Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 6623
Hei,

Jeg har egentlig begynt å vurdere veldig å gå ut i 10ende trinn. Siden det er bestemt at man kan velge selv om man vil gå videre eller droppe ut i 10ende klasse. Må det være "en grunn" til at man kan det, hva slags jobber er det man kan få og hvor mye kan man tjene i mnd sånn ca. Kan man leve et bra liv, for å si det sånn, gankse moderne (husleie på f.eks. 8-10k i mnd og fortsatt ha en "ok" bil og kose seg?) eller hvordan blir et liv hvis man dropper ut.


-Takk

EDIT: Vet ikke om denne er postet riktig sted, men følte at den passet litt inn her
Sist endret av Juni0r; 8. desember 2009 kl. 00:47.
Sitat av Juni0r Vis innlegg
Hei,

Jeg har egentlig begynt å vurdere veldig å gå ut i 10ende trinn. Siden det er bestemt at man kan velge selv om man vil gå videre eller droppe ut i 10ende klasse. Må det være "en grunn" til at man kan det, hva slags jobber er det man kan få og hvor mye kan man tjene i mnd sånn ca. Kan man leve et bra liv, for å si det sånn, gankse moderne (husleie på f.eks. 8-10k i mnd og fortsatt ha en "ok" bil og kose seg?) eller hvordan blir et liv hvis man dropper ut.


-Takk

EDIT: Vet ikke om denne er postet riktig sted, men følte at den passet litt inn her
Vis hele sitatet...

Nei, fortsett på skole. Du vil mest sannsynlig få et bedre liv i lengden. Det er digg å være student og få opplevd det og! trust me, angrer selv at jeg fucka opp min VGS tid.
Sist endret av BaJa; 8. desember 2009 kl. 00:50.
Det blir kjedelig...

Gå ferdig 10ende trinnet, ta eksamen.
Da får du bedre kjangs på å få jobb vist du ikke har tenkt å gå vgs.
Å du klarer neppe å betale en husleie på 9-10k og i tillegg ha en fin bil.

Rema 1000 og søppelplukker employees tjener ikke allverdens vettu.
Og ihvertfall ikke når du er så ung som du.
Vurderer du å droppe ut av ungdomskolen eller ETTER ungdomsskolen? Litt uklart.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vurderer du å droppe ut av ungdomskolen eller ETTER ungdomsskolen? Litt uklart.
Vis hele sitatet...
tror han tenker på å droppe VGS etter ungdomskolen!
Livet som drop-out er stort sett "miljøarbeidere" og diverse serviceyrker. Så hvis du har lyst å jobbe bak en kasse eller vaske toalettene til Ola Nordmann de nesten 50 årene, så er det bare å droppe ut, men jeg tror du vil angre bittert.

Det faktum at du har planer om å leie hus for resten av livet viser vel egentlig hvor behov du har for å gå litt lengre på skolen slik at du får litt mer økonomisk forståelse. De neste årene på skolen er uansett noen av de beste i ditt liv, du møter masse nye folk, får utrolig mange morsomme opplevelser og muligheter. Jeg vil tro du angrer bittert om du dropper ut nå og sjekker statusen på alle "vennene" dine på facebook om et år eller to.
Du burde fortsette på skole og fullføre videregående før du ser etter fast jobb. Da er du over 18 år og vil tjene litt mer, selv om det er stor sannsynlighet for at du ender opp i en "drittjobb" på matbutikk, selger etc. Du vil ikke tjene all verdens med penger heller. Rundt om 20,000-22,000 brutto.

Og du bør gå å legge deg!
Sist endret av Clr; 8. desember 2009 kl. 00:54.
Jeg kan anbefale deg å fortsette på din utdanning, du kommer ikke til å få ett så bra liv som du skulle håpe på om du ikke har utdanning.
Du er fortsatt ung, kanskje det hadde vært avslappende å ikke fortsette med videre studier under en kortere tidsperiode, men om du ser fram i tiden så kommer du til å angre deg.
Tviler på at du finner/får en jobb som tilfredstiller dine behov i en så ung alder uten utdanning!
Ikke dropp ut av skolen, for all del. Du kan selvfølgelig få en bra månedslønn på mega og, men tenk på de pengene du har gått glipp av fordi du ikke fikk en utdannelse.
Sist endret av Sgt. Pepper; 8. desember 2009 kl. 00:56.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Kos deg i vernet bedrift.
Tenkte å droppe ut etter Ungdomskole. Fikk litt 'udigg' følelse nå, hørt at flere har sagt at VGS er en av de beste tidene i hele livet ditt. Fikk plutselig veldig lyst til å ikke droppe ut. Men lurer på en liten ting, en venn av, han tjener 20k ettersom, - skatt, 16k ca. han er 17 år gått ut etter 10ende klasse. Hva tjener en gjennomsnitlig nordmann i dag, i mnd?
Man slipper ikke unda Moral preken her på nff
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Forskjell på moral og sunt vett. Det lønner seg svært mye å fullføre VGS.
Det er bedre å ha ha fullført 3 år på VGS med rimelig dårlige karakterer enn å ha droppet ut.
Om du dropper ut etter tiende vil jeg sette penger på at du kommer til å følge den vanlige linjen:

Få deg crappy jobb hvor du tjener nesten nok.
Bli dritt lei av jobben etter noen år og ta opp masse fag når du er rundt tredve, eller kanksje i førtiåra om du har vært heldig og skaffa deg kompetanse nok i jobben din til å drive med noe litt bedre. Ikke ukjent fenomen det der. Noe man helst vil unngå for sitt eget beste.
Hvis du slutter å gå på skole etter tiende, er du i en gruppe mennesker som er overrepresentert på disse statistikkene:
* Forbruksgjeld
* Uhåndterbar forkbruksgjeld
* Soner / har sonet i fengsel, kriminelt rulleblad
* Røyking
* Misbruk av narkotika
* Dårlig tannhelse

Sier ikke at noen av disse trenger å gjelde deg, men det er litt til ettertanke om hva slags folk som ikke går VGS (med noen få hederlige unntak, selvsagt). Å ta utdanning handler ikke bare om å løse mattestykker i det uendelige, det handler om å vokse opp og få litt omløp. Bare det å kunne matte gjør deg bedre rustet for å forstå hva et lån koster, hva det koster å leie fremfor å eie osv.

Og når du snakker om dette med grunn: Det er en grunn til at du mer eller mindre får et bekymret brev hvis du velger å ikke gå videregående. Det er uttalt at denne risikogruppen skal følges opp, men det gjøres dessverre for dårlig...
Sist endret av nso; 15. desember 2009 kl. 21:41.
Sitat av Clr Vis innlegg
Og du bør gå å legge deg!
Vis hele sitatet...
Ja, er litt trøtt nå :P Men takk for fine svar alle, fikk meg på litt bedre tanker
Ifølge TBU tjener norske heltidsansatte i snitt 346.500 kroner per år, et tall som inkluderer overtid. Snittlønna per beregnet årsverk er 336.000 kroner. Som vil si ca 28k i mnd.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
* Bruker ikke tanntråd
Vis hele sitatet...
Tanntråd faktisk
Sist endret av Sgt. Pepper; 8. desember 2009 kl. 01:04.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Man slipper ikke unda Moral preken her på nff
Vis hele sitatet...
Nå var vel også denne tråden laget for litt moralpreken til våre yngre borgere. Som jeg og mange andre har sagt her så bør man minst fullføre videregående skole slik at man i hvert fall har et fagbrev eller studiekompetanse.

Når man er 16-17 år kan det føles helt forjævlig å fortsette på skolen, men når man blir eldre vil man skjønne at det egentlig var ganske ålreit å fullføre det.

Jeg skal love deg at trådstarter kommer til å ha et helt annet syn på dette når han kommer opp i 20+ alderen.
Jeg vil som de andre - anbefale deg til å gå videre. Fullfør ungdomsskolen og prøv å kanskje ta ett friår med jobbing før du går vgs? Virker som du er skolelei. Og da kan det være greit med en liten pause.

En annen ting du må ha i mente er alderen din. Du er ikke myndig enda og kan ikke jobbe på f.eks rema. Man må være 18 for å kunne selge tobakk/alkohol, men det er noen butikker som ansetter noen varestablere/hylleryddere og her trenger man ikke være myndig. (Unntatt at du ikke kan operere papp pressemaskinen, er 18års grense på den og). En annen ting du må være litt obs på også er at det er veldig mange arbeidsgivere som er skeptiske til folk under 18 pga nesten ingen jobberfaring, modenhet osv. (Jeg sikter ikke til modenheten din, men den generelle rammen for 16 åringer og deres modenhet sett på fra landsbasis er dessverre ikke så veldig høy.) Vil anbefale deg å mekke sammen den beste cv'n du kan og om du har hatt noen sommerjobber osv, så burde du ha attester på dette. Møt opp personlig, kle deg respektabelt og vis deg fra din beste side! Lykke til!
Takk for informasjon Men når tenkte du på dette friåret? Og hørt at det ene friåret kan ødelegge mye for deg så blir du litt slapp, kanskje får du deg ikke jobb. Så blir det ikke noe mer skole, tror ikke det er noe for meg gitt.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg vil anbefale deg å fortsette rett på VGS. Tro det med at du blir slapp stemmer ganske bra, blir enda vanskeligere å motivere seg til skolearbeid etter å ha levd et år med fri.

En annen anbefaling er å velge riktig linje. Jeg hadde selv ikke mange problemer med skolearbeid på skolen, er heldig sånn sett, men likevel var 3 år med studiespesialiserende svært lite fristende.

Om det er noe du interesserer deg for, enten det er praktisk arbeid som feks. å bli tømrer, eller tegning o.l. via Design og Håndtverk, eller musikk eller dans eller drama, så søk deg inn på en linje med det.

Det blir mye lettere å motivere seg til å gå på skolen om det er noe du trives å holde på med.

Jeg går sjøl på Media nå, og etter å ha kjeda meg gjennom hele ungdomsskolen så gleder jeg meg faktisk til å gå på skolen nå, det tror jeg ikke jeg har gjort siden tidlig barneskole.
Sitat av Clr Vis innlegg
Nå var vel også denne tråden laget for litt moralpreken til våre yngre borgere. Som jeg og mange andre har sagt her så bør man minst fullføre videregående skole slik at man i hvert fall har et fagbrev eller studiekompetanse.

Når man er 16-17 år kan det føles helt forjævlig å fortsette på skolen, men når man blir eldre vil man skjønne at det egentlig var ganske ålreit å fullføre det.

Jeg skal love deg at trådstarter kommer til å ha et helt annet syn på dette når han kommer opp i 20+ alderen.
Vis hele sitatet...

Akkurat det jeg også mener, kanskje du ikke fikk med deg det jeg skrev:

Sitat av Dotten Vis innlegg
Jeg kan anbefale deg å fortsette på din utdanning, du kommer ikke til å få ett så bra liv som du skulle håpe på om du ikke har utdanning.
Du er fortsatt ung, kanskje det hadde vært avslappende å ikke fortsette med videre studier under en kortere tidsperiode, men om du ser fram i tiden så kommer du til å angre deg.
Tviler på at du finner/får en jobb som tilfredstiller dine behov i en så ung alder uten utdanning!
Vis hele sitatet...
Ha en god natt
Kan bekrefte at å fortsette med skolegangen ER KLOKT. Stemmer da at enkelte sliter med motivasjon osv uansett, men mange holder løpet ut. Det er jeg et levende bevis på
Jeg var ferdig med VGS i vår, med ett fag jeg strøk i. Jeg angrer meg allerede noe helt sykt på at jeg ikke gjorde en bra nok innsats i det ene faget!
Sist endret av Lachrymology; 8. desember 2009 kl. 01:21.
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Ifølge TBU tjener norske heltidsansatte i snitt 346.500 kroner per år, et tall som inkluderer overtid. Snittlønna per beregnet årsverk er 336.000 kroner. Som vil si ca 28k i mnd.
Vis hele sitatet...
Husk at dette er før skatt. Regner vel 16-20k utbetalt som butikkmedarbeider eller en enkel kontorjobb.
Sitat av sh1bby Vis innlegg
En annen ting du må ha i mente er alderen din. Du er ikke myndig enda og kan ikke jobbe på f.eks rema. Man må være 18 for å kunne selge tobakk/alkohol
Vis hele sitatet...
Uten at dette er noe jeg kan garantere vil jeg påstå man kan selge det om det er personalet på jobb som er over 18/20 elns. Fikk i alle fall høre det når jeg skulle jobbe på bensinstasjon. De solgte ikke mer enn tobakk der tho.

btw: :thumbsup: for signaturen

Sitat av Juni0r Vis innlegg
Takk for informasjon Men når tenkte du på dette friåret? Og hørt at det ene friåret kan ødelegge mye for deg så blir du litt slapp, kanskje får du deg ikke jobb. Så blir det ikke noe mer skole, tror ikke det er noe for meg gitt.
Vis hele sitatet...
Det du bør bekymre deg over med et friår er ikke at du blir lat, men at du mye sannsynelig vil kjede deg ihjel.
Sitat av Hangaround Vis innlegg
Uten at dette er noe jeg kan garantere vil jeg påstå man kan selge det om det er personalet på jobb som er over 18/20 elns. Fikk i alle fall høre det når jeg skulle jobbe på bensinstasjon. De solgte ikke mer enn tobakk der tho.

btw: :thumbsup: for signaturen
Vis hele sitatet...
På bensinstasjon er dette lettere praktiserbart i og med det er en felles kassedisk med to kasser. I en butikk må den som er over 18 være i kassa hver gang en mindreårig som sitter der skal selge en av delene. Derfor er det så og si ingen butikker som praktiserer dette fordi det krever ekstra unødvendig arbeidskraft.

Takk forresten
ah, jeg forstår.

Det er foresten et organ som vil prøve å skaffe deg jobb om du dropper vgs, men de kan ikke garantere deg noe og det er ikke akkurat synonymt med bra betalt.
Gå på videregående. Det viktigste er ikke det du lærer, men sosialiseringen og erfaringene du får der - du tvinges til å reflektere over mer eller mindre relevante ting i forskjellige fag og forhåpentligvis sitter du igjen med bedre evne til refleksjon. Hvis du ikke har en veldig konkret karriere du ser for deg vil jeg ikke anbefale å gå ut i jobb, ei heller "friår". Jeg kjenner mange som har tatt friår underveis eller før videregående opplæring. Stort sett går det på "gjøre noe annet, ta en pause, reise litt, jobbe et halvår" og nesten uten unntak har pausen vart i to eller flere år. Noen av dem har ikke kommet opp av grøfta igjen, for det er hardt å begynne på videregående igjen når du har droppa ut. Plutselig kjenner du ingen i klassen din, de er et etablert miljø og alle er yngre enn deg.

Hvis du ønsker å komme ut i arbeid, dvs er veldig skolelei, se på yrkesfag. Da kan du gå på skole i to år, praksis i to år og så har du et yrke som kan være ganske godt betalt og ikke minst er mye mer spennende enn å jobbe på Rimi. Høyere utdanning er også noe man bør oppleve og av alle de mest interessante menneskene jeg har møtt har de aller fleste tilbrakt et år eller tre på et universitet - selv om de kanskje ikke jobber med det de studerte. Å lære ting og å treffe mennesker er det som gjør at du forandrer deg som person til noe bedre - enten det er de sene timene med universitetsstudier eller lærlingmiljøet på byggeplassen. Kassa på Rimi vil nok fort ha den motsatte effekten
Anbefaler å fortsette på skolen og gå rett over på videregående. Med friår blir man fort enda mer lei skolen, deprimert, og det bli hardere å begynne igjen. Det er hvertfall min erfaring, men det trenger selvsagt ikke å være sånn. Er jo folk som har slutta på skolen tidlig, fått seg jobb og bygd seg sakte men sikkert oppover i systemet og er fornøyde nå. Men er nok lurest å velge skole ja.

Selv droppa jeg ut i niende på grunn av psykiske problemer. Har hatt diverse jobber jeg har blitt lei av kjapt, vært så vidt innom videregående (slutta med en gang), vært mye hjemme uten å gjøre noe og vært noen måneder på en veldig tilpassa "skole" drevet av kommunen. Sistnevnte var det eneste stedet jeg likte meg. Går nå første året på VGS på Media med folk som er to år yngre. Selvom jeg har tilpassa opplegg, så føler jeg det går veldig dårlig. Klarer ikke å få gjort noe. Står på en måte på samme sted som da jeg var 14-15 (selvom jeg selvsagt har utvikla meg mentalt i tankegang osv da). Men jeg kan jo heller ikke drive å angre på alt dette da de problemene jeg hadde/har ikke kunne vært ungått så lett uansett. De bare dukka opp.
Kan ta to av mine brødre som eksempel, ingen av de klarte å fullføre videregående. Nr. 1 som er eldst har sjelden fast jobb, stort sett bare strøjobber og diverse svart arbeid. Dette til tross for at han ha gått alskens kurs i regi av NAV osv. Han klarer seg jo, men jeg tror det er slitsomt i lengden å ikke vite om man får arbeid neste måned eller ikke.

Nr.2 som er yngre sleit også i starten, men har nå funnet seg et arbeid hos et firma som leverer utstyr til kraner og lastearbeid, han tjener godt og får stadig utviklet seg i den jobben.

Er du heldig klarer du deg helt fint uten videre utdanning, men VGS er en grei måte å sette seg litt inn i livet og ting generelt. Hva du vil nå er ikke nødvendigvis det du vil om tre år. Det er større sjanse for at du sliter uten VGS, velger jeg å tro. Men Norge har jo et bra sosialt sikkerhetsnett (som regel) så det skal jo litt til for at alt driter seg totalt.
Sist endret av Viva la Opium; 8. desember 2009 kl. 12:19.
Jeg vil si meg enig med alle freakene her, videregående er viktig for at du skal kunne få deg en jobb videre. Du må tenke langsiktig. Er nesten sikker på at du har forandret din tankegang senere.

Videregående er noe heeelt annet enn ungdomsskolen. På videregående har du mye mer frihet til å bestemme selv. Dersom du er skolelei, vil jeg anbefale deg å gå yrkesfag, altså ikke allmenn/studiespesialiserende. Innenfor yrkesfag har du mange fag å velge mellom, som du kan tilrettelegge etter dine egne interesser.

Hvis vi likevell tenker at du hadde tenkt til å droppe vgs, kan vi se på mulighetene for dette. Du er antageligvis 15/16 år når du er ferdig med ungsomsskolen. Hvilke jobbmuligheter har du? Med mindre du eller dine foreldre har gode kontakter innenfor ulike jobber, er du nødt til å skrive en god CV og søknad. Å jobbe i kassen på Rimi kan du glemme. Til tross for din lave alder, har du ikke lov til å jobbe med å selge alkhol/tobakk. Det er mulig du kan få stable varer eller jobbe på lageret. Dette er kanskje en grei jobb, lite betalt, men du har mulighet for å jobbe deg oppover i systemet. Ulike butikker som klesbutikker, platebutikker osv kan du eventuellt søke på, men jeg tror det er lite sannsynlig at du vil få en slik jobb. Restauranter krever ofte utdanning, ihvertfall videregående, så det mener jeg du kan se bort i fra.

Men til jobbene du har mulighet for.. Jeg vil anbefale deg at du søker jobb hos mc donalds, her er et veldig ungt arbeidsmiljø, du får prøve deg på ulike arbeidsmetoder, og du kan jobbe deg videre oppover til å bli skiftleder,og muligens restaurantsjef. I tillegg har du mulighet til å jobbe mye, og fleksible arbeidstider. Mc donalds høres kanskje ut som en drittjobb, men når du er såpass ung er det en god mulighet å starte her. Når du er 16 år får du 86,04 kroner i timen, i tillegg til helgetillegg som er 19 kroner, og kveldstillegg som er 10 kroner. Jeg jobber selv på mc donalds, og vi har mange på din alder som har droppet ut av skolen, og som ønsker å tjene penger.

Industriarbeider kan du også prøve deg som. Jeg kjenner en som deg, som var ung og droppet ut etter ungdomsskolen. Hun startet å jobbe på et fiskeri. Her tjente hun ganske mye, og fikk bra jobberfaring. Noen industriarbeidere krever utdanning så vidt jeg vet, men det er også mange som tar inn unge mennesker. Fordelen med at du er ung er at arbeidsgiverne ikke trenger å gi deg så mye lønn, noe som er bra for dem.

Du må selvfølgelig gi arbeidsgivere et godt inntrykk av deg selv, og som sagt skrive en god CV og søknad, dette finner du mye informasjon om mange steder.

Når det kommer til å ha en leilighet for 8-10000 i månden, tror jeg du bare kan glemme med det første. Om du tenker å flytte ut og klare deg selv i en så ung alder, kan det være vanskelig. Du må tenke på at du ikke bare trenger leilighet, men også mat, klær, strøm, mobilregninger osv osv osv. Det er utrolig mange utgifter du er nødt til å dekke. Dessuten er det vanskelig å få leilighet når du kun er 16 år. Du har ikke lov til å skrive under på leiekontrakt, så dette må dine foreldre gjøre for deg. Siden du er under 18 år har du utrolig lite rettigheter, både på penger fra det sosiale og generellt sett i samfunnet. Den første tiden er det greit å bo hjemme hos dine foreldre, for å spare opp penger, husk at det er også noe som heter depositum på leiligheter. En bil kan du spare opp til, helt til du er 18 år. Setfirkatet koster også en del. Jeg tror du kan se bort i fra en lønning på 22000 kroner, men heller vende over til en lønning på maksimum 13000 hvis du har en bra jobb. Og ikke glem skatt du også må betale av dette.

Når det er sagt, er det mye du må ta stilling til i ung alder, som du kanskje ikke er klar over. Jeg anbefaler deg at du finner en linje som passer for deg. Hvis du for eksempel ønsker å utdanne deg innenfor elektro, kan du etter ferdig utdanning tjene helt greit. Dette er da på 2 år vgs, og 2 eller 3 år i lære. Samme er det med tømrer. Du vil få lærlinglønn som stiger etter hvert halvår. Når du går på videregående vil du få utbetalt stipend alt ettersom hva dine foreldre tjener, hvor mange søsken du har og om dine foreldre er skillt. I tillegg vil du få borteboer stipend om dine foreldre bor langt nok borte fra skolen, borteboerstipend er en historie for seg selv.

Om du virkelig ønsker å komme deg vekk, kan du starte på en videregående skole et stykke fra dine foreldre, få deg en ok hybel og muligens ha en liten deltidsjobb i tillegg. På dette kan du klare deg ok med tanke på at borteboerstipendet er på omkring 4000, i tillegg til ordinærstipend.

Etter hva jeg har fått inntrykk av, er du ganske skolelei. Du kan ta deg et friår for så å starte på skolen, eller du kan ta vgs som privatist (dette krever veeeldig mye av deg). Men videregående er en fin tid, du får mange nye venner, du har mange muligheter. Det er heller ikke så kjekt når alle er på skolen, og du sitter hjemme.

Håper du tenker nøye på denne avgjørelsen, det kan prege ditt liv lang tid framover. Som sagt, tenk langsiktig,.
Lykke til
Sitat av Juni0r Vis innlegg
Takk for informasjon Men når tenkte du på dette friåret? Og hørt at det ene friåret kan ødelegge mye for deg så blir du litt slapp, kanskje får du deg ikke jobb. Så blir det ikke noe mer skole, tror ikke det er noe for meg gitt.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler praktiske fag.
om du i det hele tatt skal ta "friår" anbefaler jeg på det sterkeste å vente til etter VGS. Selv tok jeg 1 år i militsen og 1 friår etter VGS før jeg begynte på studier. Jeg angrer ikke, men å begynne å være "strukturert" igjen var et stort knytteneveslag. Hadde aldri klart det om jeg hadde slutta etter ungdomsskolen, for så å begynnne på VGS. Søstra mi tok 1 år på folkehøgskole midt i VGS utdanninga si, men hata det som pesten å begynne på VGS igjen, hun hadde vokst veldig på det året og følte seg utilpass blandt de andre i klassen.

Om du er så despo på å jobbe. Gjør som andre her sier, ta yrkesfag, 2 år utdanning, praksis så fagbrev og få deg en ok betalt jobb med litt mer innhold enn "pip pip" lyden og 5-på kunder av kasse på rimi.

Det skal vistnok være et støtteapparat for "drop-outs" men har skjedd flere ganger jeg har lest artikler om hvor litte oppfulgt denne gruppen er.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg har nå tatt meg et friår. Men jeg er nå ferdig med 3 års utdannelse fra vgs og 2 år som lærling. Dette er noe jeg ikke angrer noe på i det hele tatt. Du kan få så mange fler muligheter med en utdanning fra vgs enn det du kan fra ungdomsskolen. Du må også tenke på at de fleste bedrifter heller vil ta imot utdannede mennesker ovenfor de uten utdanning (såfremt de står på ca. lik linje).
Jeg går i første klasse på videregående nå, og kan fortelle deg at det er 100% noe å anbefale! I løpet av hele ungdomsskolen var jeg missfornøyd, tilnærmet hatet alle menneskene, og hadde det ganske kjipt. Jeg bestemte meg for å gå på videregående fordi jeg har en fremtidsplan, men jeg kan fortelle deg at jeg ble veldig positivt overrasket. Alle er fra forskjellige steder, det gjør at du får en ny start, blandt nye mennesker. Lærerene behandler deg mer som ett tenkende individ enn en elev, og du får jobbe med det du vil. Jeg har ikke gått lenge nok til å si noe om total opplevelsen, men jeg kan se at dette er begynnelsen på de bester årene i livet mitt til nå. 3 år kan virke som mye nå, men når du sitter om kanskje 10 år og tenker på alle de årene du kunne ha jobbet med noe gøy, kommer 3 år til å virke som ingenting.
Takk for all informasjon og støtte Har allerede begynt å skifte tankene sakte.
Prat med rådgiveren på skolen, si at du er drittlei alt som har med skole å gjøre, og trenger motivasjon til videre utdanning. Da kan det hende du får litt extended kikk på diverse vgs. rundt om, du finner helt sikkert noe du liker!

Selv var jeg helt klar for å ta et friår etter tiende. Jeg har vært forholdsvis aktiv i arbeidslivet siden dagen jeg fylte 13, og tenkte at jeg skulle jobbe, tjene litt penger og bare slacke. Etter en laang prat med rådgiver fikk jeg det samme svaret som mange av våre medfreaks allerede har kommet med; prøv yrkesfag! Du får gjøre noe konstruktivt, jobbe med henda og du ser et sluttprodukt = endet-du-gjør-betyr-noe-følelse!

Det var vel stort sett dette valget som hekta meg inn på utdanning igjen. Nå har jeg gått 2 år på elektrofag, og er lærling i norges 3. største elektrobedrift. Her tjener jeg faktisk opp mot 18 lapper i måneden (etter skatt), medregnet borteboerstipendet. Og, når jeg om 2 år har fagbrev, ligger jeg på 180-190kr/t
Som alle andre sier: Fortsett rett på VGS. Generell studiekompetanse er som regel minstekravet dersom du skal ha en ok jobb senere, kjipt å måtte ta opp fag senere bare for å få dette i boka. Er litt usikker angående friår, men ville i alle fall ventet til etter VGS, kjekt å ha 'fått unna' grunnlaget. Selv gikk jeg rett fra VGS til universitetet og er glad for det, men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at hadde jeg ventet et år hadde jeg aldri kommet inn i rytmen igjen. Kjenner mange som tok et år fri inni mellom utdanningene og som klarer seg fint. De gjorde noe 'nyttig' dog, ikke bare hang hjemme og kjeda seg (også var det ingen av dem som tok det i mellom ungdomsskolen og VGS...). Når det er sagt er det så mye du kan få ut av VGS, du får jo velge linje og kan da ta fag som er morsommere for deg å ta, sånn at du ikke kjeder deg, men heller ser fram til dagen. Du møter masse nye folk og kan plutselig være med på så mye mer (følte jeg i alle fall) ettersom du blir eldre. Du kan søke deg ut av Norge et år eller to, dersom utlandet frister. I det hele tatt, hverdagen blir stort sett bedre det er jo hva du gjør det til, men uasnett hva du velger å ta av linjer på VGS kan du alltids 'oppgradere' med noen fag dersom du føler du har valgt feil og allikevel sitte igjen men en ok kompetanse. Håper virkelig du velger å fortsette, ikke bare for å få en utdanning, men også for å oppleve mye gøy som du ellers ville gått glipp av.
Sitat av Juni0r Vis innlegg
Hei,

Jeg har egentlig begynt å vurdere veldig å gå ut i 10ende trinn. Siden det er bestemt at man kan velge selv om man vil gå videre eller droppe ut i 10ende klasse. Må det være "en grunn" til at man kan det, hva slags jobber er det man kan få og hvor mye kan man tjene i mnd sånn ca. Kan man leve et bra liv, for å si det sånn, gankse moderne (husleie på f.eks. 8-10k i mnd og fortsatt ha en "ok" bil og kose seg?) eller hvordan blir et liv hvis man dropper ut.


-Takk

EDIT: Vet ikke om denne er postet riktig sted, men følte at den passet litt inn her
Vis hele sitatet...
Veldig kort fortalt, så har jeg en husleie på 7k i måneden, og fagbrevet og ingen bil.(men dog lappen). For meg går det akkurat, fordi jeg liker og "kose meg".
Har ikke lest de andre postene over men; gå på VGS! Du vil ikke angre, du kommer til å miste sykt mye av det sosiale, gå glipp av en haug med fester, miste mange muligheter til å få deg dame, gå glipp av mange opplevelser/erfaringer som andre folk opplever med andre elever på VGS. Om du tenker på å droppe VGS så syns jeg at du heller skal tenke helt motsatt og finne deg en internatskole (er en god del av dem, i allefall kristne, gjør ingenting om du ikke er kristen selv.), da får du enda flere opplevelser med medelever.

Når det gjelder jobb så finnes det bare en god jobb du kan få uten utdannelse som jeg vet om, det er ting som har med data å gjør. Da hovedsaklig å repare dem, sette dem opp. Finnes også noen freelancer yrker, som f.eks. webdesigner, men da bør du ha tatt "media og kommenikasjon" eller "tegning form og farge" først. (eller en høyskole/universitet).

Problemet er nokk at de fleste jobber vil gjerne se noen papirer og freelacere har som oftest en lengre utdannelse, noe som gjør at de produserer mer og høyere kvalitet en deg, noe som gjør at de får mer jobber en deg. Så jeg vil si, sats på VGS! Om du vil gå videre med data så tror jeg at IKT er veldig slapt, da tar du et eller annen linje første året (beste alltarnativet er nokk medie og kommenikasjon) for så å hoppe av til IKT andre året.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Kan du ikke søke deg inn på en linje som ikke tar mange år å gå da?
går selv i 10. klasse og skal søke på Service og samferdsel neste år ^^
Aldri drop ut av skulen itte 10. Gå heller ei kort linja som :
Sitat av joaduck Vis innlegg
Kan du ikke søke deg inn på en linje som ikke tar mange år å gå da?
går selv i 10. klasse og skal søke på Service og samferdsel neste år ^^
Vis hele sitatet...
så får du til og med ein utanding.

eller,

Elektro VG1
Elenergi VG2
Så ut i læra, 2 år til på skole, og du vil tene mer..
Dropper du fra 10. og ut vil du bruke det meste av ditt voksne liv på å prøve å tjene inn nok til å holde tak over hode OG spise noe av og til, og du vil sannsynligvis komme til å angre bittert i etterkant, stick with the shit, med mindre du er helt borte i hode, og da forresten bare kan gå ned å reservere deg en plass på plata.
Dropper du fra 10. og ut vil du bruke det meste av ditt voksne liv på å prøve å tjene inn nok til å holde tak over hode OG spise noe av og til, og du vil sannsynligvis komme til å angre bittert i etterkant, stick with the shit, med mindre du er helt borte i hode, og da forresten bare kan gå ned å reservere deg en plass på plata.
Vis hele sitatet...
Please å dette er jo ren propaganda, noen ganger når det sier stopp så sier det STOPP og da klarer man ikke mere skole. jeg jobber forsovidt som it ansvarlig , jeg er kun 18 og tjener gode penger for alderen. Har ikke fullført et år på vidergående engang.
jeg får GODE responser stort sett, så når du er ferdig med den 15 årige utdannelsen din som proffesor så er jeg alerede på toppen,eller kanskje jeg har egen bedrift ^^

il trådstarter vis du ikke klarer mer at all, ta deg et eller to friår skaff deg en deltidsjobb finn ut hva du vil prøv litt forskjellige ting in my case pc, kanskje du er glad i å skru? prøv deg fram lykke til.
Jeg var så møkklei som man kunne få det etter ungdomsskolen, men gikk allmen. Så var jeg dritlei og gikk et læffisår i Irland.
Så ble jeg tvunget til å ta et halvt års pause fra å begynne på høgskolen, og jeg kan med handa på hjertet si at jeg har aldri hatt det så kjedelig i hele mitt liv!
Greit nok at jeg jobba, men jeg fikk ingen input! De dagene jeg ikke jobba gjorde jeg ikke en dritt, så ikke folk.
Jeg fant ut at jeg elsker skole, og aldri vil slutte

Et annet pluss med å fortsette på skolen er det nettverket man får gjennom skole. Litt på vgs, også enda mer på høgskole/uni, og derfra kan det bare gå opp opp opp!
Livet som student er bare digg, og jeg unner ingen å bli fratatt opplevelsen, eller iallefall prøve.

Folk er forskjellig, men jeg tror du burde prøve deg litt til før du bestemmer deg
Selvom jeg ikke kjenner deg vil jeg anbefale på det høyeste å fullføre både ungdomsskolen og VGS.
Planen å bare daffe heme et år eller 2 høres kansje super ut, men ender som regel med at du blir for lat til å begynne på skole igjen eller komme i arbeid, å hvis du faktisk begynner på skole igjen er du nok forsatt for lat til å gå hver dag. Etter en stund blir du kansje deprimert fordi du bare sitter heme å føler du ikke får deg noen vei. du sitter oppe på denne tiden av døgnet å sover mens alle andre er våken og begynner å føle deg ganske ensom.
Er ikke noe god vei å gå akkuratt, er kansje ganske chill, MEN FY FAEN HVOR KJEDELI!
Jeg gjikk 1år på VGS Bygg og anleggsteknikk, før de hadde jeg jobbet hver sommer og ferie som snekker siden jeg var 13 år.

Fikk meg jobb etter første åre på VGS som snekker, siden har jeg jobbet.. Tjener.. Vell bra Klarer godt og holde tak over hode og spise godt.

Litt kjipt og ikke kunne henge me venner i alle ferier de har, med tanke på at det er betydli mye mindre ferie i arbeidslivet, men selv angrer jeg ikke noe på at jeg ikke fullførte 2.året
skole er oppskryt! [spørs kossn linje du velger å ta] jeg gikk 1 året elektro og fullførte ikt-servicefag vg2 med gode karakterer, var umulig å finne lærling plass. Mitt tips er å heller bruke tia di på å ta kurs på det du vill bli gjennom nav, vet ikke om man må være 18 eller ikke, uansett mye bedre, hvertfall hvis du er lei av skole !
Droppa ut av skolen etter ungdomsskolen, smarteste jeg har gjort...

Bare fordi at du ikke har VGS betyr ikke det automatisk at du må vaske dritt resten av livet, tåpelig utsagn..