Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 6982
Har ikke rukket å lese alle innleggene, men jeg er av den oppfatning at om man øvelsekjører med L på bilen, blir man veldig ofte forbikjørt kun pga den L'en. Jeg trur det vil bli sånn med en slik merking også, det er faktisk sånn at veldig mange mennesker føler seg hevet over folk som kjører med L ( eller en evt annen merking ), og dermed oppstår det flere forbikjøringer og farlige situasjoner.

Det er iallefall min oppfatning. Og det er bare en av tingene man kan sette fingern på ved en slik merking.

Mvh
BoinTjau
Nei takk. Jeg har ingen planer om å klistre noen lapp bak på bilen min
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke, egentlig?

Det nevnes at dette merket vil bidra til at folk tar mer hensyn til de med merket. Hvordan er det fysisk mulig å ta MER hensyn? I utgangspunktet skal ALLE ta hensyn til ALLE. Hva med de som har L bak på bilen? Tar du "mer" hensyn til de? Hvis en bil foran deg kjører for sakte, kjører du langt opp i ræven på den og tutet? Nei, ikke om det er L, P eller ingen merke.
Vis hele sitatet...
Det er slik det burde være, men nei. Folk tar mindre hensyn til L fordi det betyr at her ligger det en treiging og tar opp din dyrebare veiplass. En P sier, her ligger det en idiot som - etter statistikken - høyst sannsynlig vil påføre deg eller bilen din skade. Så vær litt forsktig.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
En P sier, her ligger det en idiot som - etter statistikken - høyst sannsynlig vil påføre deg eller bilen din skade. Så vær litt forsktig.
Vis hele sitatet...
Eller evt:

En P sier, her ligger det en idiot som - etter statistikken - høyst sannsynlig vil påføre deg eller bilen din skade. Så kom deg til helvete forbi ham og langt, langt vekk.

Slik er det i realiteten desverre. Og det blir vanskelig å endre holdningene til "utlærte" bilister.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Da mener du jo at man, selv om tallene tyder på at slike tiltak som dette ville kunne ha en bedre effekt på ulykker enn å utbedre veiene, så skal man heller utbedre veiene. Altså er gode veier mer viktig for deg enn færre ulykker og drepte i trafikken?
Vis hele sitatet...
Om disse tiltakene vil kunne hjelpe vet man jo selvsagt ikke. Det er snakk om å forsøke noe, og se om det har noen hensikt. Som en annen kar nevner her - det er noe grunnleggende galt om man er mer forsiktig når man ser at personen framfor deg kjører med en P i bakruta. Man skal ta hensyn uansett, og jeg ser for meg at dette kan forårsake flere farlige situasjoner enn omvendt, om noen med P ser en annen med P som er dårlig å kjøre, så skal man vise seg fram etc. Men det blir selvsagt bare spekulasjoner, i likhet med at det spekuleres i at dette er et tiltak som kan hjelpe - jeg tror ikke det.

Og nei, jeg sier selvsagt ikke at bedre veier er viktigere enn færre ulykker, men jeg mener at bedre veier er veien å gå for å nettopp få ned antall ulykker. Skjønner?

Om man først skal innføre en slik gradering av bilister så synes jeg det bør spille inn på flere områder også.

P = Prøve
U = Utlært, og bør således være de flinkeste i trafikken (=høyere straff om man gjør noe feil?)
G = Gammel (slik at man vet at man skal ta mer hensyn til disse)

"Er man god nok er man gammel nok", er det noe som heter. Og man kan igrunn vri på det også. Er man gammel nok er man god nok. Og det som blir sagt her er jo i og for seg at unge bilister ikke er gode nok - og da bør man kanskje heller gjøre noe med dét, enn å slippe oss ut på veien med en P i bakruta.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke er verdensmester i å kjøre bil, men jeg vet også at jeg er en bedre sjåfør enn mange førtiåringer f.eks. - som ikke aner hvordan man kjører i en rundkjøring.
kjedelig streiting
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Hvem du kjenner og hvordan faren din kjører har svært lite å si i denne sammenheng. Statistikken taler for seg:
Vis hele sitatet...
Uten og ha noen statistikk på det så vil jeg tro at de fleste dødsulykker osv med ungdom i bildet, er utforkjøringer/fyllekjøring. Hva hjelper det da om du har en lapp bak på bilen? Og vi bør kanskje da også ha en lapp for eldre mennesker? Hva med folk som er dømt for feks drap? Bør de ha en egen lapp bak på bilen? Eller kanskje på huset sitt?
Godt med smør
Fantastisk tiltak, jeg personlig skal bli multimiliardær på denne "P" tingen

selge ekstra bokstaver, som

upper
ikk
ule
som du kan henge ved siden av.

Jeg velkommer dette tiltaket
Sist endret av Apeloff; 9. mars 2009 kl. 16:08.
Jeg forstår egentlig ikke problemet med å ha den lappen på bilen.

Men altså, de fleste skader skjer vell ved utforkjøring på landeveg, og litt etter det kommer front mot front? Hvordan skal denne P'en hjelpe de som kommer i mot? Skal den klistres på frontruta?
jaG
Produktutvikler
Jeg tror at vis unge førere blir merket, vil, i fleste tilfeller, andre bilister ta mer hensyn. Noe som igjen gjør at personen ikke får tilstrekkelig erfaring i trafikken.

Når en da tar vekk merket vil muligens bilisten merke at andre fører kjører litt mer "aggressivt", som igjen kan føre til at føreren kanskje kan føle seg usikker.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg spør:
Det nevnes at dette merket vil bidra til at folk tar mer hensyn til de med merket. Hvordan er det fysisk mulig å ta MER hensyn? I utgangspunktet skal ALLE ta hensyn til ALLE. Hva med de som har L bak på bilen? Tar du "mer" hensyn til de? Hvis en bil foran deg kjører for sakte, kjører du langt opp i ræven på den og tutet? Nei, ikke om det er L, P eller ingen merke.

Trafikantene er umulig å endre med merker, kampanjer osv. Det eneste som kan fungere er: KONSEKVENSER. Og da mener jeg straffekonsekvenser ved lovbrudd. Prikkbelastningen fungerer ikke, det vet vi fra statistikken, men det er bøtene som tjener sin hensikt.

Jeg er stor motstander av fartskontroller. Det er på grunn av de ulogiske drittplasseringene politiet har i min kommune. De finner alltid de mest oversiktlige rette strekningene med store veiskuldre og fortau. Der skal de absolutt straffe folk for å ligge 10+. Men når du kommer "ut på landet" i de svingete veiene, så kan du ALDRI frykte at politiet er der. Det er bare noe "alle vet". Alle vet jo at politiet ikke kommer dit, så der er det ofte livsfarlig å kjøre. Folk bak deg tuter og blinker, møtende biler kjører raskt og midt i veien. Grøftelys midt i trynet.

Politiet kunne gjerne for min del ha hatt kontroller på disse områdene:
- Feilkjøring i rundkjøring.
Folk kutter svingene og skjærer andres kjørebane. Folk blinker ikke slik at ventende biler ikke kan gamble på å kjøre heller. Folk venter i evigheter før de kjører, slik at køen bare vokser.
- Kollektivfeltbruk.
Biler som sniker i køen både provoserer alle andre, og krever i tillegg å bli sluppet pent inn igjen fremst i køen.
- Feilbruk av lys.
Ja, vi irriterer oss alle over dette.
- Laserkontroller i mørke tettbebygde strøk, svingete veier, ved av og påkjørsler på motorvei (helst i svinger).

Hvis dette ble kontrollert bedre, hadde jeg følt meg bedre passet på av politiet
Vis hele sitatet...
Tja, så kombiner det med f.ex. en "prøveperiode", der det skal mye mindre til for å miste lappen, osv. Som sagt - tror forslaget kan være et fint utgangspunkt, men at det bør kombineres med andre ting - helt sikkert.

L-merker har jo typisk en sammenheng med at sjåføren ligger 20kmt UNDER fartsgrensa, mens den aktuelle gruppen for P-merking heller har en tendens til å ligge 20+ OVER, så at det vil bli så veldig mye mer farlige forbikjøringer av det tror jeg ikke.

Poenget er at akkurat denne gruppen er ekstremt utsatt for ulykker, og derfor bør det gjøres tiltak som rettes spesifikt mot disse. Resten av oss er allerede ganske trygge. Det er vel ikke tilfeldig at den eneste gangen jeg selv har vært i noen form for ulykke (ekstremt glatt, sving, klarte såvidt å komme meg unna en volvo, men havna i brøytekanten - heldigvis totalt uskadd både meg, kompiser og bilen, måtte bare ha hjelp til å få ut bilen) var når jeg var 19 - jeg kjørte absolutt ikke fort, men helt klart litt FOR fort.
Eventuellt senke priser på lappen, hvorav kjøretimer og teori, slik at folk kan ha muligheten til flere kjøretimer og teorikurs.

Og gjerne innføre de obligatoriske kjøretimene, og ikke kun èn obligatorisk som er per dags dato.

Av erfaring er kjøretimer morsomt, men har høy pris, så folk vil bli ferdig så fort som mulig, selv om de muligens ikke er klare. Man kan mestre det tekniske ganske fort, men praksisen er verre.
Hvorfor skal alle pappers biler i landet ha en P bak? 80% av ungdom som har lappen bruker ikke sin egen bil. Dette sa hun i fylla eller?
Sitat av dynamite Vis innlegg
Hvorfor skal alle pappers biler i landet ha en P bak? 80% av ungdom som har lappen bruker ikke sin egen bil. Dette sa hun i fylla eller?
Vis hele sitatet...
Men de som faktisk har en egen bil når de er ungdom, er som regel veldig billig og dårlig = dårlig sikkerhet. Når man kjører foreldrenes bil, så tror jeg majoriteten føler et større ansvar ovenfor bilen og kjører mer forsiktig. Det er nok heller motsatt med egen bil.
Men det at denne P`en kanskje vil være av lik type som dagens L`er som brukes under øvelseskjøring er det ingen som tenker på? Samme om man bruker bror, mor, far, søster e.l sin bil med P på så lenge denne bare kan tas av eller på ut i fra hvilken bil man kjører?

Det at P`n må stå på den bilen ungdommen kjører ser jeg ikke på som det største problemet, da den sannsynligvis kan tas av eller på alle biler.

Da vil det igjen såklart bli lett å snike seg unna og ta den av, og det må mer politifolk til for å kontrollere om reglene blir overholdt eller ikke. Da blir det et spørsmål om ressurser, og hvorvidt kontrollering av P`er er god bruk av dette.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Men de som faktisk har en egen bil når de er ungdom, er som regel veldig billig og dårlig = dårlig sikkerhet. Når man kjører foreldrenes bil, så tror jeg majoriteten føler et større ansvar ovenfor bilen og kjører mer forsiktig. Det er nok heller motsatt med egen bil.
Vis hele sitatet...
Så denne P'en skal bare på billige biler? Hva med oss som har en relativt ny og sikker bil? (nyere og bedre enn foreldrene mine f.eks.) Skal vi da slippe å ha P?
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Hvorfor det? Problemet er ikke sjåfører som ikke er drevne, men holdningen til unge mennesker i trafikken.
Vis hele sitatet...
60 åringer som kjører rundt er arrogante, rasistiske og liker danseband. Det finner jeg forstyrrende.
Neutral Good
Mith's Avatar
Det er vel ikke det praktiske rundt hvordan denne P-en skal festes som er poenget. Lag den i samme størrelse, matriale og festemekanisme som L-en og ferdig med den. Når du blir 18 og får lappen så bytter du bare ut L med P i noen år før du til slutt kan ta den av. Ser ikke det praktiske problemet. Ser heller ikke at det skal være vanskelig å kontrollere dette. Har man problemer med å kontrollere at øvelseskjøring foregår med L? Sjekkes ikke det opp når man uansett blir stoppet i rutinekontroller el.?
Det eneste problemet jeg har med forslaget er som sagt om det kan brukes til å straffe/forfølge unge sjåfører eller stigmatisere det på en annen måte enn det som er tenkt.
Sist endret av Mith; 10. mars 2009 kl. 14:32.
først skal vi ungdommen kjøre med en rød L bak på bilen, og nå en rød P?
Sist endret av Kristian1357; 14. mars 2009 kl. 00:14.
Da håper jeg de merker de over 70 med noe, så vi kan ta hensyn til det også.

også barn som akkurat har lært seg å sykle må nå sykle med et sånt lite flag. Da slipper de å bli presset opp i vanskelige situasjoner av mer rutinerte syklister
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det jeg lurer på er hvordan en liten lapp bak på bilen overhodet kan forebygge ulykker!?
Helt enig, og merke av de over 70 da?! Latterlige sosialister
Sist endret av Izidorx; 15. august 2009 kl. 21:24.
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Det jeg lurer på er hvordan en liten lapp bak på bilen overhodet kan forebygge ulykker!?
Vis hele sitatet...
F.ex. ved at jeg som ligger bak deg ser den, og kan holde litt ekstra stor avstand til deg, siden jeg vet at det er større sjanse for at du gjør noe dumt enn for oss andre.
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Da håper jeg de merker de over 70 med noe, så vi kan ta hensyn til det også.

også barn som akkurat har lært seg å sykle må nå sykle med et sånt lite flag. Da slipper de å bli presset opp i vanskelige situasjoner av mer rutinerte syklister
Vis hele sitatet...

Helt enig...
Joda, joda.
Har ikke noe imot at det står et forbanna skilt bak i bilen min jeg.

Irriterer meg dog over at folk forbikjører når jeg øvekjører med L på.
Har faktisk prøvd å være "uheldig" og glemme å sette på L, da får jeg faktisk bedre utnyttelse av øvekjøringen, da ingen tar noen spesiell hensyn til meg, eller forbikjører. Lett for meg å lære da, samtidig som jeg blir mer motivert til å trykke gassen inn (innenfor grensa) med biler bak, poenget er at når ingen er bak meg, kjører jeg gjerne forsiktigere og saktere, da er det ikke så mye utnyttelse av øvingen. Jeg har uansett blitt meget god til å kjøre bil at det ikke gjør noe. Har bare et år til før jeg blir 18..

Det å sette på f.eks. en U bak, som sier at jeg er ung, og er 19 år gammel tror jeg vil føre til akkurat det jeg irriterer meg over angående øvekjøring med L på.

Men om det blir innført, må jeg bare akseptere det..

En ting til dere kanskje ikke har tenkt på: Hvis dette systemet blir innført, og ALLE får et skilt bak i bilen, tror jeg neppe du blir populær i trafikken om du ikke har skiltet på.. For da blir folk usikre på hva din status er.. Og gjør nettopp det jeg ikke vil de skal gjøre,.
Sist endret av VLK; 16. august 2009 kl. 11:39.
Det er jo egentlig helt latterlig da!!!

Samfunnet vokser jo til å bli et eneste jævla overvåkningskamera!
Hvor skal man vite om du er 25-30/ 30-45/ 60-80 ellerUng når man kjører bil..?? Hvis alle bare tar generelt mer hensyn er jo hele forbanna saken løst...
Dette forslaget har jeg lite til overs for.. For det første er de fleste ulykker relatert til unge bilister forårsaket av for høy fart, og jeg ser ingen logisk forklaring for at et merke på bakruta skal forhindre disse ulykkene.
For det andre tror jeg dette vil virke svært negativt inn på unge bilister ettersom folk vil legge mye mer merke til de "råttene eggene" blandt unge og ikke se hvor mange det er som faktisk kjører forsvarlig, noe som kan resultere i at folk stresser forbikjøringer fordi de ikke ønsker å ligge bak en uerfaren bilist, og dermed skaper flere farlige situasjoner.
For det tredje så er dette forslaget direkte diskriminerende. Jeg begynner å lure på om det er lobbyister fra forsikringsselskaper som kan ha en finger med i spillet her. Hva med å ganske enkelt bygge bedre og tryggere veier?
Sist endret av nilsern; 16. august 2009 kl. 13:47.
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Ungdom mellom 18-24 år er med i hele 25% av alle trafikkulykker, til tross for at de kun utgjør 10% av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Synes statistikken er missvisende. Hvor stor del av befolkningen ungdom mellom 18 og 24 år utgjør har ingenting med trafikk å gjøre. En mer relevant statistikk er hvor mange prosent av total tilbakelagt kilometer på alle personbiler per år, er utført av ungdom mellom 18 og 24 år.
De fleste biler med unge sjåfører er allerede merket med aluvinge fra biltema?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Fonzey Vis innlegg
...Kanskje man skulle lagt mer press på kjøreskoler og/eller vegvesenet og sørge for at de vektlegger mer "riktige" kvaliteter for å bli en bra trafikant. Kanskje kjøreopplæringen kunne lagt mer vekt på at trafikanten evner å tenke selv og løse konflikter i trafikken på egenhånd, istedenfor at sensor sitter ved siden av og sier alt man skal gjøre....
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke i noe kranglehjørne i dag, men her er du virkelig på villspor. En god trafikklærer i dag benytter PBU (problembasert undervisning) og POU (Problemorientert undervisning) hver eneste dag med sine elever. (Edit: Å la elevene tenke selv) Elevene stilles spørsmål som de hele tiden må reflektere over. Elevene tillates å gjøre feil - brent barn skyr ilden osv... I Sverige er det mer vanlig at elevene detaljstyres av trafikklæreren. Kanskje du skulle spørre om din lærer var utdannet i Norge eller Sverige? Norsk trafikkopplæring er helt på topp på verdensbasis, det er svært få land som kan skryte av noe liknende. Kvalitetspress fra Staten er det til enhver tid. Tilsynsgruppa til vegvesenet er stadig på plass og ser til at alt går som det skal. Det er riktignok mange useriøse skoler i Norge, men disse blir stadig silet ut.

Når det er sagt kan jeg jo nevne at mange andre land har innført Navarsetes forslag for mange år siden med suksess. Dessverre er det mange verdensmestre der ute, også blant de som skriver her ser jeg. Faktisk er det slik at 84% av alle nordmenn mener de er bedre enn snittet til å kjøre.... lmfao!

Hadde alle ventet til de var 24 år med å ta lappen hadde Norge hatt råd til å spandere førerkort på alle sammen av de pengene de ville spart på unngåtte ungdomsulykker. Statistikken har vist at ved 24 går økonomien i pluss...

Og ja.. Jeg er trafikklærer...

Må legge til at jeg ikke er tilhenger av at unge skal vente til de er 24 med å ta lappen. Men synes det forteller litt om hvor mye ungdomsulykkene koster staten.
Sist endret av Driftaway; 14. september 2009 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.