Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1844
Trenger en ny mac eller pc til musikkproduksjon og photoshop. Skal være en bærbar. Prisklasse kan være opp til 13 000,-. Er åpen for alle forslag
på Mac så følger det med masser av programmer til lyd, bilde osv. Men hvis du allikevel skal ha photoshop, ås må du jo kjøpe det, så jeg hadde kjøpt en PC. Da kan du i tillegg spille alle spill
Sitat av Erlendman Vis innlegg
på Mac så følger det med masser av programmer til lyd, bilde osv. Men hvis du allikevel skal ha photoshop, ås må du jo kjøpe det, så jeg hadde kjøpt en PC. Da kan du i tillegg spille alle spill
Vis hele sitatet...
Forslag til hvilken?
Liker du best windows eller osx? Det burde være utgangspunktet ditt, ellers blir det flamewar.

Edit: hadde gått for denne, VELDIG bra PC.
Sist endret av Spirituell; 25. september 2011 kl. 20:19.
Altså, jeg vet ikke. Har lyst på Apple da man får en stabil maskin, men synes prisen er for stiv og jeg liker ikke tanken på å bli en epleslave. Windows er greit, men synes mange av pc-ene har et design som ser ut som er fra 2005, så derfor spør jeg etter en med pent design og bra ytelse
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Ikke tenk på det engang, KJØP Mac du vil ikke angre
Den er grei, selv syntes jeg du får mye større åpenhet og kan eksperimentere med forskjellige program du liker til f.eks musikkproduksjon samt at du får veldig mye bedre ytelse i forhold til en MacBbook Pro.

Syntes du designet er akseptabelt på maskinen jeg linket til, go for it! i7 prosessor med 4 kjerner, 8GB ram, veldig god lyd (bang&olufsen), full-hd skjerm, ganske bra grafikkort og mye plass (750gb) betyr en generelt veldig kraftig maskin (til lav pris).

EvenBratsberg: du har nok en macbook pro du har betalt nermere 15,000 kroner? Har du noengang testet en windows-maskin til over 8,000kr? Spesifikasjonene til maskinen jeg foreslår er på linje med en MacBook Pro til 20,450 kr (byttet ram og skjerm til tilsvarende pc).
Sist endret av Spirituell; 25. september 2011 kl. 20:26.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Er kjempefornøyd med macbook proen min, men, jeg må kjøre parallels desktop (windows) for å bruke Fl studio, og skulle gjerne kunne spillt bf3 når det kommer osv. Men hvis du klarer deg med musikkprogrammer som Logic, Reason osv, så ville jeg gått for mac. Og den pcen som ble linket til her så ut som den var tidlig 2000-ish, macbook har et deilig design
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Spirituell Vis innlegg
EvenBratsberg: du har nok en macbook pro du har betalt nermere 15,000 kroner? Har du noengang testet en windows-maskin til over 8,000kr? Spesifikasjonene til maskinen jeg foreslår er på linje med en MacBook Pro til 20,450 kr (byttet ram og skjerm til tilsvarende pc).
Vis hele sitatet...
nei jeg har ikke macbook. men har veldigt lyst på :P har brukt det en god del og det er sykt mye bedre en en billig windows maskin
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
nei jeg har ikke macbook. men har veldigt lyst på :P har brukt det en god del og det er sykt mye bedre en en billig windows maskin
Vis hele sitatet...
Der ser du, prøv en pc til samme pris som en macbook (10-20k) så skjønner du at du får endel mye bedre kvalitet og ytelse for pengene ved kjøp av windows maskin
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Der ser du, prøv en pc til samme pris som en macbook (10-20k) så skjønner du at du får endel mye bedre kvalitet og ytelse for pengene ved kjøp av windows maskin
Vis hele sitatet...
vell det kan diskuteres. en macbook(ikke pro) gruste min acer aspire 5738z i fjord på alle områder, med untak av at den så grusom ut, pianohvit, æsh. pc'en og mac'en kosta ca det samme
Sist endret av Frufsa; 25. september 2011 kl. 20:39.
Så finnes det også gode og dårligere kjøp, acer fra hustler-elkjøp er aldri et godt kjøp, mens en splitter ny asus med nye spec-generasjoner er et godt kjøp. Men even, setter du linux på den drittmaskinen din får du kanskje en raskere pc enn mac'en.

Er vel uansett ikke noe å lure på om du får bedre ytelse ved kjøp av PC, men byggekvalitet og design kan jeg ikke kritisere Apple noe for, sexy.

Uansett, kjøp en GOD pc hvis du skal kjøre noe krevende programmer, fort mange irritasjonsmomenter på Mac etter egen erfaring...
Sist endret av Spirituell; 25. september 2011 kl. 20:45.
Blir nok en Mac da design er ganske viktig for meg. Er det nok med en air eller må jeg gå for pro?
Kjøper du maskinen kun for utseende? Virkelig? Jeg skal investere i en ultrabook fra Lenovo. U300s er modellen. Se på Lenovo thinkpad x220, råtass av en maskin.
Alle slike tråder ender alltid med en endeløs diskusjon hvorvidt PC med Windows er bedre enn Mac eller omvendt. Fint at du endelig har funnet ut at du vil ha Mac, så vi slipper en videre fanboykrig.

Det nevnes over at en PC (Windows) til samme pris som Macbook er mye bedre. Vel, min erfaring tilsier det motsatte. Fikk for en 3-4 år siden en Dell XPS til 25.000,- (skolepc) og det var et endeløst mareritt med bluescreen, ekstrem varmeutvikling og elendig batterikapasitet. Etter allerede 2 års bruk var hengslene til skjermen knekt, batteriet så dårlig at jeg alltid måtte medbringe lader til enhver tid, og maskinen ble så varm at det var uaktuelt å ha den på fanget.

Etter sommeren 2009 kjøpte jeg en Macbook pro til 15.000,- som fortsatt fungerer like bra den dag i dag. Ingen ytre skader/slitasje, fantastisk mousepad og batterihelsen viser fortsatt over 90%. Når man sammenligner PC/Mac nytter det ikke å bare se på hardware. Man betaler også for design, byggekvalitet, programvare osv.

Personlig anbefaler jeg deg Macbook Pro. Du kommer ikke til å angre.
Sitat av Opous Vis innlegg
Kjøper du maskinen kun for utseende? Virkelig? Jeg skal investere i en ultrabook fra Lenovo. U300s er modellen. Se på Lenovo thinkpad x220, råtass av en maskin.
Vis hele sitatet...
Ja, hører det ikke til mennesket å være overfladisk og gå etter utseende?

Neida, utseende og ytelse er det som er viktig for meg. Når jeg først skal legge penger i en bærbar så vil jeg gjerne ha en som ser ut som den er fra i år og ikke tidlig 2000-tallet.

Men ja, Lenovo'n var lekker den!
Sitat av ma10as Vis innlegg
Alle slike tråder ender alltid med en endeløs diskusjon hvorvidt PC med Windows er bedre enn Mac eller omvendt. Fint at du endelig har funnet ut at du vil ha Mac, så vi slipper en videre fanboykrig.

Det nevnes over at en PC (Windows) til samme pris som Macbook er mye bedre. Vel, min erfaring tilsier det motsatte. Fikk for en 3-4 år siden en Dell XPS til 25.000,- (skolepc) og det var et endeløst mareritt med bluescreen, ekstrem varmeutvikling og elendig batterikapasitet. Etter allerede 2 års bruk var hengslene til skjermen knekt, batteriet så dårlig at jeg alltid måtte medbringe lader til enhver tid, og maskinen ble så varm at det var uaktuelt å ha den på fanget.

Etter sommeren 2009 kjøpte jeg en Macbook pro til 15.000,- som fortsatt fungerer like bra den dag i dag. Ingen ytre skader/slitasje, fantastisk mousepad og batterihelsen viser fortsatt over 90%. Når man sammenligner PC/Mac nytter det ikke å bare se på hardware. Man betaler også for design, byggekvalitet, programvare osv.

Personlig anbefaler jeg deg Macbook Pro. Du kommer ikke til å angre.
Vis hele sitatet...
Takk for svar til deg og alle andre. Det blir en Macbook Pro )
Sist endret av JustAnotherNick; 26. september 2011 kl. 18:19. Grunn: skriveleif
Kjøper du MAC, betaler du MYE for design/programvare. Kjøper du en PC får du bedre hardware til en billigere pris. ma10as har hatt uflaks, og kjøper du et godt merke innenfor windows-pcer skal det fungere utmerket.

Men om design/batterikapasitet (Og derfor tapt ytelse) og unødvendig programvare er din greie, kjøp en MAC, de fungerer utmerket til sitt bruk, men ikke forvent deg noe særlig gaming
Ministry of Love
sptz's Avatar
Dere PC-fanboys kan dere ikke fortelle meg hvilken laptop jeg bør kjøpe om jeg setter som krav: Godt tastatur, god trackpad, 15"+, god byggekvalitet, lite støy, god batterikapasitet, god skjerm.

Jeg vurderer nemlig sterkt å kjøpe en pc i stedet for mac når jeg skal oppgradere min tilårskommende macbook. Men med krav listen over så ender jeg bare opp på MacBook Pro hver gang jeg starter å lete... Så hva bør jeg kjøpe?
Sist endret av sptz; 28. september 2011 kl. 17:52.
Sitat av sptz Vis innlegg
Dere PC-fanboys kan dere ikke fortelle meg hvilken laptop jeg bør kjøpe om jeg setter som krav: Godt tastatur, god trackpad, 15"+, god byggekvalitet, lite støy, god batterikapasitet, god skjerm.

Jeg vurderer nemlig sterkt å kjøpe en pc i stedet for mac når jeg skal oppgradere min tilårskommende macbook. Men med krav listen over så ender jeg bare opp på MacBook Pro hver gang jeg starter å lete... Så hva bør jeg kjøpe?
Vis hele sitatet...
Samsung har jo kopiert Apple igjen, og laget 7-series laptopene. Men hvorfor ikke bare gå for en MBP når eneste forskjellen er at Samsungen ikkje kjører OS X
Meg bekjent har ingen blitt misfornøyd etter å ha gått over til mac. Det er stabilt og ting begynner ikke nødvendigvis å klikke ikke etter ett år.
Man får også kjøpt spill til mac, men om du skal ha maskin for spilling kjøper man vel helst ikke mac (eller laptop). Du kan også kjøpe mac for så å installere windows (dual boot). Å installere mac på en pc derimot er mer problematisk.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Meg bekjent har ingen blitt misfornøyd etter å ha gått over til mac. Det er stabilt og ting begynner ikke nødvendigvis å klikke ikke etter ett år.
Man får også kjøpt spill til mac, men om du skal ha maskin for spilling kjøper man vel helst ikke mac (eller laptop). Du kan også kjøpe mac for så å installere windows (dual boot). Å installere mac på en pc derimot er mer problematisk.
Vis hele sitatet...
Enig med du de sier om fornøyde kunder. Tanken om å eie noe fra Apple hadde aldri slått meg for noen år siden. Jeg, som de fleste andre på freak.no, er over snittet interessert i teknologi. Jeg driver med både koding, gaming og fotografering. Jeg kjøpte en MacBook Pro for et år siden, og har brukt denne mange timer daglig. Aldri hatt et eneste problem, verken hard- eller software relatert. Har tre partisjoner med OS X Lion, Windows 8 og Ubuntu. Dekker alle mine behov, og er en enormt solid maskin!
må si at det bare er tull at man skal kalle det ene for pc og det andre for mac. Det er faktisk en og sammeting med samme komponentene i, man burde heller diskutere hvorvidt windows eller osx er best. Jeg liker personlig ikke apple på grunn av at det er noe folk ofte kjøper pga status, og jeg liker ikke og gi mere for ting enn hva de er hverdt.
Men jeg digger designet på laptopene til apple, må nok bare legge meg flat og innrømme at de har det peneste designet på markedet
Siden du bare skal bruke den til musikkproduksjon og photoshop, Kjøp en mac :-)
Sitat av Safewood1 Vis innlegg
må si at det bare er tull at man skal kalle det ene for pc og det andre for mac. Det er faktisk en og sammeting med samme komponentene i, man burde heller diskutere hvorvidt windows eller osx er best. Jeg liker personlig ikke apple på grunn av at det er noe folk ofte kjøper pga status, og jeg liker ikke og gi mere for ting enn hva de er hverdt.
Men jeg digger designet på laptopene til apple, må nok bare legge meg flat og innrømme at de har det peneste designet på markedet
Vis hele sitatet...
Hva med AlienWare? Kan banne på at en god del av de med stasjonære/laptoper fra AlienWare også gjør det på grunn av "status", uansett hvor bra (edit: /dårlig) hardware er.

Jeg for min del kjøpte en Macbook Pro 15" nå i mai. 0 problemer, med unntak av da jeg har kjørt Windows på den (noe Java-problemer, men ikke noe stress). Den er lett, flott oppløsning, touchpad som overgår det jeg har prøvd av "Windows"-maskiner, osv.
Sist endret av Maol33t; 28. september 2011 kl. 22:02.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av NijO Vis innlegg
Samsung har jo kopiert Apple igjen, og laget 7-series laptopene. Men hvorfor ikke bare gå for en MBP når eneste forskjellen er at Samsungen ikkje kjører OS X
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål, jeg er fornøyd med OS X. Men Apple koster mye, om det er mer en det smaker skal jeg ikke si, men om jeg kan komme under 10k for en maskin som apple skal ha 16k for (må ha ss-disk) så er det penger jeg godt kan bruke på noe annet.

Men slapp av, kjøper jeg noe annet en Apple kommer jeg ikke til å kjøre windows på den, det har jeg ikke bruk for.

7-Series har vel fått litt kritikk for trackpaden, men jeg skal sjekke det ut nøyere da det så ut som et intressant alternativ.