Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1610
Hei, jeg er borteboer og bor sammen med samboeren min. I august og september leide vi en leilighet fra mine foreldre, mine foreldre bodde på den tid i et annen hus som lå 30min unna der vi bodde. Vi flyttet inn i mine foreldres gamle leilighet etter at de hadde flyttet til den nye. Jeg fikk en erklæring fra min mor at vi hadde leid deres gamle leilighet (uten leiekontrakt) mens de bodde i det nye huset.

Problemet er da... at i tillegg til de leie-erklæringene som jeg hadde sendt inn har jeg også skrevet et "brev" for å forklare situasjon. Jeg var usikker på den nye adressen til mine foreldre og skrev inn et adresse som jeg trodde var korrekt. Jeg ville bekrefte adressen med mine foreldre før jeg sendte inn dokumentene og etter å ha snakket med de fant jeg ut at jeg skrev inn feil adresse. Jeg korrigerte adressen til mine foreldre som jeg hadde skrevet i brevet til lånekassen og sendte inn "brevet" word filen med en gang.

2 dager senere så oppdaget jeg at jeg hadde lagret 2 versjoner av word-filen som jeg skulle sende inn til lånekassen, en med den korrekte korrigerte adressen og en eldre versjon som da var feil. Jeg fikk super panikk og begynte å tenke på om jeg har muligens sendt inn den feile versjonen som ikke stemmer med adressen på erklaringen fra min mor (utleier).

Kan dette skape problemer? Jeg tenker å ringe lånekassen i morgen tidlig med en gang de åpner og høre med de... Jeg er utrolig stresset ettersom jeg hadde lest at å oppgi feile opplysniger til lånekassen er meget alvorlig. Jeg var allerede stresset fra før med tanken på at 2 av de måndene som skulle dokumenteres leide jeg og min samboer fra mine foreldre uten skriftelig leie kontrakt.

Jeg stresser så mye og tenker at hvis de ser at adressen ikke stemmer med leierens erklærling i tillegg som de ser at vi leide fra mine foreldre så kan de tenke at dette er noe svindel. Spesielt ettersom jeg klarte å skrive inn feil adresse til mine foreldre... (det er desverre ikke alle som har kjempe god kontakt med familie og har alle adressene i hodet)

Jeg håper virkelig at jeg får snakket med de i morgen og at alt ordner seg. Jeg reiser på utveksling i mars og vil virkelig ikke få problemer med lånekassen rett før avreisen.

Burde jeg bli bekymret? Noen som kan roe nervene mine? Jeg setter stor pris på alle kommentarene.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Går nok bra så lenge du ikke bevisst prøver å svindle dem. De reglene er nok der for å forhindre noen i å lyve til seg penger ved å oppgi en annen adresse med vilje. Så lenge du ringer å sier i fra så burde det ordne seg.
Var i en lignende situasjon for noen år siden. Min mor jobbet et par år i oslo, og da leide hun like så godt ut rommene i leiligheten som et bokollektiv. Da bodde jeg der sammen med noen andre studenter. De andre som bodde med meg hadde ordentlige leiekontrakter, men jeg hadde bare en uformell avtale. Ett år eller to senere fikk jeg brev om bokontroll fra lånekassen for det aktuelle året, og siden jeg hadde søkt om borteboer stipend skrev jeg en melding som forklarte situasjonen. Fikk svar om at jeg måtte sende inn noe som bekreftet at min mor ikke bodde i leiligheten hennes, og når det var sendt inn var alt greit.

Når det kommer til det med å ha sendt inn feil brev; alle gjør feil, så lenge du retter opp i feilen så fort som mulig og sender inn riktig dokumentasjon så kan de i hvert fall ikke ta deg for dokumentfalsk. At det skulle bringe noen konsekvenser internt hos lånekassen tviler jeg også sterkt på.