Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1770
Jeg er i oppstartsfasen av min egen bedrift Der vil jeg bl.a. jobbe med grafisk utforming, og store filer.

Jeg tenker å kjøpe meg Mac Book pro, 15 tommer, laptop. Nå jeg legger denne i handlekurven på apple.com, dukker det opp «tilbud» på tilbehør til denne.

Først lurer jeg på om det er stor forskjell på 2,2 GHz og 2,5 GHz. Det er noen tusenlapper i forskjell på pris, men er det verdt det?

Jeg trenger også tips ang innkjøp av sikkerhetskopieringsenhet. Jeg ser Apple tilbyr «AirPort Time Capsule» til 2990 og 3990. Noen med erfaring her som kan fortelle meg om det er dette jeg bør ha?

De selger en lekker Apple Thunderbolt Display (27-tommer) til 9990,-
Stiv pris for en skjerm… Er den virkelig så god, og kan man ikke koble til annen type skjerm til en Mac?


Pleier man ikke å bruke eksternt tastatur til Mac Book?


Hvor lønner det seg å kjøpe Adobe pakken?


Mange spørsmål... Er det noe annet jeg bør tenke på ift innkjøp av utstyr til selskapet mitt? Jeg blir glade for alle gode tips
1. Store filer? Gå for 2,5 GHz hvis du har råd for det, men mye RAM er minst like viktig.

2. Nei, trenger ikke det Time Capsule. Bruk Dropbox.

3. Thunderbolt Display er bra, men dyrt. Kjøp en vanlig, stor og lekker skjerm istedenfor. Jeg har 27 tommer Samsung koblet itl min Macbook 15".

4. Ja, du bruker eksternt tastatur. kjøp den med kabel, fordi Bluetooth tastaturene deres har en lei tendens til å bli fucket (jeg er på mitt 3. bluetooth tastatur).

5. Vet ikke hvor det lønner seg å kjøpe seg Adobe pakken. Internett?
Trådstarter
8 0
Stormen!
Takk for gode, konkrete svar! Perfekt

Helt sikkert dumme ekstra-spørsmål, men bruker man dropbox til sikkerhetskopiering av filer? Kan man der opprette sikkerhetskopiering til faste tider? Koster det noe?
Kan man kjøpe hvilket som helst tastatur til Mac'en? Må det være av spes merke?

Idalita
Ser ikke helt hvordan Dropbox egner seg for sikkerhetskopi. Det er mer praktisk når du skal lagre filer for å kunne finne de igjen på andre dingser. evt gjør G.Drive samme nytten til skylagring.

Time Capsule er nok overkill, ville heller satsa på en ekstern harddisk. Tror det er noen varianter laget for Mac.

Personlig abonnerer jeg på Adobe CC pakken. Om du skal kjøpe for å ha må du nok nøye deg med CS6 som jeg ikke vet hvor man får tak i hen. Ulempe da er om du skulle jobbe med filer fra andre som er lagd i CC, for da er de nyere enn programmet ditt og kan by på noen problemer.

Tastatur er en USB dings så de fleste bør funke. Samme med mus. Bør stå på produktsidene eller boksen det kommer i.
Sist endret av F4celess; 4. mai 2015 kl. 15:07.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Ser ikke helt hvordan Dropbox egner seg for sikkerhetskopi. Det er mer praktisk når du skal lagre filer for å kunne finne de igjen på andre dingser. evt gjør G.Drive samme nytten til skylagring.
Vis hele sitatet...
Drobbox lagrer jo alt på nettet. Slik at du akkurat kan hente det hvor du vil. Og om du skulle være uheldig å slette en fil, så kan du i tillegg gå til en tidligere versjon avfilen og laste ned.
Selv bruker jeg den norske tjenesten Jottacloud, istedenfor Drobbox. Og er fornøyd med de.

Det jeg gjør er at jeg lagrer alt i mappa som lastes opp, og da har jeg alltid en backup av filene. Trenger ikke å tenke på om jeg lagret filen, ettersom det skjer i sanntid med at jeg oppdaterer en fil eller legger en ny i mappa
Sist endret av Vod0; 4. mai 2015 kl. 15:25.
Sitat av Idalita Vis innlegg
Stormen!
Takk for gode, konkrete svar! Perfekt

Helt sikkert dumme ekstra-spørsmål, men bruker man dropbox til sikkerhetskopiering av filer? Kan man der opprette sikkerhetskopiering til faste tider? Koster det noe?
Kan man kjøpe hvilket som helst tastatur til Mac'en? Må det være av spes merke?

Idalita
Vis hele sitatet...
1. Jeg bruker Dropbox til sikkerhetskopiering. Dropbox er synket hvert sekund, så du trenger ikke sikkerhetskopiering til "faste tider"; det skjer hele tiden. Med Dropbox har jeg en lokal versjon på mac-en og én i skyen. Dropbox har også revisjonsmuligheter og mulighet for å hente frem nylig slettede filer, så selv hvis du sletter en feil ved uhell er ikke alt håp ute. Samtidig ville jeg også tatt offline backup cirka hver 14 dag eller noe.

2. Alle tastaturer fungerer til Mac, men jeg anbefaler kablet oppsett.
Trådstarter
8 0
Takk for info, alle sammen!
Jeg suger til meg all info jeg kan få :O)
Jeg synes Dropbox høres enkelt og greit ut. Slik jeg forstår det, bør man ha en ekstern harddisk i tillegg, til såkalt offline backup?
Jeg googler imidlertid litt og ser at Dropbox er det dyreste alternativet. Er Jottacloud et godt alternativ?
Det blir bare jeg som skal jobbe med filene, da jeg er den eneste ansatte, om det spiller noen rolle for hva man bør velge.
Crimea River
Alec's Avatar
Et tips kan være å vurdere å leie/lease utstyret du trenger.

På sikt er det dyrere, men i oppstarten hvor man har lite penger kan det være bedre å bruke pengene på å få kunder og promotering istedenfor verktøy.

https://creative.adobe.com/plans
https://eplehuset.no/infosenter/bedrift/finansiering/
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg vet ikke om det er sånn fortsatt, men en stund var det slik at om du lot varene dine være i vognen i to uker så fikk du opp til 20% rabatt.
Med min tolkning av prosessorkraft, vil jeg si at pr i dag vil det ikke ha noe å si, men mot slutten av levetiden til datamaskinen kan levetiden kanskje økes 6 mnder om du ikke kjøper den minste modellen.

Jeg ville valgt Dell 2913WM som har innebygget USB 3.0 hub fremfor Samsung og Apple Display.

Ikke glem å kjøpe hullmaskin for å sette bilag i perm.

Til sikkerhetskopiering ville jeg hatt en ekstra ekstern harddisk.

Dropbox, time machine, mega, bittorent sync har alle sine bruksområder, men ingen av dem er som regel fullgod backup; spesielt ikke for store filer. dersom du går for noe av dette husk i det minste å koble opp med ethernetkabel.

Gjør deg selv en tjeneste kjøp største mulige SSD 512GB
Installer kun system, programmer og fonter, jobb alltid fra ekstern disk; da slipper du at maskinen blir treg.

Kjenner du til Acorn? Den gjør alt jeg har hatt ambisjoner om å gjøre i Photoshop.

Sitat av Stormen Vis innlegg
1. Jeg bruker Dropbox til sikkerhetskopiering. Dropbox er synket hvert sekund, så du trenger ikke sikkerhetskopiering til "faste tider"; det skjer hele tiden. Med Dropbox har jeg en lokal versjon på mac-en og én i skyen. Dropbox har også revisjonsmuligheter og mulighet for å hente frem nylig slettede filer, så selv hvis du sletter en feil ved uhell er ikke alt håp ute. Samtidig ville jeg også tatt offline backup cirka hver 14 dag eller noe.
Vis hele sitatet...
Hvor store er filene du syncer?

Støtter opp om kablet tastatur og mus, muligens også et wacom-bord?
Sist endret av nudo; 6. mai 2015 kl. 11:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.