Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3735
Hei, er det noen som har noen erfaring med økonomiske studier i England? Har gode karakterer og tenkte å søke LSE, Imperial Business School og kanskje Oxford. Ser for meg en finance/management retning. Har foreløpig bare VGS-karakterer med 5 i snitt, og 6 i R1 matte.

Det jeg lurer mest på er hvordan man går frem mot MSc/MBA og karriere. Har lest at man bør ha relevant jobberfaring fra si banksektoren før man kan få jobb i de mest kjente investeringsbankene (Barclays etc.) Hvordan bør jeg gå frem for å få de beste jobbmulighetene, med gode bonuser og nettverk?
Bachelorgraden din bryr ingen seg om - alt du tror du vet rundt karriere og hvilken sektor/business-felt du interesserer deg for kommer til å endre seg dramatisk de neste 3 årene. Dersom du vil inn i investment banking kan det muligens hjelpe litt med prestisjeskoler, men med mindre du driter penger ville jeg spart pengene og jobbet hardt frem til du skal velge master. Hvorfor mener jeg dette? 1. Det er enklere få gode karakterer ved f.eks. NHH og 2. du får velge helt fritt hvilken type og hvor du vil ta master. Hvorfor? Masteren din gir deg din første jobb. Bacheloren din er inngangsbilletten til masteren.

Å få en fot i ulike bedrifter er såklart viktig. Alle jobbene du tar på deg under bacheloren din og under sommerferier bør være fokusert på å bygge soft/hard skills, fokuser på personlig utvikling og det å bli en interessant person. Å være en straight-A student fra Harvard uten erfaring, og bruke 10 timer på skolen hver dag er ikke imponerende for en arbeidsgiver. Å kun jobbe frivillig og ha et D snitt er også idiotisk. Balansegang er viktig, og arbeidsgiveren din i fremtiden vil ha en interessant person.

Hadde jeg lest dette dagen jeg startet på studiet mitt hadde det hjulpet veldig. Studietiden er der for å forme deg.

(PS: finans og management er to helt forskjellige ting. Vet du ikke ennå forskjellen på, og alle rollene man kan spille i business-verdenen, som er helt normalt, så anbefaler jeg deg å ikke starte rett på en spesialisert bachelor. Dropp planene om en bachelor i finans fordi det høres kult ut og du liker tall. Jeg hadde selv store ambisjoner om å bli en quant trader/partner i et IM-selskap/private equity spesialist da jeg gikk ut av videregående. Fant ganske raskt ut at jeg hatet noen av fagene som er sentrale, og at andre fag var mye mer spennende.)

Moralen er: ta det chill, ha et åpent sinn, erkjenn at du "ikke vet mye av det du ikke vet", og fokuser på å tilpasse deg studentlivet først. Lykke til!
Sist endret av Spirituell; 29. september 2016 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Virker som om du har god nok peiling selv. Klarer du å komme deg inn på et anerkjent studium i USA/England tror jeg du kommer til å lande det du ønsker Og om du ikke skulle komme rett inn på Barclays så vil du stille veldig høyt mot en standard nisse fra NHH her i Norge Dyrk din interesse for markeder med en liten portefølge vved siden av studiet på privaten, så både lærer du, og viser at du har interesse. Masse lykke til. Du kommer til å bli rik/ ha en kul og anerkjent jobb