Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 5749
Denne grensen har stått stille siden 1976.

Overstiger varen(e) du bestiller 200 kroner, må du betale moms. ( 25% )

Det er klart at denne 200-kronersgrensen er foreldet og burde vært endret for lenge siden, men på tross av politikernes lovnader har dette ikke skjedd.

‎200 kr. i 1976 tilsvarte 879.18 kr. i 2010.
Dette tilsvarer en prisstigning fra 1976 til 2010 på 339.6 prosent. Kilde SSB.no

Spørsmålet mitt er, hvorfor økes ikke denne grensen, så det tilsvarer de 200 kronene i 1976?

Hva mener dere?

Kom gjerne med argumenter for og mot!
Det staten kan tjene penger på, holder de på. Simple as that!

De kan høyne mat priser, bolig priser og alt annet piss. Men å høyne noe de kan tape penger på, nah ah.
De robber oss!
Det er en administrativ grense, ikke en "gode" til netthandlere.

Vær glad for at du i det hele tatt har en 200 kroners grense.
Trådstarter
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Det staten kan tjene penger på, holder de på. Simple as that!

De kan høyne mat priser, bolig priser og alt annet piss. Men å høyne noe de kan tape penger på, nah ah.
De robber oss!
Vis hele sitatet...
"Antallet sendinger i sjiktet fra 0 kr til 1000 kroner relativt høyt. Det utgjorde ca 317.000 fortollinger de ni første månedene i fjor, til en verdi på rundt 46 millioner kroner. Oppjustert til 12 måneder, blir det ca 60 millioner kroner. Det er altså ikke de store summene staten går glipp av i tollinntekter."

"Men det man ikke har regnet på, er hvor mye dette byråkratiet koster tollvesenet og postvesenet. Alt byråkratiet med disse 317.000 fortollingene. Med hvor mye ressurser staten bruker på dette, og, kanskje det aller viktigste, hvor mye tid folk flest, forbrukerne, bruker på å fortolle sendingene"

Det vil si at om grensen økes til 1000 kr er det ca 60 millioner staten går glipp av.. og med tanke på hvor store ressurser staten bruker på dette så kunne de fort ha sparet inn de 60 millionene. ( mener jeg )
Sist endret av jibb; 7. august 2011 kl. 21:44.
Tror ikke denne grensen blir høynet da da vil gå ut over norske butikker/nettbutikker og vil gjøre det vanskeligere for dem å drive.
Et argument er jo at om vi øker grensen, vil det bli mer utenlandshandel og folk vi handle mindre fra norske nettsider. Greit det, men jeg er ikke enig i at man burde holde grensen på grunn av dette.
Jeg mener at denne grensen burde heves fordi det vil skape konkurranse på markedet innad i landet. Dette vil føre til nedgang i prisene og nedgang i antall tilbydere.

Alt i alt.. Den sterkeste overlever og oss vanlige mennesker får det enklere
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg mener at denne grensen burde heves fordi det vil skape konkurranse på markedet innad i landet. Dette vil føre til nedgang i prisene og nedgang i antall tilbydere.

Alt i alt.. Den sterkeste overlever og oss vanlige mennesker får det enklere
Vis hele sitatet...
Men arbeidsplassene til mange vil forsvinne , er umulig for norske nettbutikker å konkurere med utenlandske nettbutikker på pris.
Synes det er helt greit å betale norsk mva på varer jeg kjøper på internet, det er dog litt irriterende å måtte betale en hundrings i fortollingsgebyr på en pakke til 201 kroner for å få betalt de 50 kronene i toll..

Hvis mans kal gjøre noen endringer her så burde man heller ha trukket fortollingsgebyret fra monsen
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Synes det er helt greit å betale norsk mva på varer jeg kjøper på internet, det er dog litt irriterende å måtte betale en hundrings i fortollingsgebyr på en pakke til 201 kroner for å få betalt de 50 kronene i toll..

Hvis mans kal gjøre noen endringer her så burde man heller ha trukket fortollingsgebyret fra monsen
Vis hele sitatet...
Momsen skal staten ha , fortollingsgebyret skal de som gjør jobben med å fortolle ha (Dhl, UPS etc)
Sitat av Todos80 Vis innlegg
Momsen skal staten ha , fortollingsgebyret skal de som gjør jobben med å fortolle ha (Dhl, UPS etc)
Vis hele sitatet...
Uhm. Som regel er det tollvesenet som tar seg av fortolling på små til mellomstore forsendinger.
Sitat av Orph Vis innlegg
Uhm. Som regel er det tollvesenet som tar seg av fortolling på små til mellomstore forsendinger.
Vis hele sitatet...
Nei de store selskapene gjør dette selv
Kun på større pakker som sendes via UPS, USPS osv., ikke på mindre pakker som sendes via "Posten" i det de kommer til Norge. Kjøper du fra Dealextreme ol. er det Tollvesenet som tar seg av det.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Kun på større pakker som sendes via UPS, USPS osv., ikke på mindre pakker som sendes via "Posten" i det de kommer til Norge. Kjøper du fra Dealextreme ol. er det Tollvesenet som tar seg av det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er Posten Norge som gjør dette. Tollvesenet sitter ikke og skriver ut regninger til folk, de sjekker etter ulovligheter.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Kun på større pakker som sendes via UPS, USPS osv., ikke på mindre pakker som sendes via "Posten" i det de kommer til Norge. Kjøper du fra Dealextreme ol. er det Tollvesenet som tar seg av det.
Vis hele sitatet...

hmm , jeg har aldri betalt moms eller fortollingsgebyr til tollvesenet det er alltid transportfirmaet som tar seg av det.
Sitat av Todos80 Vis innlegg
Men arbeidsplassene til mange vil forsvinne , er umulig for norske nettbutikker å konkurere med utenlandske nettbutikker på pris.
Vis hele sitatet...
De kan konkurrere på andre ting.
Sitat av lroedal Vis innlegg
Kun på større pakker som sendes via UPS, USPS osv., ikke på mindre pakker som sendes via "Posten" i det de kommer til Norge. Kjøper du fra Dealextreme ol. er det Tollvesenet som tar seg av det.
Vis hele sitatet...
Dårlig eksempel med DX, de skriver jo tullepriser på pakkene. Står alltid at pakken er verdt noen få dollar når jeg kjøper for titalls.

Uansett, som privatperson hadde jeg elsket om denne grensa hadde blitt økt. Dessverre er jeg redd flere norske nettbutikker kan miste masse penger som følge av dette, noe som betyr færre arbeidsplasser og større terskel for å satse penger på å starte en nettbutikk selv. Dette kan resultere i ennå dårligere tilbud på nisjeting her i Norge, noe som hadde vært synd..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det som er er så irriterende er at man ikke får tak i så mye i Norge. De blander seg også inn i brukte ting man kjøper på ebay, der går grensen, synes jeg. De åpner pakker som noen verste stasifolk. Har en pakke som venter på meg hos posten nå, livredd det er masse toll på den, alltid en thriller. Om jeg kan lar jeg en venn i eu (sverige) motta pakker for meg, men møter ikke han veldig ofte, og vil ikke bry han med å oppbevare/frakte pakker for meg til stadighet. Jeg er glad SUs leder nå sa at grensen burde bli satt opp til tusen. Det er bra ikke bare Frp legger fram argumenter for dette, men også folk på venstresiden. Jeg føler ikke jeg trenger ha noen spesiell lojalitet til norske bedrifter bare fordi de er norske. Dette er en irriterende ting som jeg tror kan være med på å gjøre at Ap taper et valg. Dessverre tror jeg ikke H/Frp (som jeg for øvrig er veldig imot) vil gjøre noe med saken heller om de først kommer i posisjon. Jeg har bodd i Sverige tidligere. Der fikk jeg ofte pakker satt ned i verdi og merket som gave, det var aldri sånn at myndighetene åpnet pakker der. Det gjør de her, og det syns jeg er skammelig. Norge er i ferd med å bli et drittland. Se på Oslo hvor man bygger rådyre leiligheter mens det er boligkrise, folk mangler boliger eller har ikke råd til å kjøpe/leie de som finnes. Det investeres også milliarder i stygge kulturbygninger istedenfor fordi det skal øke landets "markedsverdi" og selge Norge i flymagasiner. Dårlig utvikling. Pluss at jeg ser en stadig økende mistenkeliggjøring fra myndighetene. Da jeg meldte flytting tilbake til Norge ble jeg nødt til å ha arbeid først for å få lov til å få helsetjenester her, selv om jeg bare var borte ni måneder og har oppsparte midler så jeg ikke kommer gå til nav.
kjedelig streiting
Personlig hadde jeg ikke hatt problemer med 200krs grensen, og betalt MVA på småpakker hvis det ikke var for det jævla fortollingsgebyret til Posten og de andre fraktselskapene. Blir for dumt å betale 100-250kr i gebyr når momsen er på en femtilapp.
Var en sak i vg om denne toll grensa på 200 kr. Husker ikke hvem det var som ble intervjuet om det var en minister eller sjef i tollvesenet. Men argumentet beit jeg meg godt merke i. Grunnen var at det var lett for forbrukere å forholde seg til 200kr grensa da den ikke var blitt endret. Lett for oss å huske

Argumentet faller for fisk når toll og avgifter vi må betale blir økt nærmest årlig. Der er det plutselig ikke så nøye med forutsigbarhet for forbrukere...

Altså dette er bare bullshit.. Ingen i myndighetene som ønsker at dere skal få mer for pengene hvis det går utover sparegrisen til AS Norge
Noen burde starte en tråd om hvordan lure dem mest effektivt og sikkert. Ofte går det ikke å sette lav verdi, få pakken merket som gave bare. Dessverre. Ekstremt at de åpner pakker så ofte også.
Ja, hva faen...

Det er for dumt at grensa ikke har blitt hevet siden 1975!

Har egentlig ikke noe spesielt imot at Norge har mye avgifter, på grunn av at det bidrar til og gjøre Norge til et bedre land, MEN de kunne jo vertfall heva den jævla tollgrensa, får jo ikke en dritt uten og måtte betale toll og avgifter.
Som nevnt ovenfor, kjøper man noe for 201kr så må du betale 150 kr kun i avgift bare for å fortolle -.-

Dumbasses.
Nå er vel grunnen "den har ikke blitt heva på 35år" veldig god. Når denne grensa var så høy så var det ikke noe som het netthandel. Og selv om den grensa er sykt lav nå så er det veldig mange som handler på nett. Så tipper det er langt mere som blir handla under 200kr grensa i inflasjonsjusterte penger i dag enn 1975. Grunnen til at man ikke fjerner denne grensa er for å dra inn penger, og for å hindre at vi kaster pengene ut av landet. Samt for å gjøre det mulig for norske bedrifter å drive med salg av produkter i 200-1000kr området(vi har andre lønninger i norge enn i kina).

Men de kunne gjort noe slik at man kunne unngå massive fortollingsgebyr på varer til 201 kr.
Godt med smør
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg mener at denne grensen burde heves fordi det vil skape konkurranse på markedet innad i landet. Dette vil føre til nedgang i prisene og nedgang i antall tilbydere.

Alt i alt.. Den sterkeste overlever og oss vanlige mennesker får det enklere
Vis hele sitatet...
Skaff deg en jobb innen hva som helst slags postordre firma, så får du se hvor på jordet denne påstanden er.

Problemet er at, de utenlandske firmaer blir AUTOMATISK de sterkeste, da de ikke har det helvete med restriksjoner og avgifter o.l Så joda, de sterkeste vil stå igjen, men INGEN av desse vil være norske, kyss norsk service (på mail, telefon og alt annet som vi tar forgjeves) adjø

Men jeg skal ikke si for mye, såg bare det at det ikke var nevnt ett jævla fnugg om at det skulle jevnes ut for bedriftene innenlands, slik det er nå, så er dette en vektløftingskonkurranse, men vi konkurerer mot utenlandske utøvere som har blitt systematisk dopet av regjeringen sin, menst våre utøvere får servert 2 brødskiver om dagen til å bygge muskler.

Som sagt, om konkurransegrunnlaget blir endret for oss innenlands, så er jeg 100% med, bring it on.
MVA grensen på 200kr burde bli hevet opp til ett mer "spiselig" nivå. Jeg personlig handler en del fra utlandet ting som jeg overhodet ikke klarer å få skaffa her til lands. Så fort beløpet overstiger 200kr og det er posten som er transportør så blir det lagt til ett fortollingsgebyr på 125kr + 25% av varen og fraktbeløp.

Jeg har fått heldigvis en del forsendelser sendt merket som gave fra utlandet ved flere anledninger da jeg ikke alltid får trekt fra moms i forsendelseslandet etc. etc.

Det hadde vært mer folkelig vis den hadde blitt hevet opp til 1000kr noe som igjen ikke vil lamme lokale aktører og det er også dem man bruker vis det er ting man trenger der og da som regel og ved innkjøp annet.

Men noe som da også burde gjøres med da i samme slengen for å gjøre ting lettere for bedrifter at de lettere kan ta ut verdier ut av sitt firma uten å bli rammet av dobbeltbeskatning og andre statlige dumheter som hemmer utvikling.
Sist endret av Rolfhoest; 28. juli 2012 kl. 17:06.
Virker som Norge tar de verste tingene fra EU via EØS, men ikke de bra tingene, som tollfrihet innenfor Europa. En russer fortalte meg dessuten at den tilsvarende grensen der er ca 1000 euro, og Russland er som kjent ikke noe EU-land. Synes ihvertfall fortollingsgebyret kunne fjernes, tollsummen settes ned til noe mer menneskelig, som ti prosent, og grensen heves betraktelig. Man sier man tjener så godt her i Norge at prisene er i orden, men har du en dårlig norsk lønn blir det fort lite igjen til annet enn det nødvendige med de rå prisene på absolutt alt. Danmark har for eksempel mye mer humane boligpriser.
Jeg synes også det er et godt poeng at det er slitsomt å betale toll på brukte varer fra f eks ebay og på varer som overhodet ikke finnes her til lands (og det er jo mange ting). De kunne derfor som et alternativ spesifisert lovgivningen litt mer, unngått toll på produkter som ikke er å få tak i her, som ikke virker å utkonkurrere norske butikker.
Vi bor forøvrig i Norge.. så den økningen her kan vi nok desverre se langt etter.
200 kr er ganske lite, tror ikke norske bedrifter taper allverden ved å for eksempel øke den til 3-400 kr.
Det er jo mildt sagt rart at den ikke følger konsumprisindeksen. Derimot så vil jeg tro at mye av det oss vanlige forbrukere importerer er elektroniske duppeditter og klær. Disse tingene har jo nærmest stått stille i pris, og det kan være et argument for å holde tollgrensa på 200 kr
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av apelix Vis innlegg
Virker som Norge tar de verste tingene fra EU via EØS, men ikke de bra tingene, som tollfrihet innenfor Europa.
Vis hele sitatet...
Vel, der tar du feil. Det er null toll på industrivarer mellom Norge og EU. Det er vi sikra gjennom både EØS-avtalen og en handelsavtale fra 1973 (en WTO-avtale IIRC). Om det er en bra ting kan diskuteres, tollmurer er et nyttig verktøy for å bevare norsk industri og norske arbeidsplasser. Det er vanskelig å drive industri i Norge med det høye lønns- og avgiftsnivået vi har, resultatet blir at vi mister arbeidsplasser fordi de utkonkurreres av kinesere som jobber for 3 kroner/dag på fabrikker som drives av kullkraftverk. For eksempel ville ikke norsk landbruk være til å kjenne igjen hvis det ikke hadde vært for de høye tollsatsene vi har på bl.a. ubehandlede jordbruksvarer.

Sitat av apelix Vis innlegg
Synes ihvertfall fortollingsgebyret kunne fjernes, tollsummen settes ned til noe mer menneskelig, som ti prosent, og grensen heves betraktelig.
Vis hele sitatet...
Og her har vi vel sakens kjerne: Du vet ikke hva du snakker om. Fortollingsgebyret er ikke statens anliggende, Posten Norge AS tar seg betalt for å fortolle varen din, og prisen er det de som bestemmer. De som klager over Postens gebyr (noe jeg skjønner godt) har tydeligvis ikke fått levert noe av Tollpost Globe fra utlandet...

Og ang. "tollsummen" - du snakker vel her om momsen (MVA) som ligger på 25%. Med mindre du driver et foretak som omsetter for over 50000 kr i året betaler du 25% MVA på det meste av varer (noen unntak er bøker, transport og mat). Toll er noe helt annet, og det er bare et fåtall typer varer som man må betale toll på. Et eksempel er klær (10,7% toll i tillegg til MVA).
Hvem har sagt at jeg er imot tull på jordbruksvarer? Det er denne 200-kronersgrensen jeg er imot. Jeg mener at vi følger mye av EUs lover, men forbrukerne får ikke handle for over 200 på mange varer uten å betale gebyrer. Jeg kaller det toll, men har fått forklart før at det heter noe annet. Det spiller vel ingen rolle. Jeg må kunne ha en mening om denne saken uten å være en ekspert. Som en som handler over internett angår jo dette meg.
Man kan irritere seg over hvor inkonsekvente de er. Hvorfor ikke legge avgifter på kjøp av bøker for eksempel? Mange velger nok handle på utenlandske nettbutikker siden de er billigere. Men vanlige folk har som vanlig ingenting å si.
Har ikke så mye i mot selve momsen, men tollgebyret som kommer i tillegg er jo helt på trynet. En 199kr's pakke koster 199kr, men en 200kr's pakke koster plutselig nesten dobbelt på mye, 370kr.
Stemm på et blått parti som Høyre!
Sosialistene stjeler pengene våre!
Sitat av dtphu0411 Vis innlegg
Stemm på et blått parti som Høyre!
Sosialistene stjeler pengene våre!
Vis hele sitatet...
Mener du at Høyre kommer til å sette ned moms-satsen eller mener du at Høyre skal instruere transportbedriftene til å sette med avgiftene sine?
Sitat av dtphu0411 Vis innlegg
Stemm på et blått parti som Høyre!
Sosialistene stjeler pengene våre!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i å stemme blått, men Høyre kommer ALDRI i verden til å gå inn for å heve denne grensen. Nå var det vel faktisk SU som tok opp dette sist, og de er vel ikke akkurat blå?

Vi betaler moms på varer vi kjøper og det er ingen som helst logikk i at vi skulle fritas for moms ved å handle fra utlandet.

Dette skjerper ikke konkurransen, men gir utenlandske nettbutikker et konkurransefortrinn som ingen norske forhandlere får. Hvordan skal norske butikker kunne konkurrere mot forhandlere som ikke behøver å ha moms på varene sine?

Sist dette var et tema sa Komplett.no at dersom tollfritaket ble hevet til 1000 kroner kom de til å flytte virksomheten ut av landet. For meg som forbruker og ivrig netthandler hadde det selvfølgelig vært fantastisk, men for norsk næringsliv ville det vært en katastrofe.
Survival of the fittest sier jeg bare, dette vil presse prisene på det norske markedet nede, noe som kan også resultere i økt salg for bedrifter i Norge.
Prisen på merkeklær i Norge vs. USA er jo helt på trynet. Klærne blir laget på samme fabrikk i Asia/Sør-Amerika regionene, så produksjonskostnadene er den samme for alle land.
Kan lik så greit gå inn i en merkebutikk her i landet å be om å bli rævpult sammen med kviteringen.
Norske Nettbutikker ville gått konk ved en heving av tollgrensen til foreslåtte 1000kr.

Folk kunne importert 12gb ram til en langt billigere penge enn fra feks Komplett.
Sist endret av Wingman; 29. juli 2012 kl. 03:22.
At grensen på 200kr må få stå for at norske bedrifter kan risikere og tape noen kroner syns jeg blir å tenke litt kommunisme, men det er ikke et ukjent ord i Norge.
Hvis en bedrift er avhengig av at vi ikke skal få importere varer til rimeligere pris, så kan de lik så greit legge ned, da er det ikke marked for det i Norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Hvis en bedrift er avhengig av at vi ikke skal få importere varer til rimeligere pris, så kan de lik så greit legge ned, da er det ikke marked for det i Norge.
Vis hele sitatet...
Poenget er konkuranse på like vilkår. Norske verksemder må betale 25% av verdiskapinga til staten i form av MVA. Import under 200 kroners grensa er MVA-fritt for privatpersoner.

Ved eksport er det vanleg praksis at ein får MVA tilbake frå staten, ettersom MVA kun gjeld innanlands sal. I tillegg er MVA-satsen ulik rundtom i verda. Det vil sei at nokon som sel til eit anna land i praksis kan ha samme forteneste, og fortsatt lågare pris.

Det blir mao. ikkje snakk om konkuranse på like vilkår ved å fjerne grensa, men på ulike vilkår.

Eg er ikkje så opptatt av kva grensa er, men å gjere gebyra mindre - for det er dei fordømte gebyra til posten og andre speditører som irriterer meg. Gjer det veldig enkelt å betale MVA, utan ekstra gebyr, så er det forsåvidt nok for meg.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
At grensen på 200kr må få stå for at norske bedrifter kan risikere og tape noen kroner syns jeg blir å tenke litt kommunisme, men det er ikke et ukjent ord i Norge.
Hvis en bedrift er avhengig av at vi ikke skal få importere varer til rimeligere pris, så kan de lik så greit legge ned, da er det ikke marked for det i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du helt har satt deg inn i hva dette går ut på. Det er ikke snakk om å beskytte norske bedrifter mot konkurranse fra utlandet, men å gi utenlandske bedrifter et enormt konkurransefortrinn OVER norske bedrifter.

Dersom du kjøper en hvilken som helst vare fra en hvilken som helst butikk i Norge må du betale moms. Dersom du kjøper en vare fra en nettbutikk i utlandet vil nettbutikken kunne selge denne varen uten moms, fordi den eksporteres ut av landet. Du må derimot betale moms på varen når den importeres inn til Norge. Forklart på enkel måte: ved å heve tollgrensa til kr. 1000,- gir du en ekstra rabatt på 25% som bare vil gjelde utenlandske nettbutikker, fordi vil slippe å betale moms både i Norge og landet du handler fra.

Det som derimot burde forenkles og gjøres rimeligere er selve fortollingen. Det finnes for øvrig en del utenlandske nettbutikker som tar hånd om dette får kunden når de selger til Norge, slik at du som kunde ikke merker noen forskjell på om du handler fra en norsk eller utenlandske nettbutikk.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
(noen unntak er bøker, transport og mat)
Vis hele sitatet...
Regner med at bøker omfatter lesestoff generelt, og at tegneserier/grafiske noveller går inn under momsfritaket?

Sitat av Toll.no
Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:

Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) under 200 kroner med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.
Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva som regnes som bøker, se merverdiforskriften om avgiftsfritaket for bøker.
Vis hele sitatet...
I lenken som Toll.no oppgir så står ikke tegneserier oppført under publikasjoner som ikke er bøker, så jeg trekker den konklusjonen at de anses som "bøker" og følgelig er avgiftsfrie. Noen som har erfart annet?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har kjøpt en del manga fra Japan. Det kommer merket som "printed matter" og har alltid vært avgiftsfritt for meg, i hvert fall. Det var en gang jeg måtte minne dem på det, men da gikk det også greit.
Sist endret av robhol; 29. juli 2012 kl. 09:33.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Jeg tror ikke du helt har satt deg inn i hva dette går ut på. Det er ikke snakk om å beskytte norske bedrifter mot konkurranse fra utlandet, men å gi utenlandske bedrifter et enormt konkurransefortrinn OVER norske bedrifter.

Dersom du kjøper en hvilken som helst vare fra en hvilken som helst butikk i Norge må du betale moms. Dersom du kjøper en vare fra en nettbutikk i utlandet vil nettbutikken kunne selge denne varen uten moms, fordi den eksporteres ut av landet. Du må derimot betale moms på varen når den importeres inn til Norge. Forklart på enkel måte: ved å heve tollgrensa til kr. 1000,- gir du en ekstra rabatt på 25% som bare vil gjelde utenlandske nettbutikker, fordi vil slippe å betale moms både i Norge og landet du handler fra.

Det som derimot burde forenkles og gjøres rimeligere er selve fortollingen. Det finnes for øvrig en del utenlandske nettbutikker som tar hånd om dette får kunden når de selger til Norge, slik at du som kunde ikke merker noen forskjell på om du handler fra en norsk eller utenlandske nettbutikk.
Vis hele sitatet...
Nå opperer de fleste utenlandske nettbutikker med å ikke fjerne moms på varene for salg til Norge, noe som de bevisst gjør for å sitte igjen med sitt eget lands skatt i lommene selv.
Men hvorfor har ikke grensen blitt hevet fra 200kr på 30-40år i takt med alt annet? Er det bevisst gjort for at Norge skal tvinge konsumere til å handle mer fra innlandet?
Sist endret av Skyfx; 29. juli 2012 kl. 13:12.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg synes absolutt grensen burde heves, uansett hvordan dette måtte påvirke norske nettbutikker. Jeg er av den oppfatning at de har andre konkurranse fortrinn som utenlandske sider ikke har, som feks leveringstid, pris på transport og som oftest god service.

Fokuserer de norske på de fordelene der så kommer ihvertfall jeg til å fortsette å handle på norske sider
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Nå opperer de fleste utenlandske nettbutikker med å ikke fjerne moms på varene for salg til Norge, noe som de bevisst gjør for å sitte igjen med sitt eget lands skatt i lommene selv.
Men hvorfor har ikke grensen blitt hevet fra 200kr på 30-40år i takt med alt annet? Er det bevisst gjort for at Norge skal tvinge konsumere til å handle mer fra innlandet?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis. Hvis det skulle vært "rettferdig" burde kjøp fra norske nettbutikker under denne grensa også være fritatt for moms. Når det gjelder det med å ikke fjerne moms er det sjelden jeg opplever dette, hvertfall fra europeiske nettbutikker.
Husk vi betaler moms på alt vi kjøper under 200kr også når vi handler i butikk i Norge(også på nettbutikker), så at vi slipper moms opptil 200kr på utenlandsk netthandeler ganske stor gode, men mye vil ha mer.
Problemet er at om det du kjøper koster litt over 200kr, pluss frakt (si 50 kr). Da må du brått ut med nesten 200kr ekstra, i tollavgift og moms, noe som er helt latterlig.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Problemet er at om det du kjøper koster litt over 200kr, pluss frakt (si 50 kr). Da må du brått ut med nesten 200kr ekstra, i tollavgift og moms, noe som er helt latterlig.
Vis hele sitatet...
Dessverre er ikke verdien på pakka som avgjør hvor mye jobb det er å fortolle, og transportselskapene må selvfølgelig ta seg betalt for jobben. I fremtiden regner jeg med at det blir satset mer på egenfortolling over nettet, men siden folk alltid vil prøve å lure seg unna, må man nok fremdeles betale for kontrolleringen.
973,- sa inflasjons-kalkulatoren, den burde være en pekepinn.
http://mobil.abcnyheter.no/penger/ka...jonskalkulator
Det er sant at noen utenlandske nettbutikker reklamerer med at de fjerner MVA ved kjøp fra utenfor EU. Men irriterende er jo den ekstra tollen (som vel ligger på rundt 10%). Da mener jeg spesifikt på klær. Oftest fjerner jo ikke nettbutikkene denne momsen heller. Med fortollingsgebyret må man da plutselig betale opp mot 40% ekstra, eller i nærheten av det. Det er irriterende når det gjelder brukte varer. Synes godt det kunne vært moms- og tollfritt der, for det er jo ingen utenlandske nettbutikker som tjener på det. Jeg handler ofte klær på ebay, så er veldig aktuelt for meg.

Men kan nevne positive eksempler. Kjøpte en jakke fra en dansk nettbutikk som var nedsatt med 50%. Da fortalte de meg at de kunne bruke adressen min i Norge som fakturaadresse, mens den ble levert til der jeg var i Danmark. Altså forsvant MVA. Ingen papirer ble sendt til Norge. Godt kjøp. Så om man har muligheten kan det være lurt å få ting levert i utlandet.