Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 29508
Heisann. Jeg plages med at sikringen i sikringsskapet mitt går fordi jeg bruker mer en det kursen er beregnet for. Så det jeg lurte på er om noen hadde et tall for hvor mange watt jeg kan ta ut over en 25 amperes kurs før sikringen slår ut? Så vet jeg hva jeg kan ha stående på samtidig uten at den ryker. Legg gjerne ved formelen for utregning. Tversnittet til lederen er oppgitt til 2x16mm2.
P = U * I = 230v * 25a = 5750 watt.

hvis det er automatsikring så har du også noen konstanter, for eksempel 1,13, som er antall ganger merkestrømmen sikringen skal "tåle" i minst én time

P = U * (I * 1,13) = 6497 watt, i kortere perioder


effekten vil også falle med tanke på spenningsfallet i kabelen, men anlegget skal være lagt opp slik at spenningsfallet ligger under 4%.

for sikkerhetsskyld kan du peise på med det også:

P = (U * 0,96) * I = 5520 watt

her kan du også legge til faktoren for kortere perioder:

P = (U * 0,96) * (I * 1,13) = 6267 watt


bare å spørre om det var noe mer
Sist endret av VivaLatrina; 17. november 2009 kl. 23:25.
Watt er Spenning x Strøm (P = U x I)

Kommer an på hva du har på, men hvis du bruker apparater som kjører på 230V, så blir vel formelen

230 x 25 = 5750 Watt
Aha. Takker. Har lært Ohm's lov, men klarte ikke å huske hva den andre verdien skulle være i formelen, som du påpekte var 230v. Har du noen formening om hvor mye en ovn bruker? Det være seg stekeovn, store og små plater.
Sist endret av Vangen; 17. november 2009 kl. 23:24.
http://www.elkjop.no/product/hviteva...ductTabcontent

Generelle spesifikasjoner
Total effekt (watt) 10300
Vis hele sitatet...
jeg antar dette er oppgitt hvis ALT er på samtidig (både varmluft, over- og undervarme, og grillfunksjon, samt. alle platene på full effekt

mao ganske mye mer enn det kursen skal tåle

hvor mye pleier du å bruke om gangen når det går galt? går det lang tid etter du skrur på siste plate/ting, før sikringen går, eller går den med en gang du skrur på litt for mye?


OffTopic: ikke tro på alt elkjøp sier:
http://www.elkjop.no/product/hviteva...ductTabcontent

Generelle spesifikasjoner
Energiklasse (EU) B
Energiforbruk øvre/nedre (EU) 0.83
Nettovolum (I) 61
Størrelse (EU) Medium
Tilkoblingseffekt (watt) 9.3
Total effekt (watt) 9.3
Vis hele sitatet...
må jo være energiklasse ∞
Sist endret av VivaLatrina; 17. november 2009 kl. 23:31.
Nei det tar som regel litt tid, og er når vi bruker mye på en gang, og som regel bestandig i kombinasjon med komfyr. Bruker å gå i sikringsskapet å kjenne på sikringen om den er veldig varm vist jeg gjør mye på en gang så jeg kan skru av ting før sikringen går.
er det automatsikring eller slik skrusikring (virker som sistnevnte, siden den blir så fryktelig varm)

husk at dem skal skrues godt til

på et arrangement jeg var med på var ikke inntakssikringene (63 A) skrudd skikkelig til i et av skapene (det eneste gamle skapet med skrusikringer), så på toppen av metallkassa brant man seg nesten når man la hånda oppå. isolasjonen på ledningene som kom inn i toppen av sikringsholderne var nesten brent av
Sist endret av VivaLatrina; 17. november 2009 kl. 23:35.
Den øverste er en automatisk skrusikring, mens den nederste er av den klassiske skrusikring typen. Men jeg så på en annen ovn av samme merke på Elkjop.no, og der brukes det 2000w bare i stekeovnen. Og det er jo over en tredjedel av kapasiteten på hele kursen. Så da er det jo ikke så rart at jeg får problemer når jeg bruker varmekabler, spotter, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tv på en gang. ;p
Eldre hus har gjerne en 16A kurs til konfyren, det er også tilfelle her jeg bor.
Selv med moderne automatsikringer og en ny ganske så ny komfyr har jeg aldri hatt problemer med at denne sikringen går. Effekten du kan ta ut av en 16A kurs er rundt 3600W, så kan med 95% sikkerhet si at det ikke blir brukt såpass mye effekt ved normal matlaging. Men om du prøver å bruke effekt; har alle plater og over- og undervarme på vil du komme over denne effekten. Men er sjelden man har 4 plater + steikovn stående på fullt samtidig da.

Må også tenke på at:
  • en 200l VVB trekker 2000W
  • Store panelovner trekker mye (kan være greiere med en mindre som står på litt lengere om gangen)
  • de fleste varmevifter trekker 1200W+ (godt egnet til å raskt oppnå temperatur, lite egent til å holde konstant temperatur i bolig)
  • Oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, Vannkoker, kaffetrakter++ kan fort trekke opp mot 2000W per enhet.

edit: så du nådde å poste før meg...
Om det er et problem som en husvert ikke er villig til å utbedre (da det kan koste en del) kan det være en idé å skru av varmekabler, eventuelt annen varme, mens vaskemaskin, oppvaskmaskin, kaffetrakter osv går.
Lys, TV, PC osv. bruker liten mengde med strøm i denne sammenheng.
Sist endret av harryy; 17. november 2009 kl. 23:47.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Den øverste er en automatisk skrusikring, mens den nederste er av den klassiske skrusikring typen. Men jeg så på en annen ovn av samme merke på Elkjop.no, og der brukes det 2000w bare i stekeovnen. Og det er jo over en tredjedel av kapasiteten på hele kursen. Så da er det jo ikke så rart at jeg får problemer når jeg bruker varmekabler, spotter, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tv på en gang. ;p
Vis hele sitatet...
Utifår det du skriver her så tolker eg det til at det er hovedsikringen som ryker. Håpar inderlig at du har andre sikringar på alt utstyret, ellers så ligger du tynt an når det gjelder lover og regler. Ein vanleg veggkontakt er ikkje godkjent for meir enn 16A sikringar. Dersom det er hovedsikringane som ryker skulle det ikkje være så stor jobb å få bytta til større. Det må sjølvsagt gjerast av ein fagman, han vil og kunne fortelle deg kor stor du kan sette inn. Det er litt avhenging av sikringar før hovedsikringen ein må være sikker på at ein opprettholder har selektiviteten i anlegget.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Aha. Takker. Har lært Ohm's lov, men klarte ikke å huske hva den andre verdien skulle være i formelen, som du påpekte var 230v.
Vis hele sitatet...
Det er ikke Ohms lov
Ohms lov sier at U=R·I.
Det kan stemme bra det. Blander siden jeg har en rondell på skolen der Ohm's lov og utregning av effekt er blandet.
Det er hovedsikringen det er snakk om. Og jeg har snakket med husverten og en elektriker skal komme å se på problemet.
Takker for mange gode svar.