Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1436
Hei freaks! hadde ikke peiling hvor jeg skulle poste dette men jeg lurte på om noen kan hjelpe meg og lage en handleliste for og preppe ski? skal preppe ski om ikke så lenge! takk på forhånd!
Slalom eller langrenn?
Tommelregel på langrennski er glider 1/3 dels lengde frem og samme bak og feste på midten.

Alpin og brett voks for best mulig glid i hele skiens/brettets lengde. Gni utover og kjør over med feks strykejern slik at voksen smelter og dekker og fyller evt. riper og ujevnheter. Bruk feks plastskrape til å fjerne overflødig voks.
DayZ Proff
Benjy's Avatar
Trådstarter
Langrenn. fint om noen kunne lage en XXL handleliste
Voks og festesmurning. Trenger ingen handleliste.

Du trenger festesmurning for ymse temperaturer da valg av festesmurning er avhengig av snøforhold, temp og fuktighet i snøen. Dette kan de på XXL så bare til å spørre når du går innom. Du trenger feks ikke smurning for ekstrem kulde om du vet at du ikke orker gå om det er beinkaldt. Sett med det meste en trenger koster gjerne en hundrelapp eller to og oppover. Så kommer evt. skraper, og voks utenom. Du får selv sette en prisgrense etter ambisjoner og økonomi. Det er mulig å bruke flere tusen på spesialglider feks. Men er du mosjonist uten skikkelig konkurranseski vil du nok ikke merke forskjell nok til at det rettferdiggjør prisen.

Det står også på de forskjellige festesmurningene hvem grader de passer til. Ikke veldig hokus pokus.
Første du bør gjøre er å merke smøre soner, da legger du begge skia på gulvet og fordeler vekten [b]din[b] 50/50 på vær ski. Deretter får du noen til å legge et ark under skien, skal være en litten lomme, så drar du arket mot tuppen til det stopper og bakover til det stopper. Dette er da sonen som ikke er i kontakt med løypa når du kjører nedover, og det er her du skal ha feste smøring. Glider på sonen utenfor. TIl glideren, trenger man egentlig ikke annet en smørejern, sikkling og kobberbørste. Så velger du bare glider etter føre! Kan sette opp liste etterpå.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Er det klassisk, kombinert eller skøyting det er snakk om? Hvis det er sistenevnte trenger du mest sannsynlig bare glider
Jeg foretrekker Kuzmins metode. Det vil si en siklet såle. Prepping som går raskt, enkelt og billig. Glider gir antageligvis bedre gli første 5-15 km. Glideren forsvinner etterhvert og da er det sikle som gjelder.
Les deg opp om Kuzmins metode hvis du gidder. Rimelig og går raskere å preparere.

http://www.tu.no/tester/2012/12/25/p...g-vinkelsliper

http://www.youtube.com/watch?v=Wy5EAETYASE

Rapport:
http://epubl.ltu.se/1402-1757/2006/0...IC-0603-SE.pdf
Tipper nå at en som er helt grønn på smurning og prepping klarer seg lenge med de aller enkleste metodene.
En som er relativt ny på ski har ikke særlig mye å hente på å bruke voldsomt med energi på prepping.

Godt nok er det som gjelder for de fleste av oss.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tipper nå at en som er helt grønn på smurning og prepping klarer seg lenge med de aller enkleste metodene.
En som er relativt ny på ski har ikke særlig mye å hente på å bruke voldsomt med energi på prepping.

Godt nok er det som gjelder for de fleste av oss.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Ut fra ts post antar jeg at det ikke er snakk om konkurranse og heller mosjon/hyttetur. Da vil det jo være totalt unødvendig å bruke tusenvis av kroner på preppeutstyr som smørebenk, glider, jern, sandpapir osv.

Om mine antagelser stemmer går du på xxl eller gsport og spør om en vokspakke, skal du handle på nettet kan du ta denne:

xxl.no/swix/Swix-P0034-Sm%C3%B8repakke-og-rumpetaske/p/1055395_1_Style

Her har du smøring til forskjellige temperaturer, skrape (for å fjerne gammel smørning), skirens (samme nytta), papir for å fjerne smørning samt kork for å gni smørningen utover.
Skal du derimot begynne med konkurranser og slikt anbefaler jeg mer sofistikert utstyr. Men ja, sjekk smøresonen på skiene dine før du begynner, å pass på å bruk riktig voks. Swix har egen smøreapp som anbefaler smørning ettersom hvordan været er, anbefaler å laste ned den, ellers finner du metoder for smørning på youtube mye bedre forklart enn via et forum