Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1377
Ministry of Love
sptz's Avatar
Kan man med loven i hånd kreve alle sine innlegg slettet fra et forum? De fleste forum fraskriver seg ansvaret fra hva brukerene skriver. De de skriver har de jo også opphavsrett på. (denne blir jo ikke overført på noen måte) Kan man med loven i hånd da kreve alle sine innlegg slettet? Hva slags lovverk og tolking finnes på dette området?

nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Man kan nok pårope seg åndsverk for enkelte innlegg, men den store majoriteten av debattinnlegg inneholder langt ifra nok intellektuell produksjon til at man kan det. Et åndsverk må være et resultat av en "skapende innsats". Og det må, som navnet tilsier, kunne kalles et "verk". Enkelte av guidene vi har på forumet vil nok falle inn under åndsverk.

Dette innlegget er et fint eksempel på noe som ikke er et åndsverk, og det er innlegget du åpnet tråden med også.

Det nevnt så er loven rimelig diffus på området og man har afaik primært synspunktene til ledende eksperter på området å forholde seg til.
Sist endret av nso; 25. februar 2009 kl. 02:20.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det nso sa.

og for å føye til litt "realitet" inn i bildet, om en moderator eller admin ikke ønsker å slette innleggene dine, så er saken tapt uansett.
politiet bruker over all sannsynlighet ikke noe tid på slike saker.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
Jeg tenker blant annet på om man av politiske eller andre grunner ikke ønsker å bli forbundet med et nettstedet, kan kreve alle sine innlegg slettet? Hvem har eierskap til teksten, for meg synes det åpenbart at det er skribenten. Særlig når de fleste debattsider uttrykkelig legger ansvaret for innholdet på den enkelte bruker.

Selv om noe ikke er et verk betyr det ikke at man har opphavsrett til det. ÅVL skiller for eksempel på fotografiske verk og fotografiske bilder. Passfotoautomater tar typiske "bilder". slike bilder har en vernetid på 15 år etter utløpet av fotografens dødsår, dog minst 50 år fra det tidspunkt bildet er laget. Vernetiden for fotografisk verk er 70 år etter utløpet av fotografens dødsår.
http://hannemyr.com/faq/legal_dm11.shtml

Hvordan avgjør man det samme for tekst?

Sitat av somnium Vis innlegg
det nso sa.

og for å føye til litt "realitet" inn i bildet, om en moderator eller admin ikke ønsker å slette innleggene dine, så er saken tapt uansett.
politiet bruker over all sannsynlighet ikke noe tid på slike saker.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker mer prinsipielt. Det er ikke en akutt aktuell problemstilling for meg, men jeg har lyst til å ha en debatt rundt jussen. Eller i allefall en synliggjøring av den.

Håper noen kommer med noe smart i løpet av uken, er nemlig i det sydlige rødehavet for å dykke de neste 8 dagene
Sist endret av sptz; 25. februar 2009 kl. 03:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En kompis av meg hadde faktisk kommet over denne samme problemstillingen for litt under en uke side. Det viste seg at en person hadde lyst å fjerne alle postene sine pga frykt av etterfølging. Det ble eventuelt funnet ut at nei: det går ikke ann å ta dette til retten. Fleste forum har en agreement på begynnelsen av registreringen som sier at all info de gir fra seg vil automatisk bli ansett som deres rettfulle eiendel. For å si det sånn: han kan slette kontoen sin, han kan fjerne alt som er av personlig informasjon, og redigere vekk alt som kan redigeres (vist det er mulig).

Men: Å kreve at noen skal ta sin personlige fritid til å gå over alle posts som du selv har laget er rett og slett å kreve gratis arbeid. Du kan heller si at han kan enten betale dere for det eller si at det er glemmesak.
Det var det kompisen min gjorde. Ble ikke noe problem etter det.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av spetznaz Vis innlegg
Jeg tenker blant annet på om man av politiske eller andre grunner ikke ønsker å bli forbundet med et nettstedet, kan kreve alle sine innlegg slettet? Hvem har eierskap til teksten, for meg synes det åpenbart at det er skribenten. Særlig når de fleste debattsider uttrykkelig legger ansvaret for innholdet på den enkelte bruker.
Vis hele sitatet...
Opphavsretten, som du henviser til, omhandler kun åndsverk og det man kan definere som sådan. Hva man kan definere som årsverk dekket jeg i mitt forrige innlegg. Årsak til ønske om fjerning har i dag lite å si. Jeg tror og håper at det kommer til å komme mer tydelige lover på emnet etterhvert.