Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 10822
Du burde vel kanskje gjøre deg LITT mer kjent med effekter e.l før du stapper i deg masse fluesopp?
I likhet med det bla. Dodecha sier så er rød fluesopp ikke veldig...psykedelisk(fra person til person selvsagt), men det er heller litt "spacey" - merkelige følelser, tanker, observasjoner osv.


R.
Da jeg så på fluesoppen min som lå til tørk idag så var det masse larver i :S
Den har tørka i oppkutta biter i 2 dager, men jeg må ha hatt den feil vei antageligvis.
Min sopp har lugget med toppen av hatten opp og skivene ned i avisen. Da jeg først så idag så så jeg masse larver som kom ut, men burde jeg kaste soppen, eller går larvene ut?
Sist endret av Marokk; 27. oktober 2006 kl. 10:39. Grunn: loka litt
Mange sopper har larver i seg når du plukker dem, og når soppene blir tørket kommer larvene ut.
Det er da en postiv effekt siden få vil ha levende larver....servert
Men uansett, det er vanskelig å si om du har gjort det "feil" siden larvene skal ut uansett, men du må bare huske å ikke la den ligge for lenge eller la den ligge i feil temperatur etc. da det kan få den til å "go bad".



R.
Hvilken temperatur burde jeg ha? På kveldene er det som regel varmt og morgenen-natta er det småkaldt. Har så og si forksjellig temperatur hele tiden.
Rød fluesopp bør tørkes i oven, da det omdanner mye av de "negative" giftstoffene som vi ikke vil ha til harmløse/mindre giftige stoffer - altså forandring i kjemikaliene.
Bortsett fra det så må jeg bare igjen notere hvor viktig det er at du ikke lar soppene ligge for lenge, uansett temperatur.(med mindre de er allerede tørket og "most")
Hvis noe har begynt å råtne eller lukter.....annerledes, hiv det!
Og pass på å ikke blande andre typer - sjekk alle subjektene før du blander/inntar noe!

Dette er selvfølgelig ikke noen som helst oppfordring til ulovlige handlinger, bare et forsøk på å hjelpe en allerede bestemt person med å beholde livet


R.
Sitat av Marokk
Siden hvit og grønn fluesopp er så sinnsykt giftig. Går det ann og spise en bit av soppen og bli rusa? Eller trenger jeg ikke tenke på de to soppene i det hele tatt?
Tenkte bare 1-2 biter og lurer på om det er dødelig. For siden det er så mye mere gift i de så kunne jeg jo bare spist 1-2 biter hver gang jeg vil ha en liten tripp? Eller er det døden/sykehuset istedenfor rus ?
Vis hele sitatet...
NEI! Giften heter ibotenic acid, rusmiddelet heter muscimol. Rød f.s. inneholder ca 0,003% ibotenic acid. Det er det som induserer kvalme og liknende. Hvit/grønn fluesopp inneholder MYE mer... Skjerp dere!

Hvit/grønn fluesopp er ikke noe å ruse seg på på noen måte! Case closed!!
Sist endret av adrian nor; 31. oktober 2006 kl. 09:26.
▼ ... flere år senere ... ▼
Vil også få legge til at hvit & grønn fluesopp bortsett fra å være DØDELIG giftig, IKKE inneholder muscimol (rusmiddelet)
Det er altså snakk om å risikere livet for ingenting! Om du dør av denne soppen, dør du edru...

Trur myten skyldes forveksling med PANTERFLUESOPP, denne inneholder mye høgere doser muscimol enn rød & brun fluesopp, men er også mye giftigere. Selv om det går an å tilberede panterfluesopp forsvarlig, er dette en sopp jeg i høyeste grad vil fraråde å innta!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vil det være lovlig med import av dette? Går jo ann å kjøpe online og er lovlig.

Hva med salg av sluttprodukt?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Epicuser Vis innlegg
Vil det være lovlig med import av dette? Går jo ann å kjøpe online og er lovlig.

Hva med salg av sluttprodukt?
Vis hele sitatet...
Nei, går under definisjonen legemiddel.
På grunn av sopptype da? Men hvis man plukker selv vil inntak være lov men ikke distribusjon?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Epicuser Vis innlegg
På grunn av sopptype da? Men hvis man plukker selv vil inntak være lov men ikke distribusjon?
Vis hele sitatet...
Vår juridiske definisjon av legemiddel er særdeles bred og kan brukes som en paraplydefinisjon på alt som Tollen anser som et tvilstilfelle:
Kap. I. Området for loven. Definisjoner.
§ 2. Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Vis hele sitatet...
I enklere ord: Alt som kan gi en psykoaktiv effekt er per definisjonen et legemiddel om det ikke allerede er dekket av narkotikalovgivningen.

Inntak vil kanskje ansees som et brudd på legemiddelloven om bruk av regulert stoff uten tillatelse/resept, plukkingen vil også omfattes av legemiddelloven.
Sist endret av Dodecha; 4. november 2018 kl. 21:08.
Tenkte egentlig å poste her og advare folk, men ble aldri noe av... Men ja, dette blir stoppet i tollen. Fikk denne i posten:

https://legemiddelverket.no/Document....%20281117.pdf