Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1119
Hei dere!

Ønsker å vite av sikrere kilder (som nFF er, bedre enn Googling mener jeg), på hvor de tre hovedvariantene hamp/cannabis kommer ifra.. Da tenker jeg a) cannabis sativa, b) c.-indica, men også på c) c.-sativa ruderalis.

Etter endel googling fram og tilbake har jeg fått intrykk av at det er hele midtøsten-området, Iran-området, men også nordre India, Pakistan og Afghanistan er "native" som dem sier på engelsk, for hampplanten/cannabis.. Derimot answers.yahoo.com - sier jo at indica er omtrent ifra Afghanistan/Pakistan/nord-India, imens sativa er ifra kaukasus/iran omtrent..
Hvor mye jeg skal stole på alt dette vet jeg aldeles ikke, Wikipedia er ok, men bare ok. Så jeg spør dere.

Mitt spørsmål nr 1 er; #[COLOR="DarkSlateBlue"]stemmer dette jeg skrev over?[/COLOR] - og i så fall så kommer spørsmål 2 som er litt bredere...;
#[COLOR="DarkSlateBlue"]Hvordan kom hampplanten inn i Europa, er den "native" i/til sør-Europa, og ikke minst ble den brukt til rusbruk i gamle dager?[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 5. juni 2012 kl. 19:27.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
1. Ja
2. Fra flere kilder, kan man med sikkerhet si at Cannabis' rusgivende/symptomlindrende effekter ble først dokumentert av den kinesiske farmakologen Shen Nung 2700 f.kr. Persiske og greske akademikere fulgte etter ham.
Dioscorides, keiser Neros lege, er visst den som brakte planten til Europa, den var ikke en del av den europeiske faunaen.
Sist endret av Dodecha; 6. juni 2012 kl. 10:59.