Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 13673
Hei freaks! jeg sitter her og jobber med en muntlig presentasjon om Afghanistan. og jeg lurte på om noen av dere har noen triks for og lære det jeg skal si utenat? er sirka 1 side 200 ord er en del tall i også

Takk på forhånd
Ved presentasjoner satser jeg aldri på å lære meg ting ordrett. Det blir fort unaturlig dersom jeg skal snakke på samme måte som jeg skriver. Derfor er jeg glad i å bare ha stikkord og lære seg disse, og dette burde jo ikke være vanskelig dersom man faktisk har jobbet med stoffet.
Jeg husker ting bedre om jeg skriver det selv. Ved enkelte tilfeller har jeg skrevet tekster fra bøker ned i egne ord og for meg funker det veldig bra. Man husker ting også lettere om man assosierer emnet med sine egne tanker og filosofier. Bruk litt tid til å tenke over og fordøye det du leser. Ved presantasjoner er det greit å ha en stikkordsliste som backup om du skulle fryse helt.
Du må forstå innholdet. Ingen vei utenom.
Skriv ned innholdet i stikkord/stikksetninger helst for hånd, men med data fungerer også. Les høyt for deg selv til du kan det.
som tidligere nevnt er dette mye lettere om du faktisk lærer deg stoffet og prater fra hjertet.
om det er uaktuelt å lære seg ca 200ord så kan du jo prøve å huske det bedre med å legge det inn i en sang/melodi/rytme. evt kan du prøve å lage en parallel historie basert på fantasi/minne rundt hva du skal si.
Jeg kan bekrefte at det virkelig er den beste måten å lære seg noe utenat på: VIT HVA DU SNAKKER OM! Da snakker du mye mer fritt På VGS fikk vi høre av lærerne at vi snakket fra manus selv om vi IKKE hadde manus, fordi noen likte å pugge ordrett det som stod der og framføre det muntlig. Altså "avhengig av manus", som det heter.
Tror jeg leste en plass at om du leser en ting 116 ganger innen kort tid vil du garantert ha lært det utenat.
Enkleste måten er å danne seg assosiasjoner (bilder) i hodet til hvert enkelt stoff. "Et bilde sier mer en tusen ord". Man må altså dele stoffet inn i kategorier, og deretter kan man lage assosiasjoner til hver setning/kategori/hendelse. Men det folk har problemer med er å huske ting. Derfor må dette "tvinges" inn i langtidshukommelsen.

http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...memo/1.6282592

Det står kort forklart på denne linken. Men poenget er at man bruker en "reiserute" som er kjent (Rommet mitt - gangen - badet - kjøkkenet - utkjørsel - trikken - skolen) og "lagrer" informasjonen underveis i reiseruten.

Når det komme til tall finnes det ulike teknikker som jeg dessverre ikke orker å forklare her. Om du er interessert så er det skrevet bøker om akkurat dette:
http://www.oby.no/

Teknikken heter MEMO, anbefales for alle som går på skole, universitetet eller bare ønsker å huske ting lettere (tlf nr., handleliste, ansikt og navn)
For meg er det som virker å øve på presentasjonen. Ikke fokuser på at du må lære eller pugge teksten. Fokuser på flyten i presentasjonen.

Først leser du teksten også gjør du små notater/stikkord på flipcards som kan skjules i hånden.
Jeg pleide å øve på presentasjoner foran kameraet. Filmet meg selv og så på presentasjonen etterpå.
Glemte jeg noe? Fikk jeg med alt det som var viktig? Virket jeg usikker? Stokket ordene seg eller brukte jeg rare lyder øhh, æhh etc.
Så gjorde jeg nytt opptak etter å ha endret på det jeg ikke likte med det første.

Dette er en god metode fordi en trener seg til å huske ved hjelp av nøkkelord, samtidig som det å faktisk fremføre det en har lest gjør at en presses til å huske essensen. En må tenke gjennom det en leste. En glemmer nesten at en faktisk driver å pugger og det gjør det litt gøy også. Og når en har gjort denne øvelsen noen ganger så merker man flyten komme og da får en også ekstra selvtillit som er gull verdt når du skal kjøre presentasjonen din.

Et lite ekstra tips er å tenke på blikket ditt når du kjører presentasjoner. La blikket hvile ca 5-10 sekunder mellom hver gang du flytter blikket i salen. Gjør at du fremstår selvsikker.
Sist endret av ompapa; 28. november 2012 kl. 12:59.
Hm, vis jeg for. eks skulle hatt en prøve i kap 7 i et fag så er min metode å gjøre alle oppgavene i kap 7, for så å gjøre de om og om igjen i hode ved å stille meg spørsmålet å si svaret til meg selv, for så å sjekke at det var riktig.

Har aldri presentasjoner så usikker der.
Nå har du sikkert allerede hatt denne presentasjonen, men det er nok flere der ute som sliter litt med nettopp dette. Det finnes ikke én universal måte å lære et stoff på, som fungerer for alle. Ulike personer lærer best på ulike måter. Hovedsaklig er det tre læremetoder man gjerne fokuserer på: visuell, auditiv og kinestetisk. En fjerde metode som er blitt mer godtatt som en læremetode den senere tiden er lese/skrive-metoden.

Visuelt - å se og lese: visuelle personer lærer best når ting vises i bilder/kart, ting som de kan se på. De bruker øynene som det sterkeste hjelpemiddelet i prosessen å lære noe nytt. Læretips inkluderer å lage bilder, diagrammer og kart når man skal tilegne seg ny informasjon, samt å se videoer/dokumentarer fremfor å lese det til seg. Se for deg en bildesekvens i hodet, som en film som utspiller seg scene etter scene, hvor hver scene inneholder et stykke informasjon du skal huske. Bruk av ulike farger når man gjør notater, sammen med bruk av piler, understreking, utropstegn og markører.

Auditivt - å høre og snakke: auditive personer lærer bedre når de hører ting blir sagt og når de selv sier dem høyt for seg selv. Noen drar også nytte av å bruke musikk/rytmer for å hjelpe hukommelsen. Bortsett fra å snakke høyt til seg selv, kan det være til hjelp å ha en samtalepartner hvor dere bytter på å være den som forteller og den som hører. Det kan også hjelpe å ta opp stemmen sin mens man snakker, slik at man kan spille av opptaket senere og lære ut av det. Også som nevnt kan bruk av rytmer være til nytte for denne typen personer, ved at man forestiller seg en rytme som spilles av mens man gjentar det som skal huskes. Eventuelt kan også rim/morsomme tonefall hjelpe til med å få noe til å sitte. Humor er et fint hjelpemiddel når det kommer til hukommelse.

Kinestetisk - læring via utførelse: kinestetiske personer foretrekker å lære ved å ta i bruk gjenstander, bruke hendene og gjøre noe fysisk. Man kan for eksempel ta i bruk kort eller notater som man fysisk kan holde i. Feste dem på veggen og ta på hvert enkel notatark etter hvert som man progresserer, eller eventuelt skrive ned det man skal lære på nummererte ark som man legger på gulvet, for så å gå fra ett og ett ark mens man forklarer hva som står på dem. Det kan også være behjelpelig å spasere rundt, gjerne utendørs, mens man prøver å lære noe.

Lese/skrive - bruk av skriftlig materiale: disse personene liker lister, beskrivelser og skrevne forklaringer. De lærer best ved å lese tekster og gjøre notater fremfor å høre andre fortelle dem ting. Læretips her er organisering av notatene i ringpermer eller større notatbøker, og når du leser noe interessant/noe som er viktig å huske, marker hvor du leste det, slik at du enkelt kan finne det igjen. Ta gjerne i bruk lister og skriv ned fremgangen din i en slags læringsdagbok.

Når man finner ut hva slags læremetoder som fungerer best for en, så blir hele læreprosessen plutselig en hel del enklere. Det finnes mange tester på internett som vagt fastslår hvilken type du er, selv om man kan ikke nødvendigvis er begrenset til én foretrukket læremetode. Legger ved en tilfeldig test jeg kom over, for å gi en liten pekepinn på hva slags metode som fungerer best for deg.
Fest bildene, notater og ord på veggen eller på et bord og fullfør setningene. For eksempel skriv "Hovudstad" på en lapp, og si Kabul, eller "språk" og si persisk (eller hva enn de snakker). Forskere sier også at om du tenker på noe rundt 17 ganger fordelt ut på dagen, vil du danne en hjernebane. Ta deg 15 minutter ca 3-4 ganger om dagen til å sette deg ned og lese gjennom det du har skrevet. Gi deg selv en munntlig presentasjon i speilet!
Min prosess: Les, lær og forstå, ta stikkord, pugg dem (skriv dem ned hvis mulig), snakk med deg selv om temaet og egne tanker, og repeter. (:
Hvis du har laget teksten selv, burde det ikke være veldig vanskelig. les igjennom teksten endel ganger og prøv å lage deg stikkord mens du fremfører høyt.

Har du kopiert fra en annen tekst eller no kan du bare glemme det. Funker ikke i det heletatt med mindre du skriver det et par ganger og gjør de samme stegene som over bare vesentlig flere ganger.
Del opp manuset ditt i avsnitt, og øv på hvert av dem individuelt.
Når du så begynner å få dreisen på det, kan du minke avsnittene ned til stikkord.Gjerne tall i ditt tilfelle, om det er som du sier, mye tall og holde styr på.

Som mange andre her nevner er det en dum ide å lære seg et nedskrevet manuskript utenatt.
Da roter du fort med ordene, og lar øynene raskt gli ned på arket.


Mitt forslag er å ikke ha noe ark i det hele tatt (I hverste fall en liten lapp med stikkord, eller stikkord på powerpoint). Du snakker med mye mer flyt, og det ser ikke minst vakkert ut fra lærerens perspektiv
Sitat av AlSiPS Vis innlegg
Enkleste måten er å danne seg assosiasjoner (bilder) i hodet til hvert enkelt stoff. "Et bilde sier mer en tusen ord". Man må altså dele stoffet inn i kategorier, og deretter kan man lage assosiasjoner til hver setning/kategori/hendelse. Men det folk har problemer med er å huske ting. Derfor må dette "tvinges" inn i langtidshukommelsen.

http://www.nrk.no/programmer/tv/schr...memo/1.6282592

Det står kort forklart på denne linken. Men poenget er at man bruker en "reiserute" som er kjent (Rommet mitt - gangen - badet - kjøkkenet - utkjørsel - trikken - skolen) og "lagrer" informasjonen underveis i reiseruten.

Når det komme til tall finnes det ulike teknikker som jeg dessverre ikke orker å forklare her. Om du er interessert så er det skrevet bøker om akkurat dette:
http://www.oby.no/

Teknikken heter MEMO, anbefales for alle som går på skole, universitetet eller bare ønsker å huske ting lettere (tlf nr., handleliste, ansikt og navn)
Vis hele sitatet...
Har selv vært på forelesning med han karen her ang. MEMO-teknikker. Og det funker helt utrolig bra!! Absolutt å anbefale.

Lag en reiserute fra en plass du kjenner godt, foreksempel barndomshjem,skole,hos bestemor elns. Så plasserere du stikkord for ting du skal huske på hvert av rommene. Da j\kan du enkelt gå tilbake (mentalt) og hente frem stikkord som du har "lagret" i stue,gang,bad etc.

Han har gitt ut flere bøker også. Anbefales
Selv pleier jeg å lage sanger ut av stoffet jeg skal kunne. Har aldri gjort dette på presentasjon, men på prøver. Hvis det er ord jeg skal kunne, lager jeg andre ord ut av første bokstav i hvert ord. F.eks hvis jeg skal huske ordene tilgjengelighet, identifiserbart, lønnsomhet og tilpasset, kunne jeg laget en setning som dette "tran i løse truser". Før hadde jeg også et system for å huske datoer, men dette har jeg desverre glemt.

Dette funker selvfølgelig bare på barneskole, ungdomsskole og vgs, ikke høyskolen hvor man heller skal reflektere istedet for å kunne små fakta.