Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 955
Jeg får ADSL, Takker alle Høyere og Lavere makter. Problemet er at tilkoblingen blir i andre etasje. jeg har PCen i kjelleren. Vet at det er mulig å ha flere PCer i netverk på den samme ADSL linja, men hvordan gjør jeg dette?

Kan jeg bruke en vanlig hub?
Jeg har også ubegrenset tilgang til CAT 5 kabel så utelegging blir ikke noe problem.
original reprint
xaff's Avatar
Ja, du kan bruke en vanlig hub, men da må du ha en IP til hver PC. (Sånn er det i alle fall med SDSL modemet mitt)

Det beste er vel å få seg en router, eventuelt en router maskin.

(Legg merke til at jeg har SDSL levert av Catch i sammarbeid med DataGuard og at utstyret som følger med sikkert varierer.)
Sist endret av xaff; 29. mai 2002 kl. 19:51.
Jeg har en router og koblet opp 3 maskiner.
Det er det eneste som funker 100%.Hub virket ikke.
(Snakk med f.eks.Komplett.no)
Min router er en SMC Barricade.
Kjempefornøyd
spørs hvilken levrandør du har.
jeg har hørt at bluecom gir ut en ip per maskin gratis på vanlig adsl abonnement. da trenger du bare en hub/switch.
og av nextgentl får du låne en router hvis du spør etter det.
telenor tillater bare 1 ip per abbenoment samtidig, saa hvis du har telenor, skaff deg en router
Endelig fått adsl jo! Grattis Even!
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
vel, hvis du søker litt rundt skal du se at det er ett par threads angående dette på forumet.. Greia er det at hvis du vil dele inet med en hub (som jeg har gjort) så må du ha en "server". Jeg installerte Win2k Adv. Server og aktiverte internet connection sharing, funker flott her. Kan også gjøre det samme i winxp. Selv har jeg trekt 70meter med tp kabel rundt i huset, utvendig langs panel osv. Funker helt fint. man MÅ ikke ha en router, og har du en 486 eller pXX som du ikke bruker så kan du jo installere linux og bruke den som server... skal jeg ihvertfall gjøre så snart jeg får den pcen jeg venter på...
Når det alikevel er snakk om ADSL og slik...
Jeg hørte rykter om at det skal begynne og koste kr, pr, mb... Stemmer dette? Eller er det bare meg som er på bær tur..
nFF Marshall
morten's Avatar
http://www.freakforum.nu/forum/showt...highlight=adsl
http://www.freakforum.nu/forum/showt...highlight=adsl

Der kan du se litt om denne diskusjonen/spørsmål som har blitt stilt allerede.
SpeXzTeR: fra telenor var det snakk om at de skulle ta betalt per. MB! men er ikke sikker hvordan det går med de planene der, de andre leverandørene skal ikke gjøre det iaff..
Kjøp deg en switch istedenfor en hub. Raskere og bedre.
Zalderach's Avatar
Trådstarter
Takker for all responsen.

Ser at jeg glemte litt info.

Leverandør: NextGentel
+ Har en gammel 10mbit 8 port hubb
Det står et vrak av en PC på rommet mit har ikke testet den ennå men kansje den er brukandes som server...

</edit>
Fant dette just nå

Kan jeg ha flere PCer knyttet til samme abonnement?

NextGenTel gir deg én linje med ett DSL-modem, men du kan koble sammen flere PCer hvis du bruker en nettverks-HUB. Det følger med 5 brukernavn og epost-adresser i et privatabonnement, og 10 i bedriftsabonnementet. Husk imidlertid at hastigheten reduseres hvis alle bruker linjen samtidig.
</edit>
Sist endret av Zalderach; 30. mai 2002 kl. 18:47.
LurveLeif: hvorfor bør han kjøpe en switch og ikke en hub? På et nettverk mindre enn 10 maskiner har det ikke en dritt og si, og en switch er ikke raskere. Du får 100Mbit huber som er billigere enn switcher. Eneste fordel med en switch er at faren for pakkekollisjoner blir mye mindre, men som sagt har ikke det en dritt å si på nettverk mindre enn 10 pc'er.