Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1528
Jeg skal straks sette i gang med et lite hobbyprosjekt, og skulle gjerne hatt litt input til hva slags controller jeg burde bruke.

Idéen:

Controlleren skal kunne ta i mot signal over I/O, rettere sagt fra en detektor som er tilkoblet en induktiv sensor som ligger i bakken.

Hver gang det detekteres aktivitet på sensoren, så skal en teller på et LED/LCD-display inkrementere med 1. Deteksjonen skal også lagres med timestamp i en MySQL-database for visualisering av telledataene.



Hvis noen har et godt forslag til hvilken controller jeg kan benytte, så hadde jeg vært veldig glad. Alt som skjer før X har jeg kontroll på, men er litt usikker på hva som vil være enklest å sette sammen, og enkelt å replikere.
Hvorfor ikkje velge kontroller ut fra dine programmerings kunnskaper?

Eneste jeg kan si til deg er at PLS er nok veldig overkill til dette, da disse koster mange tusen, å legg merke til ordet mange.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvorfor ikkje velge kontroller ut fra dine programmerings kunnskaper?

Eneste jeg kan si til deg er at PLS er nok veldig overkill til dette, da disse koster mange tusen, å legg merke til ordet mange.
Vis hele sitatet...
Jeg vil først finne ut hvilke av alternativene som vil være enklest å bruke, og deretter sette meg inn i programmeringen.

Dette er jo et ganske enkelt konsept, så programmeringen bekymrer jeg meg ikke for. Læring er jo en del opplegget her.

En PLS behøver ikke å være så dyr. Det finnes mye å velge imellom.
Sist endret av bronsky; 18. mars 2014 kl. 14:07.
Arduino er vel fint til dette.
Tror jeg ville gått for en Arduino
Har drevet både med PLS og Arduino, og egentlig så er dette en sak der du må vurdere hvilket system du liker best/kan best.

Hvis jeg skulle valgt, hadde det blitt Arduino, fordi det er enkelt å sette seg inn i, og det koster langt mindre enn PLS!
Ok, da ser det ut som om det blir Arduino. Takk for innspill.

Har dere noen ide om hvilken Arduino jeg bør kjøpe? Vil det være nok å benytte f.eks. en Arduino Uno?

Og hva trenger jeg av tilbehør? Ethernet shield, breadboard osv.?