Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 9908
Har planer om å kjøpe meg en ny mobil, og valget står hovedsaklig mellom iPhone 3GS og HTC Hero. Hva gjør den ene bedre enn den andre? Hvilken burde jeg gå for?

Sånn jeg har sett det nå, kjører begge to ganske unike systemer og HTC Hero har bedre kamera enn iPhone 3GS. iPhone 3GS har derimot et enormt utvalg av apps om man jailbreaker den.

Hvorfor burde jeg gå for iPhone 3GS? Hvorfor burde jeg gå for HTC Hero?
HTC Hero er jo open source, så tror du kommer til å finne et større utvalg av apps til den hvis du venter litt

Jeg ville helt klart gått for HTC Hero.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg jo sett at du har sagt HTC Hero i de fleste trådene som har kommet i det siste men har du noen andre grunner til at jeg burde gå for HTC Hero?
http://www.youtube.com/watch?v=G5F0Ruzwos8

http://www.youtube.com/watch?v=5xMUE...eature=channel

Der kan du jo se litt da, men jeg ville helt klart gått for Hero. Det er en unik mobil.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Igjen: hvorfor mener du at den er så unik? Jeg heller mer og mer mot iPhone.
Htc Hero definitivt! Den er unik, tro meg..

Den kjører f.eks noe av de samme som Palm Pre, altså at den sømløst integrerer twitter, facebook,sms og mail i en pakke. Så når du går inn på en kontakt kan du sjekke siste sms fra personen, mail, bildene på Facebook av personen, du får opp bursdagen fra facebook osv.. Utrolig spennende, og i tillegg er den ikke så lukket som iPhone er. Definitivt Hero! Les førsteinntrykket fra mobilen.no om han som har testet den. Ser meget lovende ut!
Jeg har en HTC Hero selv og har hatt den et par uker nå (ja, lenge før den kom i butikkene) og sammenlignet med iPhone ville jeg valgt iPhone over Android på nåværende tidspunkt. Rett og slett fordi iPhone er mer modent. HTC Hero er ingen dårlig telefon, men det har en del små irritasjonsmomenter som at onscreen tastaturet ikke helt holder mål (man blir jævlig bortskjemt på den fronten med iphone), android market er elendig sammenlignet med app store. Det er rett og slett en del funksjonalitet Apple gjør mye bedre akkurat nå, helt som forventet når Android er så ferskt og apple har vært på markedet i over 2 år.

Forøvrig: Du kan også matche kontaktliste med facebookvenner på iPhone, applikasjonen heter FeX og finnes i appstore. Integrasjonen med fb/twitter/flickr er veldig kul, men ikke så bra at man burde velge hero over iphone (forøvrig er det bare å bruke flickr sin "post by email"-funksjon for å gjøre det minst like enkelt på iphone som på hero).
Finnes det ikke et program for å matche kontaktliste med venner på facebok for iPhone da? Jeg er 99,9% sikker på å ha sett det!
Sitat av Everclear Vis innlegg
Finnes det ikke et program for å matche kontaktliste med venner på facebok for iPhone da? Jeg er 99,9% sikker på å ha sett det!
Vis hele sitatet...
joda, finnes det. facephone tror jeg det heter. Finnes to alternativer.
Jeg ser på det som at Iphone er mye enklere og mer brukervennlig. Ut ifra en film som ble linket lengre oppe på threaden så så det ut som at Htc Hero hadde et veldig rotete menyoppsett. Men det vil sikkert fungere veldig fint om du skjønner deg på det, så valget ligger vel på om du vil ha en enkel eller litt mer komplisert telefon.
Fikk høre i ettertid at han fyren som lagde videoen ikke har peiling i hele tatt. Men vet av en som har den og han er storførnøyd. Den er rask og responsiv, og du kan enkelt lage egne apps. Hjemme skjermen blir kallt et "skrivebord" fordi du kan endre alt. Når Hero får etablert seg litt mer så vil det komme mer og mer apps
Iphone 3GS er raskere enn Hero Bare å rote litt på youtube, så finner man video om akkurat det

Samt, Iphone har et mer modent marked... Om 1-2 år vil nok Hero være et bedre alternativ (Eller den mobilen som er aktuell på det tidspunktet...


Så per dags dato ville jeg ha valgt 3GS, noe jeg igrunn også har gjort.
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Iphone 3GS er raskere enn Hero Bare å rote litt på youtube, så finner man video om akkurat det

Samt, Iphone har et mer modent marked... Om 1-2 år vil nok Hero være et bedre alternativ (Eller den mobilen som er aktuell på det tidspunktet...


Så per dags dato ville jeg ha valgt 3GS, noe jeg igrunn også har gjort.
Vis hele sitatet...
Apple har sikkert kommet med en ny utgave om 2 år uansett.
Vell, joda...
Men, var app markedet generelt jeg siktet til, og ikke hvilken modell som nå enn var ute...

Per dags dato er 3GS et bedre alternativ enn Hero...
Hero er kanskje mer aktuell for de som liker å leke seg med å lage app's osv uten noen begrensninger.
Blackkoz: Akkurat hva er bedre med 3GS? Hero har et bedre kamera, og jeg vil si at meny systemet er mye bedre.
Sist endret av jeppfi; 2. august 2009 kl. 22:45.
3GS er raskere, 3GS har bedre app-tilgang, 3GS har bedre tastatur.
Vil si det i seg selv er nok...

Hvor ofte bruker man nå virkelig kameraet på mobilen når man skal ta gooode bilder?
3GS sitt kamera er godt nok til å sitte på en mobil, trenger igrunn ikke bedre. Og om man er glad i å ta bilder har man som oftest et digitalkamera eller speilrefleks kamera liggende.
Ettersom dette forumet herjer med subjektive meninger, ser jeg at det kan være vanskelig å gjøre seg opp en formening. Denne trådene sklir litt ut på linje med «Xbox vs. PS3», eller «Mac vs. Windows» - og mangler i så måte endel argumentasjon og saklige begrunnelser.

Jeg er i utgangspunktet en helfrelst "iPhone-fanboy", og sier selvsagt at dette er valget du bør gå for. Før vi ser på et spesifikasjonsspekter, er det greit å informere om at den bilen med størst motor nødvendigvis ikke er den best egnede til ditt bruk. Noen ganger er det greit at ting bare fungerer, og for å trekke assosiasjonen: at bilen bare går å går, uten nevneverdig tull og komplikasjoner. For andre er det viktigere at man kan gjøre mest mulig, har et sterkere kamera, kan konfigruere alt etter eget ønske osv.

Jeg vil i første omgang anbefale iPhone på grunnlag av et ekstremt herlig tastatur, dens simple og elegante meny og brukervennelighet. For ikke da å glemme apples svar på en fullverdig nedlastningsportal: Appstore. Som tidligere nevt av Blackkoz, så er ikke kameraet like eksemplarisk (i mine øyne) som resten av telefonen - men igjen: hvor ofte bruker man egentlig mobilkamera? Jeg bruker det heller sjeldent, det har skjedd ved et par annledninger - men lang, langt unna ofte nok til at det er verdt å ofre brukervennlighet.

Jeg gidder ikke ramse opp masse shittshatt om enhver telefon, det finnes utallige tester på nettet, der begge blir gjennomgått relativt nøye. Det være sagt har jeg nylig testet motstanderen til 3GS, og det ble for min del litt for rotete, litt for tregt; og etter å ha blitt vant til iPhones tastatur: veldig skuffende.

Valget er ditt, hadde jeg hvert deg ville jeg ha testet begge telefonene i egne hender hvis du er veldig usikker. For å nevne det har jeg enda til gode å møte noen som hatt iPhone, og som tenker på å kjøpe en annen telefon neste gang de er ute på mobiljakt (ps: irl). Ja, det finnes et par lurkende rundt på forumet her som har hvert uheldige, men stort sett alle som har hatt den i fingrende er veldig fornøyde med kjøpet.
Sist endret av Restyle; 2. august 2009 kl. 23:11.
Bare utav ren nysgjerrighet? Hvor mange har faktisk brukt en HTC Hero selv? (som i en uke eller mer, ikke 5 minutter tukling i en butikk)
Sitat av moridin Vis innlegg
Bare utav ren nysgjerrighet? Hvor mange har faktisk brukt en HTC Hero selv? (som i en uke eller mer, ikke 5 minutter tukling i en butikk)
Vis hele sitatet...
Jeg har selv en HTC Magic som kjører Android, og jeg må si at operativsystemet er det beste mobiloperativsystemet jeg noen gang har prøvd. Har også hatt iPhone en stund, og jeg foretrekker Android fremfor iPhone OS.

HTC Hero kommer med et helt nytt grensesnitt fra HTC, og jeg tror Android bare blir enda bedre med litt eyecandy.


Anbefaler en mobil med Android!
Jeg bytter fra iPhone til HTC Hero ene og alene på et idealistisk grunnlag. iPhone er en fet telefon, og jeg er forsåvidt veldig glad i den.

Jeg er dog litt redd for at HTC kun fokuserer på eyecandy med Hero, og da sitter vi igjen med akkurat det samme som HTC hadde med Windows Mobile og Touchflo3D, altså et ubrukelig system. Men har litt troa på at de ikke klarer å sabotere det helt nå som Android er i bunnen.

(For å si det slik, jeg kommer ikke til å selge min iPhone før jeg er sikker på at Heroen er noe å spare på..)
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Nå står jeg mellom iPhone 3GS, HTC Hero og Samsung I8910 Omnia HD..
Jeg har nå lekt med min HTC Hero i en dag og er sinnsykt fornøyd. Den kan fint settes opp mot iPhone på flere punkter, og integrasjonen med Google sine tjenester er helt sinnsykt bra lagt opp. Jeg skrev inn detaljene til Google-kontoen min og to minutter senere var alt kontakter, tjenester og Facebook (!) satt opp.

Telefonen oppleves som mye kjappere enn iPhone 3G. Tastaturet er dog litt annerledes, men ser for meg at det blir grisebra når de får integrert ordboka fra Google Wave. Sett opp mot Omnia HD så har ikke Samsung noe å stille opp med. iPhone og Hero stiller i en egen klasse.

Jeg angrer hvertfall ikke et sekund på at jeg gikk fra iPhone til Hero.
Jeg har samme erfaring som Deezire, samt samme grunnlag. Har iPhone 3G og har hatt Hero i nesten en uke.

Hero er en knalltelefon. Den er åpen og veldig konfigurerbar med masse artige programmer i Android Market (og bedre skal det bli når det åpnes for betal-apps i Norge).

Jeg merker at den ikke er like moden som iPhone, men det skulle nesten bare mangle; Hero er under en måned gammel, iPhone har flere år på baken. Regner med at Hero bare blir bedre og bedre etterhvert som HTC oppdaterer Sense og google oppdaterer Android.

Men jeg beholder foreløpig begge telefonene.
Engadget har en ganske grundig anmeldelse av Hero:
http://www.engadget.com/2009/07/23/htc-hero-review/
Kan jo sammenlikne med:
http://www.engadget.com/2009/06/17/iphone-3g-s-review/
Hieronymus
Miyamoto's Avatar
Trådstarter
Har bestemt meg 3GS. Får en om 2-3 dager. Telekiosken her i Kongsberg får inn et lite parti i løpet av uka, og jeg ble lovet en om jeg la inn et depositum på 1000,-, noe jeg selvfølgelig gjorde. Mulig andre butikker i samme kjeden får inn andre steder i landet også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noe offtopic. Men er det noen som vet og det er mulig å stille inn Hero til og kun oppdatere twitter, facebook osv når man er på wifi? Vil helst oppdatere manuellt når jeg er på mobilnettet..

Forøvrig veldig fornøyd sålangt. Hatt iPhone i 2 år.
Jeg sitter her med HTC Hero i hånden å kan gi deg disse opplysningene:

1. Den er treg, men dette skal visstnok bli rettet på på neste firmwareopptatering.
2. Den har 5 mpx kamera, + autofocus.
3. Google maps, med enestånde kartfunksjon. Den fungerer akkurat som det skal.
4. Multi-touch i nettleser og bildebladngsfunksjonen, noe som sikkert kommer til å spre seg med oppdateringer.
5. Alle applikasjoner kan lastes ned helt gratis fra Andoid Market. Det meste du finner på iPhone er også på markedet.
6. Kalenderfunksjonen er genial, og fungerer mye bedre enn på iPhone. (min mening såklart)
7.Tastaturet er godt og brukervenlig(kan også laste ned skandinavisk tastatur fra market, men dette er ikke like godt som htc sitt). Stavekontrollen er også utmerket.
8. Alt er gratis.
9. Telefonen blir treg etter mye bruk pga at alle oppgavene kjører i bakrunnen. Starter du et spill ligger det å durer og bruker RAM og CPU. Dette problemet løses imidlertid av taskkiller(finnes i market)
10. Mediaspilleren er god etter litt tilvenning, og støtter spillelistefunksjoner fra alle medieprogrammer på pc'n din.
11. wlan har litt dårlig signalstyrke, men det gjør ikke så mye.
12. Kontaktsynkronisasjon fra google er brilliant, alt du lagrer på telefonen er automatisk på nett, og omvendt.
13. Værapplikasjonen ser ut til å virke som den skal. Imidlertid kan du laste ned Yr.no-widget.

Alt-i-alt er jeg fornøyd.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde Hero i en uke. Tidvis positivt overrasket. Men "over all" er telefonen for dårlig. Om et år eller to er den nok på høyde med iphone, men ikke enda dessverre. 3GS bestillt.

ps. Har hatt iphone 1g før jeg kjøpte Hero.
Hero er egentlig en dritbra telefon, men den er alt for laggy. Men dette skal jo fikses i neste update.
Hvis laggen ikke blir fikset, vurderer jeg å gå over til min gamle mobil.
Er det satt en dato for denne revolusjonerende oppdateringen? Har en iphone i bestilling, men ikke levering før 1.okt. Om det kommer en update til Hero før den tid som retter på laggy problemene, så tror jeg nok at jeg går over til den..
Updaten ligger ute, men ikke offisielt. MoDaCo sin ligger her: http://android.modaco.com/content/ht...he-new-update/

Den er samme som den som HTC kommer, men den er litt modifisert.
Etter min mening har Hero flere problemer enn lagg.

- For mange fysiske knapper. Flere av de er helt unødvendige. Og back-knappen er helt malplassert.
- Dårlig videoavspilling. Hakker, og henger seg.
- Klarer ikke få med hele navnet i videopodcaster/filmer. Generelt dårlig system for sortering.
- Dårlig batteri, hjalp litt når jeg skrudde av ALT.
- Elendig kamera, selv iphone sitt er bedre.
- Dårlig utvalg i Market.
- Generell følelse av av Android fortsatt er i beta.

Vil ikke fremstå som noen iphone fanboi her. Var veldig positiv til å gå over til Android. Men den innfridde rett og slett ikke. Jeg tror Android kan bli like bra som OSX, men det kommer til å ta tid.
Sitat av cezar Vis innlegg
- Elendig kamera, selv iphone sitt er bedre.
Vis hele sitatet...
ifølge spesifikasjonene så har HTC Hero bedre kamera enn iPhone 3GS.

http://www.apple.com/iphone/specs.html
http://www.htc.com/www/product/hero/specification.html
Sist endret av Slurpeedelic; 9. september 2009 kl. 14:24.
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
ifølge spesifikasjonene så har HTC Hero bedre kamera enn iPhone 3GS.

http://www.apple.com/iphone/specs.html
http://www.htc.com/www/product/hero/specification.html
Vis hele sitatet...
Jeg har testa begge, altså Hero og 3GS. I både dagslys og mørke.

I daglys er de omtrent like gode, men noe blassere farger på Hero.

I mørket er 3GS klart bedre.

Spec betyr ikke alt
Sitat av cezar Vis innlegg
Jeg har testa begge, altså Hero og 3GS. I både dagslys og mørke.

I daglys er de omtrent like gode, men noe blassere farger på Hero.

I mørket er 3GS klart bedre.

Spec betyr ikke alt
Vis hele sitatet...
Dette skal jeg se nærmere på.
Hvis man ikke forsøpler telefonen sin med masse widgets så merker man ikke antydning til lagg. Dette er også noe flere tester har påpekt, men som veldig mange velger å se bortifra når de snakker om telefonen. Er jo binært selvmord for telefonen når den skal oppdatere alle widgets så fort tastesperren blir opphevet.

Jeg opplever ingen hastighetsproblemer med Hero. Eneste jeg har merket er at den klarer kun å foreslå ord med æøå i seg når den ligger i landscape-modus. Sist men ikke minst, Spotify til HTC Hero fungerer så latterlig mye bedre enn til iPhone.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis man ikke forsøpler telefonen sin med masse widgets så merker man ikke antydning til lagg. Dette er også noe flere tester har påpekt, men som veldig mange velger å se bortifra når de snakker om telefonen. Er jo binært selvmord for telefonen når den skal oppdatere alle widgets så fort tastesperren blir opphevet.

Jeg opplever ingen hastighets problemer med Hero. Eneste jeg har merket er at den klarer kun å foreslå ord med æøå i seg når den ligger i landscape-modus. Sist men ikke minst, Spotify til HTC Hero fungerer så latterlig mye bedre enn til iPhone.
Vis hele sitatet...
Widgets er jo halvparten av en sånn telefon, så om den blir treg av det, viser det at den ikke duger..

Men så det som er dealen:

Hero er "best" men må ha ny firmware for å ikke lagge..?
Sist endret av Jazzin; 9. september 2009 kl. 17:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Neh, widgets er totalt ubrukelig. Jeg har klokka, været, kalenderhappenings på Home-skjermen. Ellers har jeg /kanskje/ noen få apps på en annen skjerm og noen få shortcuts. Ellers er den jo akkurat som en annen telefone, den multitasker helt uten problem, bare ikke 78 widgets på en gang - som enhver annen telefon ville slitt akkurat like mye med.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Neh, widgets er totalt ubrukelig. Jeg har klokka, været, kalenderhappenings på Home-skjermen. Ellers har jeg /kanskje/ noen få apps på en annen skjerm og noen få shortcuts. Ellers er den jo akkurat som en annen telefone, den multitasker helt uten problem, bare ikke 78 widgets på en gang - som enhver annen telefon ville slitt akkurat like mye med.
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg mener.. Sier ikke at man skal stappe den med apps osv, men det er jo litt av poenget at du skal kunne installere programmer du synes er nødvendige.. ?
Absolutt HTC Hero framfor iPhone
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bitch, please
MrAsrud's Avatar
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Joda, men jeg mener.. Sier ikke at man skal stappe den med apps osv, men det er jo litt av poenget at du skal kunne installere programmer du synes er nødvendige.. ?
Vis hele sitatet...
Jo, men ettersom den kjører alle programmene i bakgrunnen, vil den jo lagge. Dette ville også skjedd med en iPhone 3G S, bortsett fra at den ikke har muligheten til å kjøre flere apps samtidig.

-Asrud
Jeg har Hero selv. Kjøpte den på grunnlag av DENNE: http://www.freakforum.nu/forum/showt...light=htc+hero

Lov å søke...


Anyways, angrer heller ikke et sekund på dette kjøpet. Men det tror ejg ikke du vil om du kjøper Iphone helelr.

Begge er høykvalitets telefoner som kan det de er lagd for.

oops, så ikke at det var gammel tråd :P Sorry!
Sist endret av Jazzin; 18. oktober 2009 kl. 18:14.
Sitat av moridin Vis innlegg
Jeg har en HTC Hero selv og har hatt den et par uker nå (ja, lenge før den kom i butikkene) og sammenlignet med iPhone ville jeg valgt iPhone over Android på nåværende tidspunkt. Rett og slett fordi iPhone er mer modent. HTC Hero er ingen dårlig telefon, men det har en del små irritasjonsmomenter som at onscreen tastaturet ikke helt holder mål (man blir jævlig bortskjemt på den fronten med iphone), android market er elendig sammenlignet med app store. Det er rett og slett en del funksjonalitet Apple gjør mye bedre akkurat nå, helt som forventet når Android er så ferskt og apple har vært på markedet i over 2 år.

Forøvrig: Du kan også matche kontaktliste med facebookvenner på iPhone, applikasjonen heter FeX og finnes i appstore. Integrasjonen med fb/twitter/flickr er veldig kul, men ikke så bra at man burde velge hero over iphone (forøvrig er det bare å bruke flickr sin "post by email"-funksjon for å gjøre det minst like enkelt på iphone som på hero).
Vis hele sitatet...
Siden android er open source, kan du jo installere nytt onscreen tastatur om du føler for det, f.eks ett som er helt likt det du finner på iphone. Du finner det i market. En av tingene jeg elsker med denne mobilen er att du kan gjøre ting som det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har samme problemet som deg, men heller deriomt mest mot Hero'en. Jeg fant en god sammenlikning på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=G5F0Ruzwos8
http://www.youtube.com/watch?v=5xMUE...eature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=xa1zv...eature=channel

Denne består av tre deler og varer en halvtime så kort summert; Testeren mente at idag er Iphone bedre siden den har vært lengre på markedet, men HTC Hero vil ta over ledelsen innen kort tid. HTC Hero har også en app store som heter Marked. Den er relativt mindre enn App Store, men den mener testeren kommer til å bli større, så jeg ville valgt HTC Hero.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som vet åssen man sletter mld på en hero? hatt min i 3 dager nå men finner ikke ut av det.
Trykk på meldingen og hold, velg slett melding
Selv bruker jeg iPhone 3G og må si at jeg ble ufattelig lei av den etter en kort stund, men gleden kom tilbake da jeg fikk jailbreaka den. Hvis du anskaffer deg en iPhone, sørg for at du jailbreaker den.

Forresten, det jeg ikke liker med iPhone er at man ikke har så mange valgmuligheter eller innstillinger.

Det jeg liker med iPhone er at ting alltid funker, mange apps, lett å bruke og bra musikkspiller.
Sitat av harryy Vis innlegg
Trykk på meldingen og hold, velg slett melding
Vis hele sitatet...
Hehe, fant ut av det 10 min etter jeg posta. men takk uansett =)
Hvorfor synes alle iPhone er så lett å skrive med? Den var grei, men jeg skriver mye bedre på min Nokia 5800 når jeg holder den sidelengs og får tastaturet slått ut slik. Bedre plass og større "knapper". Bruker for øvrig ingen av de tlf nå.