Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 6197
USA fungerer ikke så bra som du prøver å påstå. De har en gjeld som ville slått _ett hvilket som helst_ annet land konkurs, de har stor fattigdom og høy kriminalitet.

Får håpe Obama får til noen gode endringer, men fram til da går jeg ikke med på at USA fungerer bra.

I USA er forresten alle bortsett fra indianerene "innvandrerpakk" hvis vi skal følge din logikk.
jeg veit de har trygdevesen i USA, men som du sier så er det ikke nok til at innvandrere kan sitte på ræva uten og gjøre noe.
Når jeg sier kriminelle så mener jeg de med ALVORLIGE ting på rullebladet. at du fyllekjørte litt gjør ikke noe, så lenge du ikke svidde av et hus eller noe.

Somaliere var bare et eksempel, kunne ha vært en annen gruppe. Poenget mitt er at lav statlig innblanding gjør at folk må jobbe hardt for å overleve, imotsetning til her hvor de kan sitte på ræva og få alt på sølvfat av staten.
Jeg står på det jeg har sagt tidligere: jo mindre stat jo bedre.

Atomet: Som sagt så var bare somaliere et eksempel, men er mange som ikke gidder å gjøre noe fordi de bare kan heve trygd. Gjelder like mye nordmenn som utlendinger, derfor vil jeg gjøre trygdevesenet mindre slik at det ikke skal bli lønnsomt å leve på staten fordi de ikke gidder

ALZHEIMER LES INNLEGGET MITT: jeg er FOR innvandring og har ingenting imot de. Men er imot de som kommer hit som ikke å ville gjøre noe og ikke vil integrere seg

USA har endel problemer nå, men jeg trur nok de klarer å komme seg på rett kjør igjen

Det at USA har mange innsatte som en skreiv et innlegg om tidligere beviser ingeting ang. kriminalitet.
Det beviser at de har hatt mye kriminalitet før, men de som sitter inne kan ikke gjøre kriminelle ting.
USA har halvparten så mye kriminalitet som de hadde for noen år siden og den fortsetter å gå ned. At mange sitter inne er nok fordi de har mange livstidsfanger.
Sist endret av Schwaq; 22. januar 2009 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fyllekjøring er en veldig alvorlig kriminal handling. Det er fortsatt et mysterium om hvordan jeg kom inn i landet.
Vi får nok se om USA virkelig er i stand til å komme seg på rett kjøl igjen, selv tror jeg ikke det. De har en gjeld som nærmer seg 12 trilliarder dollar, noe som er et astronomisk beløp, og de skylder alt til Kina. Statistikkene slått opp tidligere i posten beviser faktisk ALT. Som allerede sagt så har USA en straffende instilling ikke en rehabiliterende. Det er selvfølgelig ikke alltid noen kan rehabiliteres, men i de fleste saker er nok det mulig. Hva syntes du om 3 strikes and you're out systemet som fungerer i California da? Hvis du gjør 3 forbrytelser så vil den tredje gi deg en livstidsstraff i fengsel, er det riktig?
USA har en del problemer nå, de har hatt en del problemer i fortiden og de vil fortsette å ha problemer så lenge de fortsetter å styre landet som de gjør.

Integrering fungerer ikke over natten, ha det helt klart for deg. Det er en tidskrevende prossess
Tror ikke 3% av den amerikanske befolkningen soner livstidsdom (jfr Volderns innlegg på side 3).
Og JA jeg leser innleggene dine, og ser de klare innvandringsfiendtlige holdningene dine. Prøver ikke å påstå at du er rasist BTW.
nei, og er ikke innvandringsfiendlig heller om du leser de igjen
er imot innvandrere som kommer hit KUN for å lage bråk og faenskap er jeg imot.
De som kommer hit for å rømme fra krig, eller bare for å få et bedre liv er KJEMPEBRA og det bør de absolutt få lov til

Jeg skreiv det nok på en dum måte, sikkert derfor du trur det du trur, men jeg er ihvertfall FOR en liberal innvandring da ingen rase er bedre en noen annen og derfor trenger vi ikke være redd for innvandrere da flesteparten er kjempbra folk.
Er selv god venn med en fra Irak, kjempekoselig kar! Dessverre er ikke alle som kommer hit slik som han, og det er de folkene jeg vil luke ut
Sist endret av Schwaq; 22. januar 2009 kl. 20:38.
Der er vi enige. Forskjellen på oss er at du ikke vil gi de nok økonomisk støtte til å klare seg fordi noen av de "vil sitte på ræva og få penger", mens jeg synes vi bør behandle alle som hardt arbeidende, gode og nyttige samfunnsborgere til det motsatte er bevist.

EDIT: Supertolerant av deg å ha en venn fra utlandet. Det beviser ingen ting.
Sist endret av Dr_Alzheimer; 22. januar 2009 kl. 20:41.
Det er en utrolig ignorant holdning. Det å anta at alle eller det fleste innvandrere kommer til Norge for å ta nytte av velferdssamfunnet. Dette skal ei heller bli gjort til en ny innvandrertråd, det har ingenting med saken å gjøre.
Alzheimer: neinei, ville bare nevne det.

Sier ikke at ALLE kommer hit for å leve på staten, men at mange gjør det. Jeg vil forresten kutte kraftig på velferden til ALLE (inkludert nordmenn). Jeg vil ha en så liten stat som mulig, men at vi må ha NOE velferd.

Så det er ikke fordi jeg trur alle innvandrere vil drive dank jeg vil ha en minimumsstat for ALLE fordi jeg føler at stor statlig innflytelse fører til høye priser og lav produktivitet.
Sist endret av Schwaq; 22. januar 2009 kl. 20:49.
Sitat av Schwaq Vis innlegg
USA har halvparten så mye kriminalitet som de hadde for noen år siden og den fortsetter å gå ned. At mange sitter inne er nok fordi de har mange livstidsfanger.
Vis hele sitatet...
Du drar bare tall ut av løse luften.

"Overall, the national crime rate was 3982 crimes per 100,000 residents, down from 4852 crimes per 100,000 residents thirty years earlier in 1974 (-17.6%).[4]Additionally there tend to be great regional differences within the U.S. with New England having a violent crime and homicide rate comparable to that of most other developed nations, while southern states were among the most violent."

Så det stemmer at kriminaliteten har gått ned, men bare 17%. Men sammenlignet med mange andre land er disse tallene fortsatt svært høye.
F.eks er mordraten i Amerika 5.5 personer pr 100000, mens i Norge er denne på 1.

Hvorfor kriminaliteten har gått ned er ikke lett å forklare, men en hypotese er at mye av det kan forklares med at abort ble lovlig gjort. Det er altså ikke så svart og hvitt som du vil ha det til.

"One hypothesis suggests there is a causal relationship between legalized abortion and the drop in crime during the 1990s."

Ref: Wikipedia.
Lite velferd fører til høyere kriminalitet.

Hadde jeg blitt kronisk syk og måtte spise hundemat for å klare meg hadde jeg også prøvd å finne en "annen" måte å tjene penger på.
voldern: finner ikke igjen den artikelen med de tallene jeg snakker om, men trur nok kriminaliteten har gått ned endel annet en ifht. abort.

Alzheimer: Mulig det, en del kriminalitet i et liberalt samfunn er noe man må regne med. Folk flest er nok ærlige mennesker
Hvilket liberalt samfunn tenker du på? Det amerikanske? 3% er mer enn en del.
Var det amerikanske jeg siktet til ja. 3% er mye, men som sagt så er kriminaliteten synkende så det blir nok bedre

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...6b/Ncsucr2.gif
Sist endret av Schwaq; 22. januar 2009 kl. 21:20.
Ned er bra, men det må så sinnsykt mye ned for at det skal bli bra sammenlignet med de landene USA bør kunne sammenlignes med.
skal være enig i at det er litt mye kriminalitet i USA, er sikket mer en vanlig nå i disse harde tider. Men vi får håpe at Obama får landet på rett kjør
Du motsier deg selv! Først sier du at kriminaliteten er på vei ned, noe som er riktig, og nå sier du at det er mer enn vanlig nå i harde tider?!

Du prøver bare å få "rett", ikke å diskutere på en ordentlig måte.
at den trolig vil gå littegranne opp nå som økonomien er på veg ned er helt normalt
den vil nok fortsette og falle når økonomien kommer på rett kjøl
Sitat av Skambank Vis innlegg
Nei, grunnen til at afro-amerikanere er integrert i statene er fordi det er en prossess som har foregått over flere hundre år. Så i bunn og grunn det du mener med innlegget ditt er at vi skal fjerne sikkerhetsnettet i Norge? Gjøre skillet mellom rik og fattig større? Når noen mister alt så mister de faktisk alt? Kom ikke her å fortell meg hvordan USA fungerer og hvordan det er å bo her, fordi jeg har bodd her i snart et år, og jeg kan si deg et en ting har jeg forstått og det er at Norge er et fantastisk land å bo i, og jeg kan ikke skjønne at Nordmenn klager. Vi sitter der på vår høye hest og klager over samfunnet, når vi ikke har fattigdom, vi har ikke sult, vi har ikke et problem med kriminalitet, vi har gode skoler og vi har et helsesystem vi kan være stolte av. Jeg bor i USA og jeg kom inn selv om jeg har et kriminelt rulleblad, da jeg ble tatt for fyllekjøring uten sertifikat før jeg dro. De må ei heller jobbe, USA har faktisk sosialen de også, men pengene de gir ut er latterlig lite, faktisk alt for lite til å leve et tilnærmet normalt liv på. Jeg kan ikke skjønne hvordan somaliere kan være kjent som arbeidsjern i USA, fordi jeg har ALDRI hørt noe likt det så lenge jeg har levd. Ikke om Somaliere.

Folk som klager på staten Norge gjør meg kvalm. Ja vi har ting vi kan strebe etter, og det kan alltid bli bedre, vi kan forbedre skolesystemet, vi kan forbedre eldrepleien, vi kan forbedre veiene og vi kan forbedre levevilkårene. MEN vi har ikke ekstrem sult, vi har ikke et eneste menneske som ufrivillig lever under fattigdomsgrensen, og vi har ikke et problem med AIDS, Malaria, HIV og Tuberkulose. Vi lever i et fantastisk land, nyt det.
Vis hele sitatet...
Om man skal tro aftenposten for en stund tilbake så var somaliere godt integrerte og i arbeid i flere av statene.
Selv om vi lever i et fantastisk land, betyr jo ikke det at man ikke kan komme med konstruktiv kritikk. Du bor jo i USA nå, hvorfor bli kvalm ?
Et år kan vel ikke være nok til at du vet hvordan landet fungerer og hvordan boforholdene er.

Vi har jo fattigdom, sult og problemer med kriminalitet i Norge.
Fordi folk ikke faller om som fluer hører man ikke så mye om det.
Gode skoler og et helsesystem vi kan være stolte av er dine subjektive meninger.

Sitat av Skambank Vis innlegg
Det er en utrolig ignorant holdning. Det å anta at alle eller det fleste innvandrere kommer til Norge for å ta nytte av velferdssamfunnet. Dette skal ei heller bli gjort til en ny innvandrertråd, det har ingenting med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Du mener innvandring og velferdssystemet er irrelevant i en tråd om sosialdemokrati ?
Schwaq skriver da ikke at han antar at alle eller det fleste innvandrere kommer til Norge for å ta nytte av velferdssamfunnet.
Sist endret av St.Vitus; 23. januar 2009 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Schwaq Vis innlegg
fordi sosialdemokratene lar all slags avpakk slippe inn i landet vårt, for all del innvandring er kjempebra og jeg er imot noe for for maksgrense for hvor mange vi skal ta inn. Men dagens regjering har latt det gå for langt.
For meg er det en god grunn til og ikke bli sosialdemokrat
Vis hele sitatet...
Du må desverre rykke tilbake til start og se filmen en gang til. Prøv å få med deg innholdet denne gangen.

Hvordan vet du forresten at avpakket ikke er blant de 6 som eier 58% av alt?
Sist endret av sptz; 25. januar 2009 kl. 02:17.
kjedelig streiting
Sitat av Skambank Vis innlegg
Folk som klager på staten Norge gjør meg kvalm. Ja vi har ting vi kan strebe etter, og det kan alltid bli bedre, vi kan forbedre skolesystemet, vi kan forbedre eldrepleien, vi kan forbedre veiene og vi kan forbedre levevilkårene. MEN vi har ikke ekstrem sult, vi har ikke et eneste menneske som ufrivillig lever under fattigdomsgrensen, og vi har ikke et problem med AIDS, Malaria, HIV og Tuberkulose. Vi lever i et fantastisk land, nyt det.
Vis hele sitatet...
Så du mener det ikke går ann og klage fordi noen har det værre en deg?
Da kan kanskje heller ikke somaliere klage på staten sin da, siden de i sudan har det værre? Med en slik tankegang vil progresjonene i ett land stoppe opp..
Leste du bare 1. setningen?
kjedelig streiting
Nope, men det siste avsnittet sa nok..
Så du tok bare å valgte å overse hele seksjonen om hva vi kan forbedre?
Jeg klarer endog ikke å ta deg helt seriøst. Når du velger å tolke det på den måten.
Det er jo rimelig idiotisk å klage på at vi ikke har det bra nok når vi allerede er blant de som har det aller best i verden, men det matcher jo en del andre tankeløse uttalelser fra deg, legalize_it
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er jo rimelig idiotisk å klage på at vi ikke har det bra nok når vi allerede er blant de som har det aller best i verden, men det matcher jo en del andre tankeløse uttalelser fra deg, legalize_it
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke idiotisk og klage, når vi fremdeles kan få det bedre.. Hva med de eldre folka som ligger i sin egen dritt i sykesenga da? Hvis ingen klager, vil landet heller ikke gå framover. Men folk som deg foretrekker vel heller at alle har det like ille og ikke klager, slik som noen land litt øst for oss tenkte for en stund siden..

Og jeg tror ikke du skal snakke, som i annenhver post kommer med tåpelige udokumenterte påstander..
Sist endret av legalize_it; 25. januar 2009 kl. 20:40.
Hvordan vil billigere sprit, bensin, lavere skatter osv gjøre situasjonen bedre for "de eldre folka som ligger i sin egen dritt i sykesenga"? Forklar meg gjerne dette, nå er jeg virkelig nysgjerrig.

Generelt har vi det mer enn bra nok ja, men det betyr ikke at det ikke er bestemte områder som bør utbedres.

Derimot vil jeg gjerne se hvor det er jeg kommer med så mange udokumenterte påstander...?
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvordan vil billigere sprit, bensin, lavere skatter osv gjøre situasjonen bedre for "de eldre folka som ligger i sin egen dritt i sykesenga"? Forklar meg gjerne dette, nå er jeg virkelig nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Ehhh når sa jeg det?

Sitat av atomet Vis innlegg
Ang. atomkraft - der har vi drivstoff til litt lengre enn med olje, men vi har ikke uran til mer enn ca 70 år heller
Vis hele sitatet...
Der var svaret på ditt spørsmål nr to..

Du påstår også at en elbil er 90% effektiv.. Noe som ikke stemmer helt.. Spesielt om du tar med de man minst fra kraftverk til bil. Da nærmer vi oss 30%
Åh, jeg beklager så mye, jeg overvurderte motdebattanten. Der er ikke alltid jeg gidder å legge med kilder på alt mulig i hytt og pine, spesielt ikke når de er så enkle å finne som dette, eller hvis det bare er ren logikk som trengs for å komme fram til svaret/påstanden, men her har du en del kilder på uranen http://www.google.com/search?hl=en&s...22&btnG=Search

Nei, jeg sa at en ELMOTOR er CA 90% effektiv, ikke BILEN, hvilket er en stor forskjell (http://www.freakforum.nu/forum/showp...4&postcount=17), og hvis du først skal begynne å regne med hele kjeden på elbiler, så må du nesten gjøre det samme for bensinbiler også, som gjør tallene like mye dårligere for dem. Det er også et interessant tall på howstuffwork-siden over, som forteller at den totale effektiviteten går opp til ca 65% hvis man kun bruker vind/vann/sol/etc-energi. Tallene for effektivitet varierer litt selvsagt, avhengig av f.ex. hvilke kilder man bruker, og hvilke motortyper man snakker om, men en moderne elmotor har effektivitet i det nabolaget. Jeg skal innrømme at jeg tok tall ut av hodet her, og dermed kan det godt hende jeg har bomma litt, men her har du et par linker der tall som blir nevnt er 80% og 95%, og 80 og 95 gir vel et snitt på 87,5, som jeg tør kalle ganske tett på "ca 90" så det ser ikke ut til at jeg har bomma totalt allikevel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electri...rgy_efficiency
http://auto.howstuffworks.com/fuel-cell4.htm

Hvis jeg har misforstått din taktikk for å forbedre eldreomsorgen, så beklager jeg, jeg har av en eller annen grunn fått et inntrykk av at du heller til FrP, og derfra er det stort sett det jeg har hørt dem være konsistente på. Men fortell oss gjerne hvordan du mener at dette kan løses, og hvordan dette faktisk henger på greip med resten av programmet til "ditt" parti, hvilket det nå måtte være.

Og ja - jeg vet at andre kilder mener vi har uran til over hundre års forbruk, men all erfaring tilsier at man har en tendens til å bruke mer enn man har regnet med.
Sist endret av atomet; 26. januar 2009 kl. 02:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis jeg har misforstått din taktikk for å forbedre eldreomsorgen, så beklager jeg, jeg har av en eller annen grunn fått et inntrykk av at du heller til FrP, og derfra er det stort sett det jeg har hørt dem være konsistente på. Men fortell oss gjerne hvordan du mener at dette kan løses, og hvordan dette faktisk henger på greip med resten av programmet til "ditt" parti, hvilket det nå måtte være.

Og ja - jeg vet at andre kilder mener vi har uran til over hundre års forbruk, men all erfaring tilsier at man har en tendens til å bruke mer enn man har regnet med.
Vis hele sitatet...
Egentlig så har jeg ikke peiling på hva jeg skal stemme, ja jeg heller mot høyresia, og der er egentlig frp de partiet jeg ser det som mest realistisk og stemme på. Kunne tenkt meg venstre, men slik jeg ser det vil de evt sammarbeide med krf og høyre i en regjering. Å ikke f om jeg orker høybråten eller "bløte erna" som statsminister.

Frp har lovet ut litt mye penger, og de vil helt klart ikke få til alt de har lovet. Noe vi dog kan gjøre er og bli kvitt litt av byråkratiet som råder i norge og bruke penga på ting som eldreomsorgen. Uten så alt for mange kommuner og byråkrater, ville vi sikkert sluppet terra-skandalen. Det er nok en del kommuner som vil slite med det en stund. Jeg lurer dog på hvem som er så dumme at man tror man kan invistere uten risiko.

Frp mista også ganske mange karakterer i boka mi når dem blindt gikk ut og støtta israel.
Hyggelig å se at du ikke er så totalt blåst som jeg først fikk inntrykk av her (ikke ironisk/spydig eller noe sånt, det virker som du er litt mer reflektert enn jeg først fikk inntrykk av, selv om jeg ikke forstår hvordan du kan komme fram til at å stemme FrP er det lureste)

1: Minske byråkrati - vel, Norge er kjent som et av landene i verden hvor det er enklest å opprette f.ex. et firma, osv. Dette er fordi byråkratiet faktisk fungerer, i motsetning til mange andre steder, hvor det faktisk er "mindre" byråkrati, men håpløst mye mer tungrodd.

2: FrP lover ALLTID ut håpløst mye penger, samtidig som de skal ta inn mindre i skatt og avgifter. Riktignok er dette en god tid for å bruke penger, men hadde vi hørt på FrP tidligere, og brukt så mye som de har pleid å foreslå selv i gode tider, så hadde vi ikke hatt i nærheten av den økonomiske sikkerheten vi har nå. FrP har i det hele tatt jevnt over en tendens til å komme med kortsiktige løsninger. Har de forresten klart å skjønne at det faktisk er et klimaproblem/klimaendringer på gang nå?

3: Hvordan skal færre byråkrater hjelpe de som er igjen til å ta bedre avgjørelser? Grunnen til Terra-saken er mye mer komplisert enn som så - ja, idiotene gjorde noe dumt, men i praksis ble de jo lurt til det. Vi ser jo også jevnlig at både staten, selv de største kommunene/fylkene, og store private firmaer kan bli lurt av folk som går inn for det.
Sist endret av atomet; 26. januar 2009 kl. 20:32.