Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6257
narsissist-nihilist
[Edit: Det er her snakk om grensa på 200 kroner for MVA-fri import av varer]

Hvorfor i all verden trodde jeg på Høyre denne gangen? Forrige gang de kom til makten lovte de en økning i forkant. Etter valget ble det ikke noe av, og de unnskyldte seg med at konsekvensene for norske arbeidsplasser måtte utredes mer.

Denne gangen lovte de også økning i forkant av valgkampen, men guess what? "200-kronersgrensen økes ikke i dette budsjettet, konsekvensene for norske arbeidsplasser må utredes mer." Man skulle jo nesten tro at de har hatt nok tid til å utrede dette de siste mange åra.

Hva tror dere, vil denne grensen noen gang heves, eller vil det bare loves av høyresiden i forlant av hver valgkamp, for så å bli trukket tilbake i etterkant, slik som denne gangen og forrige gang? Dét tror jeg.
Sist endret av nigger; 8. november 2013 kl. 17:10.
Hvorfor skal EU ha fri flyt av arbeidskraft, men ikke fri flyt av varer?
Helt latterlig, flytter snart til 1 av nabolandene bare pga denne regelen.

Dette beviser at noe er helt på trynet i "systemet".

Viss butikkene i Norge ikke hadde tjent noe fordi alle hadde kjøpt ifra utlandet burde de senke prisene så det ikke var ran og kjøpe noe her, det er jo det som er feilen. Viss vi hadde ligget likt som resten av Europa hadde dette aldri vært ett problem.
Sist endret av Crazy_Bitch; 8. november 2013 kl. 17:12.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Helt latterlig, flytter snart til 1 av nabolandene bare pga denne regelen.

Dette beviser at noe er helt på trynet i "systemet".

Viss butikkene i Norge ikke hadde tjent noe fordi alle hadde kjøpt ifra utlandet burde de senke prisene så det ikke var ran og kjøpe noe her, det er jo det som er feilen. Viss vi hadde ligget likt som resten av Europa hadde dette aldri vært ett problem.
Vis hele sitatet...
Om prisnivået i Norge hadde vært likt med prisnivået i resten av Europa ville også den gjennomsnittlige lønnen i Norge vært lavere. Som en konsekvens av dette ville norges "lave" priser vært like høye som de er nå på grunn av lavere kjøpekraft.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Helt latterlig, flytter snart til 1 av nabolandene bare pga denne regelen.
Vis hele sitatet...
Du er vel person nummer 38 jeg har sett her på forumet som snakker om å rømme landet fordi du er uenig med en eller annen halvteit lov.

Kan du ikke flytte? Sett et eksempel.
Vis de idiotiske apene på stortinget hva du syntes om dem!

Forøvrig er jeg ganske fornøyd med statsbudsjettet så langt, men er enig i at dem strengt tatt burde heve tollgrensen med noen hundre prosent. Kommer dog ikke til å hisse meg kraftig opp eller rømme landet hvis dem ikke gjør det.
Sist endret av Bombasa; 8. november 2013 kl. 17:30.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av nigger Vis innlegg
Denne gangen lovte de også økning i forkant av valgkampen, men guess what? "200-kronersgrensen økes ikke i dette budsjettet, konsekvensene for norske arbeidsplasser må utredes mer."
Vis hele sitatet...
"[…] i dette budsjettet"

Det er da en selvfølge at alle valgløfter ikke innfris i det første statsbudsjettet til en ny regjering.


Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hvorfor skal EU ha fri flyt av arbeidskraft, men ikke fri flyt av varer?
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre?

Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Dette beviser at noe er helt på trynet i "systemet".

Viss butikkene i Norge ikke hadde tjent noe fordi alle hadde kjøpt ifra utlandet burde de senke prisene så det ikke var ran og kjøpe noe her, det er jo det som er feilen. Viss vi hadde ligget likt som resten av Europa hadde dette aldri vært ett problem.
Vis hele sitatet...
Det beviser ikke noe annet enn at Norge har et høyt kostnadsnivå. Det er ikke slik at norske butikker tjener seg steinrike på hver PC de selger. Konkurransen i varehandelen er steinhard, skal prisene ned må lønningene kuttes, noe som er uaktuelt. Går lønnsnivået ned, går også prisene ned - uten at noen netto tjener på det. Dessuten betaler du 25% MVA på nesten alt du handler i Norge, så det ville vært fullstendig urimelig hvis utenlandske butikker hadde sluppet unna (når varene fremdeles er billigere enn i Norge er dette veldig lite å sutre for).
narsissist-nihilist
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
"[…] i dette budsjettet"

Det er da en selvfølge at alle valgløfter ikke innfris i det første statsbudsjettet til en ny regjering.
Vis hele sitatet...
Tja, Høyre foreslo å øke den til 400 i alternativt budsjett for 2013, så de følte åpenbart at de hadde utredet nok da. Men nå som de må stå til ansvar for politikken sin, stiller det seg kanskje annerledes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som irriterer meg mest med tohundrekronersgrensa er ikkje å måtte betale MVA på det. Det er å måtte betale posten dyrt for å behandle papira. På mange småting skal posten ha meir enn MVAen, og det er idioti. Få til ei meir fleksibel, og billegare løysing, så har eg ingen innvendinger mot grensa.
Bruker ikke tollvesenet utrolig mye ekstra tid på sjekking av pakker fordi det nå er veldig utbredt at det jukses med nettopp denne grensen? Noe som i verste fall gjør at andre ting som BØR sjekkes går igjennom?
Bra for meg ned nettbutikk da, har lenge fryktet at 200 grensa skulle heves...Så overlever norske nettbutikker litt lenger
Jeg vil nå si at det er tollgebyret som er problemet, ikke MVAen. Det er galskap at det skal koste over 100 kr for noe så simpelt som å skrive det tallet på pakka inn på en datamaskin. Alt annet burde et datasystem klare å gjøre automatisk.
Enig med slashdot at det er fortollingsgebyr som er problemet. Angående urettferdig konkurranse og tap av arbeidsplasser er avansen på enkelte varer helt spinnvill. At en optisk kabel fra en norsk nettbutikk skal koste 359 kroner, mens en fra ebay koster 6kroner ink. frakt sier meg at enkelte arbeisplasser bør gå tapt, for å forhåpentligvis erstattes av noe mer fornuftig. Hva angår kvalitet på kabelen så enten virker den, eller virker ikke så er rimelig liten forskjell.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Enig med slashdot at det er fortollingsgebyr som er problemet. Angående urettferdig konkurranse og tap av arbeidsplasser er avansen på enkelte varer helt spinnvill. At en optisk kabel fra en norsk nettbutikk skal koste 359 kroner, mens en fra ebay koster 6kroner ink. frakt sier meg at enkelte arbeisplasser bør gå tapt, for å forhåpentligvis erstattes av noe mer fornuftig. Hva angår kvalitet på kabelen så enten virker den, eller virker ikke så er rimelig liten forskjell.
Vis hele sitatet...
Digitalt er veldig enkelt, ja. Enten så vil den virke, eller så vil den ikke virke. En kvalitetskabel vil fungere i mange år, men en billig kinakopi kan ryke allerede ved uke 2. Dette er avhengig av hvor mye man beveger på kabelen. Det er altså en grunn til at varen koster kun 6 kr, og det ligger i kvaliteten. Monster er forøvrig et overdrevet merke, så vil heller anbefale at du ser etter andre merkekabler.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det snakkes mye om at norske butikker er redd for økning, men selv om tollgrensa økes vil jeg fortsatt handle det jeg kan i Norge. Reklamasjonsrett og leveringstid/fraktkostnad veier opp for høyere pris på varen.
Når jeg handler fra utlandet er det ting som ikke er mulig å få kjøpt i Norge, og da er det irriterende å måtte betale gebyrer og eventuelt toll for noe som ikke er i konkurranse med Norske butikker.
Det overasker meg at folk ikke skjønner hvorfor grensa er på 200kr. Dersom grensa økes så vil mye av handelen i Norge havne til utlandet. DVS arbeidsplasser går tapt samt lønningene vil over tid synke som en effekt av dette! Vi kan ikke forvente å sitte med en høy norsk lønn å fritt handle inn varer fra utlandet der kostnader osv er mye lavere for varen! Prisen på ting i norge gjenspeiler faktisk ditt eget lønnsnivå! Dersom det skulle vært billigere ville lønnen din vært lavere! Tror virkelig folk at man kan få i pose og sekk uten at det skal gå ut over noen andre?

En annen ting er jo argumentet med at tollgrensen har vært den samme i veldig lang tid og for 20-30år siden så fikk man langt mer for varen! Og det stemmer jo i prinsippet men da var det ikke veldig vanlig å handle fra utlandet pga du hadde ikke muligheten til å bruke internett osv til å finne frem i verden slik som nå! Man måtte gjerne fysisk dit å finne deg man skulle ha evt vite hvor man skulle ringe osv! Det var ikke gjort på noen tasteklikk på internett. dvs norske butikker hadde ikke denne samme utfordringen som de ville fått nå når alt er så tilgjengelig!

Jeg husker før internett så jobbet min onkel rett og slett med å videreformidle biler til folk! Da var det nokså komplisert å finne biler osv å gjøre gode kjøp var langt vanskeligere enn idag, spesielt bruktbiler! Nå går du på finn og gjør alt dette selv med noen tastetrykk og uten å ha noen som helst kunnskap om bil. Nå er det bare skrotnisser som holder på slik enda!

Internett er en svært stor grunn til at vi faktisk trenger denne tollbeskytelsen og at den må være så lav som den er! Ingen vil miste jobben sin pga vi vil handle noen billige ting på nettet!
Sist endret av jeisn; 14. november 2013 kl. 19:27.
Det kalles teknisk frihandelshinder.
Om det er ett konservativt parti fra Høyre eller Venstre spiller liten rolle.
Skatteprovenyet skal opprettholdes.
Gjør som de rike - flykt - bruk pengene i utlandet.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Digitalt er veldig enkelt, ja. Enten så vil den virke, eller så vil den ikke virke. En kvalitetskabel vil fungere i mange år, men en billig kinakopi kan ryke allerede ved uke 2. Dette er avhengig av hvor mye man beveger på kabelen. Det er altså en grunn til at varen koster kun 6 kr, og det ligger i kvaliteten. Monster er forøvrig et overdrevet merke, så vil heller anbefale at du ser etter andre merkekabler.
Vis hele sitatet...
Selvsagt vil det være forskjell i kvalitet, men kjøp ti stk da? Har brukt en billig en fra ebay ett par år nå, den tåler i allefall støvsugeren.
Andre ting har også flere hundre prosent påslag, også for deler med samme delenr. Sjekk f. Eks deler til påhengsmotor. En prisforskjell er naturlig, men dersom man er nødt for å ha flere hundre prosent påslag for å drive nettbutikk i Norge, kan vi la være. Vi forsøker ikke å produsere kakao i Norge, da landet vårt ikke egner seg for dette.
Som Slashdot sier bør en fjerne det j*vla gebyret. Gi butikkene sjangse til å deklarere varer under 1000kr selv, så får man heller ta stikkprøver å straffe/utestenge de butikkene som jukser med ordningen.
Sist endret av legalize_it; 14. november 2013 kl. 20:39.
Er det ikke fri konkurranse når det gjelder tollbehandlingen siden både Posten og fraktselskapene kan utføre jobben? Det er greit nok å mene at gebyret bør bli billigere men når prisen fremdeles ligger der den ligger samtidig som det er konkurranse om jobben er det vel kanskje en grunn til det? Jeg vet ikke altså, jeg bare lurer.
Kan vel kanskje tenkes at fortollingsgebyret ikke er interresant for den som sender varene? Er ikke avsender som betaler for det. I tillegg er vel Norge et såpass lite marked at selgere ikke velger leverandør ut ifra gebyrer i Norge. Ellers samme som dontomaso, vet ikke, men gir mening for min del.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er det ikke fri konkurranse når det gjelder tollbehandlingen siden både Posten og fraktselskapene kan utføre jobben? Det er greit nok å mene at gebyret bør bli billigere men når prisen fremdeles ligger der den ligger samtidig som det er konkurranse om jobben er det vel kanskje en grunn til det? Jeg vet ikke altså, jeg bare lurer.
Vis hele sitatet...
Vet ikke selv heller. Men såvidt jeg har fått med meg i mine handler fra det store utland er det stort sett posten som tar seg av frakten fra pakken er ankommet landet til min postboks med mindre det er levering på døren, da er det ofte DHL, UPS e.l. som tar seg av alt.

Kr 133,- Ekspedisjon (tollagerhåndtering ved egenfortolling)*
Kr 164,- Innhenting av fortollingsdokumentasjon (ved utilstrekkelig dokumentasjon iht. gjeldende tollregler)
Kr 494,- Tollrefusjon (kostnadsfritt ved egen søknad direkte til Tollvesenet)
Vis hele sitatet...
UPS tar 150 kr i ekspedisjonsgebyr for toll og skatter, DHL finner jeg ingen informasjon om, men et kjapt googlesøk viser at det er mange som er misfornøyde med at DHL tar mer enn posten og UPS i fortolling.

Forøvrig høres prosessen ut som noe helt enkelt som enhver barneskoleelev kunne gjort (ikke at jeg er for barnearbeid), så hvorfor det skal koste så mye det skjønner jeg virkelig ikke.
Forøvrig høres prosessen ut som noe helt enkelt som enhver barneskoleelev kunne gjort (ikke at jeg er for barnearbeid), så hvorfor det skal koste så mye det skjønner jeg virkelig ikke.
Vis hele sitatet...
De må gjerne åpne pakken, pakke ut det som er inni, google seg frem til en pris etter å ha sett på det, og deretter pakke det fint på plass og smekke boksen sammen igjen. Det tar tid.
Sitat av Sinken Vis innlegg
De må gjerne åpne pakken, pakke ut det som er inni, google seg frem til en pris etter å ha sett på det, og deretter pakke det fint på plass og smekke boksen sammen igjen. Det tar tid.
Vis hele sitatet...
Ja, kan naturlig nok skjønne at slikt tar tid, men gjør de det på hver eneste pakke som koster mer enn 200 kroner å føre inn i landet? Kanskje man skulle hatt en klausul på at når man bestiller fra utlandet til Norge sier man seg villig til at tollvesenet/posten kan åpne pakken din for å sjekke om du bestiller noe ulovlig eller har oppgitt feil informasjon (som forøvrig ikke er din feil, men koster deg 164 kroner), slik at bare de pakkene som åpnes må betales for?

Nei, blir vell ikke helt rett det heller. Men uansett virker systemet ganske bakvendt. Om de åpner 1/20 pakker som kommer inn som har en verdi som gjør at de må ta et gebyr for det blir det minst 2660 kroner. Om åpningen av en pakke tar så lang tid burde de ansette nye folk til å gjøre dette.

Er selvfølgelig klar over at det er andre utgifter og byråkrati inne i denne løsningen, men systemet virker for en utenforstående ganske bakvendt og unødig krevende.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Enig med slashdot at det er fortollingsgebyr som er problemet. Angående urettferdig konkurranse og tap av arbeidsplasser er avansen på enkelte varer helt spinnvill. At en optisk kabel fra en norsk nettbutikk skal koste 359 kroner, mens en fra ebay koster 6kroner ink. frakt sier meg at enkelte arbeisplasser bør gå tapt, for å forhåpentligvis erstattes av noe mer fornuftig. Hva angår kvalitet på kabelen så enten virker den, eller virker ikke så er rimelig liten forskjell.
Vis hele sitatet...
Monster er jo det dyreste merket på kabler i hele verden, selvsagt vil prisen være ganske høy kontra den billigeste kinakabele du finner på Ebay. dersom jeg får vite hvilken leverandør dette er, så skal jeg gladelig kontakte de, og føre dette på min nettbutikk, da med 25% høyere priser. Altså noen få kroner ekstra. Men problemet er dypere enn som så.

En vanlig person som svinger en mopp i Norge krever sikkert hundre kroner mer enn det en person fra Thailand, Kina, Litauen eller kanskje til og med Sverige skal ha for samme jobb. Vi er alle sammen overbetalte i forhold til det vi yter, sammenlignet med utlandet.

Problemet oppstår at dersom tollgrensen økes til 1000 kr, så er dette i effekt det samme som å si at ALLE ordrer som er under 1000 kr, kan dere ordne i utlandet. Dette medfører da at de norske nettbutikkene ikke kan konkurere med de utenlandske aktørene. På alle normale elektronikkproduktet, så ligger de 25% over utlandet, av den enkle grunn at de norske forhandlerene må selger varer med norsk moms.

Dersom dette skal være for frihandel og frikonkuranse, skulle ikke da de norske leverandørene også få selge momsfritt for under 1000 kr? ellers er ikke konkuransen lik på noe vis, da har faktisk alle aktører i Norge ett 25% handikap, og dermed blir tvunget til å flytte lagerene og virksomheten til utlandet. Og vips så får dere varer fra norske nettbutikker som da blir sendt til Norge til din postadresse fra utlandet. Ikke akkurat gunstig?

de mindre spesialrettede nettbutikkene som selger ukulerer, optiske kabler og alt slik som ikke er rettet til de store massene, kan faktisk ikke på noen praktisk måte outsource lageret ei heller virksomheten til utlandet, da de ikke har ressurser for en slik omstrukturering.

Nettbutikken jeg kjenner til (jobber ikke i den på noe vis, men har innsikt uten at jeg vil utdype på noe vis) har en høyere avanse på noen av kinaproduktene, men dette i all hovedsak fordi at butikken i Norge har lønnsutgifter på flere millioner på de enkleste lagerjobbene, kundebehandling (E-post, telefon) kontra de som driver en lignende sjappe i India.

Dette påslaget er forøvrig bare utført pga. at driften av selskapet er ekstremt dyrt, kontra alle selskapene på E-bay, her er faktisk norge på TOPPEN. Vi er det dyreste landet i verden, og dette gjelder alt fra oljeindustrien, lærerene våres og postordrevirksomheten. Problemet er at, dersom ikke vi kan supplere til kunder i vårt eget land, så er vi i praksis døde. Det er så dyrt å drive ett slikt selskap her i landet, at å drive eksport på noe vis, det kan du drite loddrett i. Med mindre det er ett enkeltmannsforetak (som da ikke blir gigantiske navn i postordreindustrien på noe vis, innland eller utland)

Når det gjelder ikke kinaprodukter, så holder vi oss til MSRP altså det manufactures suggested retail price + momsen på topp, vist ikke så spiser momsen opp ALL fortjeneste. Da får aktør A i innenlandet 10% avanse på varen, og aktør B i utlandet 35% avanse på varen. Fordi leverandøren tilbyr 35% rabatt, men den norske momsen spiser opp 25% av den rabatten vi har blitt tilbydt. Så at vi må prise oss mindre er det tvil om, men det spørs om bedriften fremdeles er bærekraftig med tanke på at de har 100% høyere drifstkostander. Og under driftskostander ligger følgende ting blant mye annet.

Lønn
Frakt (kjøretøy, hvitevarer alle produkt egentlig) blir utført av norske selskap med høyere satser
Rekvisitta som penner, bobleplast
Strøm
Fornying av bygg og vedlikehold av bygg

De få arkene jeg har fått sett (men som ikke jeg burde ha sett, da jeg ikke sitter på noe styre som har tilgang på slikt) med drifstkostnader er 5-6-7 A4 ark med 8 i fontstørrelse over forskjellige ting som man MÅ ha for å drifte selskapet videre, og ALT er dyrere i Norge.

Så da håper jeg virkelig ikke at det samme skjer der du har JOBBEN DIN! for da skal du egentlig være betalt 40 kr i timen a la minimumvage i USA dersom du jobber med macdonads eller andre yrker der du jobber på den norske minimumvagen. Dette er i effekt noe som sier at norske postordrebedrifter bør prise seg og jobbe etter satser som fungerer i utlandet, menst ALLE andre ting som drifter seg i Norge skal fortsette med vanlig lønn?

vips hadebra alle norske netthandler, ved utenom de som er gigantiske a la El-KJØP komplett og flere som faktisk kan overleve dette med å outsource det meste til utlandet.

Vist tollgrensen heves til 1000 kr, så har ingen norsk postordrebedrift mulighet til å konkurere med det som tilbys i utlandet til under 1000 kr, og dette er i effekt det samme som å rive vekk alle ordrer under 1000 kr til utlandet.

Nå rabler jeg nok mye, da jeg så dette innlegget rett før leggetid og har inntatt 1 stk zoplicon, men jeg kommer nok tilbake i morgen om noen er uenige. Tollbehandlingsgebyret og sånt er ett helt annet tema, men at utenlandske aktører skal få selge momsfritt i landet, når de aktørene jeg vet om kan gjøre dette (outsourcing) så dreper det i effekt alle norske netthandler. Det er mulig det ikke gjør det, dersom alle andre som jobber i Norge er vil ha sammen lønnen som resten av europa flyter rundt på nå. Det vil ikke jeg, så hvorfor skal postordreindustrien stå for galgen? og bare den?

Selvsagt er det stygt at noen verksteder legger på påslag som ikke ligner grisen, her har de kanskje tatt i for mye, eller ikke fått de rette kontaktene innenlands. Det samme gjelder med stygge påslag på kinavarer som ikke henger på greip i forhold til det bedriften må punge ut i lønning og andre driftskostnader, men dette kan man IKKE se utelukkende på prisen på varen, da må man ha HELE regnskapet til det selskapet det gjelder.

Apeloff ut, første kommentar på flere år, og det ble nok ikke det beste som sagt med 1 stk zoplicone innenbords, men jeg er frisk og rask i morgen og kan se om jeg kan komme med mer konkrete ting, dersom jeg får kontaktet de jeg kjenner til i postordrebedrifter. Det er nok derfor høyre har utsatt de, fordi de faktisk nå ser hvor ømfintlig dette ekosystemet rundt postordreindustrien i Norge er. Vi er for det meste i live på grunn av dere, våre norske kunder, og ja noen lurer nok dere. Men vit dette, det er faen ikke alle, noen strever faktisk allerede slik det er i dag.
Sist endret av Apeloff; 2. desember 2013 kl. 01:45.