feirer Cristamas?

Jol et gammel hedens rituale for å feire at solen snudde feiret i hele europa før kristendommen kom, tilfeldighet at Jesus ble født på samme dag? Tror ikke det nei.
Det er riktig at vi fra gammelt av feiret jul, før kristendommen kom. Vi synger så fint: "jeg blir så glad hver julekveld, for da ble jesus født", men ble han egentlig det? Jeg har lest at jesus mest sannsynlig ble født i september, og ikke i desember. Kristne har gjort jula til et kristent fenomen, men egentlig har kristendommen forsvinnende lite med jula og gjøre. Det er vel heller ikke akkurat jesus som kommer med gavene? Grunnen til at kristne har gjort jula til en kristen festtid, er vel at de egentlig ikke har noe å feire. Dette ble vel et alternativ til Bloting, da kristendommen kom i vikingetiden...
Gavene kommer vel heller av at det kom besøk med gaver da
Men ble jol feiret den 24. desember? nøyaktig? tror ikke det...
det var vel ikke så mye datosystem de fulgte da
Ja, hvorfor kommer julenissen med pakkene, og ikke Jesus??! ;)
Kristne ledere plasserte med hensikt "Jesu fødselsdag"
- julehøytiden- på den gamle hedenske jolefeiringen fordi det da ville være lettere for folk å akseptere den nye troen. Viske ut alle spor etter det gamle.

Så lenge folk fikk feste og ha det moro, gir de blaffen i hva som ligger bak. Til slutt vil alt gå i kristendom, til beste for oss...
- tenkte de kristne.
Opprinnelig postet av zeth
Ja, hvorfor kommer julenissen med pakkene, og ikke Jesus??!
Vis hele sitatet...
Jeg tror julenissen St. Claus (Santa Claus) var en tysk mann, som ga presanger til dem som var litt dårligere stilt... ble ansett som helgen. Likeså har man også andre varianter i andre land. Julenissen er det norske navnet for Santa Claus, men det hele er egentlig en tysk tradisjon som har spredt seg til andre land.
Opprinnelig postet av asylth


Jeg tror julenissen St. Claus (Santa Claus) var en tysk mann, som ga presanger til dem som var litt dårligere stilt... ble ansett som helgen. Likeså har man også andre varianter i andre land. Julenissen er det norske navnet for Santa Claus, men det hele er egentlig en tysk tradisjon som har spredt seg til andre land.
Vis hele sitatet...
Okei.. da så
har lest i en eller annen bok at jesus blei født i år 3 f.kr. Virker ikke helt smart.
Man vet ikke med helt sikkerhet når han er født, men det er +/- 3-4 år rundt 0
duden ble hetende St. Nicolas eller.no, ikke Claus... hvor det kommer fra vet jeg ikke. Men han ga gaver til folk ihvertfall, tror det var/ble no' sette ut en sko om kvelden tradisjon eller nåt...
Better than thou.
Er jo tusenvis av forskjellige versioner av den historien da..
Ang. at jesus ble født senere eller hva du skal si, eller vel fordi det var en munk eller no som talte feil en gang i tia..