Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 16986
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Kun hvis du gjør som han sier. Forsøk å forlat stedet, som du har all rett til, så vil jeg se hvor langt du kommer.
Vis hele sitatet...
Dersom du er anholdt av politiet, har du slettes ingen rett til å forlate stedet. Da plikter du å forbli der du er til du får beskjed om at du kan gå. Det spiller ingen rolle om DU mener det er unødvendig at du blir stoppet.

Dette er soleklart regulert av politiloven. For å håndheve ro og orden eller avverge eller stanse lovbrudd kan politiet blant annet anholde personer. Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg som blir gitt av politiet.

Problemet er at det er mange som ikke liker å bli fortalt hva de kan gjøre, og hva de ikke kan gjøre. Det virker som at enkelte har problemer med å forholde seg til autoriteter, enten det er foreldre, lærere eller politiet. Loven gir politiet makt til å fortelle deg hva du skal gjøre, og du plikter å rette deg etter dette. Enten du liker det eller ikke.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
http://mobil.an.no/nyheter/article7284471.ece

"Derfor tok vi han bare med oss" for en gjeng kuksugere.. Politiet kan ikke tenke mye på folks frihetsfølelse, dette er et skikkelig overtramp.
Vis hele sitatet...
Rett før det lille du siterer står det:
"Nattens snekker viste seg å være en av politiets kjenninger, som de skulle ha inn til avhør i en annen sak.

Og dermed ditt sitat: - Derfor tok vi ham like gjerne med oss, sier Fagervoll."

Som forandrer sakens lys helt.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Jeg tror at de som sier at politiet er "kuksugere", arrogante drittsekker, og bare er ute etter å ta folk, ikke vet særlig mye om dem og deres arbeid. Jeg har selv lyst til å bli politi, og skal gå på phs til høsten, hvis jeg kommer inn. Jeg har lyst til å bli politi fordi jeg er glad i mennesker, og jeg vil at alle skal ha det bra. Da tenker jeg ikke bare på de lovlydige borgerene. Men også de kriminelle! Jeg har både en viss forståelse for dem, og jeg har sympati for dem.
Jeg er absolutt ikke ute etter å ta folk for å utnytte den makten man får som politi. Jeg vil være der for å hjelpe.

Og jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker på denne måten.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de som har et genuint ønske om å bli politi har et adferdsmønster som ikke resulterer i de uheldige konfrontasjonene som gjør at så mange mener det de mener om politiet.

Du har nemlig helt rett i at politiet ikke er utelukkende kuksugere og arrogante drittsekker, så med en ydmyk og høflig tone går møter med dem stort sett veldig bra.

Det jeg har et problem med er hvor lite som ofte skal til for at dem skal slå seg vrang. Mange blir mistenkeliggjort, og om du gir uttrykk for at du ikke aksepterer fremgangsmåten deres er det plutselig ikke snakk om lover og regler lenger. Det er når de skal "ta deg" at politiet begynner med trakasseringen blant annet trådstarter beskriver, og det er nettopp dette jeg personlig mener det burde bli slått hardere ned på. Politiet får ture på som dem vil, som så mange understreker her mener skremmende store deler av befolkningen at litt uhjemlet trakassering er en pris vi må forvente å betale for sikkerheten vår.

Hadde politiet fått skikkelig tilsnakk når helt ubegrunnet invasjon av privatlivet eller midlertidig anholdelse var dokumentert hadde nok mange over tid fått en mindre fiendtlig innstilling til politiet. Hadde det ikke vært for at politiet kan finne på å ta seg inn i leiligheten min eller ransake bilen min mer eller mindre uten grunn hadde ihvertfall ikke jeg hatt et problem med dem.
Sist endret av Tøffetom; 9. april 2014 kl. 21:13.
en venn av meg ble stoppet i helga, på en russekro, helt tilfeldig (sivil) han spurte vennen min om han hadde røyket hasj den siste uka, fordi det så sånn ut på han.... ROFLMAO
Jeg har stort sett hatt positive erfaringer med politiet selv. Blir lei av polariserte meninger om politi, som tydelig er ideologisk betinget snarere enn rasjonelt. Klart det finnes folk med dårligere erfaringer, men ofte kan disse erfaringene gjenspeile allerede eksisterende holdninger og/eller oppførsel.

Eksempelvis stod jeg noen år i døra som student og var en typisk dørvakt som foretrakk smil, hyggelig tone og verbal deskalering av situasjoner fremfor maktbruk, men det forhindret ikke folk med autoritetsproblemer å skape et fiendebilde av meg. Selv om det var helt urimelig var det som om noen hadde bestemt seg for å "hate meg og den rollen" jeg hadde.
Sitat av ThisNext Vis innlegg
en venn av meg ble stoppet i helga, på en russekro, helt tilfeldig (sivil) han spurte vennen min om han hadde røyket hasj den siste uka, fordi det så sånn ut på han.... ROFLMAO
Vis hele sitatet...
Om politiet trodde han hadde røyket hasj, hva er så galt med å spørre? Hadde han latt være hadde han ikke gjort noen god jobb..
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Om politiet trodde han hadde røyket hasj, hva er så galt med å spørre? Hadde han latt være hadde han ikke gjort noen god jobb..
Vis hele sitatet...
Han viser seg jo ganske inkompetent ved å faktisk tro at man kan se om noen har røyket siste uka. Så egentlig hadde han gjort en bedre jobb ved å gjøre det de kan best, holde munnen tett.