Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 13182
Når det gjelder konflikten i midtøsten mellom Israel og Palestina så er jeg meget frustrert over at det enda ikke har kommet en langvarig fredsløsning. Det er en komplisert sjakkspill, de holder på med der nede. Har begynt å tenke om Israel i det hele tatt er interessert i en fredsløsning når de fortsetter å bygge ulovlige bosetninger:

FN og Den internasjonale domstolen i Haag har slått fast at områdene som Israel tok kontroll over i krigen i 1967 er okkupert område, og at bosettingspolitikken dermed er i strid med folkeretten.

Hva er deres meninger? Jeg skjønner helt selvfølgelig hvorfor Hamas skulle skyte raketter mot Israel når de ikke har mulighet til å gjøre noe annet for å stoppe bosetningene. De blir jo ikke hørt på av verdenssamfunnet. Israel har brutt mange FN-konvensjoner, men lite har blitt gjort.

Hva mener dere?
Netanyahu og styret i Israel har ingen interesse av noen varig fredsløsning eller noen løsning overhodet på Palestinernes betingelser, å gi tilbake stjålet land eller å ende okkupasjonen – hvorfor utsagn som at Israel skulle ha "rett til å forsvare seg" er sprøyt. Det som foregår er en gradvis utslettelse av det palestinske folk, og lite tyder på at det vil endre seg så lenge Washington er i lomma på AIPAC.
Sist endret av Kalba; 27. oktober 2014 kl. 19:29.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Netanyahu og styret i Israel har ingen interesse av noen varig fredsløsning eller noen løsning overhodet på Palestinernes betingelser, å gi tilbake stjålet land eller å slutte å okkupere. Det som foregår er en gradvis utslettelse av det palestinske folk, og lite tyder på at det vil endre seg så lenge Washington er i lomma på AIPAC.
Vis hele sitatet...
Tull..

Så lenge hamas styrer palestina så kan det ikke bli enighet..
Blir spennende å se hva som skjer videre mtp ISIL.
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Tull..

Så lenge hamas styrer palestina så kan det ikke bli enighet..
Blir spennende å se hva som skjer videre mtp ISIL.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan det ikke bli enighet? Det er Israel som er problemet, når de fortsetter å bygge ulovlige bosetninger på vestbredden så sier det seg selv at det ikke kommer til å bli fred. Man må gi for å få.
Enighet? Hva legger du i det ordet?

Så lenge USA nekter å gjøre noe mer enn å holde vagt fordømmende appeller mot det Israel driver med, vil ikke noe endres.

Det er i alle tilfelle ikke Hamas som er problemet her, at et okkupert land forsvarer seg, er bare naturlig, og ikke minst forståelig etter tiår under et brutalt apartheid.

ISIL er ikke spesielt interessert i Israel (noe Israel vet, hvorfor de heller ikke er spesielt bekymrede), de har andre planer, og dessuten har de ingen sjanse til å komme over den korte og sterkt bevoktede Syria-Israel-grensen.
Hva jeg legger i ordet? det tråden handler om.. Israel/Palestina konflikten

PS: Det er allerede en stor diskusjonstråd om dette tema..
Sist endret av soulgoodman; 27. oktober 2014 kl. 19:48.
Hva konstituerer enigheten? Enigheten mellom hvem? Jeg spør, fordi hvis du mener enighet mellom Israel og Palestina, er det ikke akkurat Hamas som er anstøtsstenen her.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Det er i alle tilfelle ikke Hamas som er problemet her
Vis hele sitatet...
Nei, selvfølgelig ikke.
Israel har drevet ulovlig okkupasjon lenge før Hamas og kommer til å fortsette politikken uavhengig av hvem som styrer i Palestina. Hamas er åpenbart et problem i dag, ikke minst for det palestinske folket, men historisk sett tror jeg ikke det spiller en rolle.
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Nei, selvfølgelig ikke.
Vis hele sitatet...
Hamas er et symptom på et problem, ikke problemet i seg selv.
Kan noen forklare eksakt og kort hva denne konflikten går ut på? Har selvfølgelig lest alle artikler av Aftenposten og FN, men sliter fortsatt med og egentlig forstå hva som skjer der nede og hvorfor
Sist endret av Antidote; 27. oktober 2014 kl. 21:42.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Kan noen forklare eksakt og kort hva denne konflikten går ut på? Har selvfølgelig lest alle artikler av Aftenposten og FN, men sliter fortsatt med og egentlig forstå hva som skjer der nede og hvorfor
Vis hele sitatet...
Det er nok tilnærmet umulig for en tusener av år gammel
og ganske infløkt (komplisert) konflikt. Jeg vil derfor presentere
et forenklet, endimensjonalt bilde av denne sørgelige saken her ..

Så, altså for å ta utgangspunkt i den såkalt moderne historie.
Akkurat som USA ble stjålet fra de innfødt fastboende indianere,
ble og blir Palestina stjålet fra de innfødte arabere (og jøder).

Israel ble etablert etter (og hjulpet av) den andre verdenskrig.
I et hjørne av det fallende Britiske emperiet var det en engelsk
baron som hadde sikret seg "skjøte" på området som innbefattet
den palestinske stat eller region. ( søk: Balfour declaration )
( f.eks: http://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration )

I Palestina har "Israel" etablert seg ved å terrorisere de som bodde
og bor der, til underkastelse eller forflytning. Ikke ulikt isis (IS) i disse dager.
Og de naive "natives" tenkte selvfølgelig aldri i begreper som nasjon og stat.

Som flere i tråden har påpekt virker det dessverre som regimet i "israel"
har planlagt å stjele hele sitt etterlengtede Territorium, Israel som de kaller det.
Men hvorfor så mange ord. Her er et bilde (en illustrasjon):
Click image for larger version

Name:	Palestinianlandloss.jpg
Views:	702
Size:	63,0 KB
ID:	11637
Så mye land stjal "israel" fra "Palestina" fra 1946 til år 2000 omtrent.
( Kan du stoppe dem, kanskje (please ..). ? )

I 1967 erkjente FN Israel som stat og gav dem et område. Men, de fortsatte og fortsetter uførtrødent å gi blanke faen i det såkalte "verdens-samfunnet" og virker pr. dato å være beskyttet fra reell rettslig forfølgelse for sine mange terror og krigs- forbrytelser. Her spiller USA en viktig rolle, kanskje derfor presidenten har vært en skuespiller siden Kennedy ble drept.
;- )

Nok for nå.
Spør hvis det er noe mer ...
Du ser at du ikke behøver ta mine svar seriøst.

.
Sist endret av radion; 27. oktober 2014 kl. 23:17.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Kan noen forklare eksakt og kort hva denne konflikten går ut på? Har selvfølgelig lest alle artikler av Aftenposten og FN, men sliter fortsatt med og egentlig forstå hva som skjer der nede og hvorfor
Vis hele sitatet...
Du er for ung.

Neida, dette er en over 2000 år gammel konflikt som har akselerert i omfang de siste 60elns år, siden den israelske staten ble grunnlagt i 1948.

Jeg kan ta det superkort; først var det flere imperier som hersket over gjeldende landområde, deretter i historisk forholdsvis korte perioder var det der jødiske kongedømmer. Så kom romerne og styrte med splitt og hersk samt jernhånd i +- 4/-500år. Jødene ble kicket ut av Judea. Nå, i det 20århundre, nærmere bestemt på 1910-20-og 30-tallet ville jødiske ekstremister (sionister) kicke ut den arabiske befolkningen for å danne en egen jødisk stat - i et landområde de mener de har fått fra Gud. Dette lyktes i 1948, da Israel ble dannet, men denne var ikke _kun_ for sionister, selv om jøder har det meste å si i den israelske staten. Området, og i særlig grad Jerusalem, er hellig både for jødedommen, kristendommen og islam - de tre viktigste monoteistiske religionene som er i nær slekt. I varierende grad - i jødedommen aller mest, deretter litt mindre kristendom, deretter enda litt mindre islam. Konflikten går for det meste mellom jødiske tilflyttere, og arabiske innfødte (disse arabere er hovedsaklig sunnimuslimer, men det finnes også kristne arabere, særlig på Vestbredden).

(...) En veldig fin YT-video som enkelt illustrerer konflikten gjennom mer enn 4000 år, helt fram til i dag. Google eller se i kommentarfelt for hvem de ulike soldatgruppene representerer. Dødsengelen kommer til slutt når konflikten når et slags klimaks. Jøder som sådan er med flere ganger: > This land is Mine.

[COLOR="SlateGray"]( min versjon er sånn høvelig nøytral - mener jeg. Langt fra alle sannsynligvis er enig i at den er nøytral. Konflikten er helt sykt polariserende, "enten" er for et mot én av gruppene )[/COLOR]
Sist endret av aeon_illuminate; 27. oktober 2014 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Til tross for internasjonal fordømmelse og tap av israelske liv, ser det ikke ut til at staten Israel gjør noe for å hverken stoppe bosetninger på palestinsk territorium eller en innvasjon av Gazastripen hvert femte år for å "renske opp" litt i de palestinske rekkene. Det som skjer er at alt det dere nå ser på kartet som blir omtalt som Vestbredden og Gazastripen, til slutt skal bli helt, eller så godt som, israelsk og/eller jødisk.

"Staten Israel skal strekke seg fra Middelhavet til Jordanelven. Ingenting skal være i veien for vår stat. Intet folk og ingen religion."
▼ ... over en uke senere ... ▼
Litt usikker hvordan man forventer at flere millioner bosetter seg i hjemmet ditt, kaster deg ut også krever en "fredsløsning."
Var på rundreise i Israel for noen år siden, og følte dermed at jeg fikk snakket med endel israelere om deres fohold til Palestina.


Er mye politikk og snikk snakk. Den jevne Israeler er igrunnen mest keen på å leve i fred og fordragelighet uten for mange selvmordsbomber. Typiske bosettere og andre ekstreme er ikke representativ for flertall av israelere. Merkelig nok så gjenspeiler ikke dette seg i politikken for øyeblikket. Vold avler vold etc. Så nå gir vel folk faen i palestinerne ei god stund. Etter årtier med terror begge veier er det dog mistenkeligheten som råder. Hva vil Palestinerene egentlig? Vil de ha fred? Vil de bare jage jødene på døra? (slik som Hamas mener).

Ellers er det en jevn oppfatning om at vi i "vesten" ikke helt skjønner oss på hvordan ting fungerer i midtøsten. At der gjelder det å være hard mot de harde etc.

Personlig litt fascinert over at typiske SV-ere og andre på venstresida i politikken synes å ha en forkjærlighet for fascistiske anti-homofile, anti-likestilling og ellers konservativ og religiøs til margen - organisasjon som Hamas.

Man kan sikkert mene at Hamas/PLO el.a driver med legal krig, all den tid man angriper sivile først og fremst. Hvor effektivt det er - om man ønsker en langvarig fredsløsning, er dog rimelig tvilsom (se på hva dem har oppnådd gjennom årtier med selvmordsbombing og vilkårlige drap på sivile israelere).

Løsning? - Tviler sterkt på at vi ser noen løsning på denne konflikten de neste 10-20 åra iallfall. Mistenkeliggjøring og hat er sterkt inngrodd i begge leire - og synes å bli mer ekstrem for hver generasjon som går.
Sist endret av Bearass; 9. november 2014 kl. 16:19.
Sitat av Bearass Vis innlegg

Personlig litt fascinert over at typiske SV-ere og andre på venstresida i politikken synes å ha en forkjærlighet for fascistiske anti-homofile, anti-likestilling og ellers konservativ og religiøs til margen - organisasjon som Hamas.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke helt sant, eller? Det er jo ikke sånn at man automatisk støtter Hamas fordi man er motstander av Israels politikk. Man kan definitivt si at venstresida burde vært mer åpent kritisk men å si at man støtter politikken blir feil.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Dette er vel ikke helt sant, eller? Det er jo ikke sånn at man automatisk støtter Hamas fordi man er motstander av Israels politikk. Man kan definitivt si at venstresida burde vært mer åpent kritisk men å si at man støtter politikken blir feil.
Vis hele sitatet...
Det er satt litt på spissen. Men indirekte får Hamas og andre terrororganisasjoner endel støtte fra vesten. Og da aller helst fra mennesker på venstresida politisk. Dette tror jeg skyldes endel inngrodd USA hat, og ellers det forståelige i å ta parti med den "svake part". Nesten uansett. Dermed ser man mellom fingrene på at de politiske organs "motstandskamp" er svært inhuman - samt at deres politikk er det totalt motsatte av hva man egentlig tror på.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Dette er vel ikke helt sant, eller? Det er jo ikke sånn at man automatisk støtter Hamas fordi man er motstander av Israels politikk. Man kan definitivt si at venstresida burde vært mer åpent kritisk men å si at man støtter politikken blir feil.
Vis hele sitatet...
At venstresiden støtter Hamas blir nok å dra det for langt. Men at det er en voldsom ubalanse her er åpenbart. Hvor mange eksempler kan man trekke frem hvor SV eller Rødt åpent fordømmer Hamas? Det er ikke som det har skortet på hverken anledninger eller grunner.
Det som virkelig undrer meg er hvordan en mener at "venstresidens" støtte for Hamas som en motstandsbevegelse mot en brutal okkupasjon er automagisk det samme som å adoptere Hamas' ideologi. Dette er rett og slett bare en patetisk feilargument, og intet mer.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det som virkelig undrer meg er hvordan en mener at "venstresidens" støtte for Hamas som en motstandsbevegelse mot en brutal okkupasjon er automagisk det samme som å adoptere Hamas' ideologi. Dette er rett og slett bare en patetisk feilargument, og intet mer.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem denne "en" er, men det er i alle fall ingen jeg har sett. Det er altså stor fare for at du farer med stråmannsargumentasjon her. Men siden ikke bare ideologien og målet, men også metodene til Hamas er brutalt forkastelige, er det å støtte dem mildt sagt kritikkverdig.
Hvis du leser Bearass' innlegg så ser du jo raskt at ideologi plutselig ble trukket frem her. Jeg overdrev kanskje med å adoptere selve ideologien, men poenget fremstår: det at ideologi og politiske synspunkter har lite å når det kommer til et parti som beskytter befolkningen fra brutal okkupasjon. Personlig har jeg, for det meste, støttet PFLPs syn på konfliktet, dog nøler jeg ikke med å støtte Hamas når Israel finner seg en grunn til å fortsette terrorbombingen eller eventuelt bryte enda en FN resolusjon, hvis de ikke har brutt alle allerede. Jeg trenger ikke være medlem av brorskapet eller se på Qutbi som reinkarnasjonen av Mohammed for å gjøre det.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Hvis du leser Bearass' innlegg så ser du jo raskt at ideologi plutselig ble trukket frem her. Jeg overdrev kanskje med å adoptere selve ideologien, men poenget fremstår: det at ideologi og politiske synspunkter har lite å når det kommer til et parti som beskytter befolkningen fra brutal okkupasjon. Personlig har jeg, for det meste, støttet PFLPs syn på konfliktet, dog nøler jeg ikke med å støtte Hamas når Israel finner seg en grunn til å fortsette terrorbombingen eller eventuelt bryte enda en FN resolusjon, hvis de ikke har brutt alle allerede. Jeg trenger ikke være medlem av brorskapet eller se på Qutbi som reinkarnasjonen av Mohammed for å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Du stiller ikke spørsmål ved Hamas sine metoder for det du kaller å "beskytter sivilbefolkningen". Ellers gjelder det vel å holde tunga rett i munnen. Spesiellt når det gjaldt forrige Gaza krig. Den var langt på vei selvforskyldt gjennom Hamas sine brutale drap av israelske tenåringer, samt utallige forsøk på å drepe sivile israelere ved å sende de evinnelige rakettene.

Under Gaza krigen finnes det også mange rapporter om at Hamas gjemmer seg blant sivilbefolkningen. Skyter opp raketter midt i nabolag, og ellers dreper "forædere" for fote uten særlig mye å støtte seg på. Mange sivilie drap er god propaganda. Og meget mulig endel av Hamas sin forkvaklede ideologi.

Det må jo unektelig være vanskelig å støtte en gjeng forkvakla, gi faen i sivile liv, som roper død over alle jøder all den tid man er imot Israel
Sist endret av Bearass; 11. november 2014 kl. 03:09.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bearass Vis innlegg
Du stiller ikke spørsmål ved Hamas sine metoder for det du kaller å "beskytter sivilbefolkningen". Ellers gjelder det vel å holde tunga rett i munnen. Spesiellt når det gjaldt forrige Gaza krig. Den var langt på vei selvforskyldt gjennom Hamas sine brutale drap av israelske tenåringer, samt utallige forsøk på å drepe sivile israelere ved å sende de evinnelige rakettene.

Under Gaza krigen finnes det også mange rapporter om at Hamas gjemmer seg blant sivilbefolkningen. Skyter opp raketter midt i nabolag, og ellers dreper "forædere" for fote uten særlig mye å støtte seg på. Mange sivilie drap er god propaganda. Og meget mulig endel av Hamas sin forkvaklede ideologi.

Det må jo unektelig være vanskelig å støtte en gjeng forkvakla, gi faen i sivile liv, som roper død over alle jøder all den tid man er imot Israel
Vis hele sitatet...
Selvforskyldt? Pga noen idioter av noen Hamas medlem skal hele regionen kollektivt avstraffes?
Rakettene treffer ingenting 99.9% av tilfellene, og sist de traff noe var det en ugle.
En ting går igjen hos proisraelerne her på bruket, dere poengter Hamas sine handlinger (vi er alle enige i at de er forjævlige, propalestina/nøytrale folk ser derimot dette som et symptom på konflikten, mens du mener at alt blir så mye bedre om Hamas bare legger ned våpnene), men sivile palestinere kvier dere for å sympatisere med.
Proposjonene er helt bak mål, tre tenåringer bortføres og drepes, 2000 sivile palestinere drepes som hevn av israel.
Sist endret av Dodecha; 11. november 2014 kl. 12:15.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Selvforskyldt? Pga noen idioter av noen Hamas medlem skal hele regionen kollektivt avstraffes?
Rakettene treffer ingenting 99.9% av tilfellene, og sist de traff noe var det en ugle.
En ting går igjen hos proisraelerne her på bruket, dere poengter Hamas sine handlinger (vi er alle enige i at de er forjævlige, propalestina/nøytrale folk ser derimot dette som et symptom på konflikten, mens du mener at alt blir så mye bedre om Hamas bare legger ned våpnene), men sivile palestinere kvier dere for å sympatisere med.
Proposjonene er helt bak mål, tre tenåringer bortføres og drepes, 2000 sivile palestinere drepes som hevn av israel.
Vis hele sitatet...
Hamas hadde mulighet lenge til å inngå våpenhvile. Men valgte heller å ta med seg en haug med sivile i døden først. Få litt mediaoppslag og støtte i verdenssamfunnet. Man kan nesten spørre seg om Hamas bryr seg mindre om egen sivilbefolknings liv enn hva Israel gjør.

At Hamas sine raketter er lite treffsikre, betyr ikke at dem ikke ønsker at dem skal treffe. (Hvis så, så var det jo bare å slutte å sende dem i trynet på israelere - så slapp man ny Gaza-krig) Og at Israel treffer mange sivile i sine operasjoner - betyr heller ikke at dette er ønskelig. (Er dog i tvil om Hamas egentlig ønsker mange drepte sivile - for å ha det som forhandlingskort)

HAdde vi sett Israelere rope død over PAlestina i Knesset, samt ha som uttalt politikk å jage alle palestinere på sjøen. At sivile er legitime mål etc. Vilkårlig plaffing av sivile til jubel i Knesset dann og vann. Så hadde Israel vært på ca samme nivå som Hamas, ideologisk.

Jeg tror det hadde blitt mye bedre om våpnene ble lagt ned ja. Våpen i hendene på forkvakla Hamas-ideologi-krigere gjør faktisk vondt værre. Dette sier jeg utifra sympati med palestinsk sivilbefolkning.
Sist endret av Bearass; 11. november 2014 kl. 12:38.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Israel kunne lenge ha løst opp i regimet sitt, sånn insentivet til å sende hjemmelagede raketter ikke var så sterkt,
Antastingen og plagingen av sivile palestinere (også på vestbredden) hver bidrige dag på kontrollpunktene de må igjennom for å komme seg til arbeid o.l. er tortur. I mens kan israelere kjøre fritt forbi med sine biler med autopassbrikker.
Det er denne hverdagen som er et av hovedingrediensene i brygget som avler dette hatet mot Israel, palestinerne forventes å bare legge seg flate slik Israel kan fortsette å bryte FN konvensjoner og stjele mer land for jordbruk og bosetninger.
Hadde ikke grupper som Hamas gjort motstand hadde Israel assimilert hele området for lenge siden: Israel vet at verden forøvrig ikke vil steppe inn (demonstrert deriblandt her: https://www.youtube.com/watch?v=JrtuBas3Ipw)
en ting er å ha en gjeng rebeller som er så innsyltet i hat, et produkt av leveforholdene deres, at de går løs på det meste (som Hamas sin militære fløy Izz ad-Din al-Qassam), en annen ting er en folkevalgt president som sier rett ut at han vil slå hardt ned på palestinerne.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Israel kunne lenge ha løst opp i regimet sitt, sånn insentivet til å sende hjemmelagede raketter ikke var så sterkt,
Antastingen og plagingen av sivile palestinere (også på vestbredden) hver bidrige dag på kontrollpunktene de må igjennom for å komme seg til arbeid o.l. er tortur. I mens kan israelere kjøre fritt forbi med sine biler med autopassbrikker.
Det er denne hverdagen som er et av hovedingrediensene i brygget som avler dette hatet mot Israel, palestinerne forventes å bare legge seg flate slik Israel kan fortsette å bryte FN konvensjoner og stjele mer land for jordbruk og bosetninger.
Hadde ikke grupper som Hamas gjort motstand hadde Israel assimilert hele området for lenge siden: Israel vet at verden forøvrig ikke vil steppe inn (demonstrert deriblandt her: https://www.youtube.com/watch?v=JrtuBas3Ipw)
en ting er å ha en gjeng rebeller som er så innsyltet i hat, et produkt av leveforholdene deres, at de går løs på det meste (som Hamas sin militære fløy Izz ad-Din al-Qassam), en annen ting er en folkevalgt president som sier rett ut at han vil slå hardt ned på palestinerne.
Vis hele sitatet...
Neida. Det er absolutt masse kritikkverdig med Israel. Jeg er ingen Israel-venn på min hals. Men rent indre politisk sett så synes jeg nok galningene i Hamas er værre enn galningene i Knesset. Og mener at kritikk skal gå begge veier. Kritikk mot Hamas og andre palestinske terrororganisasjoner unnskyldes ofte så til de grader. Det tror jeg ingen er tjent med.

Og etter noen måneder i Israel og noen palestinske områder på vestbredden så satt jeg igjen med følgende. At vold avler vold. Det gjelder på begge sider. OG ellers at situasjonen er så fastlåst at løsning på konflikten i nærmeste tiår synes som ren utopi. Hamas og andre terrororganisasjoner har ikke hjulpet på noen løsning. Ei heller den hardere linjen til Israelske politikere. Og begge fløyer er nok langt på vei et resultat av hverandre.
Sist endret av Bearass; 11. november 2014 kl. 13:03.
Sitat av Bearass Vis innlegg
At Hamas sine raketter er lite treffsikre, betyr ikke at dem ikke ønsker at dem skal treffe. (Hvis så, så var det jo bare å slutte å sende dem i trynet på israelere - så slapp man ny Gaza-krig) [COLOR="Blue"]Og at Israel treffer mange sivile i sine operasjoner - betyr heller ikke at dette er ønskelig[/COLOR]. (Er dog i tvil om Hamas egentlig ønsker mange drepte sivile - for å ha det som forhandlingskort)

[COLOR="Blue"]HAdde vi sett Israelere rope død over PAlestina i Knesset, samt ha som uttalt politikk å jage alle palestinere på sjøen. [/COLOR]
Vis hele sitatet...

Øverste blåmerkede; Jo, delvis. Det er ikke ønskelig å nødvendigvis drepe mest mulig palestinere, men det er i høyeste grad ønskelig å straffe mest mulig palestinere, på hardest mulig vis. Om så liv går tapt.

Nedre blåmerkede; Med *litt* kjennskap til politkk så skjønner du sikkert at å skrike ut "død over palestinere" er neppe helt politisk ukorrekt, og noe man rett og slett *ikke* gjør. En internasjonalt anerkjent stat og et (tilnærmet) demokrati som Israel gjør bare ikke dét. Derimot, ..så finnes det mange langt mer subtile og slu metoder (som også er over tid effektive) til å drive ut palestinere. Étt godt eksempel er den konsekvente utbyggingen av bosettinger på Vestbredden (som spiser mer og mer palestinsk land), det andre eksemplet er apartheid-light-politkken overfor palestinere innen Vestbredden, Gaza og Israel, det tredje er den helt generelle diskrimineringen overfor arabere i Israel.




(..) Hadde ikke Israel og deres sympatisører hatt så mye mediemakt, så ville 2000 liv i siste Gazakrig (der flesteparten var fullstendig uskyldige sivile) blitt karakterisert som et systematisk folkemord. Også i 2008-9-krigen på Gaza (3ukers-krigen) døde det 1600+ sivile omtrent.
En vri til -- mange araberland, da i form av kapitalistiske og religiøst konservative monarkier, regelrett driter i palestinerenes skjebne. Slik at palestinerne får for det meste støtte fra hhv vestlige grupper, selve Iran samt Hizbollah, og Brorskapet/Brorskap-relaterte grupper. Neppe så mye andre araberland.

Og siste - kan noen svare meg konkret på dette: 2000 palestinske liv vs 60+ israelske i siste Gazakrig. I 2008-krigen som var tilsvarende var det faktisk 3 el.ns israelere som døde vs 17-1800 palestinere (derav mange uskyldige sivile). Ingen døde i rakettangrep så vidt jeg kan se i 2008 eller siste, men jeg tar selvsagt forbehold om feil. Så: [COLOR="RoyalBlue"]hvor dyrt er egentlig israelsk blod - og hvor billig er egentlig palestinsk blod[/COLOR]?? Dette er noe jeg genuint lurer på, og man lurer på dette i hele den arabiske verden. Håper noen har et svar.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. november 2014 kl. 13:08.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Du stiller ikke spørsmål ved Hamas sine metoder for det du kaller å "beskytter sivilbefolkningen". Ellers gjelder det vel å holde tunga rett i munnen. Spesiellt når det gjaldt forrige Gaza krig. Den var langt på vei selvforskyldt gjennom Hamas sine brutale drap av israelske tenåringer, samt utallige forsøk på å drepe sivile israelere ved å sende de evinnelige rakettene.

Under Gaza krigen finnes det også mange rapporter om at Hamas gjemmer seg blant sivilbefolkningen. Skyter opp raketter midt i nabolag, og ellers dreper "forædere" for fote uten særlig mye å støtte seg på. Mange sivilie drap er god propaganda. Og meget mulig endel av Hamas sin forkvaklede ideologi.

Det må jo unektelig være vanskelig å støtte en gjeng forkvakla, gi faen i sivile liv, som roper død over alle jøder all den tid man er imot Israel
Vis hele sitatet...
Med andre ord så bør hele Gazas befolkning straffes for handlingene til noen "lone wolves" som handlet uten noe ordre fra Hamas. Hamas visste jo ikke om det engang, men fremdeles så skulle jo ca. 2200, deriblant 1500 sivile.

Det med "sivileskjold" har nesten blitt et klisje. Hamas er ikke en velorganisert, velmobilisert hær med flere milliarder kroner i støtte fra Amerikanske og egne private og offentlige investører. Det er kanskje forståelig om de basene deres er nærme sivile, men at enkelte så enkelt skal falle for hele "sivilskjold-"Hasbara-propagandaen er for meg helt utrolig. Spesielt når IDF og Israel generelt har brutt 102 FN resolusjoner, men neida: Hamas er busemannen her.
Edit en setning; [COLOR="SlateGray"]Med *litt* kjennskap til politkk så skjønner du sikkert at å skrike ut "død over palestinere" er neppe helt politisk korrekt[/COLOR].
aeon_illuminate:

Man kan sikkert mene at israelske politikere roper død over palestinerne, og feirer lykkelig hver gang en uskyldig sivil palestiner blir knærta av noen bomber. Likevel er det en forskjell på å rope det ut som offisiell politikk, drive med inoktrinering i barneTV program og ellers (som Hamas driver med). Det håper jeg du ser.

Jeg synes også å peke på proposjonene. Altså at Israel dreper flere i storstillt krig - nødvendigvis må bety at Hamas er "de snille". Litt som at de allierte nå dreper hundrevis av ISIL krigere. Men hvor mange vestlige sivile har gått tapt i prosessen? Proposjonene er jo helt hinsides. Det må bety at ISIL er bra? Litt sånn tankegang synes det fort å gå seg bort i.
@ Bearass;

1: Ja jeg kjenner godt til det TV-programmet der hvor barna fortelles hvor mye aper og svin jødene er. Men det der er ikke et argument for at palestinske barn Levanten over blir indoktrinert - ja riktignok dette skjer oftere på Gaza og i et riktignok for stort omfang, men du skjærer alle over en kam. Gjør Hamas dette overalt og med alle barn??
Hva da med indoktrineringen som skjer i det israelske militærvesenet, hvor man må tjenestegjøre i 3 år? Hva med indoktrineringen AIPAC gjør overfor amerikanske myndigheter?


2: Dette betyr overhodet ikke at Hamas er de snille: jeg har ikke ment det, de andre her har ikke ment det, ikke putt ord i munnen vår. Såvidt jeg ser har hverken jeg eller andre her den tankegangen. Tankegangen vår er bare at => Hamas er symptomet på et problem, enn selve kjernen av problemet.

Selvsagt ønsker alle at Hamas politisk strupes og et langt mer konstruktivt parti for palestinerne kommer til makten!
Men der har du også grunnen hvorfor Hamas er såpass sterke; Fatah har ikke gjort en dritt for palestinerne i årene som var, og mange palestinere samt Palestinaaktivister mener Fatah & likn partier er for ettergivende. Dessuten så får Hamas støtte fra land og organisasjoner de har nær kulturell tilhørighet med (les Brorskapet i Egypt, Hizbollah i Libanon vs fjerne vestlige tilhengere).

(...) Ift pkt 1 tillegg: Man trenger ikke å se lengre enn til videoen Dodecha postet over her om Netanyahu hva han egentlig mener om arabere (dårlige mennesker) samt USA (lettpåvirkelige, tjukke i huet), når kameraene er slått av. Dette i nærheten av barn og storfamilien. Så tror du indoktrinering bare er et Hamas-problem?

[CENTER]...................................
[/CENTER]
For litt refleksjon til dere som er helt forferdet over Hamas - så kan jeg referere til den sionistiske terrororganisasjonen Irgun, som "drev" i området Palestina rundt andre VK og i mellomkrigstiden. Irgun overgikk Hamas mange ganger, og Hizbollah enda mer. Irguns krigere gikk deretter inn i statens regulære militære styrker, etter grunnleggelsen i 1948, og de tidligere terroristene utkjempet flere regulære kriger for Israel.

De britiske styresmaktene, altså av det Britiske Imperiet, mente at Irgun var terrororganisasjon og måtte hardt slås ned på.
Sist endret av aeon_illuminate; 11. november 2014 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av radion Vis innlegg
Det er nok tilnærmet umulig for en tusener av år gammel
og ganske infløkt (komplisert) konflikt. Jeg vil derfor presentere
et forenklet, endimensjonalt bilde av denne sørgelige saken her ..

Så, altså for å ta utgangspunkt i den såkalt moderne historie.
Akkurat som USA ble stjålet fra de innfødt fastboende indianere,
ble og blir Palestina stjålet fra de innfødte arabere (og jøder).

Israel ble etablert etter (og hjulpet av) den andre verdenskrig.
I et hjørne av det fallende Britiske emperiet var det en engelsk
baron som hadde sikret seg "skjøte" på området som innbefattet
den palestinske stat eller region. ( søk: Balfour declaration )
( f.eks: http://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration )

I Palestina har "Israel" etablert seg ved å terrorisere de som bodde
og bor der, til underkastelse eller forflytning. Ikke ulikt isis (IS) i disse dager.
Og de naive "natives" tenkte selvfølgelig aldri i begreper som nasjon og stat.

Som flere i tråden har påpekt virker det dessverre som regimet i "israel"
har planlagt å stjele hele sitt etterlengtede Territorium, Israel som de kaller det.
Men hvorfor så mange ord. Her er et bilde (en illustrasjon):
Vedlegg 11637
Så mye land stjal "israel" fra "Palestina" fra 1946 til år 2000 omtrent.
( Kan du stoppe dem, kanskje (please ..). ? )

I 1967 erkjente FN Israel som stat og gav dem et område. Men, de fortsatte og fortsetter uførtrødent å gi blanke faen i det såkalte "verdens-samfunnet" og virker pr. dato å være beskyttet fra reell rettslig forfølgelse for sine mange terror og krigs- forbrytelser. Her spiller USA en viktig rolle, kanskje derfor presidenten har vært en skuespiller siden Kennedy ble drept.
;- )

Nok for nå.
Spør hvis det er noe mer ...
Du ser at du ikke behøver ta mine svar seriøst.

.
Vis hele sitatet...
Her er det MYE feil. Etter WW1 ble området som kalles "Palestina" tatt fra det osmanske riket (fordi ottomanerne var på tyskernes side, og de tapte, området var da under ottomanerne) og britene fikk kontroll der. De hadde stor grad av selvstyre. I 1947 var de lei av at jødene og araberne kranglet, så de delte opp landet i to, og de områdene hvor araberne var i flertall ble "Palestina", mens de områdene hvor jøder var i flertall ble "Israel". Jødene godtok dette og opprettet staten Israel, mens araberne nektet, så det har aldri vært noe "Palestina". Araberne mente at alt land burde tilfalle dem, så de anerkjente ikke Israel (noe de enda ikke gjør, annet enn Egypt, som fikk tilbake Sinai i bytte mot fred og en anerkjennelse av Israel som stat etter at Nasser forsøkte å utrydde jødene (igjen!). Den første gangen var allerede i 1948, dagen etter at Israel var deklarert som egen stat. (Ikke 1967 som du påstår, i 1967 erklærte araberne krig mot Israel IGJEN, og tapte).

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Palestine
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Israel

Alt landet Israel har "stjålet" fra araberne har vært i forsvarskriger hvor arabiske stater har angripet Israel og tapt. De har siden gitt tilbake mye land (som angriperne har mistet). Golanhøydene og Sinai (som er større enn hele Israel) er kanskje de mest kjente.

Din fremstilling har både en haug av feil, OG den fremstiller konflikten ekstremt ensidig. Israel har blitt angrepet (og forsøkt utslettet) utallige ganger, og hva i alle dager skal man gjøre når alle nabolandene rundt ikke anerkjenner staten (dette var territorier først okkupert av tyrkerne, og så okkupert av britene etter WW1) og prøver å utrydde deg? Det er klart Israel må forsvare seg mot utslettelse...

At Israel gjør mye galt endrer ikke på historiske faktum som at det alltid har levd jøder i området, og at de arabiske landene rundt har prøvd å fjerne Israel fra kartet siden det britiske mandatet ble delt opp mellom de forskjellige folkegruppene som bodde i området og eide land der.

Jeg forsvarer ikke alt Israel gjør, men om de ville kunne de utslettet hele "Palestina" på en dag med sine militærstyrker, og gjøre det som araberne har prøvd på hele tiden; å ta HELE kaka selv uten å dele. Hadde Israel tapt i 1948 hadde vi trolig hatt et folkemord som hadde gått inn i historiebøkene.

Hvis araberne hadde godtatt FNs oppdeling (av britisk område) mellom to folkeslag i 1948 hadde vi kanskje hatt fred i dag. Å legge skylden bare på Israel er utrolig ensidig.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
2: Dette betyr overhodet ikke at Hamas er de snille: jeg har ikke ment det, de andre her har ikke ment det, ikke putt ord i munnen vår. Såvidt jeg ser har hverken jeg eller andre her den tankegangen. Tankegangen vår er bare at => Hamas er symptomet på et problem, enn selve kjernen av problemet.
Vis hele sitatet...
Men så støtter man opp om disse symptomene. Disse forkvakla symptomene er greit fordi det forståes. Og typisk nok så pekes det på Israel hver gang Hamas blir trukket fram som en veldig dårlig organisasjon å støtte. Noen man hadde vist ryggen til hadde dem hatt eget parti i Norge. Et parti av hatefulle voldsforherligende mennesker, er ikke noe særlig. Men sikkert kult i Gaza.

Stadig vekk brukes argumentet om at rakettene til Hamas er så dårlige - og at Hamas ikke klarer å drepe flere sivile enn dem gjør - så derfor er Israel værst - tankegang. (Siden Israels militær er bedre og mere moderne etc.). Dette om proposjoner gjentaes i det evinnelige. Sjøl synes jeg det er et ganske dårlig argument.

Men for all del. Jeg er for fred i Israel og Palestina. Og ønsker minst mulig tap av menneskeliv i denne heksegryta. Det kommer ikke til å skje noe med det da. Det er jeg temmelig overbevist om. Om 2-5 år så blir det mest sannsynlig en ny større Gaza krig. Hamas er godt mulig et symptom. Men langt fra noen løsning. Og endel av en nedadgående spiral av stadig mer voldforherligende generasjoner som blir stadig mer hjernevasket og radikalisert. https://www.youtube.com/watch?v=yzLT6_TQmq8
Sist endret av Bearass; 11. november 2014 kl. 22:59.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
For litt refleksjon til dere som er helt forferdet over Hamas - så kan jeg referere til den sionistiske terrororganisasjonen Irgun, som "drev" i området Palestina rundt andre VK og i mellomkrigstiden. Irgun overgikk Hamas mange ganger, og Hizbollah enda mer. Irguns krigere gikk deretter inn i statens regulære militære styrker, etter grunnleggelsen i 1948, og de tidligere terroristene utkjempet flere regulære kriger for Israel.

De britiske styresmaktene, altså av det Britiske Imperiet, mente at Irgun var terrororganisasjon og måtte hardt slås ned på.
Vis hele sitatet...
Så greit; la oss være litt konstruktive. Israelerne kommer ikke til å legge ned våpnene og la araberne komme og massakrere dem. Det kommer aldri til å skje.

Vi kan være uenige om hvem som har skylden i diverse konflikter, og begge sider har gjort stygge ting, men hva skal til for å få fred i religionen? Kommer araberne til å gi seg om Israel anerkjenner Palestina nå (som de gjorde allerede i 1948, da landområdet ble delt), og trekker seg tilbake til 1948-grensene som ble trukket opp av FN? Vil palestinere/arabere akseptere dette og kunne leve i fred med Israel, uten å sende selvmordsbombere for å sprenge seg selv midt i sivilbefolkningen?

Det eneste Israel har tatt i en forsvarskrig som jeg tviler på de vil gi tilbake er Jerusalem, men om de får fred (dvs, at araberne slutter å sende inn selvmordsbombere) vil de nok gjøre som de har prøvd før, å la dette være en hellig by for "alle". En annen ting er områdene som har større israelske bosetninger nå, men palestinerne kunne nok fått tilbake tilsvarende areal i andre områder som så å si er folketomme.

Altså; Om vi ser på den opprinnelige delingsplanen fra FN:

http://www.mfa.gov.il/MFA_Graphics/MFA%20Gallery/2004/7/partitionmap.jpg

Og så antar at Israel er villige til å trekke seg tilbake til de grensene, med unntak av tidligere nevnte områder (men at de gir araberne tilsvarende landområder). Blir det fred da? Hvorfor ikke? Israel aksepterte dette forslaget, og alle landområder utover dette er tatt i forsvarskriger, hvor de har blitt angrepet. Araberne aksepterte aldri dette. Hva skal til for at palestinere/arabere blir fornøyde?

Og bare for å ta enda litt mer ekstremt ensidig fremstilling:

http://4.bp.blogspot.com/-ELBQWlwajCM/UHkz6r0ZzyI/AAAAAAAAAl4/b60xbPSnslY/s640/palestine+bahai+israel.jpg

1946: Det grønne er "palestina" fordi området har vært underlagt det ottomanske riket som ga alt land til muslimene. Etter WW1 ble en del land kjøpt opp av rike jøder, men jødene utgjorde en langt større del av befolkningen; den store forskjellen var at UK ikke gjorde som Tyrkerne, og tok alt landet fra en gruppe og ga den til en annen. Dette kartet er i grunn bare tøys...

1947: Her har vi et ganske edruelig kart, hvor landet er delt mellom de to folkegruppene som bor der.

1949-1967: Det nevnes selvfølgelig ikke med et eneste ord HVORFOR Israel i dette tidsrommet er større. Det er fordi araberne aldri aksepterte forslaget om deling slik det ble foreslått av FN, og gikk til krig mot Israel allerede dagen etter at de hadde deklarert en stat. I disse krigene tapte araberne (mot alle odds, stort sett alle landene rundt deltok i et forsøk på å utslette Israel) Her nevnes det (selvfølgelig) ingen ting om hva som skjedde i 1967:

http://en.wikipedia.org/wiki/Six-Day_War

"In May 1967, Nasser received false reports from the Soviet Union that Israel was massing on the Syrian border. Nasser began massing his troops in the Sinai Peninsula on Israel's border (May 16), expelled the UNEF force from Gaza and Sinai (May 19) and took up UNEF positions at Sharm el-Sheikh, overlooking the Straits of Tiran.[37][38] Israel reiterated declarations made in 1957 that any closure of the Straits would be considered an act of war, or justification for war.[39][40] Nasser declared the Straits closed to Israeli shipping on May 22–23. On May 30, Jordan and Egypt signed a defense pact. The following day, at Jordan's invitation, the Iraqi army began deploying troops and armored units in Jordan.[41] They were later reinforced by an Egyptian contingent. On June 1, Israel formed a National Unity Government by widening its cabinet, and on June 4 the decision was made to go to war."

For å få Israel til å se enda verre ut kunne de tatt med at Israel også tok hele Sinai i den krigen.

"Israel invaded and occupied Sinai during the Suez Crisis (known in Egypt as the Tripartite Aggression due to the simultaneous coordinated attack by the UK, France and Israel) of 1956, and during the Six Day War of 1967. On 6 October 1973, Egypt launched the Yom Kippur War to retake the peninsula, which was the site of fierce fighting between Egyptian and Israeli forces. In 1982, after the Egyptian-Israeli 1973 war and Israel-Egypt Peace Treaty of 1979, Israel withdrew from the last territory of Sinai Peninsula which was Taba."

De tapte altså Sinai (og deler av vestbredden) etter at de angrep i 1967, men Israel ga tilbake hele Sinai i bytte mot fred med Egypt.

Når det gjelder 2005-kartet vet jeg ikke hvor riktig det er, men i stor grad kan araberne takke seg selv for Israels ekspansjon. Om de hadde tatt det de fikk i 1947 og brukt pengene på å bygge opp en stat i stedet for å kjøpe raketter og bomber, hadde grensene trolig sett ut som på det andre bildet.
Sist endret av phish; 11. november 2014 kl. 23:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Israel har drevet ulovlig okkupasjon lenge før Hamas og kommer til å fortsette politikken uavhengig av hvem som styrer i Palestina. Hamas er åpenbart et problem i dag, ikke minst for det palestinske folket, men historisk sett tror jeg ikke det spiller en rolle.
Vis hele sitatet...
Grunnen til Israels okkupasjon er at de har blitt angrepet og tvunget til å forsvare seg. Hadde ikke Israel blitt angrepet hadde det aldri vært noen okkupasjon.

Forøvrig opphevet Israel okkupasjonen av Gaza i 2005. Som takk for dette tok Hamas makten og intensiverte angrepene på israelske sivile.

Hamas er bare siste skudd på en historisk stamme basert på islamisme og jødehat.

Sitat av radion Vis innlegg
Så, altså for å ta utgangspunkt i den såkalt moderne historie.
Akkurat som USA ble stjålet fra de innfødt fastboende indianere,
ble og blir Palestina stjålet fra de innfødte arabere (og jøder).
Vis hele sitatet...
Fremstillingen din er full av faktafeil.

Palestina ble ikke stjålet fra noen. Palestina var et landområde uten selvstyre som så ble gitt selvstyre etter at britene erobret det fra osmanerne. Som et ledd i dette ble det opprettet en muslimsk stat, Jordan, og senere en jødisk stat, Israel. Israel er knøttlite i forhold til områdene som araberne fikk.

Å sammenligne Israel med IS er så tåpelig at det nesten ikke fortjener videre svar, men jeg kan jo nevne at de som startet voldsspiralen var araberne med sine stadige angrep og massakre på fredelige jøder. Jødene som kom til Palestina tok i bruk ledig land eller de kjøpte land hvis det var noen som eide det fra før.

At Israel har tenkt til å stjele territorium er mildt sagt en merkelig påstand når man vet at de opphevet okkupasjonen av Gaza i 2005.

Så påstår du at FN anerkjenten Israel som stat i 1967, men det var FN/Folkeforbundet som laget delingsplanen som Israel ble basert på. Israel ble som kjent grunnlagt i 1948.

Det er helt utrolig hvor mye falsk informasjon om historien og istuasjonen som finnes der ute. Man trenger ikke gjøre annet enn å f.eks. lese Wikipedia for å se mer korrekt informasjon. Wikipedia er tilgjengelig for alle, men hva er poenget hvis folk bare velger å tro på myter og aldri sjekke fakta?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Israel kunne lenge ha løst opp i regimet sitt, sånn insentivet til å sende hjemmelagede raketter ikke var så sterkt
Vis hele sitatet...
Da er det jo pussig at etter at Israel trakk seg ut fra Gaza i 2005 (dette inkluderte alle jødiske bosetninger, der samtlige ble fjernet med makt av israelske myndigheter) så ble det bare flere og flere rakettangrep mot Israel fra området.

Dette førte til at Israel i 2007 ble tvunget til å opprette en blokade for å hindre innføring av militært materiell til Gaza.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hadde ikke Israel og deres sympatisører hatt så mye mediemakt, så ville 2000 liv i siste Gazakrig (der flesteparten var fullstendig uskyldige sivile) blitt karakterisert som et systematisk folkemord. Også i 2008-9-krigen på Gaza (3ukers-krigen) døde det 1600+ sivile omtrent.
Vis hele sitatet...
2000 døde er et svært lavt tall i en slik krig. Dessuten var sivile kraftig underrepresentert blant de døde. Sammenlignet med hvor stor andel av befolkningen kvinner og barn utgjør, var andelen kvinner og barn blant de døde svært lav. Dette er basert på Hamas' egne tall, og viser at Israel faktisk klarte å unngå unødvendig store sivile tap, og at de angrep militære mål. De brukte jo mange forskjellige metoder for å unngå å ramme sivile.

Å kalle det et folkemord er en såpass drøy påstand at jeg lurer på om du bare troller.

Argumentet om at så få israelere døde er heller ikke gyldig. Det er få døde israelere fordi Israel faktisk bruker store ressurser på å beskytte befolkningen sin. Hamas, derimot bruker alle pengene på militær infrastruktur, og bruker i tillegg sine egne sivile som levende skjold.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Det med "sivileskjold" har nesten blitt et klisje. Hamas er ikke en velorganisert, velmobilisert hær med flere milliarder kroner i støtte fra Amerikanske og egne private og offentlige investører. Det er kanskje forståelig om de basene deres er nærme sivile, men at enkelte så enkelt skal falle for hele "sivilskjold-"Hasbara-propagandaen er for meg helt utrolig. Spesielt når IDF og Israel generelt har brutt 102 FN resolusjoner, men neida: Hamas er busemannen her.
Vis hele sitatet...
Så det er altså greit at Hamas bruker egne sivile som levende skjold når de angriper israelske sivile?

At Hamas bare må skjule seg bak egne sivile fordi de er så underlegne er jo et fantastisk forsøk på å rettferdiggjøre grove krigsforbrytelser.

Men jeg antar at krigsforbrytelser er helt greit så lenge det er palestinerne som står bak dem.
Sist endret av hemmeligegreier; 12. november 2014 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Grunnen til Israels okkupasjon er at de har blitt angrepet og tvunget til å forsvare seg. Hadde ikke Israel blitt angrepet hadde det aldri vært noen okkupasjon.
Vis hele sitatet...
Tja. Det er ei forenkla historie, som overser måten staten Israel vart oppretta på, og den store tilflyttinga av jøder til områda i tiåra før Israel vart oppretta.

Det er ikkje direkte galt, men det er like fullt ei særdeles mangelfull framstilling, som så godt som alle, uavhengig av politisk ståstad vil vere einig i at er mangelfull.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja. Det er ei forenkla historie, som overser måten staten Israel vart oppretta på, og den store tilflyttinga av jøder til områda i tiåra før Israel vart oppretta.

Det er ikkje direkte galt, men det er like fullt ei særdeles mangelfull framstilling, som så godt som alle, uavhengig av politisk ståstad vil vere einig i at er mangelfull.
Vis hele sitatet...
Det overser slett ikke måten Israel ble opprettet på. Men det er egentlig ikke relevant siden et land nødvendigvis må forsvare seg.

Israel ble uansett opprettet basert på en delingsplan som ble utarbeidet der jødene skulle få en liten flik av Palestina-mandatet, samtidig som araberne skulle få resten. Jødene godtok delingsplanen slik resten av verden gjorde. Unntaket var araberne som blant annet på grunn av rasistiske holdninger nektet å godta at jødene fikk noe som helst.

Den jødiske tilflyttingen er også et interessant tema som jeg allerede har vært innom. Jødene kom og slo seg ned uten å måtte krige til seg land. De tok rett og slett i bruk ledige flekker med land som ingen andre hadde tatt i bruk. I tillegg kjøpte de opp enkelte landområder. Områdene var stort sett ørken og lite fruktbart land, men jødene gjorde disse områdene fruktbare, og de opplevde en stor velstandsvekst.

Denne velstanden ville naturligvis araberne også ta del i, så både Palestina-arabere og arabere fra andre steder flyttet etter jødene.

Før den jødiske innvandringen startet var nemlig folketallet i Palestina ganske lavt. Etter hvert vokste araberbefolkningen også kraftig. Det var nemlig en stor tilflytting av arabere til Palestina også.

Men det er visst bare galt hvis jødene gjør det.

Det er jo pussig hvordan alle andre land i hele verden uten problemer har beholdt områder de har tilegnet seg i krig. Men når staten har en jødisk majoritet så er alt de gjør galt. Alt annet enn å legge seg ned og dø, virker det som.
Sist endret av hemmeligegreier; 12. november 2014 kl. 23:03.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja. Det er ei forenkla historie, som overser måten staten Israel vart oppretta på, og den store tilflyttinga av jøder til områda i tiåra før Israel vart oppretta.

Det er ikkje direkte galt, men det er like fullt ei særdeles mangelfull framstilling, som så godt som alle, uavhengig av politisk ståstad vil vere einig i at er mangelfull.
Vis hele sitatet...
Staten Israel ble opprettet fordi det var spenninger og ufred mellom jøder og arabere (som allerede hadde fått hele Jordan) da det britiske mandatet skulle oppløses. At det flyttet en god del jøder (tilbake) dit var vel kanskje ikke rart med tanke på at området hadde vært okkupert av Tyrkere/muslimer etter WW1, dessuten var klimaet i mye av resten av verden mildt sagt jødefientlig.

Uansett; dette skjedde for 70 år siden og det er fullstendig urealistisk å forvente at de jødene som bor der nå skal "dra hjem" til dit de var fordrevet før dette. Faktum er, som det nevnes, at området var svært tynt befolket og jødene tok land som enten lå øde, eller så kjøpte de opp landområder. Man kan like det eller ikke like det, men å henge seg opp i hva som skjedde i mellomkrigstiden er omtrent like ille som å holde dagens tyskere ansvarlige for WWII.

Hvis vi skal holde oss til historiske faktum, så ble området ("Palestina") delt opp mellom de som bodde der så rettferdig det lot seg gjøre i 1947, ut fra hvem som bodde der og eide land.

Det er også historisk riktig at alt land Israel har tatt etter 1948 (da de opprettet en stat og ble angrepet fra alle naboland dagen etter) er tatt i forsvar.

Det som er relevant i forhold til dagens situasjon er ikke å henge seg opp i ting som skjedde for 70 år siden verken for den ene eller andre siden, men å se på hva som skal til for å få fred i området. Hva skal til for at araberne/palestinerne blir fornøyde og lar Israel eksistere? Så lenge de konstant prøver å utrydde alle jøder og staten Israel kommer det aldri til å bli fred i området, og palestinske barn som brukes som skjold av Hamas kommer til å fortsette å dø.

Israel kommer ikke til å kollektivt legge ned våpnene og stille seg opp på rekke for å henrettes. Hva skal til for at palestinerne skal legge ned våpnene og rakettene, og la Israel være i fred?

* Edit, okkupert av tyrkere før WWI, ikke i mellomkrigstiden hvor det var britisk...
Sist endret av phish; 12. november 2014 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
>> Israel mister de unge ( de unge jødene i USA, her representert ved Max Blumenthal ), http://www.nrk.no/nyheter/1.12040369.

(...) Han refererer til staten Israel som JSIL - "Den Jødiske Stat i Israel og Levanten".
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
>> Israel mister de unge ( de unge jødene i USA, her representert ved Max Blumenthal ), http://www.nrk.no/nyheter/1.12040369.

(...) Han refererer til staten Israel som JSIL - "Den Jødiske Stat i Israel og Levanten".
Vis hele sitatet...
Jada, og du har kommunister i Norge som siter at den norske stat er ond og at det er greit å skyte alle politikere når "REVV'LUSJONEN" kommer. At en eller annen tilfeldig person har en mening gir ham ikke rett.

Kommentaren hans som du refererer til faller på egen urimelighet, og fratar vedkommende all troverdighet i denne saken.
Må si, det er så utrolig ensidig og kunnskapsløs framstilling av hele situasjonen her at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. For å begynne med det dummeste:

Palestina ble ikke stjålet fra noen. Palestina var et landområde uten selvstyre som så ble gitt selvstyre etter at britene erobret det fra osmanerne. Som et ledd i dette ble det opprettet en muslimsk stat, Jordan, og senere en jødisk stat, Israel. Israel er knøttlite i forhold til områdene som araberne fikk.
Vis hele sitatet...
Palestina ble stjålet fra Araberne. Palestina var en del av det større Arabiske området - at det ikke hadde "selvstyre" er ikke akkurat uvanlig for området rundt, men det betyr strengt tatt ikke at det ikke var en overveldende majoritet av Arabere der selv etter at jødene begynte å masseinnvandre og at området har vært Arabisk i 1400 år, og før det så tilhørte det forfedrene til Araberne, deriblant jødene som konverterte. At Arabere "får" mer land enn Israel er en selvfølge, vi snakker om et folkeslag på 450 millioner mot drøye fem millioner settlere. Og hvorfor det? Jo, fordi når Europeere må massemorde jøder og folkemord så er det selvsagt Araberne som må betale skylda.

Å sammenligne Israel med IS er så tåpelig at det nesten ikke fortjener videre svar, men jeg kan jo nevne at de som startet voldsspiralen var araberne med sine stadige angrep og massakre på fredelige jøder. Jødene som kom til Palestina tok i bruk ledig land eller de kjøpte land hvis det var noen som eide det fra før.
Vis hele sitatet...
Ser ingen forskjell, for å være helt ærlig. ISIS er nok mer brutal, men det er det - der er grensen. ISIS er utenlandske ekstremister, som verken kan Arabisk eller bryr seg om arabere men som flytter dit for å erklære et kalifat fordi de føler at muslimer undertrykkes. Det samme gjelder hele den sionistiske ideologien. ISIS er ledet av terrorister - hva med Shamir og Begin? Begge tilhørte Lehi og Irgun, terrororganisasjon etter hver eneste definisjon på ordet. Forskjellen er jo at den ene har en massiv PR-kampanje sponset av evangelske kristne som genuint sett mener at jødene må være i Israel for at Armageddon tar sted, slik at selve jødene blir massemordet. Slik PR har ikke ISIS.

Det er helt utrolig hvor mye falsk informasjon om historien og istuasjonen som finnes der ute. Man trenger ikke gjøre annet enn å f.eks. lese Wikipedia for å se mer korrekt informasjon. Wikipedia er tilgjengelig for alle, men hva er poenget hvis folk bare velger å tro på myter og aldri sjekke fakta?
Vis hele sitatet...
Når du sier dette så får nesten ironien meg til å mistenke at du troller, og jeg er helt seriøst når jeg sier dette.

2000 døde er et svært lavt tall i en slik krig. Dessuten var sivile kraftig underrepresentert blant de døde. Sammenlignet med hvor stor andel av befolkningen kvinner og barn utgjør, var andelen kvinner og barn blant de døde svært lav. Dette er basert på Hamas' egne tall, og viser at Israel faktisk klarte å unngå unødvendig store sivile tap, og at de angrep militære mål. De brukte jo mange forskjellige metoder for å unngå å ramme sivile.
Vis hele sitatet...
Åh? 2189 drept, derav 1486 sivile og 10895 alvorlig skadet er å "unngå unødvendig store sivile tap"? Dette er FNs egne tall. Jo mer jeg leser av de nesten farseaktige påstandene dine jo nærmere kommer jeg konklusjonen av at dette er dårlig trolling.

Så det er altså greit at Hamas bruker egne sivile som levende skjold når de angriper israelske sivile?

At Hamas bare må skjule seg bak egne sivile fordi de er så underlegne er jo et fantastisk forsøk på å rettferdiggjøre grove krigsforbrytelser.

Men jeg antar at krigsforbrytelser er helt greit så lenge det er palestinerne som står bak dem.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at Hamas ikke bruker sivile skjold, men at når Israel massemorder Palestinere også mange sivile liv er tapt så er det jo kun god PR å påstå at Hamas bruker sivile skjold når Israel massemordrer mer sivile enn ikke. Det med "sivile skjold" er jo bare tull og billig Hasbara-propaganda. Det er å unnskylde et tilsiktet massemord av sivile, kun for å eventuelt kunne utrydde Araberne ute av sitt eget land.

Ellers helt ironisk at du nevner krigsforbrytelser når du forsvarer Israel. Vi snakker om et selverklært "eneste demokratiet i regionen" - noe som betyr at det skal forventes mye mer ansvarlighet fra en demokratisk stat fremfor en inadekvat motstandsbevegelse - som har brutt snare 102 FN resolusjoner og er den største forbryteren av internasjonal lov i hele FNs historie?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jada, og du har kommunister i Norge som siter at den norske stat er ond og at det er greit å skyte alle politikere når "REVV'LUSJONEN" kommer. At en eller annen tilfeldig person har en mening gir ham ikke rett.

Kommentaren hans som du refererer til faller på egen urimelighet, og fratar vedkommende all troverdighet i denne saken.
Vis hele sitatet...

Max Blumenthal har både jeg og de aller aller fleste andre l-a-n-g-t større troverdighet til, enn et random Nff-medlem som gjemmer seg bak en virtuell burka.


For det andre, Max er selv en ung amerikansk jøde, og har vært på flere turer innad i Israel og de palestinske områdene, og kjenner godt det amerikanske jødiske miljøet. Såpass mye kunnskap har han at det gir ham e-n-o-r-m-t mye mer troverdighet enn den du får. Du er hverken amerikaner, eller jøde, ..eller har i noen stor grad kontakt med norsk-palestinere, og antageligvis ikke har du hverken vært i Israel, på Gaza, på Vestbredden, eller i det hele tatt i Midtøsten - vil jeg anta faktisk sånn uten videre ([COLOR="SlateGray"]er kun fåtall nordmenn som har vært i og rundt de områdene uansett[/COLOR]).


Kan du mer enn Max? Er han mindre meningsberettiget enn deg? Har du mer troverdighet? Tygg litt på dette.

Jada, og du har kommunister i Norge som [COLOR="RoyalBlue"]siter[/COLOR] at den [COLOR="RoyalBlue"]norske stat er ond og at det er greit å skyte alle politikere når "REVV'LUSJONEN" kommer[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Hæh?? What the actual fuck? Er lenge siden jeg har hørt noe liknende, og det siste du sier i setningen har jeg iallefall ikke hørt.

[CENTER].....................................[/CENTER]


DMads Gilbert er fra nå av utestengt fra Gaza by på livstid av israelske myndigheter.


..De kan ikke være misfornøyde, de israelerne, når de har så sterke og beslutningsdyktige myndigheter - som smeller igjen døra for farlige og risikable folk som Mats Gilbert. Ja mannen er jo nesten terrorist, så ikke rart «Sikkerhetsgrunner» var årsak nr 1.

[CENTER].....................................[/CENTER]


Der ja,Mads Gilbert er fra nå av utestengt fra Gaza by på livstid av israelske myndigheter.


..De kan ikke være misfornøyde, de israelerne, når de har så sterke og beslutningsdyktige myndigheter - som smeller igjen døra for farlige og risikable folk som Mats Gilbert. Ja mannen er jo nesten terrorist, så ikke rart «Sikkerhetsgrunner» var årsak nr 1.




(Not, )
Sist endret av aeon_illuminate; 14. november 2014 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Palestina ble stjålet fra Araberne. Palestina var en del av det større Arabiske området - at det ikke hadde "selvstyre" er ikke akkurat uvanlig for området rundt, men det betyr strengt tatt ikke at det ikke var en overveldende majoritet av Arabere der selv etter at jødene begynte å masseinnvandre og at området har vært Arabisk i 1400 år, og før det så tilhørte det forfedrene til Araberne, deriblant jødene som konverterte. At Arabere "får" mer land enn Israel er en selvfølge, vi snakker om et folkeslag på 450 millioner mot drøye fem millioner settlere. Og hvorfor det? Jo, fordi når Europeere må massemorde jøder og folkemord så er det selvsagt Araberne som må betale skylda.
Vis hele sitatet...
Palestina kan ikke bli stjålet fra noen som ikke eier det. Palestina var eid av osmanerne frem til britene beseiret dem og tok over kontrollen over Palestina. Deretter satte britene i gang prosessen med å gi området selvstyre. Dessuten har det bodd jøder i Palestina i evigheter, og lenge før araberne massakrerte seg inn dit fra den arabiske halvøy.

Videre så bosatte jødene seg i hovedsak på tomme landområder som ingen brukte fra før. Disse områdene kan åpenbart ikke ha vært eid av araberne siden man ikke kan påstå å eie land man aldri har hatt eindomserett til eller på noen som helst slags måte benyttet seg av.

Da den jødiske innvandringen til Palestina startet var folketallet der forøvrig svært lavt. Etter at jødene skapte velstandsvekst begynte araberne også å immigrere i store mengder. Dette medførte at både den arabiske og den jødiske befolkningen vokste. Men det er visst bare galt når jøder gjør noe...

Konklusjonen er altså at påstanden om at Palestina ble stjålet fra araberne er direkte feil, og det på flere ulike måter.

Ser ingen forskjell, for å være helt ærlig. ISIS er nok mer brutal, men det er det - der er grensen. ISIS er utenlandske ekstremister, som verken kan Arabisk eller bryr seg om arabere men som flytter dit for å erklære et kalifat fordi de føler at muslimer undertrykkes. Det samme gjelder hele den sionistiske ideologien. ISIS er ledet av terrorister - hva med Shamir og Begin? Begge tilhørte Lehi og Irgun, terrororganisasjon etter hver eneste definisjon på ordet. Forskjellen er jo at den ene har en massiv PR-kampanje sponset av evangelske kristne som genuint sett mener at jødene må være i Israel for at Armageddon tar sted, slik at selve jødene blir massemordet. Slik PR har ikke ISIS.
Vis hele sitatet...
Skal vi se... Israel er en sekulær rettsstat og et moderne demokrati med lovfestet beskyttelse for minoriteter og full religionfrihet. Minoriteter har både stemmerett og egne representanter i landets nasjonalforsamling. I Tel Aviv går homoparader gjennom gatene. Landet har en fri presse som åpent kritiserer makthaverne. Og så videre.

Dette sammenligner du altså med IS.

Er det mulig?

Du snakker om "den sionistiske ideologien," men sionistbevegelsen som sto bak grunnleggelsen av Israel var en sekulær bevegelse som hadde som mål å leve i fred med sine naboer. Jødiske ledere påpekte hvor viktig dette var, og de garanterte demokratiske rettigheter til minoriteter (noe som ble fulgt opp).

Når det gjelder Irgun og Lehi så er det et forholdsvis komplisert diskusjonstema, men jeg kan jo kort nevne at begge var undergrunnsbevegelser som opererte uten tillatelse fra jødiske ledere, og som ble opprettet som et resultat av arabisk terrorisme mot jøder.

Åh? 2189 drept, derav 1486 sivile og 10895 alvorlig skadet er å "unngå unødvendig store sivile tap"? Dette er FNs egne tall. Jo mer jeg leser av de nesten farseaktige påstandene dine jo nærmere kommer jeg konklusjonen av at dette er dårlig trolling.
Vis hele sitatet...
FNs tall kommer fra helsemyndighetene i Gaza, altså Hamas. Selv i følge disse tallene er kvinner og barn underrepresentert blant de som er drept. Tallet på drepte er heller ikke særlig høyt sammenlignet med andre kriger.

Det du jo glemmer er at Hamas aktivt prøver å få egne sivile drept, blant annet ved å bruke dem som skjold, eller ved å lure dem til å bli i hjemmene sine etter at Israel har varslet at de kommer til å angripe Hamas-baser i nærheten.

Bortsett fra at Hamas ikke bruker sivile skjold, men at når Israel massemorder Palestinere også mange sivile liv er tapt så er det jo kun god PR å påstå at Hamas bruker sivile skjold når Israel massemordrer mer sivile enn ikke. Det med "sivile skjold" er jo bare tull og billig Hasbara-propaganda. Det er å unnskylde et tilsiktet massemord av sivile, kun for å eventuelt kunne utrydde Araberne ute av sitt eget land.
Vis hele sitatet...
Jovisst bruker Hamas sivile skjold. For det første angriper de israelske sivile fra egne sivile områder. For det andre oppfordrer eller lurer de selv kvinner og barn til å stille seg i veien for israelske angrep. Dette har foregått i flere år.

Påstanden om massemord på sivile faller på egen urimelighet. Dersom Israel ikke hadde brydd seg om sivile dødsfall på Gaza eller dersom de hadde prøvd å ramme sivile så hadde ikke kvinner og barn vært underrepresentert blant de drepte. Kvinner og barn utgjør en stor majoritet av befolkningen på Gaza, og dersom påstandene dine skulle ha medført riktighet måtte denne andelen ha blitt gjenspeilet blant de døde. Det er den altså ikke siden kvinner og barn er underrepresentert.

Unge menn i såkalt "stridsdyktig alder" som er en minoritet av befolkningen utgjør derimot en stor andel av de døde.

Ellers helt ironisk at du nevner krigsforbrytelser når du forsvarer Israel. Vi snakker om et selverklært "eneste demokratiet i regionen" - noe som betyr at det skal forventes mye mer ansvarlighet fra en demokratisk stat fremfor en inadekvat motstandsbevegelse - som har brutt snare 102 FN resolusjoner og er den største forbryteren av internasjonal lov i hele FNs historie?
Vis hele sitatet...
FNs resolusjoner i denne saken har ikke særlig verdi. Israel har visstnok flere resolusjoner mot seg enn alle andre verdens land tilsammen. Hvis ikke dette viser en ekstrem slagside så vet ikke jeg. Husk f.eks. at UNHRC er dominert av diktaturer som fokuserer ensidig på Israel for å fjerne verdens oppmerksomhet fra seg selv.

Det er uansett slett ikke ironisk at jeg nevner krigsforbrytelser. I følge Genevekonvensjonene er det en krigsforbrytelse å angripe sivile, og å angripe fra egne sivile områder. Hamas gjør begge deler. Derimot er det lovlig i følge Genevekonvensjonene å svare på angrep mot egne sivile, selv om angrepet kommer fra et sted med fiendens sivile. En stat har altså rett til å ta ut militære mål hos en fiende selv om det er stor risiko for sivile tap.

Men i motsetning til Hamas prøver Israel å redusere sivile tap på begge sider. Problemet er at Hamas prøver på det motsatte.
Palestina kan ikke bli stjålet fra noen som ikke eier det. Palestina var eid av osmanerne frem til britene beseiret dem og tok over kontrollen over Palestina. Deretter satte britene i gang prosessen med å gi området selvstyre. Dessuten har det bodd jøder i Palestina i evigheter, og lenge før araberne massakrerte seg inn dit fra den arabiske halvøy.
Vis hele sitatet...
Åh ok. Så hvis du bor i huset som lenge har vært ditt men som du brått må flytte ut fordi noen fra et helt annet kontinent "vant" det så hadde du flyttet ut? At jøder alltid har vært der betyr ikke en dritt, jøder har alltid bodd i Europa også. Hvorfor må arabere ordne opp for europeernes feil?

Huff, de skumle araberne altså. Israelittene gikk jo bare fredelig inn i Kanaan etter utvandringen, fønikerne og babylonerne flyttet frivillig ut og ga dem landet. Hvor uhistorisk er det mulig å være?

Videre så bosatte jødene seg i hovedsak på tomme landområder som ingen brukte fra før. Disse områdene kan åpenbart ikke ha vært eid av araberne siden man ikke kan påstå å eie land man aldri har hatt eindomserett til eller på noen som helst slags måte benyttet seg av.
Vis hele sitatet...
Nevermind Nakba, der 80% av araberne som bodde i sitt eget land ble tvunget ut. Påstanden din her er rett og slett bare feil.

Da den jødiske innvandringen til Palestina startet var folketallet der forøvrig svært lavt. Etter at jødene skapte velstandsvekst begynte araberne også å immigrere i store mengder. Dette medførte at både den arabiske og den jødiske befolkningen vokste. Men det er visst bare galt når jøder gjør noe...
Vis hele sitatet...
For arabere i den tid så er det å flytte ut fra Damaskus eller Amman til Jerusalem det samme som å flytte fra Oslo til Trondheim for nordmenn. Jødene derimot, så er det snakk om helt andre land flere tusen mil unna. Ikke for å nevne at den arabiske utflyttinga er ubetydelig når det kommer til tall, og dens største faktor var de arabiske revolusjonene.

Konklusjonen er altså at påstanden om at Palestina ble stjålet fra araberne er direkte feil, og det på flere ulike måter.
Vis hele sitatet...
Foreslår at du ikke konkluderer når du baserer det på løgn og fanteri.

Skal vi se... Israel er en sekulær rettsstat og et moderne demokrati med lovfestet beskyttelse for minoriteter og full religionfrihet. Minoriteter har både stemmerett og egne representanter i landets nasjonalforsamling. I Tel Aviv går homoparader gjennom gatene. Landet har en fri presse som åpent kritiserer makthaverne. Og så videre.
Vis hele sitatet...
Lovfestet beskyttelse for minoriteter? Rettstat? Vi snakker om en stat som åpent bryter menneskerettighetene til arabere, en stat som massebomber hele befolkningen for de kriminelle handlingene til noen få mennesker, og som fortsetter å tvinge flere og flere ut av hjemmene sine for å settle egne borgere. Jeg foreslår en virkelighetsorientering hvis vi skal fortsette denne diskusjonen.

Dette sammenligner du altså med IS.

Er det mulig?

Du snakker om "den sionistiske ideologien," men sionistbevegelsen som sto bak grunnleggelsen av Israel var en sekulær bevegelse som hadde som mål å leve i fred med sine naboer. Jødiske ledere påpekte hvor viktig dette var, og de garanterte demokratiske rettigheter til minoriteter (noe som ble fulgt opp).

Når det gjelder Irgun og Lehi så er det et forholdsvis komplisert diskusjonstema, men jeg kan jo kort nevne at begge var undergrunnsbevegelser som opererte uten tillatelse fra jødiske ledere, og som ble opprettet som et resultat av arabisk terrorisme mot jøder.
Vis hele sitatet...
Du forstår åpenbart ikke hvordan valget av en kalif er i sunni-islam er.

At deler av sionismen startet som en sekulær bevegelse har jo lite å si. Begge landenes formasjonen er strengt tatt ut av et politisk grunnlag, og begge religionene blir politisert uansett om det skulle være fra en semiprogressiv eller en reaksjonær holdning. ISIS mener at muslimer undertrykkes, og at en Islamsk stat er nødvendig. De fortsetter dermed med å terrorisere en hel befolkning, tvinge ut og drepe shiamuslimske innbyggere gjennom utenlandske, politisk motiverte terrorister som deler en supraetnisk reaksjonær ideologi. Jeg ser lite betydelig forskjell annet enn PR.

Irgun og Lehi ble stiftet som sionistiske bevegelser, og Lehis agenda spesielt var å bli kvitt britene ut av landet. "Arabisk terrorisme" forblir bare tull her, spesielt når tilfelle er kun sionistisk terrorisme.

FNs tall kommer fra helsemyndighetene i Gaza, altså Hamas. Selv i følge disse tallene er kvinner og barn underrepresentert blant de som er drept. Tallet på drepte er heller ikke særlig høyt sammenlignet med andre kriger.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er Hamas' tall upålitelige mens Israels er? Hamas hevdet jo at de "vant" krigen, så hvis det er noen grunn til å ikke stole på Hamas' tall så hadde det vært at de drepte er underrepresentert. Ellers skal jeg gjerne se kilder på at FN får tallene fra Hamas.

Det du jo glemmer er at Hamas aktivt prøver å få egne sivile drept, blant annet ved å bruke dem som skjold, eller ved å lure dem til å bli i hjemmene sine etter at Israel har varslet at de kommer til å angripe Hamas-baser i nærheten.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg ikke "glemt", tvertimot har jeg snakket om dette flere ganger. Det er heller du som glemmer at dette er løgn, slik som forklart tidligere.

Jovisst bruker Hamas sivile skjold. For det første angriper de israelske sivile fra egne sivile områder. For det andre oppfordrer eller lurer de selv kvinner og barn til å stille seg i veien for israelske angrep. Dette har foregått i flere år.
Vis hele sitatet...
Lenken har ingenting med Hamas å gjøre, ikke for å nevne at det er litt av en anekdote. Dette har palestinske sivile gjort selv for å unngå at viktige områder blir bombet, slik som moskeer og sykehus, noe som de er desperate for i de tilfellene IDF bestemmer seg for å gjennopta massemordet. men Hamas er jo det største partiet i de siste valga så derfor er vel Mashaal personlig ansvarlig for alt som skjer i Gaza, ikke sant?

Det spiller vel ellers lite rolle uansett, ettersom at Israel tydeligvis ikke ser eller ønsker å se forskjellen mellom sivile og ikke.

Påstanden om massemord på sivile faller på egen urimelighet. Dersom Israel ikke hadde brydd seg om sivile dødsfall på Gaza eller dersom de hadde prøvd å ramme sivile så hadde ikke kvinner og barn vært underrepresentert blant de drepte. Kvinner og barn utgjør en stor majoritet av befolkningen på Gaza, og dersom påstandene dine skulle ha medført riktighet måtte denne andelen ha blitt gjenspeilet blant de døde. Det er den altså ikke siden kvinner og barn er underrepresentert.

Unge menn i såkalt "stridsdyktig alder" som er en minoritet av befolkningen utgjør derimot en stor andel av de døde.
Vis hele sitatet...
Beklager, glemte at alle menn er automagisk medlemmer av Hamas.

1486 uskyldige døde, uansett om du liker det eller ikke.

FNs resolusjoner i denne saken har ikke særlig verdi. Israel har visstnok flere resolusjoner mot seg enn alle andre verdens land tilsammen. Hvis ikke dette viser en ekstrem slagside så vet ikke jeg. Husk f.eks. at UNHRC er dominert av diktaturer som fokuserer ensidig på Israel for å fjerne verdens oppmerksomhet fra seg selv.
Vis hele sitatet...
De driver en konstant utvidende ulovlig okkupasjon, massemordrer sivile, har klare forskjeller mellom araber og jøde, men ja jeg synes det er veldig rart at de får så mange resolusjoner. Dette begynner å bli for dumt.

Det er uansett slett ikke ironisk at jeg nevner krigsforbrytelser. I følge Genevekonvensjonene er det en krigsforbrytelse å angripe sivile, og å angripe fra egne sivile områder. Hamas gjør begge deler. Derimot er det lovlig i følge Genevekonvensjonene å svare på angrep mot egne sivile, selv om angrepet kommer fra et sted med fiendens sivile. En stat har altså rett til å ta ut militære mål hos en fiende selv om det er stor risiko for sivile tap.
Vis hele sitatet...
Ifølge Genevekonvensjonen så er hvit fosfor, settling, å ikke tillate sivile å dra hjem etter konflikter, vestbreddemuren og m.m ulovlig også, men hvem bryr seg når USA kan redde den lille vassalstaten sin gjennom vetoretten, samtidig som flere rike evangelske kristne betaler for goebbelansk PR fordi de genuint tror at jødene må være i Israel for at de skal kunne slaktes under Armageddon?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Selvforskyldt? Pga noen idioter av noen Hamas medlem skal hele regionen kollektivt avstraffes?
Rakettene treffer ingenting 99.9% av tilfellene, og sist de traff noe var det en ugle.
Vis hele sitatet...
"Selvforskyldt" er et uheldig ordvalg, men poenget til Bearass slik jeg forstår det, er at at Hamas har hovedansvaret for den forrige konflikten.

Rakettene traff ikke bare en ugle, men også flere israelske personer ved flere anledninger. De traff også palestinere på Gazastripen. Årsaken til at de ikke traff flere er en kombinasjon av flaks og et velfungerende israelsk rakettskjold, noe som vanskelig kan telle til Hamas' forsvar.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
En ting går igjen hos proisraelerne her på bruket, dere poengter Hamas sine handlinger (vi er alle enige i at de er forjævlige, propalestina/nøytrale folk ser derimot dette som et symptom på konflikten, mens du mener at alt blir så mye bedre om Hamas bare legger ned våpnene), men sivile palestinere kvier dere for å sympatisere med.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem du vil kategorisere som "proisraelere", men at de nøytrale nødvendigvis mener at Hamas' intense og vedvarende forsøk på massedrap av sivile bare er et symptom på konflikten er opplagt tullete. Det er identisk med å si at Hamas' handlinger bare er uforskyldte, refleksive reaksjoner, mens Israel er primus motor for grusomhetene vi ser fra begge sider – noe som knapt kan sies å være et nøytralt perspektiv. Skal man påberope seg nøytralitet må et minstekrav være å holde alle involverte til samme moralske forventninger og gi alle parter ansvaret for egne handlinger.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Proposjonene er helt bak mål, tre tenåringer bortføres og drepes, 2000 sivile palestinere drepes som hevn av israel.
Vis hele sitatet...
Men så var det heller ikke slik det var.

Tre israelske tenåringer bortføres og henrettes, noe Hamas senere tok på seg skylden for. Israel starter etterforskning, mens Hamas svarer på etterforskningen med en ekstrem eskalering av rakettangrep mot sivile områder. Israel svarer med luftangrep på Hamas' utskytningsramper og våpenlagre, som befinner seg både i og rundt sivile bolighus, sykehus og FN-skoler. Hus som markeres for bombing blir oppringt, og beboerne får beskjed om å flykte, og områder blir opplyst om forestående bombing gjennom flygeblader og automatiske oppringninger. Hamas sender ut en offisiell oppfordring om å ignorere dette, samt gjentar oppfordringene gjennom deres TV-kanal. Journalister og anonyme palestinere har også fortalt at Hamas innførte tvungent portforbud, og at de som forlot husene sine (også de som var markert for bombing) skulle bli skutt. De fortalte også at Hamas kapret og destruerte medisinsk utstyr sendt inn av Israel, på tross av sykehusenes store mangler. Det ble funnet lagrede raketter i tre FN-skoler, kjelleren på Shifa-sykehuset ble brukt som hovedkvarter for Hamas-ledere og bakhagen ble brukt til rakettutskyting. Bomberom og bombesikre tunneler ble forbeholdt Hamas-medlemmer og våpen, mens de sivile ble brukt som menneskelige skjold.

Det ble tidlig foreslått en våpenhvile på egyptisk initiativ, men Hamas nektet å godta en våpenhvile som ikke inkluderte full åpning av alle grenser, bygging av flyplass og bygging av åpen havn, for å nevne noe. Krav det var helt opplagt at ikke ville bli godtatt. Og, vanvittig nok, krav som allerede var implementert da Israel trakk seg helt ut av Gaza i 2005, før det falt sammen kort tid etter på grunn av terrorangrep fra Hamas. Ledelsen som dikterte disse kravene satt trygt på luksushotell i Qatar, søkkrike på donasjoner mens deres undersåtter skjøt raketter mot sivile fra sivile bakhager, og drepte de som stilte seg til motverge.

Midlertidige humanitære våpenhviler ble igangsatt noe slik som ti ganger, mens Hamas brøt hver eneste en. Og rett etter konflikten var over, foretok Hamas offentlige henrettelser av over 20 palestinere som de påsto hadde samarbeidet med Israel – selvsagt uten hverken bevis eller rettergang.

Hamas er ikke dyr eller barn uten ansvar for egne handlinger. Når de skyter raketter mot sivile israelere, så vet de veldig godt at de risikerer motangrep. Og ved å hjemme våpen i og tett på bolighus og kritisk infrastruktur, vet de også at dette blir skadet i motangrepene og at sivile palestinske liv ofte går tapt. De vet veldig godt at de ikke kommer til å oppnå noe som helst annet enn å sabotere for dannelsen av en palestinsk stat side om side med Israel. Og derfor blir de sterkt kritisert av Fatah. Når det kommer til Israel har Hamas ett mål, og det er å utslette landet og drepe alle jøder, og deretter innføre et totalitært og brutalt teokrati fra Jordan til Middelhavet. Ingenting annet er akseptabelt. Dette forteller de med jevne mellomrom selv, de har det nedfelt i sin grunnlov som de nekter å endre og de indoktrinerer barn systematisk med denne råtne ideologien blant annet gjennom barne-TV-sendinger. Enhver bevegelse mot en tostatsløsning er derfor et skritt i helt feil retning for Hamas. En tostatsløsning medfører at de taper støtte i sin kamp for å utslette Israel.

Så ja, jeg er pro-Israel. Og jeg er pro-Palestina. Og det er like mye sistnevnte som gjør at jeg er anti-Hamas. Stikk i strid med hva du påstår om de som er pro-Israel er det nettopp på grunn av sympati for det palestinske folket jeg er mot Hamas.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Palestina ble stjålet fra Araberne. Palestina var en del av det større Arabiske området - at det ikke hadde "selvstyre" er ikke akkurat uvanlig for området rundt, men det betyr strengt tatt ikke at det ikke var en overveldende majoritet av Arabere der selv etter at jødene begynte å masseinnvandre og at området har vært Arabisk i 1400 år, og før det så tilhørte det forfedrene til Araberne, deriblant jødene som konverterte.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke konvertere til araber. Man kan derimot konvertere til islam, men islam er en religion og ikke en nasjonalitet. Jødene er og har alltid vært en del av den arabiske demografien, og israel er geografisk sett like arabisk som det alltid har vært. Men det er ikke islamsk, og det er på mange måter problemet. At det ikke er hvem som helst, men jøder som bor der, og at de har overtaket på sine omgivelser, er et ekstra stikk i siden til forestillingen om islamsk suverenitet.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Jo, fordi når Europeere må massemorde jøder og folkemord så er det selvsagt Araberne som må betale skylda.
Vis hele sitatet...
Nå bør det vel nevnes at Amin al-Husseini, palestinernes leder før, under og en tid etter andre verdenskrig, hadde tette bånd til nazistene og store planer om å lage egne konsentrasjonsleirer etter Tyskland hadde festet grepet for alvor. Han saboterte også planer om å redde jøder fra leirer i Europa, fordi det var en liten mulighet for at disse jødene da ville ende i Palestina. Så palestinerne, gjennom Husseini, hadde blod på hendene og et sterkt ønske om enda mer.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Ser ingen forskjell [på Israel og ISIS], for å være helt ærlig.
Vis hele sitatet...
Da har du jo også meldt deg ut av enhver seriøs og voksen diskusjon om temaet.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Åh? 2189 drept, derav 1486 sivile og 10895 alvorlig skadet er å "unngå unødvendig store sivile tap"?
Vis hele sitatet...
Før bakkeoperasjonen tok til, var antall drepte per luftangrep langt lavere enn det som var tilfellet under NATOS bombing av Kosovo. Mer spesifikt en femtedel, hvis vi går ut fra de siste tallene jeg sjekket, som var fra tre dager før bakkeinvasjonen startet. Dette på tross av at Gazastripen har en befolkningstetthet som er lik den i Chicago, og femti ganger høyere enn Kosovo. Det levner ingen som helst tvil om at Israel gjorde mer enn noen annen militærmakt for å unngå sivile tap, og at de – i hvert fall før bakkeinvasjonen – mestret dette imponerende bra. Det bekreftes jo også av at de ringte opp hus som skulle bombes for å få de sivile til å evakuere.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Bortsett fra at Hamas ikke bruker sivile skjold …
Vis hele sitatet...
Det er regelrett løgn, og det vet du. For jeg har tidligere vist deg bunnsolid dokumentasjon på at Hamas i beste fall oppfordret sivile til å ikke forlate husene som var markert for bombing, men tvert i mot storme opp på takene. I følge anonyme palestinere sperret Hamas mennesker inne i hus som skulle bombes, og de som forsøkte å flykte ble drept. Dette er også dokumentert lenger opp i dette innlegget.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Vi snakker om et selverklært "eneste demokratiet i regionen" - noe som betyr at det skal forventes mye mer ansvarlighet fra en demokratisk stat [enn fra Hamas].
Vis hele sitatet...
Dette er noe av problemet. Forventningene til Hamas er like høye som forventningene til dyr; uansett hva slags grusomheter de begår, kan de ikke klandres for det. Og det går på sterk bekostning av palestinernes livskvalitet og fremtidsutsikter. Jeg foreslår og anbefaler at du leser artikkelen jeg lenket til lenger opp, og lenker til den igjen for enkelhets skyld: Gazans Speak Out: Hamas War Crimes.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Lovfestet beskyttelse for minoriteter?
Vis hele sitatet...
Det kan være greit å skyte inn her at alle ikkejødiske israelske statsborgere har akkurat de samme rettighetene som de jødiske. De har faktisk også en ekstra rettighet, gjennom at de ikke er pålagt å gjennomføre vernepliktstjenesten.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
men Hamas er jo det største partiet i de siste valga så derfor er vel Mashaal personlig ansvarlig for alt som skjer i Gaza, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Hamas har vunnet ett valg, og det var i 2006. I stedet for å lage en samlingsregjering med Fatah, slik de var pålagt, startet de en krig med dem. Fatahmedlemmer på Gazastripen ble meid ned for fote og kastet ut fra hustak, og Hamas tok urettmessig makten som enehersker. Den har de beholdt siden, uten at gjenvalg har blitt arrangert.

Sitat av Mortbaz Vis innlegg
Beklager, glemte at alle menn er automagisk medlemmer av Hamas.

1486 uskyldige døde, uansett om du liker det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Poenget til hemmeligegreier var at dersom Israel virkelig ikke gjorde noe forsøk på å minimere tap av sivile, så burde andel menn, kvinner og barn være helt annerledes fordelt i statistikken. Først og fremst burde antall menn og kvinner drept være praktisk talt helt likt, noe det ikke er. Altså tyder dette på at Israel faktisk har forsøkt å minimere tap av sivile. I tillegg er det på ingen måte sikkert at 1486 drepte er sivile, selv om FN og Hamas påstår det. Det er en kjent sak at Hamas gjør alt de kan for å få de drepte klassifisert som sivile, og en tid etter Operation Cast Lead innrømte de at Israels tall over fordeling av militante og sivile dødsfall var praktisk talt helt korrekt. De innrømmer med andre ord å lyve om sivile dødsfall, noe som burde fjerne en stor del av tilliten til tallene de kommer opp med senere.
God og saklig gjennomgang av provo her, som siterer kilder og forholder seg til realitetene. Jeg kan ikke gjøre annet enn å signere.

Det er en falsk diktomi at man enten er for palestinerne eller jødene; det går helt fint an å være opptatt av begge folks beste; man trenger ikke å ønske seg et nytt Holocaust for å støtte araberne i området, og man trenger heller ikke å støtte Hamas brutale metoder.

Jeg har spurt tidligere og mer grundig om nøyaktig hva som skal til for å få fred i området NÅ? Vi kan sitte og være uenige om hvem som egentlig har krav på landet, men Israel har eksistert siden 1948 og de kommer IKKE til å legge ned våpnene og gjøre seg klare for å miste hodet. De som innbiller seg det er idioter, så hva skal til for at aggresjonen stopper fra arabisk side? Hva skal til for at de er fornøyde? Tidligere har det vært å drepe alle jøder og fordrive dem fra midt-østen, men som sagt kommer ikke det til å skje uten motstand. Hva ville vært godt nok for dere "pro-palestinere" her? Når ville dere sagt at Israel har gjort sitt, og at videre aggresjon er arabernes feil? Er et nytt Holocaust den eneste løsningen?

Som provo også er inne på er dødsfall på begge sider også en særdeles dårlig målestokk for å avgjøre skyld. Hadde Hamas fått muligheten til å slakte sivile jøder, hadde de nok gjort det. Israel på sin side, gjør aktivt det de kan for å unngå sivile tap, men som dokumentert over gjør Hamas det vanskelig. En annen ting er at de gjerne teller en 19-åring uten uniform med RPG som "sivil" i statistikkene sine, noe underrepresentasjonen av barn og kvinner burde vise.

Så; tilbake til hovedspørsmålet: nøyaktig hva kunne Israel gjort som hadde endret deres syn på konflikten? Hva skal til for at Israel har gjort sitt?

En annen ting som har blitt ingorert tidligere, er påstanden min om at Israel LETT kunne jevnet Gaza med jorden og gjort det til en del av Israel med sin militærmakt, men de gjør det ikke. Alt tyder på at Israel gjør det de kan for å forhindre sivile tap, samtidig som de forsvarer seg mot terrorisme og angrep mot sivile.

Jeg mener virkelig at palestinerne i området er ofre her, men de er både ofre og nyttige "bønder" i en politisk kamp mot Israel. De som sitter bak og trekker i trådene sitter trygt og fint i arabiske stater som Qatar og lever livets glade dager mens de planlegger hvordan de skal få utslettet Israel, og få flest mulige sivile palestinere til å bli "martyrer" for denne religiøse saken...
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg har spurt tidligere og mer grundig om nøyaktig hva som skal til for å få fred i området NÅ?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med det meste av innlegget ditt, men det er viktig å få frem at Israel heller ikke velger den optimale ruten mot fred. Utvidelsene av bosetningene, for eksempel, er svært kritikkverdig. Greit nok at mye av bosetningsutvidelsene er i områder som allerede i praksis er avklart at blir Israels i et fremtidig landbytte når den palestinske staten (forhåpentligvis) opprettes. Og det er gode grunner til å tro at bosetningene i de øvrige områdene da vil bli tvangsfraflyttet og fjernet eller gitt bort, slik vi så i Gaza. Men det er svært kontraproduktivt i fredsøyemed – spesielt de offentlig godkjente bosetningene i øst-Jerusalem som har vært i nyhetsbildet nylig.

Det Israel burde gjøre, er å oppheve blokkaden av Gaza under forutsetning av en umiddelbar og internasjonalt drevet demilitarisering av området. Dette innebærer en betydelig tilstedeværelse av fredsbevarende styrker, som skal fjerne alt av våpen og underjordiske tunneler som kan brukes til å angripe Israel, samt overvåke grenseoverganger. Man kan da gjenåpne flyplassen og bygge havnen, igjen under forutsetning av at internasjonale fredsbevarende styrker har ansvaret for at det ikke smugles inn våpen gjennom disse kanalene. Israel vil da også få mye større forståelse fra det internasjonale samfunnet om de blir nødt til å forsvare seg mot angrep fra Hamas eller andre terrorgrupper. Jeg kan ikke se at noen parter skal kunne ha legitime innsigelser mot et slik scenario.

Alternativt, og gjerne i tillegg, bør Israel gå med på å opprette en palestinsk stat som i første omgang ikke inkluderer Gaza. Land byttes og bosetninger fraflyttes i henhold til gamle og nye avtaler, og staten Palestina opprettes på Vestbredden alene. På grunn av den overhengende faren for terrorangrep også her om Israel trekker alle styrker ut, bør internasjonale fredsbevarende styrker være tilstede for å forsikre en stabilisering av området og grundig antiterrorarbeid. Etterhvert som Vestbredden blomstrer vil Hamas garantert miste oppslutning, og forhåpentligvis bli marginalisert. Gaza kan dermed innlemmes på et senere tidspunkt.

Det er altså ikke slik at Israel står uten ansvar og muligheter i fredsprosessen, men det er svært langt derfra til å ha sympati med den islamofascistiske terrorgruppen Hamas.
Sist endret av Provo; 16. november 2014 kl. 11:51.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er enig med det meste av innlegget ditt, men det er viktig å få frem at Israel heller ikke velger den optimale ruten mot fred.
Vis hele sitatet...
Og jeg er enig i det meste (om ikke alt) av ditt Spørsmålet var først og fremst rettet mot dem som mener at Israel er den eneste skyldige parten her; jeg har skrevet at det er en langt mer kompleks historie.

Israel velger kanskje ikke den optimale ruten mot fred, men det var litt av poenget med innlegget; hvilke krav stiller de som ubetinget forsvarer arabiske palestinere og Hamas til Israel, for at Israel skal ha innfridd sin del av ansvaret for fred i Området? Når har Israel gjort nok?

Det er fint at du svarer på spørsmålene, og ikke tolk det som at jeg er uenig, men mottagerne var ikke rasjonelle folk som evner å se kompleksiteten i situasjonen



Og for de som fortsatt er tulling nok til å sammenligne Israel med ISIS;

NB: trolig sterke scener, har ikke sett selv...

A video has been circulated online purporting to show members of the Islamic State of Iraq and the Levant group beheading several Syrian soldiers and a US aid worker.

http://www.liveleak.com/view?i=362_1416136073

Finn en slik video der Israel(ere) gjør noe lignende mot palestinere... latterlig sammenligning.

Edit:

Nå så jeg deler av videoen og så at det bare var "normale henrettelser av forsvarsløse", grunnen til at jeg trodde det var den var fordi den er nyere enn den jeg egentlig skulle finne, men det kommer videoer av IS' grusomheter så ofte at man lett kan ta feil...

Uansett; her er den videoen det refereres til (tror jeg): http://www.liveleak.com/view?i=a7f_1416131680

Poenget blir bare enda bedre understreket, sammenligningen mellom IS og Israel er så bak mål at jeg lurer på hvilken verden de som fremmer slike påstander lever i...

Og Edit2:

Liveleak tillater ikke lenger propagandavideoer fra IS, men hvis noen er ekstremt interesserte i å se blod sprute og hoder skjæres av så er det mulig å finne videoen på internett. Dette er IS, trolig noe av det verste som har rammet menneskeheten siden Mohammed selv dro rundt og satte standarden. Å sammenligne dette med å angripe rakettbaser og lignende for å beskytte sivile liv burde diskvalifisere fra enhver saklig debatt. Enten det er en benektelse av brutaliteten til IS, eller fantasier om brutalitet fra IDF, så er det en blanding av fullstendig smakløst og direkte latterlig.

Lavmål.
Sist endret av phish; 16. november 2014 kl. 16:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man kan ikke konvertere til araber. Man kan derimot konvertere til islam, men islam er en religion og ikke en nasjonalitet. Jødene er og har alltid vært en del av den arabiske demografien, og israel er geografisk sett like arabisk som det alltid har vært. Men det er ikke islamsk, og det er på mange måter problemet. At det ikke er hvem som helst, men jøder som bor der, og at de har overtaket på sine omgivelser, er et ekstra stikk i siden til forestillingen om islamsk suverenitet.
Vis hele sitatet...
Jøder så aldri på seg selv som arabere. De har alltid vært sitt eget etnoreligiøst gruppe. Eksempelvis så skrev Maimondes dette etter at al-Moravidene falt for al-Mohadene:

God has hurled us in the midst of this people, the Arabs, who have persecuted us severely, and passed baneful and discriminatory legislation against us, as Scripture has forewarned us, "Our enemies themselves shall judge us" (Deuteronomy 32:31). Never did a nation molest, degrade, debase and hate us as much as they.
Vis hele sitatet...
Anekdote, ja, men så var også Maimonides svært påvirkningsfull på de jødiske grupperingene i hans tid, og selvom han nøt privilegier hos al-Moravidene som en jøde aldri hadde hatt i de europeiske landene, så ble han og jødene fremdeles undertrykt.

Ditt analyse er heller lite virkelighetsorientert. Lederne av den palestinske motstandbevegelsen har vært, for det meste, sekulære og progressive, mange av dem ikke-muslimske. Egypt, Syria og Irak var ledet av progressive, venstrevridde sekulærister. De kalte seg også pan-Arabister, så din påstand om at det er en "hellig krig" er intet annet enn feil.

Nå bør det vel nevnes at Amin al-Husseini, palestinernes leder før, under og en tid etter andre verdenskrig, hadde tette bånd til nazistene og store planer om å lage egne konsentrasjonsleirer etter Tyskland hadde festet grepet for alvor. Han saboterte også planer om å redde jøder fra leirer i Europa, fordi det var en liten mulighet for at disse jødene da ville ende i Palestina. Så palestinerne, gjennom Husseini, hadde blod på hendene og et sterkt ønske om enda mer.
Vis hele sitatet...
Uten å ignorere at dette også er en anekdote, så er det ganske opplagt at al-Husseini kun var et produkt av hans tid. Lehi forsøkte å samarbeide med nazistene og kjempe ved siden av dem mot Storbrittania, så utrolig som det skulle være, så forsøkte de å forme en allianse ikke kun en gang, men to.

Men dette er selvsagt helt ubetydelig da andre verdenskrig og de gjentatte forsøkene på å etnisk klense jødene er på europeernes hender, ikke araberne og definitivt ikke jødenes.

Da har du jo også meldt deg ut av enhver seriøs og voksen diskusjon om temaet.
Vis hele sitatet...
Foreslår at du fortsetter å lese fremfor å dodge argumentet. Hvis det er så mye av en selvfølge for deg så kan det ikke være så vanskelig å argumentere mot.

Før bakkeoperasjonen tok til, var antall drepte per luftangrep langt lavere enn det som var tilfellet under NATOS bombing av Kosovo. Mer spesifikt en femtedel, hvis vi går ut fra de siste tallene jeg sjekket, som var fra tre dager før bakkeinvasjonen startet. Dette på tross av at Gazastripen har en befolkningstetthet som er lik den i Chicago, og femti ganger høyere enn Kosovo. Det levner ingen som helst tvil om at Israel gjorde mer enn noen annen militærmakt for å unngå sivile tap, og at de – i hvert fall før bakkeinvasjonen – mestret dette imponerende bra. Det bekreftes jo også av at de ringte opp hus som skulle bombes for å få de sivile til å evakuere.
Vis hele sitatet...
Israel bomber et området på samme befolkningstetthett som Chicago, så foreslår du at de forsøker å minske sivile tap? Ser du virkelig ikke hvor idiotisk dette høres ut? Ikke for å nevne at vi snakker om en helt uskyldig befolkning som ikke hadde noe med kidnappingene å gjøre.

Det er regelrett løgn, og det vet du. For jeg har tidligere vist deg bunnsolid dokumentasjon på at Hamas i beste fall oppfordret sivile til å ikke forlate husene som var markert for bombing, men tvert i mot storme opp på takene. I følge anonyme palestinere sperret Hamas mennesker inne i hus som skulle bombes, og de som forsøkte å flykte ble drept. Dette er også dokumentert lenger opp i dette innlegget. Dette er noe av problemet.

Forventningene til Hamas er like høye som forventningene til dyr; uansett hva slags grusomheter de begår, kan de ikke klandres for det. Og det går på sterk bekostning av palestinernes livskvalitet og fremtidsutsikter. Jeg foreslår og anbefaler at du leser artikkelen jeg lenket til lenger opp, og lenker til den igjen for enkelhets skyld: Gazans Speak Out: Hamas War Crimes.
Vis hele sitatet...
Dette får du heller henvise til igjen, jeg kan ikke huske å ha fått "bunnsolid dokumentasjon" fra deg på noe som helst. Nå har jeg heller ingen plan om å forsvare Hamas fra noe annet enn det som rett og slett bare er den daglige dosen av Hasbara-propaganda, men la oss nå ikke glemme at det er Israel som begynte en unødvendig krig som går utpå å straffe en befolkning for noe de ikke har tatt del i. Tror du det er rart at befolkningen stemte fram Hamas fremfor Fatah eller PFLP, slik de vanligvis har gjort før? De andre er for passive mens Israel fortsetter å utvide den ulovlige okkupasjonen og bosetningen samtidig som de opprettholder blokkaden på Gaza. At folk stemmer fram de mest ekstreme i slike situasjoner sier en del om hvor ille situasjonen faktisk er for araberne.

Det kan være greit å skyte inn her at alle ikkejødiske israelske statsborgere har akkurat de samme rettighetene som de jødiske. De har faktisk også en ekstra rettighet, gjennom at de ikke er pålagt å gjennomføre vernepliktstjenesten.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke å bringe fram statsborgerrettighetter når nesten hele vestbredden er okkupert og regulert av Israel, mens en stor del av befolkningen er arabere uten Israelsk statsborgerskap.

Hamas har vunnet ett valg, og det var i 2006. I stedet for å lage en samlingsregjering med Fatah, slik de var pålagt, startet de en krig med dem. Fatahmedlemmer på Gazastripen ble meid ned for fote og kastet ut fra hustak, og Hamas tok urettmessig makten som enehersker. Den har de beholdt siden, uten at gjenvalg har blitt arrangert.
Vis hele sitatet...
Ja, så rart! Det har absolutt ingenting med at Fatah, med amerikansk hjelp, forsøkte å kuppe Hamas ut av makta i første omgang. Dette er så ensidig og tatt ut av kontekst at jeg virkelig blir bekymret for hva slags medier det er du forholder deg til.

Poenget til hemmeligegreier var at dersom Israel virkelig ikke gjorde noe forsøk på å minimere tap av sivile, så burde andel menn, kvinner og barn være helt annerledes fordelt i statistikken. Først og fremst burde antall menn og kvinner drept være praktisk talt helt likt, noe det ikke er. Altså tyder dette på at Israel faktisk har forsøkt å minimere tap av sivile. I tillegg er det på ingen måte sikkert at 1486 drepte er sivile, selv om FN og Hamas påstår det. Det er en kjent sak at Hamas gjør alt de kan for å få de drepte klassifisert som sivile, og en tid etter Operation Cast Lead innrømte de at Israels tall over fordeling av militante og sivile dødsfall var praktisk talt helt korrekt. De innrømmer med andre ord å lyve om sivile dødsfall, noe som burde fjerne en stor del av tilliten til tallene de kommer opp med senere.
Vis hele sitatet...
Dette faller på hva jeg tidligere nevnte i forhold til Israels heroiske forsøk på å massemorde mindre. Ellers så nevner lenken din ingenting om at "Hamas innrømte at Israels tall over fordeling av militante og sivile dødsfall var praktisk talt helt korrekt." Tvertimot så nevner han at flere sider av IDFs tall var feil. Jeg skulle gjerne sett artikkelen som nettsiden din får informasjonen fra.

Det spiller vel ellers lite rolle da det også er FNs tall, en organisasjon som er langt mer troverdig enn begge sidene.
Sist endret av Mortbaz; 16. november 2014 kl. 17:38.