Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6286
( veit ikke om dette er O.k. tema for Nff, satte den hvertfall i noenlunde rett underforum og håper at modsa lar det stå )


(...) Faen, jeg ble litt irritert i dag tidlig.
Hadde bestilt meg en klippetime (kjapp herreklipp) på en frisørsalong der det vanligvis er eldre damer som styrer, men jeg valgte den ut fordi prisen der&da var svært viktig for meg. Kunne få det for en god pris altså, og hadde litt begrenset kunnskap om hvilke frisørsalonger som var best og billigst.

Jeg burde ha forutsatt at jeg ikke fikk tid til den i dag tidlig, likevel ringer jeg par minutter før og forteller at jeg avbestiller timen. Kjerringa i den andre enden er sur og blir stressa, og jeg får litt kjeft tilbake. Jeg forklarer og beklager, og sier at klippen bare tar kvarteret og at de ikke taper noe på det. Hun kontrer med at de pleier å sende faktura for ikke-oppmøtte timer. tenker jeg?

Jeg mener, har de virkelig hjemmel for dét, eller er det bare pisspreik fra salongens/kjerringas side?? Jeg la igjen bare navn og et mitt andre tlfnr, de må da bruke i så fall endel tid på å finne meg.
Bull - eller ikke bull, hva mener dere? Og, ok å avbestille rett før?


(..) Enden på visa er at jeg finner en dropin-salong hos noen innvandrere i byen, som klipper meg meget bra for en appåtil meget billig penge. Etter litt googling på "norsk kjerringforum" viser det seg at det antagelig er ulike praksiser, noen sier at det ikke er lov andre sier ja. Håper den første salongen går konk fort som F, makan ass!
Når du bestilte time, gjorde du det skriftlig? For hvis du bestilte time muntlig, f.eks. over telefon, vil de jo ikke kunne bevise at du har bestilt, og vil naturlig nok tape i retten om de (mot all formodning) gidder å ta det så langt
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Jeg møtte opp og avtalte og fikk lapp tilbake. Tror neppe de gidder å gjøre en dritt men skal bare sjekke hva som er bull og hva som er ikke.
Dette er et system basert på tillit, når du ikke klarer å opprettholde din del av avtalen så får du gjøre opp for deg, så enkelt er det.
ja veldig enkelt der, så lenge de har navn å nr så har de bevis på at du har ringt/ gjort avtale
Enig med Mith. Det er ikke ok å avbestille rett før. De taper penger på det når det kunne vært en annen kunde som hadde opprettholdt avtalen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Selvfølgelig var det ikke lurt å avbestille rett før, men hvor lang tid i forveien er det ok å avbestille før?

( håper det ikke er denne 24-timersregelen legekontorer har. Frisørsalongen må da vel ha grenser her, og igrunnen burde det ha vært dropin-opplegg på de aller fleste, det går ikke an å bestille flere dager/uker i forveien. De har hvertfall mistet en potensiell kunde, og jeg klarer ikke å ta seriøst argumentet med at de har tapt penger i noe omfang. Jeg bestilte en kjapp maskinklipp på 10-15min, ikke noe 1-timers "stylinggreier" jenter får som tar tid og arbeidskraft. Heldigvis fikk jeg en vanlig klipp et annet sted for et enda bedre pristilbud, og ikke minst mye kjappere. )
Sist endret av aeon_illuminate; 16. august 2013 kl. 14:57.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
håper det ikke denne 24-timersregelen legekontorer har.
Vis hele sitatet...
24timer er helt vanlig og latterlig nedlatende omtale om frisørbransjen kan du spare deg for evt. klyppe ditt eget hår hvis du ikke forstår at de driver butikk.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Helt ærlig virker du som en frekk og respektløs kunde. Tror du brukte ordet "kjerring" 5 eller 6 ganger? Det er ganske negativt ladet.

Uansett, gratulerer med ny klipp.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Er vel opptil hver enkelt frisørsalong og ha eller ikke 24t avbestillings regel vil jeg tro, men da burde de hvertfall informere kundene sine om dette ved bestilling ikke minst.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
24timer er helt vanlig og latterlig nedlatende omtale om frisørbransjen kan du spare deg for evt. klyppe ditt eget hår hvis du ikke forstår at de driver butikk.
Vis hele sitatet...
Sorry? Hvem har direkte sagt at bransjen suger? Jeg nevnte to salonger og fikk to vidt forskjellige inntrykk. Det er svært mange grunner til at folk må avbestille mindre enn 24t før, og jeg må si at du må forstå at ikke alle kan bestille lang tid i forveien, dette er ikke typ Østtyskland må vite.


@Carmex;
hadde erfaring med frisørsalongen to ganger tidligere. Den éne gangen klippet denne kjerringa meg og gjorde en grusomt dårlig jobb, og jeg ba om å ikke få henne. Jeg har mine grunner . Enkelte salonger bør virkelig skjerpe seg, det er ikke bare "dårlige kunder" som er problemet. Har ikke kunden eller som regel rett da?^^ [COLOR="Silver"](neida)[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 16. august 2013 kl. 15:14.
sakset;
Du har brutt kravet om medvirkning til å oppfylle avtalen ved å ikke møte opp, jf håndverkertjenesteloven § 38 a. Din forsinkede medvirkning er grunnlag for heving av avtalen (§ 43), og tjenesteyteren kan kreve erstatning (44) etter § 40 annet ledd.

Erstatning kan kreves både for reelle tap og tap av fortjeneste (det siste dog kun dersom det sannsynliggjøres at man ikke kunne fått samme fortjeneste ved arbeid for andre). Du fritas for erstatning dersom du kan sannsynliggjøre enten at hodet ditt er så skadet at du ikke har bruk for frisørtimen og dette var pga noe utenfor din kontroll (§ 40 annet ledd bokstav a), det offentlige påbyr deg å gå med langt hår (bokstav b), eller annen uforutsett hindring som var utenfor din kontroll (bokstav c)
Vis hele sitatet...
Viss den salongen tilbyr drop in kan du nok muligens slippe unna viss du klarer og bevise at de ikke hadde ett tap i fortjeneste. Dette blir dog flisespikking og de har all rett til og kreve kompensasjon fra deg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Sorry? Hvem har direkte sagt at bransjen suger? Jeg nevnte to salonger og fikk to vidt forskjellige inntrykk. Det er svært mange grunner til at folk må avbestille mindre enn 24t før, og jeg må si at du må forstå at ikke alle kan bestille lang tid i forveien, dette er ikke typ Østtyskland må vite.
Vis hele sitatet...
La vær å bruk salonger hvor du må bestille time da, og hold deg til drop-in.
Om du ikke alltid kan vite hvor du er hen de neste 24 timene så finnes det drop-in-salonger, og mange frisører har også lørdagsåpent.

Flere frisører opererer med provisjon, så at du ikke møter opp kan gå direkte ut over en av de ansatte på salongen. Dermed må de også operere med gebyrer for sen avbestilling, ellers kunne de fort endt med null lønn om alle kundene deres var like vimsete. Reglene er skjønnsmessige, da det ofte kan være mulig å ringe opp en annen kunde som står i kø eller ta på seg en lengre hårbehandling som ville sklidd ut i timen din. Men til det trenger man litt mer enn et par minutter, og det skjønner du vel.
Er forskjellig praksis fra salong til salong, sist jeg glemte av frisørtimen fikk jeg ombooket den uten kostnad.
Kan jeg spørre om hva det var som gjorde at du ikke fikk tid?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Nei det kan du ikke, og ei heller burde det bry deg. Men jeg kan si at det overgikk klippinga i prioritet, uten tvil. [COLOR="Silver"](tips; send heller pm hvis du evt er fryktelig interessert(: )[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 16. august 2013 kl. 16:10.
Hvis penger er et så stort problem for deg, hvorfor ikke bare klippe deg selv?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
@Xernox; hehe, jeg er (høflig sagt) svært, svært, svært talentløs i å klippe meg selv.
Har virkelig ikke lyst til å se resultatet av mitt eget selvklipp

Fikk da en klipp på andre salongen jeg ble storfornøyd med, *juhu*. Dæven, nå begynner denne tråden å gå litt over styr.
Sist endret av aeon_illuminate; 16. august 2013 kl. 16:15.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@Xernox; hehe, jeg er (høflig sagt) svært, svært, svært talentløs i å klippe meg selv.
Har virkelig ikke lyst til å se resultatet av mitt eget selvklipp
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ikke noe flink, men med maskin kan du ikke gjøre feil. Bare ta det over hele hodet, start med mye og jobb deg nedover til du finner en passende lengde. Du kan evt prøve på litt sidecut.
Det blir ikke supert hår, men da sparer du ihvertfall en del penger over tid.
Bit i det sure eplet, betal regninga. Hadde du gitt beskjed i går hadde du hatt min fulle forståelse.

Kjøp deg ei hårmaskin på Jula til 249,- Ikke vært hos frisør selv på godt over 10 år. Vil påstå at jeg ser grei nok ut til at samfunnet godtar mine skavanker uten at jeg har vært hos frisøren. Tar deg 10 minutter.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Har ikke maskin dessverre, og hadde i utg.punktet ikke lyst på en maskinklipp men heller en litt finere frisørklipp, hadde maskin som alternativ på første salongen i og med at prisen er bra der. Maskinklipp er litt "simpelt", men absolutt praktisk for de som er liker det.


@stagg; ehh, jeg er ikke en av dem som ikke besøker frisøren på 10 år. Men det betyr ikke at jeg er der veldig ofte, er ingen partysvenske heller.

Sitat av Whisplash Vis innlegg
La vær å bruk salonger hvor du må bestille time da, og hold deg til drop-in.
Vis hele sitatet...
Will be! Som oftest må du bestille på kjerringsalonger.
Sist endret av aeon_illuminate; 16. august 2013 kl. 16:31.