Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 22298
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Spesielt stilt til dere som er ifra Oslo eller kjenner Oslo;

A#Hvordan ser dere på østkanten?

B#Hva slags nordmenn bor der? mtp yrke, udanning, mennesketyper etc

C#Hvorfor viker alle jeg kjenner som studerer i Oslo langt ifra østkanten, men snakker varmt og kjempefint om integrering og innvandring ellers?? --- dét fra sånne "vanlige studenter som stemmer SV/venstreside og greier". *Hykleri kremt kremt*??

D#Fine strøk på østkant vs vestkanten ~ er de sammenlignbare? og unngår nordmenn og innnvandrere hverandre der?

E#Jeg leser og hører om innflyttende nordmenn som maksimalt prøver å styre unna østkanten - "ungene bør jo ikke vokse opp sammen med etniske" , - går det mot en fullstendig segregert by?

[CENTER][/CENTER]
Bor selv på Østkanten (Nordstrand) Rundt her bor alle salgsfolk. alt fra Kjendiser til utlendinger. Vil si at strøkene her enkelt kan slå ut mange steder på vestkanten ja
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av jorgen2k Vis innlegg
Bor selv på Østkanten (Nordstrand) Rundt her bor alle salgsfolk. alt fra Kjendiser til utlendinger. Vil si at strøkene her enkelt kan slå ut mange steder på vestkanten ja
Vis hele sitatet...
Nordstrand er unntaket.

Østkanten er ganske skitten føler jeg, høy burka og narko-faktor. Prøver å være der så lite som mulig, er glad i tingene mine.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nordstrand er unntaket.

Østkanten er ganske skitten føler jeg, høy burka og narko-faktor. Prøver å være der så lite som mulig, er glad i tingene mine.
Vis hele sitatet...
Fordomsfull...

Uansett er østkanten helt greit. Det finnes positive og negative sider akkuratt som det gjør på vestkanten. På samme måte som det finnes burkabander på Østkanten så finnes hovne sossebander på vestkanten. Det er ikke slik at hvis man flytter til østkanten så må man holde seg inne for å unngå bråk. Det finnes skitne steder på østkanten, men jeg kan nesten garantere at hvis du befinner deg på disse stedene vil du fort merke at du ikke akkuratt blir spist opp levende.

Man trenger ikke akkuratt å anstrenge seg for å holde seg unna bråk. Og perperperperper. Nordstrand er ikke det eneste untaket med mindre man trenger 40 millioners villaer med utsikt over hele Oslo.
Sist endret av Prompdompap; 8. mai 2012 kl. 14:38.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sossebander; jeg skjønner omtrent hva det er, men fint om noen kunne utdype litt. Er dette typen gutter i 16-22åra som liker å være "tøffe" og kødde med folk de ser på vestkanten? Mange slike hovne bander på vest?

Som prompdompap sier, kommer ofte følelsen av å være i zombieland når en hvit nordmann(kvinnelige kjønn spes) plasseres midt i dype øst?

meninger?
Sist endret av aeon_illuminate; 8. mai 2012 kl. 14:40.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Sossebander; jeg skjønner omtrent hva det er, men fint om noen kunne utdype litt. Er dette typen gutter i 16-22åra som liker å være "tøffe" og kødde med folk de ser på vestkanten? Mange slike hovne bander på vest?

Som prompdompap sier, kommer ofte følelsen av å være i zombieland når en hvit nordmann(kvinnelige kjønn spes) plasseres midt i dype øst?

meninger?
Vis hele sitatet...
Har vært på "Østakanten" en del, og vil ikke si at det er noe "zombieland" selvfølgelig finner du noen utlendinger, men der er som oftest greit... men nå har ikke jeg noen erfaringer fra "dype øst" eller noe fra nattestid.
____________________
Bodde på østkanten tidligere. Mine foreldre valgte å flytte da jeg begynte å nærme meg skolealder, fordi de mente at det ville være bedre å vokse opp i litt roligere omgivelser. Dette var allerede for 15 år siden. Jeg husker ikke stort mye, men en del. Nabolaget var for så vidt greit nok det, var selvfølgelig en del utlendinger også på den tiden, men de gjorde ikke stort ut av seg. Klart det var jo ofte høye lyder og bråk til tider, men ikke på langt nær slik det er nå. Jeg hadde en fin oppvekst der. Gikk i en barnepark som var rett ved blokken og fikk mange gode venner. Når jeg ser på bildet vi tok i barneparken, så er det en tankevekker at det kun var 6 stykker av utenlandsk opprinnelse i barneparken. 3 av disse var asiatiske.

Jeg har alltid tenkt på hvordan oppveksten hadde vært hvis jeg hadde bodd i dette nabolaget hele livet. For ikke mange månedene siden, så dro jeg tilbake til nabolaget for å se på gamle minner. Barneparken fantes ikke lenger, de var nå omgjort til boliger. De gamle telefonboksene som sto oppført var revet ned, tagging over store deler, og nordmenn så jeg ikke snurten til.

Nå er dette kun mine refleksjoner, men at et slikt nabolag har forandret seg drastisk i løpet av 15 år kan skyldes en rekke faktorer, men det er fortsatt en tankevekker.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Sossebander; jeg skjønner omtrent hva det er, men fint om noen kunne utdype litt. Er dette typen gutter i 16-22åra som liker å være "tøffe" og kødde med folk de ser på vestkanten?

Som prompdompap sier, kommer ofte følelsen av å være i zombieland når en hvit nordmann(kvinnelige kjønn spes) plasseres midt i dype øst?
Vis hele sitatet...
Sossebander er etter min definisjon de solariumsbrune gruppene man finner med sleik, fisefine stemmer og hvor penger er den viktigste verdien hvor man blir sett ned på hvis man ikke har en pappa som tjener over 20 mill i året.

Skjønte egentlig ikke om det var ment som et slags spm det siste her.

MEN det er ikke farlig å befinne seg midt i dype øst.

Og et lite stikk mot integreringen så er det så å si alltid innvandrerne det er størst problemer med uten å plassere alle innvandrere i samme bås.
Sist endret av Prompdompap; 8. mai 2012 kl. 14:48. Grunn: Derfor
Jeg husker for et par år siden når jeg tok med meg en jente jeg kjenner på nachspiel med mine nærmeste kompiser. Etter at vi hadde vært det i ca en time hvisket hun til meg "det er jo nesten bare utlendinger her".

Det var dagen det gikk opp for meg at flerparten av mine nærmeste venner har innvandrerbakgrunn. Jeg hadde faktisk aldri tenkt over det.
Sist endret av fetter; 8. mai 2012 kl. 14:49.
Østkanten har mye innvandring, men det varierer tydeligvis hvor på østkanten du er.
Jeg synes det er forholdsvis stor forskjell på f-eks. Bjørndalen og Furuset og Stovner, men under ett, er det snakk om stor innvandrerbefolkning og en etterhvert forholdsvis eldre generasjon av hvite (yngre etniske Nordmenn tenderer til å flytte vekk)..

Kan ikke si at jeg har opplevd spesielt mye negativt, verst i hele byen er Grønnland og indre deler av Oslo-øst (Grønland, Tøyen, Grüneløkka etc), lengre ut virker det som at folk, uansett etnisitet, ønsker å ha det fint og trygt rundt seg, så det er egentlig ganske greit.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Sossebander er etter min definisjon de solariumsbrune gruppene man finner med sleik, fisefine stemmer og hvor penger er den viktigste verdien hvor man blir sett ned på hvis man ikke har en pappa som tjener over 20 mill i året.
Vis hele sitatet...
Og du kaller meg fordomsfull.
Ah, du er grov as, Per!!! Østkanten er jo best Haha. Jeg er fra der hvor handlingen til filmen Lasse & Geir er fra. Jeg bodde i samme gate som hovedpersonen bør i. Har også noe samme type far, så filmen er helt meg Filmen er vel fra 1976. Det interessante er at alt er helt likt idag! Ingen utvikling. Det er ingen nye flotte hus, samme butikker. I gata har folk fra den tiden flyttet ut, og innvandrere flyttet inn. Slik har det pågått jevnt og trutt helt frem til idag, og nå vil jeg anslå at andelen i alderen 0-40, så er 90% innvandrere. Vet ikke om noen under 20 som er etnisk norsk. Dette har negative sider, da det lukter intenst krydder i oppgangene (av og til godt vel og merke), bråk (krangling, ofte mye vold og skrik) og søppel over alt. Dette har selvfølgelig ikke noe med etnisitet å gjøre, men sosioøkonomisk status. Det er også positive sider, som et enormt samhold og kameratskap. Alle kjenner alle, og vi passer på hverandre. Det er ikke noe særlig å være inne i disse blokkene, så barna er ute hele tiden, og leker sammen på tvers av nasjonalitet. De eldre passer på de yngre, lærer dem ting, og virker som forbilder (de viser seg utelukkende fra sin positive side med barna). Jeg elsker samholdet, og jeg gleder meg til å komme tilbake og leke med barna når jeg kommer hjem i sommerferien. Tenkte bare å gi en liten skildring fra der jeg er fra.

Østkanten er svært oppdelt. Vi har de norske familiene som er godt utdannet, men ikke særlig forfengelig av seg, kjernefamilier, disse bor i rekkehus i koselige strøk. Det finnes masse koselige strøk på østkanten! I blokkene finner vi masse forskjellig, blant annet sosialklienter, white trash og innvandrere. Til sist har man nordstrand, men kun en liten kjerne består av topp sosioøkonomisk status, i alt fra terrasseleiligheter, rekkehus og villaer. Søndre Nordstrand er igjen "ghetto". Langs sjøen ved Mosseveien har man jo enormt fin utsikt mot havet, nær stranden og sentralt forhold til sentrum. Mange av husene og strøkene på Nordstrand danker nok ut en del på vestkanten, men ikke feks Holmenkollåsen tror jeg.

Pga fordommer og til en viss grad styrer man unna østkanten. Kriminalitet er overrepresentert, og det er mindre trygt. Hmmm. Vil nok si at miljøet i sentrum er mye, mye verre, og aldri følt meg utrygg mot slutten av linje 3. Linje 5 mot Vestli holder jeg meg langt unna, og der er jeg blitt forsøkt ranet to ganger. Av de ti gangene jeg har vært der. Samme med Furuset. Det er nok stor sannsynlighet for at mine meninger stammer fra fordommer, da jeg ikke er like godt kjent der.

Jeg bor med en fra Røa nå, og vil nok helst at mine barn vokser opp på østkanten. Samtidig vil jeg bo i et fint strøk og bra hus, så drømmen er Nordstrand. Jeg setter umåtelig pris på oppveksten min på østkanten, som jeg ser på som en fin erfaring, ikke minst nær man skal ut i den virkelige verden. Tror nok det er litt røffere der. Nå skal det sies at jeg var innblandet i en del vinningskriminalitet samme i likhet med mine 10-20 andre kompiser, men jeg har da blitt et anstendig menneske uansett. Prøvde også hasj veldig tidlig, som det var enkelt å få tak i på ungdomsskolen. Dette er ikke noe jeg ser på som positivt, men er vel individuelt, og ikke sagt at man kan unngå slikt ved å vokse opp på vestkanten.

Idag er mine beste venner fra alle deler av verden, min egen personlighet er preget av det (rikere?), og jeg har kanskje et litt mer nyansert syn på innvandrere enn en fra vestkanten.

Til sist vil jeg legge til at et av våre beste artikler på norsk Wikipedia er nettopp den om øst- og vestkanten, anbefalt lesning.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Og du kaller meg fordomsfull.
Vis hele sitatet...
Mhm.

Det gjør jeg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Er nordmenn fra vest kjøligere mot innvandrere enn nordmenn fra/i øst? Og hva slags innvandrere bor på vest egentlig?
Menn på Sagene dør gjennomsnittlig 12 år tidligere enn menn fra Vestre Aker.
http://www.bt.no/nyheter/innenriks/f...l#.T6kZg-uO2eI
Bodde en tid på Anker studentbolig (som ligger på grensen til Grünerløkka) og har etter jeg flyttet derfra spøkefullt omtalt det som å bo på et asylmottak. Der var folk fra alle etnisiteter stuet sammen i et stort kollektiv der kulturkræsj og brannalarm var hverdagslig. Det var ofte store slagsmål og bråk i bakgården, og majoriteten av de som bodde i første etasje foretrakk å krabbe ut og inn av vinduene istedetfor å bruke døra.

Nå er jeg en ganske stor og sterk kar, så jeg følte meg aldri utrygg og så heller bare på de "episodene" jeg opplevde der som komisk. Men for andre så vil nok kanskje et år på Anker være litt ubehagelig. Min favoritt episode var når jeg kom hjem fra skolen en gråværsdag i mai og 15 afrikanere i fargerike klær hadde flyttet kullgrillene inn i gangen til en av boligene for å fortsette grillfesten der, da det hadde begynt å regne ute.

Nå har jeg flyttet til Sagene (som vel ligger i østkant grenseland) og opplever området som stille og rolig. Har også inntrykk av at majoriteten som bor her er etnisk norske.
Sist endret av Bishop; 8. mai 2012 kl. 15:13.
Jeg er ikke innfødt her, men jeg bor på Grorud, og tar linje 5 hver dag. Ser egentlig aldri noen problemer her.
Nå skal det sies at jeg ikke er mye ute sent på kvelden, men det hender jo.

En kjapp runde med spørsmålene (kun personlige inntrykk, ingen statistikk til å bakke opp med
A#Hvordan ser dere på østkanten?

Arbeiderklassens nabolag.

B#Hva slags nordmenn bor der? mtp yrke, udanning, mennesketyper etc

Alle slags typer, men det er nok litt overvekt av gamlinger som har bodd her hele livet og unge som liker leie/boligprisene. Mye butikkpersonal og ufaglærte arbeidere.
Det er jo heller ikke til å stikke under en stol at det er mange narkiser/alkoholikere her, men det er stort sett snakk om den harmløse, litt nedslitte typen.

C#Hvorfor viker alle jeg kjenner som studerer i Oslo langt ifra østkanten, men snakker varmt og kjempefint om integrering og innvandring ellers?? --- dét fra sånne "vanlige studenter som stemmer SV/venstreside og greier". *Hykleri kremt kremt*??

Typisk politisk korrekthet.

D#Fine strøk på østkant vs vestkanten ~ er de sammenlignbare? og unngår nordmenn og innnvandrere hverandre der?

Ser ikke at noen unngår hverandre.

E#Jeg leser og hører om innflyttende nordmenn som maksimalt prøver å styre unna østkanten - "ungene bør jo ikke vokse opp sammen med etniske" , - går det mot en fullstendig segregert by?

Kanskje, men jeg tror at kulturelle og etniske forskjeller blir mer og mer hvisket ut ettersom nye generasjoner vokser opp.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Spesielt stilt til dere som er ifra Oslo eller kjenner Oslo;

A#Hvordan ser dere på østkanten?


[CENTER][/CENTER]
Vis hele sitatet...
En del østkantbeboere er veldig glade i å slå ned folk uten grunn.
Nå sto det jo faktisk i avisa denne uka at det er langt større andel innvandrere på øst enn på vest, hvor Søndre Nordstrand har rekorden med 49,2% innvandrere - og regnes å være over 50% i sommer.

En ting jeg har lagt merke til blant mine venner i Oslo er at på østkanten er alkohol mye mer utbredt, mens narkotika(hovedsaklig cannabis) er rus "of choice" på vest.

Min personlige erfaringer med integrering er at innvandrere fra vestkanten er mye bedre integrert enn de fra øst. - Også større prosentandel av de fra vest er integrert.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
C#Hvorfor viker alle jeg kjenner som studerer i Oslo langt ifra østkanten, men snakker varmt og kjempefint om integrering og innvandring ellers?? --- dét fra sånne "vanlige studenter som stemmer SV/venstreside og greier". *Hykleri kremt kremt*??
Vis hele sitatet...
Da kan man jo spørre seg hva studenter skal på østkanten å gjøre. De som er opptatt av å bo billig søker seg til Kringsjå og Sogn, og andre er nok som meg og foretrekker å bo sentralt i forhold til universitet og sentrum. Jeg vil ikke være totalt avhengig av kollektivtransport, og da blir det uaktuelt å bosette seg særlig lenger øst enn Vålerenga. Det har ingenting å gjøre med folk å gjøre. (Vet knapt navnet på nærmeste nabo her.)

Hadde jeg hatt eller vært barn hadde en blokk på Furuset vært ypperlig. Der har man massevis av lekekamerater, fotballbaner og lekeplasser. Som ung/student er ikke puben på bydelssenteret noe særlig til trekkplaster.

Skal jeg kjøpe kan det dog hende boligprisene veier tyngre enn gåavstand til byen. Ser en del bekjente har havnet østover for i sin første leilighet.
Vestkantinnvandrere er da også generelt fra en høyere "klasse" enn "hvermannsen-pakistaner" på østkanten.
Vestkantinnvandrere ser antakelig på (rike) Nordmenn som de som tilhører deres "klasse".
Det er også enklere å integrere seg skikkelig dersom det hovedsakelig bor Nordmenn i området.
A#Hvordan ser dere på østkanten?
Vis hele sitatet...
Avhengig av hvor du er hen, det, og hvor komfortabel du er med utlendinger. Jeg bodde et år på Tøyen før jeg flytta til Vålerenga. Opplevde aldri noe kjipt på Tøyen, mens på Vålerenga har vi hatt 1 episode hvor fyren i første etasje av blokka fikk innbrudd av noen med-narkodealere. Østkanten er flott, synes jeg, koselig mange steder og veldig folkelig.

B#Hva slags nordmenn bor der? mtp yrke, udanning, mennesketyper etc
Vis hele sitatet...
Mye forskjellig. Der jeg bodde på Tøyen var det kanskje 50/50 med etniske og ikke-etniske nordmenn. På Vålerenga er det i mitt borettslag veldig få utlendinger, noe jeg synes er synd.

C#Hvorfor viker alle jeg kjenner som studerer i Oslo langt ifra østkanten, men snakker varmt og kjempefint om integrering og innvandring ellers?? --- dét fra sånne "vanlige studenter som stemmer SV/venstreside og greier". *Hykleri kremt kremt*??
Vis hele sitatet...
Det handler som regel om uvitenhet og forutinntatthet. Østkanten er ingen krigssone slik mange tror.

D#Fine strøk på østkant vs vestkanten ~ er de sammenlignbare? og unngår nordmenn og innnvandrere hverandre der?
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er at de fine strøka på østkanten er koselige og fine, mens de samme strøka på vestkantene er fine, men veldig "reserverte".

E#Jeg leser og hører om innflyttende nordmenn som maksimalt prøver å styre unna østkanten - "ungene bør jo ikke vokse opp sammen med etniske" , - går det mot en fullstendig segregert by?
Vis hele sitatet...
Bare det å bruke uttrykket "etniske" om andre er helt bak mål i mine øyne. Som om etnisk norsk er det "ordentlige" og alt annet er avvik av dette...
Sist endret av elodin; 8. mai 2012 kl. 18:25. Grunn: dobbelpost
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av satanpåski Vis innlegg
En del østkantbeboere er veldig glade i å slå ned folk uten grunn.
Vis hele sitatet...
Lurer litt på hva din definisjoen på "en del" er. Jeg har bodd på østkanten i 20 år, og har aldri blitt slått ned, ei heller sett noen bli det. Bortsett fra på barneskolen. (typ slosskamper mellom 5. klassinger)

Forøvrig ser jeg at mange har andre oppfattninger av vest/øst-skille en meg. Min mening er at dersom man på død og liv skal dele opp byen nytter det ikke med bare to deler. Jeg synes sentrum bør være en egen del.(kan godt vere jeg har feil oppfattning.)
Sist endret av NAPse; 8. mai 2012 kl. 17:08.
Her er mine anekdotiske bevis som egentlig ikke betyr en skitt, siden de er anekdotiske.

Bor på Haugenstua, rett ved Grorud (typ 5 min unna å gå til togstasjonen). Denne tikkende "ghetto-bomben" kan jeg ikke si å ha lagt merke til. Virker som det er en del alkiser ute og går, men det er ikke noe nytt for min del.

Sånn med tanke på bråk og føle seg utrygg og shit. Jeg rusla tydelig berusa hjem fra Grorud T-banestasjon en fredagskveld og bort til blokka mi (hadde jeg vært edru, så ville turen tatt ca 45 min). Var ikke en sjel ute.

Har egentlig aldri hatt noen problemer uansett hvor i Oslo jeg har vært, eller når... Var han ene mørke som lurte på om jeg ville kjøpe hasj da. Jeg ønsket ikke å kjøpe hasj, så han lurte på om han kunne låne lighteren min, så vi endte opp med å slå ihjel noen minutter mens jeg venta på toget.

Og så var det han andre somalieren (vet han var det, for han sa han var det til meg) som begynte å prate til meg på Oslo S, hyggelig fyr han. Tilbød røyk gjorde han og.

Så for å oppsumere, lite problemer i Oslo. Stortrives her og hadde nok fortsatt og bo her om jeg ikke planlegger å flytte til utlandet pga. skole og jobb.

Og sånn til slutt, stemmer Venstre fordi... vel Venstre
Østkanten ruler. Lambertseter, Nordstrand, Bøler, skullerud, manglerud, Holmlia,ljan! Alle koselige steder! Alle drabanter øst unntatt groruddallen er jo fett!
Østkanten og stortrives. Folka er ikke like klyse som på vestkanten
Angående vold har jeg ikke opplevd så mye bortsett fra å bli slått nesten bevisstløst av en gjeng pakistanere på en uteklubb helt random, fra den dagen har jeg begynt å være skeptisk til alt og alle.

Bodd her i 11 år nå og det eneste som irriterer er at visse folkeslag er rett og slett for dumme til å integrere seg, nesten litt som samene i finnmark men i mye verre del.

Er innvandrer selv fra serbia og har bare norske venner. I vennekretsen min er jeg eneste utlendingen. Jeg er litt sær når det kommer ann til andre innvandrerene som ikke kan integrere seg og på dø å liv skal absolutt gjøre alt surt for alle "oss" andre jeg hater dem like mye som dere gjør og ønsker dem ut av landet ironisk nok.
Jeg er fra Stovner, og jeg ser mange negative kommentarer i forhold til groruddalen og linje 5.

Det er mulig noen har opplevd noe vondt/truende her, men groruddalen er for all del et herlig sted å bo, spesielt om du skal bo i Oslo og ikke er keen på å bo i byen.

Det er klart det er mange mennesker av utenlandsk opprinnelse men hva har nå det å si? Dessuten er det ikke slik at man blir slått ned med en gang man går av banen på Stovner. Jeg synes det heller er forholdsvis rolig her, spesielt om kveldene og i helgene.
Har en kompis som bor i grorudalen (flyttet hjemmefra) og jeg har inntrykk av at han trives godt der, bortsett fra at det nok kunne være litt mer sentralt. Etter å ha vært der selv virker det som at nordmenn flest viker langt unna, uten at jeg forstår hvorfor. For et mangfold!
Sitat av Bishop Vis innlegg
Bodde en tid på Anker studentbolig (som ligger på grensen til Grünerløkka) og har etter jeg flyttet derfra spøkefullt omtalt det som å bo på et asylmottak. Der var folk fra alle etnisiteter stuet sammen i et stort kollektiv der kulturkræsj og brannalarm var hverdagslig. Det var ofte store slagsmål og bråk i bakgården, og majoriteten av de som bodde i første etasje foretrakk å krabbe ut og inn av vinduene istedetfor å bruke døra.



.
Vis hele sitatet...
Haha. Jeg bodde en stund på anker i første etasje, hus 10. Jeg var en av de som krøp inn og ut av vinduet. Nøkkelen var fucka og funka ikke 3/4 av gangene. Hat flyttet derifra nå. Var alt for mye støy der, dessuten var leiligheten utrulig stygg. Kom også marihuanan lukt ut av ventilasjonen ganske ofte. Hadde også to innbruddsforsøk der. Den ene gangen var mens jeg sov. Våknet av at noen sto inne på soverommet mitt.

Nå bor jeg på Grünerløkka. Liker meg veldig godt der. Utrolig avslappet sted. Lite bråk og virker som det går mest i øl og marihuana. Virker som det er mest norske folk som bor der. Har aldri opplevd noe ubehagelig på Grünerløkka, uansett tid på døgnet.

Btw, noen som har vært på 7/11 nederst i Carl Johan i 4 tiden på natta? oh my gaad..
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Og du kaller meg fordomsfull.
Vis hele sitatet...
Du var jo det, og han ikke. At en sossebande består av solariumsbrune gutter med masse penger stemmer jo, men han sier jo ingen ting om at alle som er solariumsbrune og har penger er sossegutter. Du derimot prøver å få fram at narko, burka og tyveri henger sammen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Srbija Vis innlegg
Østkanten og stortrives. Folka er ikke like klyse som på vestkanten
Angående vold har jeg ikke opplevd så mye bortsett fra å bli slått nesten bevisstløst av en gjeng pakistanere på en uteklubb helt random, fra den dagen har jeg begynt å være skeptisk til alt og alle.
Vis hele sitatet...
Så det stemmer omtrent det "alle" sier ved vestkantfolk, at det er mer klysete enn det jevne osloborger?

Pakistanere er vel godt integrert, er de ikke?-er jo overalt i styre og stell, tom på Stortinget. Muligenes for dem at det nesten er to ulike tendenser; enten integreres de svært godt eller ikke i det hele tatt!?
Sitat av jegermeg Vis innlegg

Btw, noen som har vært på 7/11 nederst i Carl Johan i 4 tiden på natta? oh my gaad..
Vis hele sitatet...
Nederste delen av karl johan er jo det nye "plata-området" hvor alle junkies og dealere holder til.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av tgod Vis innlegg
Du var jo det, og han ikke. At en sossebande består av solariumsbrune gutter med masse penger stemmer jo, men han sier jo ingen ting om at alle som er solariumsbrune og har penger er sossegutter. Du derimot prøver å få fram at narko, burka og tyveri henger sammen.
Vis hele sitatet...
Nei?
Jeg sa bare at det var for mye av det der, og hvis du faktisk leser denne tråden så sier mange nesten det samme.. Da de bodde på østkanten vitnet de innbrudd og generell idiotisk virksomhet.
Jeg sier ikke at alle er sånn, men at det skjer i det heletatt er en god nok grunn for meg å ikke være der mer enn jeg må, jeg vil ikke utsette meg for det. Jeg har vanket i Oslo(sentrum og litt vest) i 6-7 år nå og har aldri opplevd et ran.
Sitat av Oddish Vis innlegg
Menn på Sagene dør gjennomsnittlig 12 år tidligere enn menn fra Vestre Aker.
http://www.bt.no/nyheter/innenriks/f...l#.T6kZg-uO2eI
Vis hele sitatet...
Bydel M K
Gamle Oslo 72,5 77,4
Grünerløkka 73,3 78,9
Sagene 68,4 77,8
Bjerke 76,9 81,6
Grorud 74,9 79,3
Stovner 75,2 80,5
Alna 75,7 79,8
Østensjø 75,8 80,6
Søndre Nordstrand 77,9 81,3

Å plukke ut akkurat Sagene, som ikke er ordentlig Østkant en gang i denne sammenhengen, blir for dumt. Spesielt når det er så tydelig noe annet som spiller inn på statistikken der (den stikker seg veldig ut med lav forventet levealder).


Hvis jeg skulle flyttet tilbake igjen til Oslo (flyttet akkurat derfra etter 4 år med skole + litt pendling til jobb) så hadde jeg nok valgt en leilighet nærmere sentrum. Ikke sentrum-sentrum (Oslo S, Karl Johan...) men f.eks Homannsbyen hvor jeg bodde selv. Hvis jeg derimot skulle etablert meg med familie ville jeg ikke vurdert østkanten. Det er feil vei i forhold til spennende arbeidsplasser (som jeg mener stort sett strekker seg fra noe i sentrum og inn til Asker) OG fordi jeg generelt føler meg utilpass rundt mange østkant-sentrum, som igjen hadde tvunget meg lengre avgårde for dagligdagse gjøremål. Ikke vil jeg ha barn som vokser opp med å henge på t-banestasjon og kjøpesenter som fritidssyssel. Mulig ikke det er det alle driver med på østkanten, men det er hvertfall ikke mangel på det.
A#Hvordan ser dere på østkanten?
S: Ser på østkanten som stedet jeg har vokst opp, har ingen problemer med østkanten, har bodd der i 19år og faktisk aldri hatt noe problemer med å bo der.

B#Hva slags nordmenn bor der? mtp yrke, udanning, mennesketyper etc
S: Alle typer nordmenn bor der, de fleste er vel og merke "middelklasse" men det bor rike folk der også. De fleste av dem er hyggelige, men det er jo som alle andre steder noen som også er noen rævhøl.

C#Hvorfor viker alle jeg kjenner som studerer i Oslo langt ifra østkanten, men snakker varmt og kjempefint om integrering og innvandring ellers?? --- dét fra sånne "vanlige studenter som stemmer SV/venstreside og greier". *Hykleri kremt kremt*??
S: Fordi generelt over er det veldig mye mer innvandrere på østkanten av Oslo enn det er f.eks på vestkanten av Oslo. Og fordi folk generelt er noen hyklere.

D#Fine strøk på østkant vs vestkanten ~ er de sammenlignbare? og unngår nordmenn og innnvandrere hverandre der?
S: Det er nok relativt finere på vestkanten enn det er på østkanten fordi de med penger og makt i dette landet bor på vestkanten. Det er også grunnen til at det ikke ble noe asyl på vestkanten, fordi de som bor der ikke ville ha det.
Derimot de som bor i f.eks groruddalen må bare ta imot det som kommer, nå var det vel også snakk om at de skulle dytte inn en haug nye innvandrere der også iløpet av en periode på 20år. Hjelper nok lite for de på østkanten av Oslo å si nei...

E#Jeg leser og hører om innflyttende nordmenn som maksimalt prøver å styre unna østkanten - "ungene bør jo ikke vokse opp sammen med etniske" , - går det mot en fullstendig segregert by?
S: Det er nok som med mange andre ting at folk hører rykter og holder seg unna, jeg har som nevnt bodd på østkanten i 19år og jeg har aldri hatt noe lyst til å flytte derfra.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nei?
Jeg har vanket i Oslo(sentrum og litt vest) i 6-7 år nå og har aldri opplevd et ran.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg vanket i Oslo øst i 13 år og jeg har aldri opplevd ran. Selv om jeg vet at det skjer så er det ikke så omfattende at de peronene jeg kjenner går rundt og er engstelige for det.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nei?
Jeg sa bare at det var for mye av det der, og hvis du faktisk leser denne tråden så sier mange nesten det samme.. Da de bodde på østkanten vitnet de innbrudd og generell idiotisk virksomhet.
Jeg sier ikke at alle er sånn, men at det skjer i det heletatt er en god nok grunn for meg å ikke være der mer enn jeg må, jeg vil ikke utsette meg for det. Jeg har vanket i Oslo(sentrum og litt vest) i 6-7 år nå og har aldri opplevd et ran.
Vis hele sitatet...
Herregud, du begrenser deg til å være i deler av Oslo fordi du er redd for å bli ranet. Høres trist ut
Store deler av østkanten er for meg det ultimate eksempelet på de rød-grønne sin totalt mislykkede integrering.. Etniske nordmenn har flyttet ut, mange av innvandrerne som bor der blir dermed ikke integrert i det norske samfunnet og det dannes ghetto-liknende samfunn med lav utdanning, sinne mot samfunnet, vold, kriminalitet, kvinneundertrykkelse ol. Jeg er redd for at hvis utviklingen får fortsette blir det like ille som i Malmø: http://www.youtube.com/watch?v=pHrmSTRmjyw
Sitat av UENorge Vis innlegg
Store deler av østkanten er for meg det ultimate eksempelet på de rød-grønne sin totalt mislykkede integrering.. Etniske nordmenn har flyttet ut, mange av innvandrerne som bor der blir dermed ikke integrert i det norske samfunnet og det dannes ghetto-liknende samfunn med lav utdanning, sinne mot samfunnet, vold, kriminalitet, kvinneundertrykkelse ol. Jeg er redd for at hvis utviklingen får fortsette blir det like ille som i Malmø: http://www.youtube.com/watch?v=pHrmSTRmjyw
Vis hele sitatet...
For det første er jeg uenig. For det andre: hvilke partier er det som styrer Oslo igjen? Hvordan mener du regjeringa har ansvaret for Oslos byplanleggingspolitikk? Mener du regjeringa skal gå inn å bestemme hvor folk skal få lov til å bosette seg?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
For det første er jeg uenig. For det andre: hvilke partier er det som styrer Oslo igjen? Hvordan mener du regjeringa har ansvaret for Oslos byplanleggingspolitikk? Mener du regjeringa skal gå inn å bestemme hvor folk skal få lov til å bosette seg?
Vis hele sitatet...
Regjeringen styrer antallet innvandrere som får oppholdtillatelse i Norge. Etter de har fått opphold velger de fleste å bosette seg i nabolag med mange andre innvandrere, dvs. østkanten i Oslo. Fabian Stang har ingen mulighet til å påvirke antallet innvandrere som får opphold eller hvor de skal bosette seg. Når de rødgrønne har sett hva denne utviklingen fører med seg i årevis uten å foreta seg noe er det de som har skylden.

Her kan du lese hva en innvandrer selv synes om situasjonen (Amal Aden):
"Grønland blir ikke en muslimsk bydel; det kan virke som den allerede er blitt det. En bydel hvor noen ikke bryr seg om integrering, likestilling og ytringsfrihet. De har strenge regler og forventninger for hvordan ungdommen skal kle seg og hvem de er sammen med. Ungdom unngår Grønland fordi de der blir mobbet av noen fra sitt eget miljø. En del skolejenter har hijab i ryggsekken slik at de kan dekke seg til når de er i Grønlands-område. Slik kan vi ikke ha det. Samfunnet må reagere og vi må alle si høyt at dette er uakseptabelt." Les mer her: http://www.aftenposten.no/meninger/d...e#.T6o5xes-ND0
Sist endret av UENorge; 9. mai 2012 kl. 11:36. Grunn: skriveleif
Sitat av UENorge Vis innlegg
Store deler av østkanten er for meg det ultimate eksempelet på de rød-grønne sin totalt mislykkede integrering.. Etniske nordmenn har flyttet ut, mange av innvandrerne som bor der blir dermed ikke integrert i det norske samfunnet og det dannes ghetto-liknende samfunn med lav utdanning, sinne mot samfunnet, vold, kriminalitet, kvinneundertrykkelse ol. Jeg er redd for at hvis utviklingen får fortsette blir det like ille som i Malmø: http://www.youtube.com/watch?v=pHrmSTRmjyw
Vis hele sitatet...

Morsomt at Oslo blir styrt av Høyre da.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Haha. Jeg bodde en stund på anker i første etasje, hus 10. Jeg var en av de som krøp inn og ut av vinduet. Nøkkelen var fucka og funka ikke 3/4 av gangene. Hat flyttet derifra nå. Var alt for mye støy der, dessuten var leiligheten utrulig stygg. Kom også marihuanan lukt ut av ventilasjonen ganske ofte. Hadde også to innbruddsforsøk der. Den ene gangen var mens jeg sov. Våknet av at noen sto inne på soverommet mitt.

Nå bor jeg på Grünerløkka. Liker meg veldig godt der. Utrolig avslappet sted. Lite bråk og virker som det går mest i øl og marihuana. Virker som det er mest norske folk som bor der. Har aldri opplevd noe ubehagelig på Grünerløkka, uansett tid på døgnet.

Btw, noen som har vært på 7/11 nederst i Carl Johan i 4 tiden på natta? oh my gaad..
Vis hele sitatet...
Bestekompisen min bor på Anker studentboliger nå. Heldigvis i 3. eller 4. etasje, da, så innbrudd erl itt vanskeligere å få til

Alltid koselig å besøke ham, blir jo halvskakk bare av å gå gjennom korridorene der!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg bor ikke i Oslo, men i nærheten, og når jeg er i Oslo er det Østkanten. Jeg kunne ikke tenkte meg å oppholde meg på Vestkanten med alle de fisefine sossefolka. Østkanten har et langt bedre mangfold og samhold. Som en person som kommer fra småby med mye samhold, til tross for en veldig blå kommune, er Østkanten stedet å være.

Det er jo klart at det blir mer kriminalitet på Østkanten når alle som ikke er kriminelle forlater stedet. Jo flere som flytter fra Østkanten på grunn av mye kriminalitet, dess tettere blir konsentrasjonen av kriminelle.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Morsomt at Oslo blir styrt av Høyre da.
Vis hele sitatet...
Tror du disse stemmene kommer fra øst- eller vestkanten? Du må også være klar over at det er masse forskjellige meninger på østkanten, blå også.

Men først og fremst må du være klar over at innvandringspolitikk i all hovedsak bestemmes sentralt, og ikke på lokalt nivå.
Sitat av NAPse Vis innlegg
Lurer litt på hva din definisjoen på "en del" er. Jeg har bodd på østkanten i 20 år, og har aldri blitt slått ned, ei heller sett noen bli det. Bortsett fra på barneskolen. (typ slosskamper mellom 5. klassinger)
Vis hele sitatet...
Min definisjon er "en del" fordi jeg ikke har noe tall. Men hvis du er i tvil, ta deg en tur opp til russetreffet på tryvann i helgen og se hvem det er som lager bråk der oppe.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Morsomt at Oslo blir styrt av Høyre da.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev tidligere: Regjeringen styrer antallet innvandrere som får oppholdtillatelse i Norge. Etter de har fått opphold velger de fleste å bosette seg i nabolag med mange andre innvandrere, dvs. østkanten i Oslo. Fabian Stang har ingen mulighet til å påvirke antallet innvandrere som får opphold eller hvor de skal bosette seg. Når de rødgrønne har sett hva denne utviklingen fører med seg i årevis uten å foreta seg noe er det de som har skylden.
Man kan ikke spørre folk som har bodd hele livet på østkanten hvordan det er å bo der. De må ha noe å sammenligne med, og samtidig vil man uansett alltid foretrekke der man vokste opp fordi man passer inn der.

Det sier seg selv når folk fra østkanten skriver at de lærer seg å holde unna noen områder fordi man blir rana der og tror det er helt hverdagslig og greit, som om det er noe som skjer overalt.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
A#Hvordan ser dere på østkanten?
Vis hele sitatet...
Jeg er vokst opp i en drabantby på Oslos østkant, og har flyttet tilbake østover i voksen alder.

Jeg er veldig glad i Oslo, og kanskje spesielt østkanten. Her jeg bor er det et tverrsnitt at samfunnet, på godt og vondt. Jeg synes det er mye lettere å komme i prat med folk her enn der jeg bodde i studietiden (Majorstuen-ish).

Nå er det store variasjoner innad på østkanten riktignok. Det er steder jeg synes det er litt uggent på kveldstid (rundt Furuset senter, for eksempel), men de fleste steder er det rolig og fint. Bebyggelsen er også mye mer variert enn man kanskje skulle tro; mange ser for seg høyblokk etter høyblokk i reneste Sovjet-stil, men mesteparten av østkanten er en blanding av (høy- og lav-)blokker, rekkehus, og eneboliger.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
B#Hva slags nordmenn bor der? mtp yrke, udanning, mennesketyper etc
Vis hele sitatet...
Igjen – et tverrsnitt av samfunnet. Alt fra advokater, lærere, rørleggere og politifolk til arbeidsledige og trygdede.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
C#Hvorfor viker alle jeg kjenner som studerer i Oslo langt ifra østkanten, men snakker varmt og kjempefint om integrering og innvandring ellers?? --- dét fra sånne "vanlige studenter som stemmer SV/venstreside og greier". *Hykleri kremt kremt*??
Vis hele sitatet...
Her synes jeg du har et poeng. Jeg blir lite imponert hver gang jeg hører noen fra Ullevål Haveby snakke om hvor spennende det flerkulturelle samfunnet er, mens de selv ikke ser andre «utlendinger» enn den polske snekkeren de ansetter svart.

Jeg har derimot stor respekt for folk som genuint mener at et flerkulturelt samfunn er en fin ting, og følger opp ved å flytte med kone og barn til Tøyen eller Holmlia.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
D#Fine strøk på østkant vs vestkanten ~ er de sammenlignbare? og unngår nordmenn og innnvandrere hverandre der?
Vis hele sitatet...
Det er mange strøk på østkanten som sosioøkonomisk kunne ha vært i vest, for eksempel Nordstand, en del av områdene rundt Østensjøvannet, og den gamle villabebyggelsen øverst i Groruddalen. Det er nok liten forskjell på å vokse opp i Solveien på Nordstand og på å vokse opp i Bærum.

Jeg ser ingen klare tendenser til at etniske nordmenn og innvandrere unngår hverandre.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
E#Jeg leser og hører om innflyttende nordmenn som maksimalt prøver å styre unna østkanten - "ungene bør jo ikke vokse opp sammen med etniske" , - går det mot en fullstendig segregert by?
Vis hele sitatet...
Det er ikke tvil om at ting forandrer seg fort. Hver dag på vei til bussen går jeg forbi den gamle skolen min sånn ca. når elevene ankommer, og elevmassen har definitivt forandret seg.

På barneskolen i 1992 var de tre «utlendinger» i klassen min – én pakistaner, én jugoslav, og én halvt thai. De 25 andre av oss var «helnorske» (for å bruke et litt flåsete begrep).

I dag derimot ser det ut til at to tredjedeler av skolebarna er av utenlandsk opprinnelse. Jeg har generelt tro på at problematiske sider ved innvandring går seg til over tid, men det spørs om man enkelte steder har fått en såpass høy andel av folk med innvandrerbakgrunn at integreringen går svært langsomt – synd for alle parter, i mine øyne.

Hilsen Zorro
Zorro, hvilke strøk ved Østensjøvannet? Det er der jeg er fra. Men du tenker kanskje på Abildsø? Men på andre siden av Østensjøvannet er det helt andre saker. Men jeg har inntrykk av at det er svært oppdelt, med veldig små ghettoer, veldig små fine strøk, og resten en salig blanding (og mellomting).


Sitat av satanpåski Vis innlegg
Min definisjon er "en del" fordi jeg ikke har noe tall. Men hvis du er i tvil, ta deg en tur opp til russetreffet på tryvann i helgen og se hvem det er som lager bråk der oppe.
Vis hele sitatet...
Jeg ble slått ned bakfra (blind vold) på Tryvann av en gjeng pakistanere. Jeg klarer da å forstå at denne gjengen absolutt ikke er representativ for sin bakgrunn. Det er svært få av pakistanerne som er oppe på Tryvann (husk hvor mange det er i Oslo), og ikke alle av dem som er på Tryvann en gang oppfører seg dårlig. Så hvis du synes det er et stort problem at en promille lager kvalme, be my guest.
Sist endret av Chronic420; 9. mai 2012 kl. 18:04.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Zorro, hvilke strøk ved Østensjøvannet?
Vis hele sitatet...
Ok, dette er «ved Østensjøvannet» litt i utvidet forstand, men for eksempel:
  • Karlsrud
  • Abildsø
  • Ulsrud
  • Høyenhall
  • Godlia

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
jeg har inntrykk av at det er svært oppdelt, med veldig små ghettoer, veldig små fine strøk, og resten en salig blanding (og mellomting).
Vis hele sitatet...
Det kan jeg være enig i! Ta for eksempel Grorud-området, der man i løpet av 20 minutter kan spasere en runde som omfatter en halv-ghetto, et trivelig småhusstrøk, samt noe som definitivt er en mellomting.