Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1985
Har veldig lyst å prøve ut Gentoo, har hørt det skal være raskt, stabilt og up-to-date (stemmer dette)?
Vet det er en god del vanskeligere å installere det iforhold til f.eks Ubuntu.
Men er det veldig vanskelig å bruke det også? Samenlignet med brukervennlige distroer som Mandriva og Ubuntu, er Gentoo mye vanskeligere å bruke?

En jeg kjenner brukte Gentoo før, og da måtte man værtfall kunne en del komandoer. Er det blitt mer brukervennlig i dagens versjoner, eller må man være god i terminalen?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ubuntu er den hjerneskadede halvbroren i linuxfamilien, den er lett å underholde og samtidig såpass utbredt og beskrevet at de fleste klarer å skade den også.

Har selv brukt de fleste linux-distroer over tid, og jeg vil si at gentoo er litt mer spesielt, iallefall hvis du starter på stage1, på grensen til for spesielt interesserte.

Kommandoer må du kunne uansett for å bruke linux, folk som sier de "kan linux" ved å bare bruke et grafisk grensesnitt skal bare legge inn windows med en gang.
Hvis du vil laere mer om hvordan ting fungerer er Gentoo bedre. Her maa du skrive de fleste viktige konfigurasjonsfiler selv, manuell konfigurere kjernen, velge selv hvilke programpakker du vil installere.

Du maa regne med endel googling og knoting for aa faa ting til, men det er det du laerer av.
Bruker selv Gentoo, og har brukt stort sett kun Gentoo de siste fem aarene.

De har sluttet aa supporte andre stage enn stage3. Foelg installasjonsguiden paa gentoo.org, ta deg god tid, og les alt, saa boer du faa det til etterhvert.
Gentoo er veldig grei hvis du er interesert i å lære Linux, men ingenting kommer gratis for å si det slik. Alt må i utgangspunktet konfigureres for å få det til å fungere, og du må være innstilt på å lese mye av den dokumentasjonen som ligger på Gentoo sine wiki sider. Disse er for så vidt godt skrevet, og lett å forholde seg til, men du må nå beregne å måtte bruke tid på å få konfigurert systemet slik du vil. Selv installasjonen krever at du må ta noen avbrekk for å lese dokumentasjon for å få satt det opp riktig. Du får linker til alt nødvendig i installasjonsfilen, med særlig tanke på oppsett av make.conf (som ikke er like enkelt første gangen man installerer Gentoo). Installasjonen av Gentoo er veldig spesiell. Du følger http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml (evt amd64 utgaven for 64 bits versjonen, som jeg vil anbfale om du har en slik CPU) hvor det står hvordan du går fram for å installere systemet. Vil anbefale deg å skumlese denne før du eventuelt begynner å installere Gentoo, men ikke bli skremt om du ikke skjønner så mye, ting blir tydligere når du gjør tingene.

I tillegg må du beregne TID på installasjonen siden alt må kompileres, og dette tar tid, avhengig av valg og hvor kraftig PC du har tilgjengelig.

At Gentoo er up-to-date stemmer nok dessværre ikke helt. Programvaren som er i pakkebrønnen finnes i flere versjoner, hvor gjerne en er merket som stabil, mens de andre versjonen av samme pakke ikke er det. Det er enkelt å bestemme selv om du vil ha en nyere versjon av et bestemt program, men om den er merket som unstable, så kan det variere veldig hvor godt det fungerer. http://packages.gentoo.org/ inneholder informasjon om alle pakkene som er tilgjengelig, og også informasjon om hvorfor noe er merket som ustabilt. Så sånn sett har du ofte valget mellom å kjøre en trygg å stabil utgave av et program (men sjeldent nyeste versjon), eller en muligens mer ustabil utgave, men nyere versjon. Her må man rett å slett bare prøve seg fram.

Når det er sagt; Velger du å installere Gentoo, så får du en distro som er spesialtilpasset dine valg og din PC. F.eks så blir alt kompilert med options som passer prosessoren din og uten å måtte ta inneholde bakoverkompatible optimizations. F.eks vil et program som er kompilert for i386 være tregere enn en program som er kompilert med i686, det er igjen veldig avhengig av mye ting hvor merkbart dette er, men en del forskjell vil det være i noen programmer. I et skriveprogram har dette lite å si, da programmet som oftes vil vente på input fra brukeren, mens det vil nok ha mer å si i f.eks et pakkeprogram.

Om motivasjonen og tålmodigheten til å gjøre dette er tilstede, og du har tid til det, så vil jeg absolutt anbefale Gentoo, men hvis du vil ha et OS som er klart til bruk uten for mye "knoting", så er nok ikke Gentoo det rette valget.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på
Trådstarter
63 0
Sitat av Xtrax Vis innlegg
Gentoo er veldig grei hvis du er interesert i å lære Linux, men ingenting kommer gratis for å si det slik. Alt må i utgangspunktet konfigureres for å få det til å fungere, og du må være innstilt på å lese mye av den dokumentasjonen som ligger på Gentoo sine wiki sider. Disse er for så vidt godt skrevet, og lett å forholde seg til, men du må nå beregne å måtte bruke tid på å få konfigurert systemet slik du vil. Selv installasjonen krever at du må ta noen avbrekk for å lese dokumentasjon for å få satt det opp riktig. Du får linker til alt nødvendig i installasjonsfilen, med særlig tanke på oppsett av make.conf (som ikke er like enkelt første gangen man installerer Gentoo). Installasjonen av Gentoo er veldig spesiell. Du følger http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml (evt amd64 utgaven for 64 bits versjonen, som jeg vil anbfale om du har en slik CPU) hvor det står hvordan du går fram for å installere systemet. Vil anbefale deg å skumlese denne før du eventuelt begynner å installere Gentoo, men ikke bli skremt om du ikke skjønner så mye, ting blir tydligere når du gjør tingene.

I tillegg må du beregne TID på installasjonen siden alt må kompileres, og dette tar tid, avhengig av valg og hvor kraftig PC du har tilgjengelig.

At Gentoo er up-to-date stemmer nok dessværre ikke helt. Programvaren som er i pakkebrønnen finnes i flere versjoner, hvor gjerne en er merket som stabil, mens de andre versjonen av samme pakke ikke er det. Det er enkelt å bestemme selv om du vil ha en nyere versjon av et bestemt program, men om den er merket som unstable, så kan det variere veldig hvor godt det fungerer. http://packages.gentoo.org/ inneholder informasjon om alle pakkene som er tilgjengelig, og også informasjon om hvorfor noe er merket som ustabilt. Så sånn sett har du ofte valget mellom å kjøre en trygg å stabil utgave av et program (men sjeldent nyeste versjon), eller en muligens mer ustabil utgave, men nyere versjon. Her må man rett å slett bare prøve seg fram.

Når det er sagt; Velger du å installere Gentoo, så får du en distro som er spesialtilpasset dine valg og din PC. F.eks så blir alt kompilert med options som passer prosessoren din og uten å måtte ta inneholde bakoverkompatible optimizations. F.eks vil et program som er kompilert for i386 være tregere enn en program som er kompilert med i686, det er igjen veldig avhengig av mye ting hvor merkbart dette er, men en del forskjell vil det være i noen programmer. I et skriveprogram har dette lite å si, da programmet som oftes vil vente på input fra brukeren, mens det vil nok ha mer å si i f.eks et pakkeprogram.

Om motivasjonen og tålmodigheten til å gjøre dette er tilstede, og du har tid til det, så vil jeg absolutt anbefale Gentoo, men hvis du vil ha et OS som er klart til bruk uten for mye "knoting", så er nok ikke Gentoo det rette valget.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på
Vis hele sitatet...

takker for svar
Gentoo høres litt for "knotete" ut for meg foreløpig. Tror jeg skal prøve ut litt enklere distroer foreløpig, så kan jeg heller prøve meg på Gentoo når jeg kan mer og er litt bedre i terminalen :P

Har du et godt forslag til en god linux distro som Gentoo, bare litt enklere?
En som er rask og stabil, og helst up-to-date også
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av altairz Vis innlegg
takker for svar
Gentoo høres litt for "knotete" ut for meg foreløpig. Tror jeg skal prøve ut litt enklere distroer foreløpig, så kan jeg heller prøve meg på Gentoo når jeg kan mer og er litt bedre i terminalen :P

Har du et godt forslag til en god linux distro som Gentoo, bare litt enklere?
En som er rask og stabil, og helst up-to-date også
Vis hele sitatet...
Up to date er relativt, er ikke nødvendigvis smart å kjøre de nyeste pakkene bestandig.

Ubuntu er en helt ok start for de fleste, skal du ha litt mer utfordring går du f.eks for slackware.
Trådstarter
63 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Up to date er relativt, er ikke nødvendigvis smart å kjøre de nyeste pakkene bestandig.

Ubuntu er en helt ok start for de fleste, skal du ha litt mer utfordring går du f.eks for slackware.
Vis hele sitatet...
Slackware virket interesant
Men er det bedre en Ubuntu, når det gjelder stabilitet og raskhet?
Eller bedre på andre måter
Prøv ArchLinux, er mer "avansert" enn Ubuntu, men fortsatt enkelt imho. Finnes guider for det meste du måtte lure på, pluss forumet er kjent for å være veldig behjelpelig om det skulle dukke opp problemer. For min del har jeg slått meg til ro med Archlinux etter å ha prøvd "alle" linux distroer i løpet av årene..

Archlinux krever riktignok at du er villig til å lese og lære, men har en enklere fremgangsmåte enn Gentoo.

Btw, Archlinux er en såkalt "rolling release" -distro, og er for øyeblikket den mest oppdaterte linux distroen jeg vet om.
Sist endret av serpentine; 23. oktober 2009 kl. 23:05.
Sitat av serpentine Vis innlegg
Prøv ArchLinux, er mer "avansert" enn Ubuntu, men fortsatt enkelt imho. Finnes guider for det meste du måtte lure på, pluss forumet er kjent for å være veldig behjelpelig om det skulle dukke opp problemer. For min del har jeg slått meg til ro med Archlinux etter å ha prøvd "alle" linux distroer i løpet av årene..

Archlinux krever riktignok at du er villig til å lese og lære, men har en enklere fremgangsmåte enn Gentoo.

Btw, Archlinux er en såkalt "rolling release" -distro, og er for øyeblikket den mest oppdaterte linux distroen jeg vet om.
Vis hele sitatet...
Word! Har selv også landet på arch, etter at alt det avanserte var for tungvindt, og alle de enkle var for "brukervennlig" (i ordets mest motbydlige forstand). Utrolig imponert! Nydelig dokumentasjon og alt er fleksibelt, lynraskt og lærerikt!

Får tilogmed installert Google chrome sin linux versjon, noe som burde beskrive hvor oppdatert denne distroen er!

har blitt forelsket i pacman
Sist endret av fetter; 27. oktober 2009 kl. 14:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Selv startet jeg med Gentoo når jeg først installerte Linux, og angrer egentlig ikke på det. Men etter hvert som man ikke brukte så mye tid ved pcen, var det litt kjedelig å konfigurere ny kernel, X osv. når man først satt seg ned.
Prøvde så ut litt Ubuntu, likte det overhode ikke
Gikk over til ArchLinux og alt var vel ei stund. Men pacman ble i mine øyne en vel dårlig erstatning til portage, AUR/yaourt gjorde det ikke stort mer imponerende.
Akkurat nå er jeg tilbake på Ubuntu igjen, og liker det litt bedre denne gangen. Mye med at overgangen fra Arch -> Ubuntu ikke var like mye nedtur som Gentoo -> Ubuntu.

Kan godt absolutt anbefale Gentoo som en "nybegynner" distro, om man har tolmodighet til å prøve, feile, lese, så prøve igjen. Men vil ikke gå ut å anbefale at man installerer det på den eneste pcen man har, da mange fort vil gi opp.
Men generelt ganske så lærerikt bare det å installere, bruke, oppdatere og vedlikeholde det over tid.
Er vel ikke helt nøytral selv siden jeg har brukt Ubuntu som hoved os i 3år nå. Men du kommer liksom ikke utenom vis du faktisk skal bruke pcen og ikke bare leke. Men ett tips er vel å ikke legge inn 9.10 da forsatt vistnokk er litt rufsete.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ubuntu er den hjerneskadede halvbroren i linuxfamilien, den er lett å underholde og samtidig såpass utbredt og beskrevet at de fleste klarer å skade den også.

Har selv brukt de fleste linux-distroer over tid, og jeg vil si at gentoo er litt mer spesielt, iallefall hvis du starter på stage1, på grensen til for spesielt interesserte.

Kommandoer må du kunne uansett for å bruke linux, folk som sier de "kan linux" ved å bare bruke et grafisk grensesnitt skal bare legge inn windows med en gang.
Vis hele sitatet...
Tullball, de fleste driver ikke å kompilerer kerneler og programmerer i c++, de surfer, chatter, spiller film og musikk, bruker kontorprogrammer (openoffice) og kanskje bildebehandling (photoshop) eller lager nettsider (dreamweaver), og da er en linux distro som linux mint helt ypperlig. Kan du gjøre dette, "kan" du linux, vitsen med et OS for min del er ikke å sitte å kunne en masse avanserte kommandoer, men å ha rask tilgang til det jeg trenger, linux mint er her BEDRE enn windows og fiks ferdig satt opp med en gang uten å bruke en hel dag på å legge inn ekstra programmer for å få alt til å fungere som jeg har måttet gjøre i windows. Linux er ypperlig og VELDIG brukervennlig for folk flest og alt de trenger så lenge du ikke skal kjøre mye dataspill, og du får ikke rotet til noe der pga passordbeskyttelse.

Linux mint er mao. et ypperlig valg for bestemor og far sin PC, og din, om du har en litt eldre PC.
Sitat av denim Vis innlegg
Tullball, de fleste driver ikke å kompilerer kerneler og programmerer i c++, de surfer, chatter, spiller film og musikk, bruker kontorprogrammer (openoffice) og kanskje bildebehandling (photoshop) eller lager nettsider (dreamweaver), og da er en linux distro som linux mint helt ypperlig. Kan du gjøre dette, "kan" du linux, vitsen med et OS for min del er ikke å sitte å kunne en masse avanserte kommandoer, men å ha rask tilgang til det jeg trenger, linux mint er her BEDRE enn windows og fiks ferdig satt opp med en gang uten å bruke en hel dag på å legge inn ekstra programmer for å få alt til å fungere som jeg har måttet gjøre i windows. Linux er ypperlig og VELDIG brukervennlig for folk flest og alt de trenger så lenge du ikke skal kjøre mye dataspill, og du får ikke rotet til noe der pga passordbeskyttelse.

Linux mint er mao. et ypperlig valg for bestemor og far sin PC, og din, om du har en litt eldre PC.
Vis hele sitatet...
Dette er et perfekt eksempel på hva som skjer når et prosjekt for spesielt interesserte går over til også å bli et brukbart system for sluttbrukere.. Så fort det hele blir "mainstream", begynner de gamle brukerne å tviholde på sine grunner for å velge linux, og kanskje mobber brukere som velger det av helt andre grunner.

Jeg har ingenting imot ubuntu, om bare canonical og ubuntu's community hadde begynt å bidra en smule mer med kildkode til kjernen, nå som de har blitt så store... Jeg som ikke skriver selv skal vel ikke prate, men det er ganske tydlig hvem distro som har bidratt minst iforhold til hvor mye de har fått av fri kildekode.
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette er et perfekt eksempel på hva som skjer når et prosjekt for spesielt interesserte går over til også å bli et brukbart system for sluttbrukere.. Så fort det hele blir "mainstream", begynner de gamle brukerne å tviholde på sine grunner for å velge linux, og kanskje mobber brukere som velger det av helt andre grunner.

Jeg har ingenting imot ubuntu, om bare canonical og ubuntu's community hadde begynt å bidra en smule mer med kildkode til kjernen, nå som de har blitt så store... Jeg som ikke skriver selv skal vel ikke prate, men det er ganske tydlig hvem distro som har bidratt minst iforhold til hvor mye de har fått av fri kildekode.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan lite om sånt da og er linux mint fan pga at det er så enkelt og komplett. Ubuntu innebærer jo litt knoting, i mint er det absolutt INGENTING av knoting, mp3, alt av video format osv spiller helt fint med engang du starter det! De fleste har ikke dyre gaming-PC'er uansett, og minus spill har linux mint stort sett alt du trenger ferdig installert. Gratis!

Vet du hva du har da? Da har du gull!

Igjen, linux mint er det ultimate oppsett for din gamle fars PC! Unge her som driver PC support for sine foreldre på PC'er som ikke er egnet for spilling, som det sikkert er mange av, burde legge inn mint på dem!
Sitat av altairz Vis innlegg
Samenlignet med brukervennlige distroer som Mandriva og Ubuntu, er Gentoo mye vanskeligere å bruke?
Vis hele sitatet...
Same shit, different wrapping. Det finnes GUI for portage. Hva kernel angår er det ikke vanskelig å kompilere selv. Kun tidkrevende.

Med Gentoo må du dog vite hvilke programmer du ønsker å kjøre, hvorpå de fleste andre distroer velger for deg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
lese nedover her og ble litt intressert i Arch linux .så hvem AL verson funker best på min laptop tror du ? og har du noen andre tips så kom med dem
har en gammel acer ferrari 4000 link
Sitat av Undergrunn Vis innlegg
lese nedover her og ble litt intressert i Arch linux .så hvem AL verson funker best på min laptop tror du ? og har du noen andre tips så kom med dem
har en gammel acer ferrari 4000 link
Vis hele sitatet...
Hva mener du hvem versjon? Det er bare en versjon av arch, men du bestemmer 100% selv hva du vil installere.. Jeg valgte netinstall, og installerte X og deretter compiz som standalone WM. Forbered deg på å sitte en dag eller to å konfigurere og installere før du har det OS'et du ønsker deg.

og btw: jeg sjekka ikke linken til pcen din, men jeg kan garantere deg at den funker.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
@fetter
vet det er litt knot, med det er jo litt av grunnen til jeg ville teste det ut. men går det ikke å bruke tråløst-nett når man installerer Arch ? vis ikke åssen skal jeg legge inn div Packager da?.
Takker for svar
Sist endret av ttj; 13. august 2010 kl. 17:48.
Litt ekstra knot med trådløs install, men her har du en guide. Håper den kan være til hjelp, hvis ikke så opprett en tråd på ArchLinux forumet.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
@Frater L.S.D
Skal ta og prøve det ut nå.