Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1105
Har ingen kontroll på personlig økonomi. Mye gjeld. Ingen formue (bil,hytte,oppsparte penger etc.). Diagnoser som adhd og autisme + mye annet.

Skal inn på sosial kontoret i morgen i håp om å få gjeldshanering og økonomisk verge. Jeg er ikke ansvarlig nok og habil til å ivareta meg selv eller person økonomi. Lurer bare på om det å få økonomisk verge som ordner økonomien min for meg, og gjeldshanering, er et byråkratisk mareritt eller noe som er relativt enkelt å hjelp på.

Noen som har vært borti å ha økonomisk verge, og/eller vært igjennom gjeldshanering? Redd for at dette er et kafkaesque byråkratisk mareritt. Så håpet på at noen her kanskje har noe info eller erfaring med dette og hvordan det fungerer. Sånn om det er noe jeg må ta opp med sosialkontoret.
Verge er vel enkelt siden du selv vil det.

Når det gjelder gjelden din. Vil du få den slettet? Det er vanskelig.

En nedbetalingsplan er lett.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Verge er vel enkelt siden du selv vil det.

Når det gjelder gjelden din. Vil du få den slettet? Det er vanskelig.

En nedbetalingsplan er lett.
Vis hele sitatet...
Sitter igjen med 3000kr i mnd til alle utgifter ink. mat etter alle regninger er betalt. Fra januar kommer lånekassen til å ta 2700kr i måneden (brukt opp ALT av utsettelser, alt).

Sitter da igjen med 300kr i mnd. til alle utgifter ink. mat. Så en nedbetalingsplan er ikke lett. Med mindre du mener at å leve på 300kr i måneden er lett :P
Du har krav på ca. 8500,-/mnd å leve for når faste kostnader (hovedsaklig leie av bosted ut i fra hva jeg forstår hos deg) er betalt. Dette skal gå til strøm, telefon og andre nødvendigheter, samt mat.
Kreditorer har ikke lov til å trekke mer enn at du mottar dette beløpet, du må selv henvende deg til namsmann e.l. som utfører tvangstrekkene dine.

Les deg litt opp her, så ser i hvert fall fremtiden din noe lysere ut håper jeg! Ønsker deg en så god julefeiring som mulig etter forholdene

https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/
Har du inntekt? Du kan søke om å slette studielån.
Det heter gjeldsordning og er ganske greit men det er noen kriterier du må oppfylle. Som f.eks å ha forsøkt å komme til en ordning men som ikke lar seg gjennomføre. Du må være varig ute av stand til å betale gjelden. Med varig regner de over en 10-årsperiode.

Det er greit å få økonomisk verge, jeg hadde det den tiden jeg fikk startet gjeldsordning og det var ganske greit. De tar seg av alle utgiftene så fikk jeg nok lommepenger til en kasse pils og 20 prince i uka.

Du får sikkert også tilbud om gjeldsrådgiver hos NAV. Det er også greit og å bruke de til å få oversikt osv. Hvis du ikke har forsøkt å få nedbetalingsplan kan de hjelpe deg med det. Når det gjelder gjeldsordning er min erfaring at disse gjeldsrådgiverne ikke helt vet hva det går i og det er lurt å være litt engasjert selv for å få åpnet gjeldsordning.

Sitat av fransjeger Vis innlegg
Du har krav på ca. 8500,-/mnd å leve for når faste kostnader (hovedsaklig leie av bosted ut i fra hva jeg forstår hos deg) er betalt. Dette skal gå til strøm, telefon og andre nødvendigheter, samt mat.
Kreditorer har ikke lov til å trekke mer enn at du mottar dette beløpet, du må selv henvende deg til namsmann e.l. som utfører tvangstrekkene dine.

Les deg litt opp her, så ser i hvert fall fremtiden din noe lysere ut håper jeg! Ønsker deg en så god julefeiring som mulig etter forholdene

https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/
Vis hele sitatet...
Livsopphold gjelder for gjeldsordning og utleggstrekk.

Hvis ikke TS har nok inntekter så er det sosialhjelp.
Sist endret av Dough; 18. desember 2023 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Livsopphold gjelder for gjeldsordning og utleggstrekk.

Hvis ikke TS har nok inntekter så er det sosialhjelp.
Vis hele sitatet...
Lånekassen kommer vel og gjør utleggstrekk dersom man ikke betaler avdrag/renter?!

TS; Hva får du utbetalt brutto i mnd. ca? Før trekk og annet?
Lånekassen blir vel som hvilken som helst kreditor dersom man får godkjent offentlig gjeldsordning..
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Økonomisk verge er null stress å ordne seg. Du fyller ut et skjema du får på Nav som sendes til Statsforvalteren. Skjemaet inneholder ditt navn, navn på pårørende med kontaktinformasjon, diagnose og en beskrivelse av behovet. Mener kanskje du kan skrive hvem du ønsker om du kjenner noen, ellers får du utnevnt en tilfeldig. Av min erfaring er "tilfeldige verger" ofte pensjonerte advokater, politi eller dommere. Fraråder å ha familie/bekjente som verge, da det nære og følelsesmessige forholdet mellom dere kan komplisere relasjoner og arbeidsoppgavene en verge skal gjøre.

Det er ikke vergen som ordner gjeldsordning, men NAV blir glad om økonomisk verge er på plass før det søkes da det er større sjanse for å få gjennomslag for det.

Gjeldsordning er er null problem om du oppfyller vilkårene: det er gammel gjeld og du er ute av stand til å betjene den. Det eneste du trenger å gjøre er sende dokumentasjon, som skattekort og selvangivelse fra de siste 2-3(?) år.

Om det er ny gjeld, vil en gjeldsrådgiver gjøre arbeidet med å stoppe tvangstrekkene inntil gjelden er gammel nok, å du vil få utbetalt livsopphold denne tiden (ca.9700 for enslige uten forsørgeransvar sist jeg sjekket). Dette er også summen du vil få utbetalt under en gjeldsordning som varer i 5 år.

Nav kan bruke noe tid på å kontakte kreditorene for å ordne gjeldsordning/stoppe tvangstrekk. Denne tiden er det bare å søke økonomisk sosialhjelp, om du ikke har en kul saksbehandler for ordner det for deg.

Godt valg, og lykke til! Dette vil forhåpentligvis forbedre livet ditt masse.
Sist endret av Shlask; 18. desember 2023 kl. 18:45.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du kan søke om boligstøtte via Husbanken.
Kan bli brukt mot deg når du vil avslutte det.
Min erfaring er at når jeg ville avslutte verge ordningen så truet NAV kontakten min å ta det til retten.
Basert på det kan jeg ikke anbefale det, dessverre.
Sist endret av einsteindragon; 4. januar 2024 kl. 09:55.
Bare for å gjenta det som er sagt tidligere så er det bare å spørre etter økonomisk verge, så får du det. Ikke familie det blir bare kluss. Hør med Nav eller kommunen om de har noen å anbefale. Evt også interesseforeninger for adhd, autisme osv.

Hvis du har diverse diagnoser så kan du ha rett på diverse stønader, hjelp i hverdagen og lignende, da kan det være lurt å få en verge med litt utvidede fullmakter for å spa seg gjennom jungelen.

Er ikke eller har ikke verge selv, men jobber tett med flere som har det.