Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1649
Etter en slank oppvekst og tilsvarende slank periode i tyveårene, så har tiden innhentet meg og jeg har (endelig) lagt på meg noen kilo for mye. Fra å motta konstante kommentarer om hvor tynn jeg var, har venner og familie nå begynt å plage meg med kommentarer om hvordan jeg nå veier noen kilo for mye. Over en periode på ca. to år har jeg lagt på meg omtrent 10-12 kg, og slimfitskjorter og skinny jeans er overlevert til Fretex.

Jeg merker at det er vanskelig å gå ned de 6-7 kiloene jeg ønsker å gå ned, og jeg ser meg nødt til å ta noen drastiske grep for å få det til. Jeg forstår at gamle matvaner må vike for et mer balansert kosthold.

Jeg har denne uken begynt på et eksperiment; jeg spiser ikke frokost eller lunsj, og drikker isteden mye kaffe og et glass vann til hver kaffekopp. Bruker Lifesum til å logge middagene jeg spiser. Prøver å holde meg unna karbohydrater så godt jeg kan, og har kuttet ut brød (noe som er helt forferdelig siden jeg elsker brød) og pasta. Regelen for middagsrettene er at de er proteinrike og at jeg kan spise så mye grønnsaker jeg vil. Måltidene blir derfor på rundt 500-600 kcal.

I tillegg har jeg begynt med daglige gåturer hvor jeg brenner rundt 200-400 kcal. Jeg er ikke noe glad i styrketrening, men kan klare å gjøre litt kardio.

Er det noen her med litt erfaring som kan fortelle meg om dette er en dårlig ide? Vil et såpass strengt regime ha noen motsatte effekter jeg burde være klar over?
det viktigste er å spise jevnt. slik at du unngår disse dippene i blodsukkeret. man tar dårlige valg når man er sulten og blodsukkeret er på trynet

jeg for min del, spiser slik om dagen:

Frokost, 1stk knekkebrød m/smøreost
Lunch 2stk knekkebrød m/smøreost
midt på dagen (14:00) 1stk knekkebrød m/smøreost
etterjobb (16:00) 1stk knekkebrød m/smøreost

middag mellom 19:00 og 20:00. spiser da mye forskjellig. kyllingsalat f.eks (uten dressing)
fjorland er en slager for meg.

i helga flyter det litt vilt, da drikker jeg litt øl. spiser potetgull. taco og vanlig som andre gjør.


gått ned 12kg siden starten av mai til nå


de første 14 dagene er værst. etter det så starter det å gå helt greit


trener ikke for øyeblikket, men har mye å gjøre på fritiden samt på jobb. så sitter lite stille


jeg bryr meg lite om dette karbohydrat vs proteingreiene. jeg spiser bare mye mindre. og det funker iallefall for meg.


må bare holde ut og være viljesterk..
Ville ikke kuttet karbohydrater helt, du kan jo kjøre en såkalt carb cycle. Du går 2 dager lavt på karbohydratene og en dag høy, det booster forbrenninga bra samt at du ikke føler deg helt utmattet pga tomme glykogenlagere. men til syvende og sist er det hvor mye kalorier inn kontra hvor mye du forbrenner som er avgjørende for hvor mye du kommer til å gå ned.
Ikke kutt ut frokosten. Da er det bedre å gjøre det slik, frokost-middag.
Kommer folk til å si du er akkurat passe hvis du går ned 6-7 kg? Jeg syns du burde bry deg mindre om hva alle andre sier.
Mitt beste tips er ikke å konstruere et strengt og komplisert regime som er vanskelig å følge, og som gjerne dabber av over tid. Selv pleier jeg å skrive en grov middags, lunsj -og frokostplan på søndagskvelden - helst en plan hvor mye grønnsaker er inkludert. Det er en stor fordel om du i hvertfall til en viss grad liker å lage litt mat av og til, for det gjør hele prosessen enklere.

Du kan bake, steke, koke og spise grønnsaker rå med kjøtt, meieriprodukter og andre ting, men husk at du bør helst like maten du lager, ellers så går alt i dass.

En annen god idé kan være å begynne med en aktivitet eller idrett du liker, eller som du gjerne kunne tenke deg å prøve (i tillegg til loggingen/turgåingen). Dette kan være alt fra turer i fjell og mark til svømming (f.eks. snorkling), sykling, fotball etc. Få gjerne med partneren eller venner på aktiviteter - det gjør det også mer artig!

Lykke til ��
Bedre med mange små måltider, enn få men store. Kroppen trenger energi, får den ikke det vil for eksempel metabolismen senkes. Frokost er et av de viktigste måltidene, så ville ikke droppet det i hvert fall - husk at du må finne en løsning som fungerer i lengden. Virker som du har hatt midlertidig løsninger, aka gå opp i vekt - spise mere, gå ned i vekt - spise lite. Det er ikke holdbart.
Pluss at når du er undervektig og begynner å spise mere, vil kroppen alltid gå litt mye opp i vekt, men mye av det er vannvekt som vil forsvinne med tiden.

Heller ikke kutt ut matvarer HELT som du er glad i. Det er bare å be om å sprekke en dag, for det VIL du. Heller ha det som en belønning, eller kun en gang i uka.
Den planen du har nå er helt fin. 6-7 kg er ikke mye, og du trenger ikke tenke på noe sparebluss eller sånt. Går du på kaloriunderskudd så går du ned, det er ikke rakettforskning. Du trenger ikke tenke så mye på sammensetning heller, men skal du føle deg noenlunde mett på kaloriunderskudd så er mye proteiner en bra ting. Mye fiber også så lenge du drikker nok vann.

Hvor store måltider du bør ha kommer jo helt an på hvor stor du er. 500-600 kcal er en solid middag for meg, men det er ikke sikkert det er det for deg.

Det der med at frokost er så viktig er en myte. Du merker selv hvordan det funker å fordele måltidene utover. Det sier seg selv at det er en dårlig ide å sulte seg selv en halv dag og så gå amok i smågodthylla.

Ellers så er det jo det å holde kiloene av da, hvis du går tilbake til samme livsstil så går du selvsagt opp igjen. Det er lurt å veie seg jevnlig så du merker det før du plutselig er opp 6 kg igjen.

Sitat av bronsky Vis innlegg
Fra å motta konstante kommentarer om hvor tynn jeg var, har venner og familie nå begynt å plage meg med kommentarer om hvordan jeg nå veier noen kilo for mye.
Vis hele sitatet...
Familien og vennene dine trenger en flat hånd på kjeften.
Takk for gode innspill så langt.

Bare for å gjøre det klart, så bryr jeg meg ikke i noen stor grad om kommentarene. Jeg har nytt godt av å ha noen kilo for mye og har vært komfortabel med det. Problemet er bare det at jeg har havnet i en ond sirkel hvor jeg gradvis har begynte å spise mer, og gradvis begynt å føle mer sult. Har da tatt noen snarveier for å stille sulten, og ergo har jeg fått i meg langt mer enn det jeg har klart å forbrenne.

Frokost har jeg aldri vært noen stor fan av, så det kommer jeg ikke til å begynne med i noen særlig grad uansett.

Jeg er også klar over at jeg ikke kan spise slike jeg gjorde før, men målet nå er altså å droppe disse overskuddskiloene.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Gabbyslick Vis innlegg
Ikke kutt ut frokosten. Da er det bedre å gjøre det slik, frokost-middag.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Frokost-worship er stort sett pseudovitenskapelig vas, det har ingenting å si for forbrenning eller noe annet om du spiser frokost eller ikke. Hvis du ikke har lyst til å spise frokost blir det bare ekstra kalorier.
Prøv ut intermittent fasting
Jeg faster mellom 20:00 - 12:00.

Lunsj. Knekkebrød. Vanlig pålegg.

Middag. 50/50 kjøtt, fisk, kylling etc og grønnsaker. Viktig å ikke spise potet, pasta og ris etc. Du trenger ikke det.

Kvelds. Knekkebrød + pålegg.

Jeg trenger to ganger pr dag, før jobb og etter jobb. 76 kg, 179 cm. Trenger crossfit + vektløfting. Justerer inntak etter økter. Tror jeg ligger på 3000 kcal pr dag ish.

Glemte å skrive at jeg gikk fra å være 105 kg til 75 kg over en 8 måneders periode. Holder fortsatt på med ‘dietten’
Sist endret av bataleon; 7. august 2019 kl. 23:32. Grunn: Glemte å skrive om vekttapet.
Kort oppdatering:

Dette har faktisk gått over all forventning. Det har vært tungt å holde seg unna karbohydrater i form av brød, men generelt har det blitt enklere for hver dag som går. Koste meg litt i helgen, men ikke hemningsløst. Fortsetter med dette i noen uker frem til jeg kan begynne å spise normalt.

Jeg har funnet ut at det å drikke mye vann (eller saft uten kalorier) hjelper med å stille sult og cravings etter noe søtt.