Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1418
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hey jeg tenker jeg skal kjøpe meg en ny laptop. MacBooken jeg har nå fungerer helt ok, men det er litt stress å bruke på en ms infisert skole (linux er faktisk lettere). I tillegg er laptop såpass viktig i undervisningen at jeg ikke kan risikere en ukes "nedetid" pga feil på hw. (noe jeg misstenker at denne maskinen har akkurat nå..) To maskiner er derfor en god løsning.

Jeg er ute etter en maskin som er lett og portabel, men samtidig har "skrivbart" tastatur og ok skjerm (netbooks er derfor utelukket). Oppdisk drev klarer jeg meg fint uten. Så det vil jeg helst unngå. God batterilevetid er også et pluss.

HW må være linux kompatibel, jeg gidder ikke stresse med windows emulerte drivere. Spesielt viktig for nettverkskortet da jeg studerer nettverk. (pakkesniffere er en del av undervisningen.)

I tillegg skal maskinen falle innenfor en studentøkonomi sine faste rammebetingelser så den må altså ikke være veldig dyr. Rundt 6k skal gå greit.

Noen som har noen anbefalinger å komme med?
Thinkpad er jo høyst linuxvennlige maskiner, og jeg har en mistanke om at Lenovos egne modeller kanskje også er det uten å si noe nærmere.

You can't go wrong with a thinkpad!
Jeg har en Lenovo Thinkpad r61i, og kan bekrefte at den fungere utrolig godt med linux(bruker xubuntu, ubuntu har jeg og prövd og funker seff), den funket og veldig bra paa skolen sist jeg var i Noreg. Gjennom skolen kostet den 3200(sjekk om du kan faa kjöpt en gjennom skolen), tror den koster rundt 5k i butikk
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=462038

Den har 11% rabatt, fyrer du inn 2GB med minne til så har du en kjempegrei laptop for Linux! Er en ting du bør styre unna når det gjelder maskiner som skal kjøres med Linux. Ati! Ati er kjempegode kort, men når det kommer til Linux støtte ligger de nederst på lista. Desverre. Har et gammelt Acer vrak med Intel skjermkort og funker kjempebra.

Hvis du har noen lapper ekstra kjøper du disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=361521

Rask minne og 4GB.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
Thinkpad er jo alltid ok. Men det ser ut som man får mye maskin for pengene med Acer sin nye Timeline? 8 timers batterilevetid, lav vekt, samt tynn og portabel. LED skjermen virker også veldig ok. Jeg er dog usikker på ytelsen til SU9400 og om den vil føles for treg. Jeg kan selvsagt ikke være alt for kresen på hastighet om jeg får 8timer batterilevetid (en bekjent som har den påstår levetiden faktisk er over 10timer!)

Jeg har dog heller ikke noen ide om linux kompatibilitet.

Jeg har på ingen måte enda bestemt meg for en maskin, og setter fortsatt pris på innput.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg vurderer å kjøpe en Lenovo Ideapad S12 (12"), enten nå eller når den kommer med nVidia Ion-grafikkprosessor uti Oktober en gang. Ideapad S12 med Ion vil da bli den første "netbook" som kan spille HD-video uten hakking. 12" skjerm gjør at tastaturet er full-size, samtidig som maskinen er veldig enkel å dra rundt.

Selv uten Ion virker det på meg som om den maskinen er et veldig godt kjøp.

http://prisguide.hardware.no/product...ew=productinfo