Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 9345
Sitter å ser over budsjettet, inntekten og forventinger for en vanlig student i dagens samfunn, og for meg ser det mørkt ut. Først noen tall.

En vanlig student har med fullt lån omtrent 6800 kr i "inntekt", dette skal dekke mat, husleie, klær, sko, fritidsaktiviteter, transport (tillegg på 200 kr i året fra lånekassen, som kanskje dekker bussbillet til og fra flyplassen et par ganger?), og ellers ting og tang som et menneske trenger.

Iflg. sifo, vil et normalt budsjett for en enkelt mann mellom 20 - 50 år, ha utgifter på 7610 kr pr mnd, dette inkluderer IKKE husleie.

Her er det regnet med et normalt godt kosthold, altså du får i deg de næringsstoffer som du har behov for iløpet av en dag i matbudsjettet, i tillegg til andre varer som staten regner med at en mann mellom 20 - 50 bruker.

Kilder: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Så kommer vi til de diskuterbare spørsmålene.

Er inntekten fra lånekassen, som staten mener vi studenter skal klare oss på, nok? Jeg som student er heldig nok til å ha en samboer som jobber, men fra høsten av vil ikke dette være et faktum, dette har ført til at vi har diskutert budsjett. I tillegg studerer jeg ikke i noen av de dyreste byene, Tromsø, Oslo, Stavanger o.l., så boligutgiftene mine er ikke like store som oss andre studenter.

La oss si at en student forventer å bruke noe mindre penger på daglige utgifter (de nevnt tidligere), og ligger på rundt 5000 kr, dette betyr et kutt på 1800 kr i diverse poster som man selv kan velge, og 1800 kr til å betale husleie med. Dette går selvfølgelig ikke noe sted, om man ikke bor i telt.

I tillegg til å studere 100% må du altså jobbe ved siden av for å kunne betale for mer eller mindre nødvendige utgifter, har du et 100% studie hvor det er oppmøteplikt i store deler av forelesningene (80% virker å være vanlig), vil dette føre til at man må ha en kveldsjobb.

Utenom kveldsjobben kommer det sosiale, hvor mye man legger i det å ha et sosialt liv får være opp til hver enkelt, men det tar tid, og det forventes at man er ute å går på kino, fester, konserter, eller hva det måtte være.

Mange studietips man leser på internett sier også at å ha frivillige verv hjelper godt på cv'n når man skal søke jobb senere. Disse vil selvfølgelig også variere i timer brukt iløpet av en måned, men også her går det noe tid.

Utenom alt dette kommer selvstudie, altså lesing til eksamen, familiebesøk, og litt tid til privatliv.

For å få et enklere syn på all denne informasjonen kan vi ta utgangspunkt i min studiehverdag.

Skole: 08.30 - 14.30 (Omtrent alle ukedager).
Beregnet tid pr dag til selvstudie, oppgavejobbing og lignende: Ca 1 time.
Sosialt liv: Ca 30 min.
Matlaging: Ca 1 - 1,5 timer.
Søvn: 8 timer.
Arbeid: Ca 30 min.
Frivillighet: Ca 30 min - 1 time.
Fritidsaktiviteter (trening, jakt, spill, etc): Ca 1 time.

Dette kommer totalt til 18 timer. Da gjenstår det 6 timer til annet.

I timetall er ikke dette så ille, men det totale antallet timer brukt varierer selvfølgelig, regner ikke med helger i denne "utregningen". Det jeg finner som litt værre er det psykiske presset som er på "ungdom" nå for tiden.
Alle disse aktivitene iløpet av en dag tar på, og jeg lurer på om samfunnet forventer for mye av studenter nå til dags?

Hva mener dere?
Får studenter for lite i studiestøtte/lån?
Forventer samfunnet for mye av en student som i tillegg til 100% skole skal lese hjemme og ha tid til alt annet?
Er det noe vi kan gjøre for å endre på dette? Nå eller i fremtiden?

Andre kilder: http://e24.no/jobb/studiestoetten-ho...ksten/20198668
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Klage på at man ikke bare får gratis utdanning, men betaling for det i tillegg?
Nei takk! Er det problematisk får man ta seg en jobb. Er valgfritt å studere!
Nå får du jo 18000 i starten av hvert semester også. Er jo bare og jobbe mye om sommeren. Eller ha en deltidsjobb der man jobber på lørdager eller fredagskveld, annenhver uke eller noe.

Norge er vel et av de landene hvor du får mest i lån, samtidig som du får over 30% av pengene som stipend når du består eksamener. I tillegg så koster det en 500 lapp per semester. Så vi har ikke akkurat mye vi å klage på. Tenk om du hadde måtte betalt over 40.000$ i året i skolepenger?
kjedelig streiting
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Klage på at man ikke bare får gratis utdanning, men betaling for det i tillegg?
Nei takk! Er det problematisk får man ta seg en jobb. Er valgfritt å studere!
Vis hele sitatet...
Husk på at vi skal ha noe å leve av i fremtiden og da. Da er det veldig greit å ha høyt utdannede personer. Det hjelper heller ikke at det i flere studieretninger nesten ikke lønner seg å ta den lange ekstrautdanningen iforhold til å ta yrkesfag og dra rett ut i jobb. Men for all del, det er folk som har det værre.
Sist endret av legalize_it; 12. mai 2012 kl. 01:56.
Redpilled alfahann
Bare 6 timer til å gjøre hva du vil?! Studentlivet er nådeløst for tiden.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Klage på at man ikke bare får gratis utdanning, men betaling for det i tillegg?
Nei takk! Er det problematisk får man ta seg en jobb. Er valgfritt å studere!
Vis hele sitatet...
Hvordan hadde det gått om folk måtte betale for utdanningen sin? Hadde endt opp med et samfunn hvor kun de med rike foreldre hadde fått studert.

Videre er det å studere noe man gjør på fulltid. Les: altså 35-40 timer i uka burde man estimere på studiene. Selv har jeg ofte uker hvor jeg jobber langt mer enn dette. Dette er noe som er temmelig tungt og slitsomt, og om jeg hadde måtte jobbe i tillegg hadde dette gått utover hvor mye tid og krefter jeg hadde hatt til studiene - mest krefter.

For å klare å få ting til å gå rundt må jeg jobbe hele sommerferien og fordele pengene fra sommerjobben over resten av året. Det vil si, i motsetning til folk som jobber så har jeg ingen sommerferie.

Dere sier og det er valgfritt at man studerer, men er det ikke ønskelig for dere og samfunnet generelt at folk tar seg en høyere utdanning og opparbeider seg spesial-kompetanse med gode resultater slik at de kan få Norge videre? Og burde vi ikke legge opp til at studenter får en grei tilværelse der de kan fokusere på studiene og få kompetansen som Norge har behov for?
Not my final form
Jeg er veldig enig i deg. Før hun fikk arbeid hadde samboeren min som student igjen med ca 600 kroner i måneden til å dekke klær, fritidsaktiviteter. Vi bor i Bergen, og vi bor relativt dyrt - det kunne vært mer å spare her. Til gjengjeld har hun gått ned 7 kilo pga. hva jeg mener er feil og for lite ernæring. Ettersom tiden gikk har vi tilpasset økonomien vår til hverandre, og det gikk etterhvert bedre. Personlig lever jeg for ca. 8000 kroner måneden inklusiv husleie.

Lønninger går opp, husleie går opp, og prisene går opp, uten at studielånet øker. Merk at jeg sier lån. Selv om man ikke betaler skolepenger på offentlig skole er det ikke gratis å studere da de fleste må investere mye tid. Kostnaden ligger i tapt arbeidsinntekt.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Er valgfritt å studere!
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg hører hver gang dette temaet tas opp (Eller blir forsøkt tatt opp, da det ofte ender med dette). Men høyere utdanning gavner ikke bare studentene. Det er flere områder hvor det er mangel på faglært arbeidskraft - og forståelig er det, da det gjerne innebærer 3+ år etter videregående hvor man må leve som student, når man heller kunne tatt en kortere vei og vært i full jobb. Da blir det et spørsmål om man vil slite seg gjennom lange studier, og gjerne jobb ved siden av (Om man ikke er heldig nok til å ha foreldre som spytter inn der det mangler), i stedet for en raskere vei til arbeid, høyere inntekt og kortere dager. Hvordan skal man ellers få økt tilstrømning til det som gjerne er vanskelig studier - for eksempel ingeniørutdannelser o.l - som det er et behov for?

Sitat av Stinson Vis innlegg
Sutrekopp, det er ikke synd på deg.
Vis hele sitatet...
Fantastisk bidrag.
Trådstarter
bennern og dere andre som klager, kom gjerne med lignende utregninger og vis hvor mye/lite tid du/dere har til dere selv.

Det er ikke ment som en sytepost, men en oppfordring til en diskusjon om samfunnet forventer for mye av studentene i dagens samfunn (i Norge), jeg er fullt klar over hvordan det er i utlandet, men det var ikke det som var oppe til diskusjon her nå, så jeg ser ikke helt hvordan det er relevant.

Fanfarlo de 18.000 er ment til å dekke studieavgifter, samt bøker o.l. som man har behov for i starten av et nytt semester, og tro meg, de bøkene er ikke billige.

Ikke alle studieretninger er så billige som 500 kr heller. Jeg betalte totalt rundt 4 - 5000 i egenandeler i studieåret 2011/2012.

Screwdriver: Ja, det er gratis å studere, men det er nesten forventet å da. Hvor kommer man i samfunnet idag uten utdannelse? Selvfølgelig går man rett fra vgs ut i lære og så jobb så, men da er det jo stort sett fysiske jobber som kan være krevende, og ikke noe alle liker.
Å ta seg en butikkjobb bare for å jobbe (om man ikke skulle studere), vil ikke akkurat resultere i en flott lønning som gjør at man kan leve som man ønsker, kanskje aldri få seg egen bolig, p.g.a dårlige lønninger til ufaglærte.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Studentlivet er konge.
Litt lite penger, men det hører vel strengt tatt til og er en del av sjarmen.


Hilsen kronisk blakk student som bor i kollektiv og nyter livet ganske greit.
Sist endret av Bombasa; 12. mai 2012 kl. 02:05.
Altso, du kan komme med alle de utregningene du ønsker. Meg selv, og alle jeg går sammen med som studerer både jobber, går på skolen og er med venner. I tillegg er flere av oss engasjert andre steder enn bare jobb og skole. Sannheten er at vil man så får man det til.
Det kan selvfølgelig bli mye for noen studenter, men jeg synes virkelig ikke at det er noe problem med tanke på at det ikke er så utrolig vanskelig å skaffe seg sommerjobb/deltidsjobb.
I prinsippet burde folk vært heltidsstudenter og fått nok i lån og stipend. Men de fleste studier i norge er læx nok til at man har tid til en liten deltidsjobb ved siden av.

Jobber sjøl mellom 50-65 timer i mnd ved siden av studiene og lever ganske ålreit, ettersom billig studenthybel og mat+øl er mine eneste utgiftsposter.
husker at vi fikk to anbefalinger av læreren hvis vi ville bestå.

1. Ikke drikk i ukedager, trenden var at de som tok seg en tur ut i ukedagene fort datt av.

2. Ikke jobb i ukedager. De som jobbet risikerte ofte å måtte prioritere jobben foran studiene og endte opp med strykk.

Jeg syns godt studielånnet burde økes med 1-2 tusen kroner i måneden. Leiemarkedet er jo svindyrt.

De som tar høyere utdanning vil som oftest tjene bedre enn de som ikke gjør det og høyere inntekt betyr høyere skatteinntekt til staten.
Mange studier er jo vanskelige å krever mye tid og innsats, hvorfor ikke gjøre det litt lettere for folk å ta disse studiene, så får vi kansje flere ingeniører ol til å dekke Norges behov.
Trådstarter
Sitat av Echodius Vis innlegg
Det kan selvfølgelig bli mye for noen studenter, men jeg synes virkelig ikke at det er noe problem med tanke på at det ikke er så utrolig vanskelig å skaffe seg sommerjobb/deltidsjobb.
Vis hele sitatet...
Poenget er heller ikke at det er vanskelig å skaffe seg deltidsjobb/sommerjobb.
Om det eneste problemet hadde vært antall tilgjengelige jobber så hadde det ikke vært så mye å si på det.

Men som sagt tidligere så er et fullt studium ca 40 timer, eller tilsvarende en 100% jobb, for noen studenter vil dette kanskje være 100% utenom selvstudium.

Hvor mange voksne mennesker på 40 - 60 år som jobber 100% har like mye forventinger til seg som studenter?

@ pinkrabbitz:

Ja, selvfølgelig går det, jeg får det til selv også, så noen får det til, andre vil kanskje ikke takle presset. Skal vi fortsette å ha et slikt press på studentene som det er? Se forøvring mitt svar til Echodius ang. dette.
Sist endret av OnklD; 12. mai 2012 kl. 02:14.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Screwdriver: Ja, det er gratis å studere, men det er nesten forventet å da. Hvor kommer man i samfunnet idag uten utdannelse? Selvfølgelig går man rett fra vgs ut i lære og så jobb så, men da er det jo stort sett fysiske jobber som kan være krevende, og ikke noe alle liker.
Å ta seg en butikkjobb bare for å jobbe (om man ikke skulle studere), vil ikke akkurat resultere i en flott lønning som gjør at man kan leve som man ønsker, kanskje aldri få seg egen bolig, p.g.a dårlige lønninger til ufaglærte.
Vis hele sitatet...
Litt krast svar i stad, men poenget er at i forhold til så og si alle land i verden er det billig å studere i Norge. Du har kanskje noen bekjente som studerer i utlandet og må ut med 100 000 i året i studiepenger? Er ikke bare i Norge man kan studere, men det er vel bare i Norge (og noen andre velstående land) man kan regne med å få store deler av utdannelsen finansiert statlig.

Man vet at det koster å studere, og må innrette seg deretter. Man har ikke et valg i det man går ut fra vgs om man vil bli på Rema resten av livet, eller ta høyere utdanning. En mellomløsning kan inkludere et friår, der man jobber, jobbing i sommerferien, kveldsjobb eller å leve på små kår.
Sist endret av Screwdriver; 12. mai 2012 kl. 02:14.
Men du har rett i det du tar opp, det er alt for dårlig studiestøtte til at man skal leve som det er lagt opp til, nemlig som heltidsstudent. Jeg fatter ikke hvordan noen klarer å overleve på kun studielånet om man studerer i en av de største byene. Hadde bare myndighetene innrømt at de ønsker å se studenter ta arbeid ved siden av studiene er det helt greit, men sånn som det er nå med heltidsstudier per definisjon og læresteder som legger opp utdanningen deretter (rektor ved NTNU har jo flere ganger kritisert at man jobber ved siden av studiene) blir det ikke optimalt.

Please dropp argumentene om frivillig å studere etc.
Folk bruker 3-6 år av livet sitt (og tapt arbeidsinntekt) på å utdanne seg, noe som er avgjørende for et utviklet samfunn.
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
2. Ikke jobb i ukedager. De som jobbet risikerte ofte å måtte prioritere jobben foran studiene og endte opp med strykk.
Vis hele sitatet...
Jeg informerer jobben om at studiene er førsteprioritet, og at jeg ikke kan jobbe når jeg har skole. Dette har gått ypperlig begge plassene jeg til nå har jobbet!
At man da skal stille enda høyere krav til studenter enn andre i samfunnet (ikke kom og fortell meg at en 9-4 jobb er mer slitsomt), nemlig 100% innsats i studier i tillegg til 40% arbeid, blir bakvendt.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg informerer jobben om at studiene er førsteprioritet, og at jeg ikke kan jobbe når jeg har skole. Dette har gått ypperlig begge plassene jeg til nå har jobbet!
Vis hele sitatet...
det vil si du jobber kun i feriene? For min erfaring er at jeg har studier å jobbe med hele året utenom sommer og juleferien.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
det vil si du jobber kun i feriene? For min erfaring er at jeg har studier å jobbe med hele året utenom sommer og juleferien.
Vis hele sitatet...
Folk prioriterer forskjellige, og (basert på mine erfaringer) er det særdeles få som faktisk bruker 3-5t hver dag på skole, i tillegg til forelesninger.

Noen foretrekker å få en C eller D, jobbe og leve fett, mens noen vil lese seg til en sikker A, og bruker all tiden sin på det.

Og til alle som synes det er så fryktelig å jobbe en lørdag i uka eller lignende, så går det an å jobbe et år før man studerer, for å spare opp en 100 000. Spedd utover studietider kommer de veldig godt med.
Sist endret av Screwdriver; 12. mai 2012 kl. 02:21.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Folk prioriterer forskjellige, og (basert på mine erfaringer) er det særdeles få som faktisk bruker 3-5t hver dag på skole, i tillegg til forelesninger.

Noen foretrekker å få en C eller D, jobbe og leve fett, mens noen vil lese seg til en sikker A, og bruker all tiden sin på det.
Vis hele sitatet...
Dette er sant, men er det akseptabelt at studetene skal ha et budsjett som tilsier at tiden de bruker gjør at det ender på C og D-er. Burde man ikke legge opp til at studentene får tid til å gå for toppkarakterene, og dermed også opparbeider seg best mulig kompetanse?

Slik systemet er i dag er det vanskelig for de som ønsker å prioritere studiene sine å kunne gjøre dette 100% da økonomien ikke strekker helt til og man er avhengig av deltidsjobb og/eller deltstidsjobb for å få det til å gå rundt. F.eks. selv har jeg ikke hatt en eneste sommerferie på mange år nå, og det er temmelig slitsomt å aldri helt få tiden til å slappe av.
Sitat av etse Vis innlegg
det vil si du jobber kun i feriene? For min erfaring er at jeg har studier å jobbe med hele året utenom sommer og juleferien.
Vis hele sitatet...
Jeg vil uansett ikke få tildelt noe 100% stilling som student, det har jeg ikke tid til. Men de vaktene jeg får tildelt er enten;
a) etter forelesningene for dagen er ferdig
eller
b) dager hvor jeg ikke har forelesninger

Så er det opp til meg å delegere tiden så jeg får jobbet med oppgaver o.l.
Trenger jeg en dag til å jobbe med oppgaver informerer jeg jobben om dette, og jeg slipper vakter den eller de dagene jeg trenger.
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Litt krast svar i stad, men poenget er at i forhold til så og si alle land i verden er det billig å studere i Norge. Du har kanskje noen bekjente som studerer i utlandet og må ut med 100 000 i året i studiepenger? Er ikke bare i Norge man kan studere, men det er vel bare i Norge (og noen andre velstående land) man kan regne med å få store deler av utdannelsen finansiert statlig.

Man vet at det koster å studere, og må innrette seg deretter. Man har ikke et valg i det man går ut fra vgs om man vil bli på Rema resten av livet, eller ta høyere utdanning. En mellomløsning kan inkludere et friår, der man jobber, jobbing i sommerferien, kveldsjobb eller å leve på små kår.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, jeg ser fordelen med å studere i Norge m.t.p at vi får såpass mye som vi gjør i studiestøtte, men poenget står fortsatt, det er "lagt opp" til at man skal være heltidsstudent, altså ikke jobbe utenom studiene, til tross for dette har konsumprisindeksen økt mye mer enn studiestøtten. Og med de boligprisene som er nå til dags er det et under at folk overlever.

Selvfølgelig burde man som student inrette seg etter at det å studere koster penger, og at man ikke kan leve som en konge, eller normalt menneske, alt ettersom.

Jeg mener at samfunnet også må få opp øynene og inrette seg litt etter hvordan samfunnet faktisk er! At en person tar høyere utdanning, som sagt tidligere, fører til økte inntekter for staten senere i form av høyere skatteinntekter, kanskje går dette opp i opp etterhvert i.o.m at 40% av studielånet er omgjort til stipend, men det utgjør ikke så mye iløpet av 3 år.
Det er også verdiskapning og utvikling, og burde ikke da samfunnet belønne de som tar 3 - 5 - 7 år av livet sitt ekstra til utdanning og forbedrer samfunnet på den måten.
Det er billig å studere i Norge, men det er også de, jeg vil anta de er i overtall, mener det er gratis å studere. Noe det helt klart ikke er.

@ Screwdriver: Hvordan skal en ufaglært person på 18 år få en jobb hvor han/hun kan spare 100,000 på et år uten å bo hjemme?
Jeg jobbet vell 85% i et friår og hadde utbetalt snaut over 14.000 kr i mnd. Dette tilsvarer et budsjett på 68.000 pr år om jeg skulle klare å spare 100.000.
Sist endret av OnklD; 12. mai 2012 kl. 02:31.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg vil uansett ikke få tildelt noe 100% stilling som student, det har jeg ikke tid til. Men de vaktene jeg får tildelt er enten;
a) etter forelesningene for dagen er ferdig
eller
b) dager hvor jeg ikke har forelesninger

Så er det opp til meg å delegere tiden så jeg får jobbet med oppgaver o.l.
Trenger jeg en dag til å jobbe med oppgaver informerer jeg jobben om dette, og jeg slipper vakter den eller de dagene jeg trenger.
Vis hele sitatet...
Vel delegere 1 dag til å jobbe med oppgaver? Høres ut som du enten tar ting veldig lett, prioriterer studiene veldig lite eller går et lett studie. Personlig bruker jeg 8-10 timer hver dag på studier til å jobbe med oppgaver å lese. Altså hver dag - og noen ganger lengre, og i tillegg helger om jeg har en stor innlevering som skal inn.

Dette er ikke noe som bare gjelder meg, men gjelder også de fleste andre jeg studerer sammen med. De jeg kjenner som bruker mindre tid på studiene sliter enten med dårlige resultatet i fagene, og/eller har falt av studie i løpet av de 2 første årene.

Så skal man altså etter 8 timer på skolen, gå på jobb og jobbe i cirka 4 timer noen dager? Det betyr jo ingen tid til å koble av og slappe av slik at man er klar for å gå på igjen med studiene neste dag. Studiehverdagen er en 100% stilling - og av personlig erfaring er det mye tyngre å være student enn det var å jobbe i jobbene jeg har hatt opp igjennom.

Nå vil jeg også bemerke at studietiden er noe jeg stortrives med, så jeg klager ikke sånn sett - men det er mentalt veldig tungt og tar mye mer tid og krefter enn en 8-4 jobb gjorde.
Trådstarter
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg vil uansett ikke få tildelt noe 100% stilling som student, det har jeg ikke tid til. Men de vaktene jeg får tildelt er enten;
a) etter forelesningene for dagen er ferdig
eller
b) dager hvor jeg ikke har forelesninger

Så er det opp til meg å delegere tiden så jeg får jobbet med oppgaver o.l.
Trenger jeg en dag til å jobbe med oppgaver informerer jeg jobben om dette, og jeg slipper vakter den eller de dagene jeg trenger.
Vis hele sitatet...
Den sjefen din må være den snilleste og mest forståelsesfulle sjefen noensinne, eller så prioriterer du ikke studiene like høyt?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Den sjefen din må være den snilleste og mest forståelsesfulle sjefen noensinne, eller så prioriterer du ikke studiene like høyt?
Vis hele sitatet...
Flere sjefer som er slik.

Spurte sjefen om jeg kunne få fri ifjor pga en noe drøy fysikkprøve jeg helst skulle fått lest til istedenfor å jobbe 4 kvelder den uken før prøven.

Gikk helt fint det sa han..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå vet jeg ikke hva slags livsstil du forventer å føre som student, men det ene året jeg orket å gå høyere utdannelse klarte jeg meg fint p studielånet, og da rasjonerte jeg ikke noe på hva jeg åt, røkte som en skorstein, hadde bil og handlet det jeg hadde behov for uten å sulte.
Standard satser på 88k per år og husleie på 3200 per måned.
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Flere sjefer som er slik.

Spurte sjefen om jeg kunne få fri ifjor pga en noe drøy fysikkprøve jeg helst skulle fått lest til istedenfor å jobbe 4 kvelder den uken før prøven.

Gikk helt fint det sa han..
Vis hele sitatet...
Poenget var vell det at selv om du har en så snill sjef, er du/dere kanskje av de færre. De fleste av mine tidligere sjefer hadde ikke vært spesielt glad for at jeg plutselig ikke kunne ta noen av de vaktene jeg vanligvis kunne ta.

Det er selvfølgelig en side av saken når man jobber på tilkalling, men all erfaring tilsier at om man fortsetter å si nei til tilbudte vakter er sannsynligheten for å få spørsmål om jobb synkende for hvert nei du gir.

Nå vet jeg ikke hva slags livsstil du forventer å føre som student, men det ene året jeg orket å gå høyere utdannelse klarte jeg meg fint p studielånet, og da rasjonerte jeg ikke noe på hva jeg åt, røkte som en skorstein, hadde bil og handlet det jeg hadde behov for uten å sulte.
Standard satser på 88k per år og husleie på 3200 per måned.
Vis hele sitatet...
Om du leser litt av første post så slipper jeg kanskje å svare på det spørsmålet.
Sist endret av OnklD; 12. mai 2012 kl. 02:53.
Nå syntes jeg vi er ganske heldige: Fra og med neste semester(skoleåret 2012/2013) får vi 128,- ekstra i måneden! Det betyr at jeg kan kjøpe en ekstra six-pack i måneden!
Jeg har studert i seks år. I løpet av disse seks årene hadde jeg ingen jobb i studietiden, kun sommerjobb. Pengene jeg tjente i sommerjobben skulle dekke eventuelle flyttekostnader, studielitteratur, oppgradering av datamaskin og andre kostnader som ikke gikk på mat eller husleie. Halvveis inn i studieåret var disse pengene brukt opp. Jeg satt derfor igjen med studielånet de resterende månedene.

Studielånet, som da var på litt over 6000 kroner skulle dekke husleie (3500,-), strøm, mat og mobil, noe som gikk helt fint. Jeg opplevde heller aldri ernæringsproblemer. Hvordan det kan ha seg at folk ikke får det til å gå rundt, skjønner ikke jeg. Sommerjobbene har også gjort det mulig for meg å ta et par uker fri i løpet av sommeren.

Jeg vil nok tro at de fleste kan spare inn penger om de ser nærmere på matbudsjettet, underholdningsbudsjettet (øl og turer på byen) og transportsbudsjettet. Trenger du den frossenpizzaen? Må du gå på den konserten? Må du virkelig ta bussen når du skal på forelesning?
Sitat av sanitec Vis innlegg
Nå syntes jeg vi er ganske heldige: Fra og med neste semester(skoleåret 2012/2013) får vi 128,- ekstra i måneden! Det betyr at jeg kan kjøpe en ekstra six-pack i måneden!
Vis hele sitatet...
Vil bemerke at denne økningen kun er en justering etter kosnumprisindeksen, noe som betyr at ølen også er dyrere, så du får ikke mer for pengene
Sitat av etse Vis innlegg
Vil bemerke at denne økningen kun er en justering etter kosnumprisindeksen, noe som betyr at ølen også er dyrere, så du får ikke mer for pengene
Vis hele sitatet...
Gledesdreper
True phreak.
En ting jeg har lært opp gjennom mine år som student: Om du føler du har for lite tid til noe som helst, så har du prioritert feil. Som lat sivilingeniørstudent har jeg lært meg mine teknikker for å lære fag fort, og jeg har funnet ut at skillet mellom minimumsinnsats og akseptable karakterer ligger rundt latskap 2-3 måneder pr semester + 1-2 mnd med hardt arbeid.

Til info: Jeg har hatt jobb de siste fem årene, med minimum en 9-timersvakt pr. uke, mens jeg har gått på NTNU (hhv. matematikk og siv. ing). Alle problemene jeg har støtt på har oppstått pga. organiseringsproblemer.

I og med at jeg går et studie som krever mer enn det som er gjennomsnittlig føler jeg at jeg har god dekning når jeg sier: STFU og buck up! Det er ikke jobben som er problemet. Det er prioriteringene i hverdagen. Selv med 50+ timer arbeid pr. uke og fulltids siv. ing. studie har jeg mer fritid enn det som sunt er.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
@ Screwdriver: Hvordan skal en ufaglært person på 18 år få en jobb hvor han/hun kan spare 100,000 på et år uten å bo hjemme?
Jeg jobbet vell 85% i et friår og hadde utbetalt snaut over 14.000 kr i mnd. Dette tilsvarer et budsjett på 68.000 pr år om jeg skulle klare å spare 100.000.
Vis hele sitatet...
Det jeg gjorde var å bo hjemme ett år, for å spare opp litt EK. Burde ikke være noe stort problem å få en jobb med 140 kr/t (inkl ferielønn) som ufaglært.

Altså, tror jeg har kommet ut litt mer grinete enn intensjonen i denne tråden. Mener ikke at situasjonen som er nå er optimal, men at den heller ikke er grusom. Man har bevist at en av de klareste indikasjonene på høy levestandard er høyt utdanningsnivå, og deretter at det burde være lagt opp til det. Noe det er i dag (kun til en hvis grad - vil noen si).

Selv synes jeg nivået er greit nå, selv om de gjerne kunne justert det opp årlig i henhold til KPI, som i normale lønnsforhandlinger, for å holde realverdien på samme nivået. Selv om man tar utdanning trenger man ikke å bli mata med sølvskje av staten, satt veldig på spissen.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Det jeg gjorde var å bo hjemme ett år, for å spare opp litt EK. Burde ikke være noe stort problem å få en jobb med 140 kr/t (inkl ferielønn) som ufaglært.

Altså, tror jeg har kommet ut litt mer grinete enn intensjonen i denne tråden. Mener ikke at situasjonen som er nå er optimal, men at den heller ikke er grusom. Man har bevist at en av de klareste indikasjonene på høy levestandard er høyt utdanningsnivå, og deretter at det burde være lagt opp til det. Noe det er i dag (kun til en hvis grad - vil noen si).

Selv synes jeg nivået er greit nå, selv om de gjerne kunne justert det opp årlig i henhold til KPI, som i normale lønnsforhandlinger, for å holde realverdien på samme nivået. Selv om man tar utdanning trenger man ikke å bli mata med sølvskje av staten, satt veldig på spissen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si meg enig i at omgivelsene i dag ikke er grusomme, og de er overkommelige. Men jeg mener studentene burde ha det litt bedre. Og personlig føker jeg anbefalingen til NHO på 110.000-120.000 i året (altså opp cirka 15.000 til 20.000 i året) ville kommet studentene meget til gode. Og gjort at flere kunne fokusert mer på studiene, og brukt mindre krefter på arbeid.

Pengene kunne fint vært delt ut som lån, og ikke stipend. Altså at man må betale dem tilbake. På den måten vil det heller ikke være en direkte utgiftspost.

Det du sier med justering i henhold til KPI skjer allerede i dag, men i følge NHO er ikke dette nok - da de mener ikke KPI gjenspeiler den egentlig kostnadsøkningen de siste årene og at leiekostnadene for studenter har økt betraktelig mer enn KPI tilsier.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sett utifra et rent makroøkonomisk perspektiv, hadde nok en økning på 15-20 000 sikkert vært en fornuftig investering.

Har du tilfeldigvis kilder på forandringen i studielån / stipend siden 1990 etc? Søkte litt uten å finne det. Regnet ut fra en side at gjennomsnittlig studielån har økt med ca 133-134% i snitt siden 1990.
Sitat av Orph Vis innlegg
En ting jeg har lært opp gjennom mine år som student: Om du føler du har for lite tid til noe som helst, så har du prioritert feil. Som lat sivilingeniørstudent har jeg lært meg mine teknikker for å lære fag fort, og jeg har funnet ut at skillet mellom minimumsinnsats og akseptable karakterer ligger rundt latskap 2-3 måneder pr semester + 1-2 mnd med hardt arbeid.

Til info: Jeg har hatt jobb de siste fem årene, med minimum en 9-timersvakt pr. uke, mens jeg har gått på NTNU (hhv. matematikk og siv. ing). Alle problemene jeg har støtt på har oppstått pga. organiseringsproblemer.

I og med at jeg går et studie som krever mer enn det som er gjennomsnittlig føler jeg at jeg har god dekning når jeg sier: STFU og buck up! Det er ikke jobben som er problemet. Det er prioriteringene i hverdagen. Selv med 50+ timer arbeid pr. uke og fulltids siv. ing. studie har jeg mer fritid enn det som sunt er.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare da hvordan du får dette til?
Jeg skulle gjerne jobbet 50+timer i uken om jeg visste jeg fortsatt kunne holdt meg på gode karakterer.
Så gjerne forklar hvordan du får dette til? Ikke for å pirke, men kanskje man kan lære noe nytt.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Sett utifra et rent makroøkonomisk perspektiv, hadde nok en økning på 15-20 000 sikkert vært en fornuftig investering.

Har du tilfeldigvis kilder på forandringen i studielån / stipend siden 1990 etc? Søkte litt uten å finne det. Regnet ut fra en side at gjennomsnittlig studielån har økt med ca 133-134% i snitt siden 1990.
Vis hele sitatet...
årlig, eller er det total økning siden 1990?

I år får vi 90800
i 1990: 80702

Disse tallene er når man regner om beløpene fra hvor mye pengene var verd i 1990 i forhold til nå (altså justert etter konsumpris indeksen). Og økningen kommer i hovedsak fra et hopp i 2002-2003. Utenom dette var pengene i hovedsak justert etter konsumprisindeksen.

Kilder: http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Om...rm-og-stipend/
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
årlig, eller er det total økning siden 1990?

I år får vi 90800
i 1990: 80702

Disse tallene er når man regner om beløpene fra hvor mye pengene var verd i 1990 i forhold til nå (altså justert etter konsumpris indeksen). Og økningen kommer i hovedsak fra et hopp i 2002-2003. Utenom dette var pengene i hovedsak justert etter konsumprisindeksen.

Kilder: http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Om...rm-og-stipend/
Vis hele sitatet...
En økning på litt over 10% er ikke forenelig med økning i konsumprisindeksen, ei eller for- og framtidsutsiktene for inflasjonen i Norge. Skulle studielånet holdt seg relativt likt i realverdi, tror jeg den burde økt med rundt 2,5% årlig, likt med forutsett inflasjon.

Men når man ser på den stusslige økningen det har vært i mitt livsløp, hadde det nok ikke gjort noe å dyttet opp lånemulighetene litt. De er kanskje redd for å produsere et kull med nye deltagere til luksusfellen

Må forøvrig ha vært ganske fett å vært student i 1990
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
En økning på litt over 10% er ikke forenelig med økning i konsumprisindeksen, ei eller for- og framtidsutsiktene for inflasjonen i Norge. Skulle studielånet holdt seg relativt likt i realverdi, tror jeg den burde økt med rundt 2,5% årlig, likt med forutsett inflasjon.

Men når man ser på den stusslige økningen det har vært i mitt livsløp, hadde det nok ikke gjort noe å dyttet opp lånemulighetene litt. De er kanskje redd for å produsere et kull med nye deltagere til luksusfellen

Må forøvrig ha vært ganske fett å vært student i 1990
Vis hele sitatet...
som nevnt var det et hopp i perioden 2002-2003, på cirka 10.000 i 2003. Utover dette har den kun vært justert etter KPI.

Om du ser på tallene er 80.000 som jeg nevnet i 1990 ikke det de faktisk fikk utbatalt - men det de pengene de fikk utbetalt ville vært verd i dag - justert etter KPI. Den faktiske utbetalingen var 50.000
Sist endret av etse; 12. mai 2012 kl. 04:01.
Han skriver jo at tallene er inflasjonsjustert, så utbetalingene er jo høyere nå (men leiemarkedet regner jeg også med er langt dyrere).
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg informerer jobben om at studiene er førsteprioritet, og at jeg ikke kan jobbe når jeg har skole. Dette har gått ypperlig begge plassene jeg til nå har jobbet!
Vis hele sitatet...
Jeg jobber/jobbet for et bemanningsbyrå som truckkjører. Var faktisk hard jobb, og i tillegg til harde studier gikk det ikke i lengden å drive på sånn. Er selv litt engstlig for å informere jobben om at studier er alltid pri 1 for meg, fordi da får jeg ikke særlig med vikartimer. *høy konkurranse på plassene*

Etse, hva studerer du?
Sist endret av aeon_illuminate; 12. mai 2012 kl. 04:25.
Sitat av etse Vis innlegg
Vel delegere 1 dag til å jobbe med oppgaver? Høres ut som du enten tar ting veldig lett, prioriterer studiene veldig lite eller går et lett studie. Personlig bruker jeg 8-10 timer hver dag på studier til å jobbe med oppgaver å lese. Altså hver dag - og noen ganger lengre, og i tillegg helger om jeg har en stor innlevering som skal inn.

Dette er ikke noe som bare gjelder meg, men gjelder også de fleste andre jeg studerer sammen med. De jeg kjenner som bruker mindre tid på studiene sliter enten med dårlige resultatet i fagene, og/eller har falt av studie i løpet av de 2 første årene.

Så skal man altså etter 8 timer på skolen, gå på jobb og jobbe i cirka 4 timer noen dager? Det betyr jo ingen tid til å koble av og slappe av slik at man er klar for å gå på igjen med studiene neste dag. Studiehverdagen er en 100% stilling - og av personlig erfaring er det mye tyngre å være student enn det var å jobbe i jobbene jeg har hatt opp igjennom.

Nå vil jeg også bemerke at studietiden er noe jeg stortrives med, så jeg klager ikke sånn sett - men det er mentalt veldig tungt og tar mye mer tid og krefter enn en 8-4 jobb gjorde.
Vis hele sitatet...
Merk at når jeg da snakker om "at jeg får den og den dagen fri", så er det vakter jeg har blitt satt opp på som ikke passer. Eller evt. ekstravakter de trenger hjelp til å dekke.

Jeg jobbet vel generelt .. 1 dag i uken (sen eller tidligvakt var opp til meg og evt. forelesninger) + omtrentlig hver lørdag. I tillegg til noen nattevakter hit og dit når det passet.

Så jeg jobbet ikke allverdens, men nok til å leve toppers som student.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Merk at når jeg da snakker om "at jeg får den og den dagen fri", så er det vakter jeg har blitt satt opp på som ikke passer. Eller evt. ekstravakter de trenger hjelp til å dekke.

Jeg jobbet vel generelt .. 1 dag i uken (sen eller tidligvakt var opp til meg og evt. forelesninger) + omtrentlig hver lørdag. I tillegg til noen nattevakter hit og dit når det passet.

Så jeg jobbet ikke allverdens, men nok til å leve toppers som student.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke alle jobber som åpner for den type fleksibilitet. På mange arbeidsplasser må man jobbe når man er satt opp, eller finne noen å bytte med, og finner man ingen å bytte med, så må man jobbe. Jobber man f.eks. på et sykehjem så nytter det ikke å "ta det i morgen". Veldig mange later til å mene det er helt uproblematisk å jobbe ved siden av studiene, men de har sannsynligvis vært svært heldige med arbeidsplassen sin eller ikke studert og/eller jobbet i det hele tatt.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av luni Vis innlegg
Det er dessverre ikke alle jobber som åpner for den type fleksibilitet. På mange arbeidsplasser må man jobbe når man er satt opp, eller finne noen å bytte med, og finner man ingen å bytte med, så må man jobbe. Jobber man f.eks. på et sykehjem så nytter det ikke å "ta det i morgen". Veldig mange later til å mene det er helt uproblematisk å jobbe ved siden av studiene, men de har sannsynligvis vært svært heldige med arbeidsplassen sin eller ikke studert og/eller jobbet i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
For å ta et eksempel er ca alle deltidsjobber i butikk 15/16-stengetid, en hverdag i uka og annenhver lørdag etc. Så lenge man får hverdagsjobbingen på en dag det ikke kræsjer med forelesning, klarer man å ordne det.
Sitat av luni Vis innlegg
Det er dessverre ikke alle jobber som åpner for den type fleksibilitet. På mange arbeidsplasser må man jobbe når man er satt opp, eller finne noen å bytte med, og finner man ingen å bytte med, så må man jobbe. Jobber man f.eks. på et sykehjem så nytter det ikke å "ta det i morgen". Veldig mange later til å mene det er helt uproblematisk å jobbe ved siden av studiene, men de har sannsynligvis vært svært heldige med arbeidsplassen sin eller ikke studert og/eller jobbet i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Så klart kommer det an på arbeidsplassen. Når det er sagt, så var jeg avhengig av at vakter ble dekket inn. Vi var 2 faste ansatte, 3 studenter og kunne under krise kalle inn fra andre avdelinger. Dette er forøvrig vekterjobb.

Jeg er også klar over at jeg har vært heldig med arbeidsgivere, at de har vært såpass forståelsesfulle for studiene. Men, dersom arbeidsgiveren er klar for å ha deg, så vil han gjøre sitt beste for at du klarer å kombinere både studier og jobb. Flere har i tillegg vært der selv, slik at de vil kjenne seg igjen.
True phreak.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Kan du forklare da hvordan du får dette til?
Jeg skulle gjerne jobbet 50+timer i uken om jeg visste jeg fortsatt kunne holdt meg på gode karakterer.
Så gjerne forklar hvordan du får dette til? Ikke for å pirke, men kanskje man kan lære noe nytt.
Vis hele sitatet...
Skrivefeil: Jeg mente 50 timers arbeid i måneden, ikke uken Men det betyr en ekstrainntekt på ~7000kr pr. mnd, og det er ganske betydelig.

Poenget mitt er at de som klager over at de ikke har tid til å jobbe i det hele tatt bruker tiden sin feil.
Sist endret av Orph; 12. mai 2012 kl. 11:58.
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Det jeg gjorde var å bo hjemme ett år, for å spare opp litt EK. Burde ikke være noe stort problem å få en jobb med 140 kr/t (inkl ferielønn) som ufaglært.

Altså, tror jeg har kommet ut litt mer grinete enn intensjonen i denne tråden. Mener ikke at situasjonen som er nå er optimal, men at den heller ikke er grusom. Man har bevist at en av de klareste indikasjonene på høy levestandard er høyt utdanningsnivå, og deretter at det burde være lagt opp til det. Noe det er i dag (kun til en hvis grad - vil noen si).

Selv synes jeg nivået er greit nå, selv om de gjerne kunne justert det opp årlig i henhold til KPI, som i normale lønnsforhandlinger, for å holde realverdien på samme nivået. Selv om man tar utdanning trenger man ikke å bli mata med sølvskje av staten, satt veldig på spissen.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke alle som har mulighet til det. Skulle jeg jobbet mer enn 50% måtte jeg flyttet hjemmfra for å få så mye jobb, dermed umuligjør det sparing av 100k på et år med den lønnen.

Det er en prinsippsak, vi er 100% studenter og det betyr strengt talt at 20 - 40% jobb ved siden av ikke skulle være nødvendig.

Hvor mange voksne rundt omkring jobber 100% fra 9 - 4, og i tillegg til det tar helgeskift på den lokale puben og kveldsvakta en dag eller to i uka på en bensinstasjon?

De 1500 - 2000 ekstra det er snakk om at vi burde få i mnd'n hadde vært all verdens hjelp.

Og ang det med butikkjobb, jeg har forelesninger/skole fra 08.30 til 14.30 hver dag, da blir det litt vanskelig å jobbe på dagtid.
Sist endret av OnklD; 12. mai 2012 kl. 15:04.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Nå er det ikke alle som har mulighet til det. Skulle jeg jobbet mer enn 50% måtte jeg flyttet hjemmfra for å få så mye jobb, dermed umuligjør det sparing av 100k på et år med den lønnen.

Det er en prinsippsak, vi er 100% studenter og det betyr strengt talt at 20 - 40% jobb ved siden av ikke skulle være nødvendig.

Hvor mange voksne rundt omkring jobber 100% fra 9 - 4, og i tillegg til det tar helgeskift på den lokale puben og kveldsvakta en dag eller to i uka på en bensinstasjon?

De 1500 - 2000 ekstra det er snakk om at vi burde få i mnd'n hadde vært all verdens hjelp.

Og ang det med butikkjobb, jeg har forelesninger/skole fra 08.30 til 14.30 hver dag, da blir det litt vanskelig å jobbe på dagtid.
Vis hele sitatet...
Jeg har også skole fra 0830 til 1430 ca. Setter meg på bussen etter det, og rekker til og med en koff kaffe før jeg skal begynne å jopbbe.

Jeg kjenner hvertfall utrolig mange voksne som jobber mer utover det standard 9-4 oppsettet. Er ikke ekstremt uvanelig å jobbe mer enn 8 timer hver dag for å si det slik da.

Har du så stort behov for de 1 500 - 2 000 ekstra, holder det å jobbe 1,5 lørdag i måneden ca. Hvis man ikke klarer å presse inn det, er ikke behovet etter pengene stort nok. Da hadde man snakker om 3 timer i uka i snitt, noe som tilsvarer rundt 8% stilling. En del unna de 20-40% du nevner..
Sist endret av Screwdriver; 12. mai 2012 kl. 15:30.