Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1348
#1) Jeg lurer faktisk genuint på det.., og kan hispanic/latino-kulturen, henholdsvis den i USA og den i latinamerikanske land, regnes som "vestlig"? Hva er deres opplevelse av dét?

I så fall *hvilke* land er det, og hvilke land er det eventuelt *ikke*? (referer f.eks til kulturelle forskjellen mellom et a)Argentina og et b)Venezuela.


Forøvrig, latinamerikanske land har alle hatt et opphav som er noe annerledes de nordamerikanske, opphavet er et katolsk Spania og Portugal der katolisismen kom sammen med iberisk kultur til de forskjellige områdene i det som nå er Sør-Amerika. Videre så blandet kulturen og befolkningen(nyinnflyttere fra Europa) i større grad enn i Nord-Amerika, mange av landene i Sør-Amerika framstår som reelle "melting pots" både etnisk, kulturelt og hvis jeg tør å si rase-messig, - litt i motsetning til USA som er kun er et "melting pot" rent kulturelt.


Utgangspunktet for spørsmålet mitt er nettopp denne fine artikkelen fra Aftenposten som beskriver hvordan færre og færre ledere i de store internasjonale organisasjonene(FN, WTO, OECD), samt også religiøse organisasjoner som Vatikanet, er vestlige.
Se også på disse kartene for ulike samfunnsmessige forhold fra wikipedia, over og om vestlig kultur.


#2) Oppfølgingsspørsmål; kan vi så kalle Øst-Europa og kanskje Russland vestlige også, etterhvert som flere og flere land kommer inn i EU? For dette "østblokk-synet" jeg mener vi her i det rike vesteuropa har på dem, er fryktelig foreldet og helt feil.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. juni 2013 kl. 19:13.
Vel, jeg kan snakke litt om mine opplevelser. Hvorvidt dette gjelder for hele Latin-Amerika vet jeg ikke, men som en som kommer fra Mexico og derfor er der 3-4 ganger i året vil jeg si at i hvert fall Mexico er veldig vestlig. I all ærlighet er det nesten ingen forskjell på å være i Texas og Mexico. Sett bort ifra at omtrent ingen snakker engelsk der.

Jeg vet ikke helt presist hva som legges i "vestlig", men mine opplevelser tilsier at i hvert fall de rikeste Latin-Amerikanske landene prøver å være så like USA som mulig, i hvert fall i livsstil. Da tenker jeg alt fra klær (Abercrombie & Fitch har eksplodert der skikkelig de siste årene. Polo og Levi's er også noe omtrent alle eier.), TV er omtrent bare Warner Bros, alle som ikke er fattige kjøper amerikanske matprodukter på WalMart eller Sam's Club, og du finner McDonalds overalt. (kanskje ikke veldig overraskende). Det samme gjelder med få avvik også Brazil og så klart Uruguay hvor alle er europeere eller rike amerikanere.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Vel, jeg kan snakke litt om mine opplevelser. Hvorvidt dette gjelder for hele Latin-Amerika vet jeg ikke, men som en som kommer fra Mexico og derfor er der 3-4 ganger i året vil jeg si at i hvert fall Mexico er veldig vestlig. I all ærlighet er det nesten ingen forskjell på å være i Texas og Mexico. Sett bort ifra at omtrent ingen snakker engelsk der.

Jeg vet ikke helt presist hva som legges i "vestlig", men mine opplevelser tilsier at i hvert fall de rikeste Latin-Amerikanske landene prøver å være så like USA som mulig, i hvert fall i livsstil. Da tenker jeg alt fra klær (Abercrombie & Fitch har eksplodert der skikkelig de siste årene. Polo og Levi's er også noe omtrent alle eier.), TV er omtrent bare Warner Bros, alle som ikke er fattige kjøper amerikanske matprodukter på WalMart eller Sam's Club, og du finner McDonalds overalt. (kanskje ikke veldig overraskende). Det samme gjelder med få avvik også Brazil og så klart Uruguay hvor alle er europeere eller rike amerikanere.
Vis hele sitatet...
Ikke for å blande meg inn i diskusjonen, men påstod du nettopp at Brasil nesten ikke har brasilianere i landet sitt?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
@TheonlyArf;
Han mente sikkert vel _opphavet_ til de folkene som er i Brasil. Men det stemmer faktisk ikke akkurat for Brasil, iom at Brasil består av minst 3-4 "hovedgrupper" med alle forskjellig hudfarge og de blandete (Adriano og Gisele Bündchen for å bruke to greie eksempler).

Derimot har'n rett i at Uruguays og Argentinas befolkning har veldig spansk eller italiensk opphav (Lionel Messi eksempelvis)

- Kilder Argentina, kilder Uruguay, kilder Brasil. (wiki alt, var det enkleste)
Sist endret av aeon_illuminate; 5. juni 2013 kl. 20:53.
Statistisk Sentralbyrå definerer Sør- og Mellom-Amerika som ikke-vestlig, sammen med Oseania unntatt Australia og New Zealand.

Veldig kronglete, vil jeg si. I mitt hode er moderne avleggere av europeisk kultur også å regne som vestlig kultur. Altså Sør-Amerika like mye som USA eller Australia. Selv om det såklart er store forskjeller i både etnisk sammensetning og økonomisk utvikling, har alle disse områdene hovedsakelig vesteuropeisk religion og språk. Forskjellen er stor til f.eks. Kina eller Afrika. Men det finnes jo egentlig ingen autoritativ definisjon på "vestlig". For eksempel mener mange i Norge at Russland ikke er Vesten, mens mange russere mener at de russerne som bor lenger øst enn dem selv er mindre vestlige. Og så videre...
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ikke for å blande meg inn i diskusjonen, men påstod du nettopp at Brasil nesten ikke har brasilianere i landet sitt?
Vis hele sitatet...
Oi, det var litt dårlig setningsoppbygning fra min side. Brazil er mer som Mexico, mens Uruguay er omtrent bare europeere skulle jeg så klart si.